לאחר פרוץ המלחמה: משרד האנרגיה הנחה על הפסקת הזרמת הגז מ"תמר"

לפי שעה ההודעה שהתקבלה על הפסקת הזרמת הגז היא רק מהשותפות במאגר "תמר", שנמצא יחסית קרוב יותר לחופי רצועת עזה • בכל הנוגע להזרמת הגז ממאגר "לוויתן", שהוא המאגר המסיבי יותר במונחי היקפי עתודות הגז שלו, הרי שהזרמת הגז ממנו נמשכת כסדרה

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

יומיים לאחר פרוץ המלחמה בעזה, ולנוכח ההתחממות בזירה הצפונית, השותפות במאגר הגז "תמר" הודיעו להבוקר (ב') כי הפסיקו את הזרמת הגז הטבעי מהמאגר. הסיבה היא הודעה שקיבלו ממשרד האנרגיה, לפיה מפעילת המאגר, חברת שברון , נדרשת לבצע את הפסקת הזרמת הגז, וזאת "לאור המצב הביטחוני". 

המלחמה הקפיצה את מחירי הנפט בעולם בכ-4% 
הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף
שאלות ותשובות | בנק ישראל מתערב במט"ח: למה עכשיו והאם זה יעבוד?

לפי שעה ההודעה שהתקבלה על הפסקת הזרמת הגז היא רק מהשותפות במאגר "תמר", שנמצא יחסית קרוב יותר לחופי רצועת עזה. בכל הנוגע להזרמת הגז ממאגר "לוויתן", שהוא המאגר המסיבי יותר במונחי היקפי עתודות הגז שלו, הרי שהזרמת הגז ממנו נמשכת כסדרה. שדה הגז "תמר" הוא בהיקף וערך של 13.2 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי. כאשר מאגר "לוויתן" הוא כמעט כפול ממנו ומוערך בכ-22 TCF.

הפסקות של הזרמת הגז ממאגר "תמר" בוצעו בעבר לפי הוראות מערכת הביטחון, בתקופות של רגישות ביטחונית או מבצעים צבאיים. מאגר "תמר" שהתגלה בשנת 2009 התחיל להפיק גז באופן רשמי בשנת 2013. במהלך אירועי "שומר חומות" בחודש מאי 2021 הודיעה כבר שברון על השבתת פעילות האסדה, על פי ההנחיות שהתקבלו ממשרד האנרגיה. 

השותפות המחזיקות במאגר "תמר" הן ענקית האנרגיה האמריקאית שברון  (25%), שבפועל מחזיקה את חלקה של חברת נובל אנרג'י שפיתחה את המאגר ושעליה השתלטה. שותפות (28.75%), תמר פטרוליום  (16.75%), לצד מחזיקים נוספים בהם חברת מובאדלה מהמפרץ הפרסי, אהרון פרנקל ועוד.