נסיעה בחינם ומחאה: הקו האדום של הרכבת הקלה נפתח לציבור

הבוקר יצאה יצאה לדרכה הרכבת הראשונה של הקו האדום בגוש דן • הנסיעה ברכבת במהלך יום הפתיחה (ו') הייתה חינמית, ונחוו ביקושים רבים ועומסים • במקביל התרחשו פעולות מחאה נרחבות על רקע העובדה שהרכבת לא תופעל בשבתות

הרכבת הקלה, תחנת אלנבי / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, תחנת אלנבי / צילום: יוסי כהן

19:00

המפגינים בתחנת אליפלט פתחו בשירת התקווה שאחריה התפנו מרצון מתחנת הרכבת הקלה, לאחר שעות ארוכות של מחאה.

הגורמים במחאה נמסר "המשטרה עצרה עכשיו ברכבת בחניקות ואלימות את זיו מלצר, מעצב ויזם של סטרטאפ בריאות Hello Heart שמציל חיים ואחד הסטרטאפים הצומחים בארה"ב שגייס עד היום כ-140 מיליון דולר".

פינוי המפגינים בתחנת אליפלט, היום / צילום: יעל גדות
 פינוי המפגינים בתחנת אליפלט, היום / צילום: יעל גדות

18:26

כמאה אלף נוסעים מגוש דן ומכל רחבי הארץ פקדו את תחנות הרכבת הקלה, מבת ים ועד לפתח תקווה, ביום הראשון לנסיעה המסחרית של הקו האדום ה'דנקל'. כך לפי הודעה משותפת לנת״ע ותבל.

"שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב וראשי הערים בתוואי הרכבת סיירו בין התחנות השונות, שוחחו עם הנוסעים וחגגו עימם את פתיחת הרכבת.

"נת"ע ותבל מציינים בסיפוק רב, כי הרכבות עבדו לפי לוחות הזמנים שנקבעו, ולא נרשמו תקלות מהותיות. יחד עם זאת, לקראת השעה 16:30 הופסקה תנועת הרכבות דרומה עקב המחאה בתחנת אליפלט", נכתב בהודעה.

מנכ״ל נת״ע, חיים גליק: "אנו מודים לכל הנוסעים אשר באו לחגוג איתנו את פתיחת הקו, על הסבלנות והאמון בנתע וברכבת הקלה. הציבור הצביע היום ברגליו, והמחיש את הצורך והרצון במערכת להסעת המונים. נת"ע תמשיך לשרת את הציבור, בקידום מערכת להסעת המונים הכוללת רכבות קלות ומטרו".

עמירם אוחיון, מנכ״ל חברת תבל מפעילת הקו האדום: "אחרי יותר משנה בה הרכבות נעו ריקות על המסילה מבוקר עד ערב, עשרות אלפי נוסעים גדשו היום את הקרונות ואת התחנות לכל אורך הקו. חיכינו לרגע הזה ואנחנו מאושרים ומתרגשים שהוא הגיע ועבר בהצלחה. אני מודה לעובדי תבל שעבדו מסביב לשעון בכל תקופת ההיערכות. אנחנו ערוכים להמשיך לעבוד בכדי לתת שירות מיטבי לציבור הנוסעים".

16:00

בעקבות ההפגנה בתחנת אליפלט נמסר מחברת תבל, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה: "בשל הפגנות בתחנת אליפלט בתל אביב, המונעות את סגירת הדלתות, הרכבות לא יעצרו בתחנה זו משיקולי בטיחות. הרכבות לכיוון בת ים יסיימו את הנסיעה בתחנת אלנבי. מומלץ להתעדכן באתר דנקל". 

מפגינים בתחנת אליפלט מסרבים להתפנות מהרכבת הקלה / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים בתחנת אליפלט מסרבים להתפנות מהרכבת הקלה / צילום: תמונה פרטית

16:00

מאות מפגינים עלו על הרכבת האחרונה שעצרה כעת בתחנת אליפלט ומסרבים להתפנות. חלק מהמפגינים אף אזקו את עצמם לרכבת. 

מפגינים אזקו את עצמם לרכבת במחאה, ומסרבים להתפנות / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים אזקו את עצמם לרכבת במחאה, ומסרבים להתפנות / צילום: תמונה פרטית

15:30

פעילות ופעילי החזית הוורודה נכנסות לתחנת קרליבך שממשיכה להתמלא במפגינים. תוכניתם של המפגינים לעלות על הרכבת האחרונה לתחנת אליפלט.

