המפולת בת"א ריסקה את מניות התעופה והתיירות

חברות התעופה והמלונות בלטו בירידות החדות אתמול במסחר בבורסה • כך, למשל, אל על צנחה ב-17%, ואיסתא התרסקה ב-15% • ישראייר פרסמה אזהרת רווח

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

המפולת בבורסה הייתה חריגה בעוצמתה ביום ראשון, על רקע ההפתעה המרה שבעטיה פרצה המלחמה. אחד הסקטורים שהתבלטו בעוצמת הירידות היה ענף התיירות והתעופה. במדד ת"א 125, שנפל בעצמו ב-6.7% בסוף יום המסחר, בלטו מניות של חברות שיושפעו בחודשים הקרובים לשלילה מירידה משמעותית בהיקפי הפעילות, לנוכח ההתפתחויות הצפויות בלחימה בעזה.

איבד אנרגיה: למה מדד ת"א נפט וגז צלל במסחר? 
מדד הבנקים צלל כמו בפרוץ הקורונה: נפל בכמעט 9%
●  הוויכוח שמסעיר את שוק ההון: האם היה צריך לסגור את הבורסה?  

בין המניות שנפלו נמצאת מניית איסתא , שעוסקת במכירת חבילות נופש לצד פעילות נדל"ן. המניה נפלה ב-15.2% בתום יום המסחר. שתי מניות התעופה הבולטות צללו בשיעורים חדים. החשש הוא מירידה בביקושים לטיסות לחו"ל מצד אחד, אבל גם ההתייקרות של הדולר בימים הקרובים ביחס לשקל, שתשחק משמעותית את כוח הקנייה של הציבור. כבר הבוקר הדולר הגיע לשער של 3.9 שקלים. מניית חברת התעופה אל על , בשליטת קני רוזנברג, נפלה בשיעור חד של 16.9% בתחום המסחר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-17%, אך בתחילת יום המסחר טרם המפולת היתה "פייבוריטית" ועלתה ב-41%.

גם מניית חברת התעופה ישראייר , שבשליטת טייקון הקמעונאות רמי לוי, נפלה בשיעור דומה של 16%, הצלילה מחקה חלק ניכר מעליות המניה שזינקו ב-80% מתחילת השנה עד הבוקר, ובתום המסחר רשמו עלייה של 51% באותו פרק זמן. ישראייר הודיעה על אזהרת רווח, לדבריה בעקבות המלחמה בעזה "קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקוש למוצרי הקבוצה, בעיקר בתחום הפעילות של התיירות הנכנסת". ככל שהלחימה תימשך צפויה ההשפעה על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה, ציינה החברה, אך לא נקבה לפי שעה בהערכה כספית לאובדן הרווחים.

בתחומי רשתות בתי המלון, הירידות היו מתונות הרבה יותר. ייתכן שעל רקע הזמנות אפשריות של ישראלים לחדרי מלון, לנוכח פרוץ המלחמה. מניית ישרוטל , רשת המלונות הישראלית, נפלה ב-6.6%, ומניית פתאל , רשת המלונות שבשליטת דוד פתאל נפלה ב-8.5%. מניית רשת המלונות דן  ירדה בשיעור מתון יותר של 5.3% בתום יום המסחר.