מאזהרת רווח בתעופה ועד סגירת מפעלים: החברות מדווחות על השפעת המלחמה

מניות התעופה והתיירות הובילו את הירידות בבורסה בתחילת השבוע, כשישראייר מדווחת על "חשש לפגיעה בביקושים בעיקר בתחום התיירות הנכנסת" • נסגרו מפעלים הפועלים באזורי הלחימה • בהוראת משרד האנרגיה הופסקה הפקת הגז ממאגר תמר

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

יומיים מפרוץ המלחמה בדרום, ועד כתיבת שורות אלה - מספר קטן יחסית של חברות ציבוריות פרסמו דיווחים על השפעת המצב על עסקיהן. אולם כבר כעת ברור שבין המגזרים שצפויים להיפגע משמעותית יהיו התיירות והתעופה, לצד חברות בעלות פעילות תעשייתית מקיבוצי עוטף עזה, ואף מפיקות הגז ממאגר תמר. ניתן להניח כי ככל שתימשך המערכה, יגיעו דיווחים נוספים מצד חברות מתחומי הצריכה והקמעונות בדבר ירידה משמעותית הצפויה בפעילותן.

מה עמד מאחורי המגמה החיובית המפתיעה של הבורסה היום? 

כבר ביום ראשון דיווחה חברת התעופה ישראייר, שבשליטת טייקון הקמעונות רמי לוי, כי בעקבות המלחמה בדרום "קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקוש למוצרי הקבוצה, בעיקר בתחום הפעילות של התיירות הנכנסת", וכן כי "ככל שהלחימה תימשך, צפויה ההשפעה על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה".

עם זאת, ישראייר לא נקבה לפי שעה בהערכה כספית באשר לאובדן הרווחים. בתגובה, מניית ישראייר  נפלה ביום ראשון ב־16% והמגמה השלילית בה נמשכה גם היום, כשאיבדה כ־5.5% נוספים. סקטור התעופה נהנה עד לסוף השבוע האחרון מתנופה אדירה בפעילותו לנוכח הגאות בענף התיירות, ומניית ישראייר רשמה תשואה חיובית בולטת של כ־80% מתחילת השנה. לאחר הירידה השבוע התשואה החיובית צנועה הרבה יותר, כ־47%.

מניית חברת התעופה אל על , שנמצאת בשליטתו של קני רוזנברג, נפלה ללא כל דיווח מצדה בשיעור של 17% ביום ראשון, והיום איבדה 2.5%. בדומה לישראייר, גם אל על הציגה תשואה חיובית בולטת עד למפולת הנוכחית - מנייתה עלתה ב־41% עד סוף השבוע שעבר, ונכון להיום היא רושמת תשואה חיובית של כ־19% מתחילת השנה. אם כך, שתי חברות התעופה נחתכו על רקע הלחימה, אך שתיהן עדיין מניבות למשקיעים בהן תשואה עודפת על השוק החל מראשית 2023.

בשתי חברות התעופה נראה שחשש המשקיעים הוא מירידה בביקוש לטיסות לחו"ל מצד אחד, אך גם מהתייקרות מחיר הנפט והשחיקה הצפויה בכוח הקנייה של הציבור, גם בגלל הפיחות החד בשקל.

עוד מניה בסקטור התיירות שנפלה בעקבות האירועים בעוטף עזה היא איסתא , העוסקת במכירת חבילות נופש, לצד פעילות נדל"ן. זו נפלה ב־15% ביום ראשון והמשיכה בירידה של כ־4% היום - לנוכח ציפיות כי ענף התיירות צפוי לספוג מכה מהסיבות שנמנו לעיל. גם מניות ענף המלונות הגיבו בשלילה לאירועים בעוטף עזה, אך באופן מתון יותר.