מפגינות ה''חזית הוורודה'' בתחנת קרליבך / צילום: גלובס
 מפגינות ה''חזית הוורודה'' בתחנת קרליבך / צילום: גלובס

14:54

המחאות נמשכות. המפגינים התאספו מחוץ לתחנות בילינסון, ביאליק ארלוזרוב, אלנבי, וקרליבך.

מחאות בתחנת קרליבך / צילום: גלובס
 מחאות בתחנת קרליבך / צילום: גלובס

14:31

פעילות של תנועת בונות אלטרנטיבה כעת במוקד המחאה ברכבת הקלה בתל אביב. זאת במחאה על הדרת הנשים בתחבורה הציבורית לאחר שחשפו בתחילת השבוע את תקרית הנערות שהתבקשו להתכסות ולעבור לאחורי האוטובוס, פרשה שסחפה אחריה עשרות עדויות נוספות על הדרת נשים באוטובוסים. מתנועת בונות אלטרנטיבה נמסר:  ״באנו לוודא שגם ברכבת הקלה לא ידירו אותנו״. 

תנועת בונות אלטרנטיבה בהפגנות ברכבת / צילום: אסף זגריזק
 תנועת בונות אלטרנטיבה בהפגנות ברכבת / צילום: אסף זגריזק

13:44

עמירם אוחיון מנכ"ל תבל חברת ההפעלה של הרכבת הקלה העריך את מספר הנוסעים בעשרות אלפים לפחות. הוא אמר לגלובס כי "יש לנו עומס והרכבות מתפקדות בעומס הזה ואלו החדשות הטובות. אבל זה עומס. אני לא יודע אם בגלל שזה יום ראשון להפעלה ובחינם, אבל נצטרך לעקוב אחר הביקושים. ביום ראשון הקרוב אני מניח שכמויות הנוסעים גם יהיו גדולות למרות שאנחנו בהתחלה של תיקוף ותשלום על נסיעות. אני לא מניח שיהיה כמו היום אבל אנחנו נעקוב".

לדבריו, "בכל אופן, הרכבות עמוסות ולאנשים צפוף ואין הרבה מה לעשות אבל מבחינת זמני נסיעת הרכבות לרבות פתיחה וסגירה של דלתות - בנתיים העסק דופק. מדובר באוגוסט, יום שישי, הרבה פרסום והתלהבות סביב הקו ואנחנו מדברים על הרבה נוסעים שבאו עם הילדים והרבה כאלו שבאו לנסות. כשההתלהבות תרד וניכנס לשגרה, נראה את הביקושים האמיתיים לטווח הארוך, ולא נדע תמונה מלאה עד הראשון בספטמבר. בכל אופן, למרות העומס אנחנו רואים התרגשות ותגובות מדהימות של הנוסעים".

עומסים כבדים ברכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
 עומסים כבדים ברכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

12:39

משרד התחבורה הודיע שאלפים כבר פקדו את הרכבת משעות הבוקר.

שרת התחבורה מירי רגב ערכה נסיעה הבוקר וציינה: "זהו רגע היסטורי, ויום חג לכל אזרחי ישראל. מטרופולין דן יכולים לדבר מהיום על שתי תקופות, לפני הרכבת הקלה ואחריה, כי מהיום הכל ייראה אחרת. ה'דנקל' מציבה את מדינת ישראל בשורה אחת עם הערים המתקדמות בעולם, עם רכבת קלה ומתקדמת שכבר בשנים הקרובות תהפוך לרשת של קווים המחברים את כל ערי גוש דן. שמחתי לראות היום ברכבת גם אנשים עם מוגבלויות, עשינו הכל כדי להבטיח נגישות מירבית".

במשרד מסרו כי "במהלך הנסיעה זיהתה השרה רגב מספר ליקויים והנחתה את צוות משרדה לפעול בדחיפות לתיקונם. בין היתר הורגשו פערים בסינכרון הרמזורים, כך שהרכבת נאלצת לעצור בצמתים, ובצגי המידע האלקטרוני בתחנות. השרה פנתה לציבור וביקשה לדווח על כל תקלה וליקוי, והבטיחה לדאוג לטיפול מהיר בכל פנייה".


השרה הוסיפה כי "אנחנו בתקופת ההסתגלות, שבה ייתכנו עדיין תקלות ואנו ערוכים לטפל בהן. לפיכך, החלטנו כי בתקופה הראשונה ימשיכו כל קווי האוטובוסים לפעול במתכונת רגילה, כולל קו 1 המקביל לתוואי הרכבת. אני מבקשת מכם לסייע לנו ולפנות למשרד התחבורה בכל תקלה, בעיה ובקשה. אנחנו צריכים אתכם כשותפים לדרך. אני מאחלת לעשרות אלפי הנוסעים נסיעה טובה ובטוחה".

שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: משרד התחבורה
 שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: משרד התחבורה

12:05

מנכ"ל נת"ע חיים גליק לצד ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהחרים את טקס ההשקה שהתקיים אתמול אמר כי "לולא עיריית תל אביב ספק אם הקו הזה היה קם".

יו''ר נת''ע מיה ליקוורניק, מנכ''ל נת''ע חיים גליק וראש עיריית תל אביב רון חולדאי / צילום: נת''ע
 יו''ר נת''ע מיה ליקוורניק, מנכ''ל נת''ע חיים גליק וראש עיריית תל אביב רון חולדאי / צילום: נת''ע

11:00

בתחנה ביאליק ברמת גן מתקיימת מחאה נגד השרה מירי רגב לאור הצהרתה כי הרכבת לא תפעל בשבת.

מלי מתל אביב עלתה לרכבת עם דגל למחאה וסיפרה: "אני בדרך לתחנת ביאליק, הנסיעה הייתה דקה אומנם אבל מאוד רועשת, ואי־אפשר לנהל שיחה עם מישהו. אני מגיעה להפגין נגד הממשלה וההפיכה המשפטית ועל כך שהרכבת לא תפעל בשבת. בשביל מה השקענו כל כך הרבה מיליארדים? השרים נוסעים עם הרכבים שמקבלים, מה אכפת להם ממי שאין לו רכב?".

ליאור מרמת גן הגיע ברכבת לתחנת אלנבי: "החוויה היא עוצמתית. אנחנו לא רגילים לדבר כזה; הנסיעה מאבא הילל לפה הייתה מהירה ומפתיעה. לקח לי 10 דקות מציר עמוס ומפויח לשדרות רוטשילד בתל אביב. זה משנה את כללי המשחק לחלוטין. הלוואי והרכבת תיפתח גם בשבת, ונוכל ליהנות בכל ימות השבוע".

מחאות נגד החלטת שרת התחבורה על אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת / צילום: יוסי כהן
 מחאות נגד החלטת שרת התחבורה על אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת / צילום: יוסי כהן

10:30

עומס כבד נרשם בנסיעות הראשונות ברכבת הקלה: כבר בתחנות הראשונות של פתח תקוה הרכבות מלאות עד אפס מקום, גם ברכבות לכיוון בת ים, ובחלק מהמקטע, העומס מורגש.

רונה מגבעתיים הגיעה עם המשפחה "אפילו הילד הסכים לקום לטובת המאורע. ירדתי ביהודית וזה מרגש. קצת צפוף ברכבת, הילד אמר שאין הרבה כסאות ואמרתי לו שזה הסעת המונים ואנשים יעדיפו לעמוד 10 דקות מלשבת 40 דקות ברכב בפקק. היום זה יום חג והתלבשנו יפה לקראת זה".

עומסים כבדים ברכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
 עומסים כבדים ברכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

09:00

עד כה הנסיעות הראשונות של הרכבת הקלה עברו ללא תקלות חריגות, אך המבחן התפעולי יהיה בשגרה כשמאות נוסעים ישתמשו ברכבות, שמספרן מוגבל ונמוך יחסית.

הנסיעות הראשונות עברו ללא תקלות / צילום: יוסי כהן
 הנסיעות הראשונות עברו ללא תקלות / צילום: יוסי כהן

07:26

עשרות נוסעים פקדו את הרכבת הראשונה שיצאה בשעה 05:40 לצד מנכ״ל נת״ע חיים גליק ומנכ״ל תבל עמירם אוחיון.

בין הנוסעים הראשונים שהגיעו- קותי אלעזר, פנסיונר בן 70 שזכה לתעודת הנוסע הראשון, ומשפחות שהגיעו מנהריה, חיפה ומקומות נוספים.