מניית רשת המלונות ישרוטל  איבדה ביום ראשון כמעט 7% מערכה ונסחרה היום ביציבות. מניית רשת דן  נחלשה ביום ראשון ב־5.3% והיום עלתה בכ-2%. מניית פתאל , רשת המלונות הגדולה בישראל שבשליטת דוד פתאל, איבדה 8.5% ביום ראשון ונסחרה בירידה של כ־1% היום. מרשת פתאל נמסר כי "80% מפעילות הרשת הינה בינלאומית ולכן ההשפעה ברמת החברה אינה גדולה. יחד עם זאת, היו עד כה ביטולים של 8%-10% בישראל בלבד, בעיקר מקבוצות תיירים ואנשי עסקים שחוששים להגיע לישראל".

 

פגיעה במפעלים של קיבוצי העוטף

שתי חברות מתחומי התעשייה פרסמו דיווחים בהקשר של השפעות המלחמה - כפרית ואינרום, אשר להן מפעלים באזורי הלחימה בקיבוצי עוטף עזה. כפרית, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תרכיזים ותערובות לתעשיית הפלסטיק, ממוקמת בקיבוץ כפר עזה שנפגע קשות במלחמה, ונשלטת (57.6%) על־ידי הקיבוץ.

כפרית דיווחה בתחילת השבוע כי "בעקבות המלחמה שפרצה בישראל, נכון למועד זה מפעל החברה הממוקם בכפר עזה אינו פעיל. מפעלי החברה המצויים ברחבי העולם פועלים כסדרם. הנהלת החברה ממשיכה לתפקד והחברה תשוב ותדווח בהתאם להתפתחויות". מניית כפרית  נחלשה היום ב־2.3% לאחר שירדה בכ־10% ביום ראשון, לשווי חברה של כ־340 מיליון שקל.

אינרום, שעוסקת בייצור ושיווק מוצרים לענפי הבנייה והשיפוצים, ממוקמת בקריית שדה התעופה, אך מפעל הייצור המרכזי שלה בתחום פעילות מוצרי הצבעים נמצא בקיבוץ ניר עוז, שנפגע גם הוא באופן משמעותי במלחמה.

אינרום דיווחה כי "נכון למועד זה, הגישה לאזור המפעל והקיבוץ בכלל נחסמה על־ידי כוחות הביטחון, והוא אינו פועל. לחברה אין כעת יכולת לאמוד את היקף הפגיעה במפעל והשפעתה על פעילות החברה".

מניית אינרום  נחלשה ביום ראשון ב־12% והמגמה השלילית בה נמשכה גם היום, עם ירידה של 3.7%. שווי החברה עומד על כ־1.28 מיליארד שקל.

הפסקת הפקה מתמר לנוכח המצב

יומיים לאחר פרוץ המלחמה בעזה, ולנוכח ההתחממות בזירה הצפונית, השותפות במאגר הגז תמר הודיעו כי הפסיקו את הפקת הגז הטבעי מהמאגר. זאת לאחר הודעה של משרד האנרגיה לפיה נדרשת מפעילת המאגר, חברת שברון, לבצע בפועל את הפסקת הזרמת הגז. "לנוכח המצב הביטחוני", נמסר מחברת תמר פטרוליום, אחת המחזיקות במאגר תמר, שמנייתה צנחה בכ־10% ביומיים.

הפסקת הפקת הגז היא לפי שעה רק ממאגר תמר, שנמצא יחסית קרוב לחופי רצועת עזה. בכל הנוגע להפקת והזרמת הגז ממאגר לוויתן, שהוא המאגר המשמעותי יותר במונחי היקפי עתודות הגז שלו, הרי שהזרמת הגז ממנו נמשכת כסדרה.

הפסקות של הפקת גז מתמר בוצעו בעבר לפי הוראות מערכת הביטחון, בתקופות של רגישות ביטחונית או מבצעים צבאיים. מאגר תמר שהתגלה בשנת 2009 התחיל להפיק גז באופן רשמי בשנת 2013. במהלך אירועי "שומר חומות" בחודש מאי 2021 הודיעה כבר שברון על השבתת פעילות האסדה, על פי ההנחיות שהתקבלו ממשרד האנרגיה.

לצד ענקית האנרגיה האמריקאית שברון (25%), מחזיקות במאגר תמר שותפות ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), וכן חברת מובאדלה מהמפרץ הפרסי ואיש העסקים אהרון פרנקל.