הרכבת הקלה נפתחה לציבור הנוסעים / צילום: יוסי כהן
 הרכבת הקלה נפתחה לציבור הנוסעים / צילום: יוסי כהן

07:00

היסטוריה בגוש דן: הרכבת הקלה מתחילה לפעול הבוקר. בשעה 5:40 יצאה לדרכה הרכבת הראשונה על תוואי הקו האדום בגוש דן, לאחר עשרות שנים של תכנונים ודחיות.

הקו האדום של הרכבת הקלה הוא הראשון מבין שלושה קווים שמוקמים במטרופולין העמוס והפקוק במדינה, אורכו 24 ק"מ והוא עובר דרך חמש רשויות מקומיות: בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. 10 מתוך התחנות שבקו הן בתוואי התת־קרקעי מתחנת אליפלט בדרום תל אביב ועד לפתח תקווה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הנסיעה ברכבת במהלך יום הפתיחה (ו') היא חינמית, וצפויים ביקושים רבים ועומסים למרות הפתיחה ה"סולידית" ביום שישי בסוף חודש אוגוסט, זמנים שבדרך כלל התחבורה הציבורית צפופה פחות. לאחר מכן, נסיעה תעלה 5.5 שקלים לנסיעה, ו-12 שקל לנסיעה מקצה לקצה בקו. התדירות בקו תעמוד על רכבת בכל 6 דקות בממוצע במקטע התת־קרקעי, ורכבת בכל 10 דקות בממוצע במקטע העילי, כך שיופעלו 26 רכבות. התכנון הוא לעלות בהדרגה עד ל-45 רכבות כמתוכנן בתוך כשנה - אז התדירות תגדל בצורה משמעותית.

בטקס ההשקה: רגב הודתה לראשי הערים, אך דילגה על חולדאי

אתמול (ה') התקיים טקס השקת הרכבת הקלה בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו והשרים רגב, סמוטריץ' וכ"ץ. מחוץ לטקס ההשקה התקיימה מחאה רועשת.

בהשקה ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אנחנו היום פותחים וחונכים את הרכבת הקלה, התחתית והעילית. הדרך לא הייתה קלה, הייתה כאן התנגדות מכל עבר. אנשים שאמרו: "הרכבת לא תכסה את עצמה, אנשים לא יבואו.

"קודם כל הקו האדום, ובהמשך הקו הירוק, וגם הקו הסגול, וגם המטרו - רשת אחת שמשרתת את אזרחי ישראל שיוכלו לנוע במהירות".

שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי ״זהו יום היסטורי, וכמה סמלי שהיום אנו חונכים קו שמהותו הוא "חיבור". דווקא בימים של פילוג והקצנה, הקו החדש מלמד אותנו לחבר ולגשר על השונה - בין תושבי בני-ברק לתל אביבים, בין השכונות הוותיקות של בת ים למגדלי העסקים החדשים ברמת גן, בין ותיקי גבעתיים לגרעינים הצעירים בפתח תקווה. קו אדום עם כל הגוונים שיתרום לאיכות החיים של מיליוני אזרחים״. רגב הודתה לראשי הערים שלאורך התוואי אך דילגה על ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהודיע על החרמת הטקס.

שיא ההפגנות: היום בשעה 14:00

גם היום צפויות פעולות מחאה נרחבות על רקע העובדה שהרכבת לא תופעל בשבתות. שיא ההפגנות מתוכנן לשעה 14:00 בתחנות בילינסון בפתח תקווה, ביאליק ברמת גן, בבלפור בבת ים, ובתל אביב בתחנות ארלוזרוב, יהודית, קרליבך ואלנבי. קודם לכן בשעה 13:00 תצא שיירת רכבים מאיזור התחנה המרכזית בפתח תקווה (רחוב אורלוב). השיירה תיסע לאורך הקו לכיון תל אביב במחאה על אי הפעלת הקו בשבת. בסביבות השעה 16:00, הודיעו המוחים, יחלו הנוסעים מכלל התחנות לעלות על הרכבת האחרונה לתחנת אליפלט בנווה צדק.

המחאה צפוייה להימשך גם בשבת בבוקר, כאשר החל מ-10:00 תתקיים הפגנה מול ביתה של שרת התחבורה מירי רגב בראש העין.