מה עמד מאחורי המגמה החיובית המפתיעה של הבורסה היום?

אחרי שאתמול המדדים המובילים של בורסת ת"א ירידות בחדות, היום המסחר דווקא ננעל בעליות • בין הסיבות: הציבור לא ממהר לבצע שיוניים בתיקי ההשקעות, הדולר לוקח את הפוקוס, וגם התערבות בנק ישראל במט"ח

הבורסה בתל אביב מתייצבת / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב מתייצבת / צילום: איל יצהר

הבורסה בתל אביב גילתה ביום שני חוסן מעודד ומפתיע לחיוב. את בוקר המסחר פתחה הבורסה בירידה מירבית של עד כ-1% בשעות הבוקר. אולם במהלך היום התהפכה המגמה ומירידה מתונה יחסית, חתם מדד ת"א 35 את המסחר בעליה של 1%. מחזורי המסחר עד שעות הצהריים המוקדמות היו יחסית מנומנמים, אולם בהמשך הם התגברו בצורה ניכרת. בסוף יום המסחר הסתכם המחזור במניות ב-3.4 מיליארד שקל. זהו נתון כפול מהמחזור היומי הממוצע שנרשם בספטמבר האחרון, אז עמד על 1.7 מיליארד שקל.

ההתפתחות המדוברת היא בשורה חיובית יחסית, לאחר המפולת בשערי המניות ביום ראשון. בסיכומו נפל מדד ת"א 35 ב-6.5%, וחלק ממדדי המניות האחרים צללו בשיעור חד מזה. מדד ת"א נפט וגז נפל במעל ל-9% בסיכום אותו יום. ביום שני חתם מדד ת"א 35 בעליה של כ-1%, חלק ניכר מהמדדים רשמו עליות מתונות של עד 1%. מדד ת"א נפט וגז סיכם את היום בירידה של 2.4%. המדד המצטיין של היום היה מדד ת"א תשתיות אנרגיה שעלה ב-2.1%, הכולל חברות אנרגיה ירוקות שנחשבות למפלט סולידי עם פעילות עניפה (והכנסות דולריות) בחו"ל.

השקל מתרסק: איך זה ישפיע על האינפלציה ועל הריבית? 
שאלות ותשובות| בנק ישראל מתערב במט"ח: למה עכשיו והאם זה יעבוד? 
הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף

ניסיון לפענח את טעמם של המשקיעים, לפי סוג המניות שנופלות במדדי ת"א 35 ות"א 125, מראה כי יש ניסיון להתרחק אל "מעבר לים" דרך חברות שפעילותן יותר בינלאומית ופחות תלויה בישראל. כך מניית אנרג'יקס  שלה פעילות אנרגיה מתחדשת באירופה, וחלק נכבד מהכנסותיה במטבע זר, ומניית חברת האנרגיה או.פי.סי  מובילות בעליות במדד. עוד בולטות מניות של חברת האנרגיה המתחדשת, אנלייט אנרגיה  שגם היא פועלת בחו"ל, וענקית התחום הביטחוני אלביט מערכות . מנגד בין המניות הנחלשות, ביום שני, נמצאות חברות האנרגיה אנרג'יאן וניו-מד, שסובלות מהלחץ על מניות האנרגיה המסורתית (מפיקות גז טבעי). כך גם מניות בנק דיסקונט  וחברת הפניקס  יורדות.

ציבור המשקיעים למוד ניסיון ממשברים חדים

אז מה מסביר את החוסן היחסי? מנהלי השקעות עימם שוחחנו מציינים כי עד כה חומרת האירועים הנפשעים בשבת לא הובילה את הציבור לבצע שינויים בתיק ההשקעות. אחרי הכול, ציבור המשקיעים לדבריהם למוד תקופות רבות של משברים חדים. יש לזכור מעבר לכך, שחלקים לא מבוטלים מתיקי ההשקעות של הציבור כבר "מוצמדים" לדולר דרך מדד S&P 500.

חלק מהסיבה הנוספת היא שהדולר עצמו הפך למוקד הסערה. הוא מזנק ב-1.7% בצהריים ליותר מ-3.92 שקלים, וזאת לאחר הודעה דרמטית וחריגה של בנק ישראל לתוכנית מכירות דולרים בהיקף של עד 30 מיליארד דולר. עם זאת אפילו הדולר חתם בעליה מתונה יותר, הודות לצעד של בנק ישראל ושערו היציג נקבע לבסוף בעלייה של 1.2% לשער של 3.91 שקלים.

הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל אומר לגלובס כי "היום יש מסחר תנודתי בבורסה. רוב הכסף הוא בסופו של דבר של הציבור הישראלי. לנגיד יש הרבה דולרים שאגר במשך שנים וקנה בזול, הוא יצטרך להשתמש בהם למטרות שונות".

גילאון מבקר את הבורסה על פתיחת המסחר ביום ראשון. זוהי ביקורת שנשמעת בקרב לא מעט פעילים בשוק ההון. "אני לא מבין איך פתחו את הבורסה אתמול" הוא אומר ודורש כי הנגיד יבצע הפחתה של הריבית. "בדקתי מה קרה בארה"ב אחרי אירועי ה-11/9, אם משווים בין האוכלוסיות, האירוע אצלנו גדול פי 10 משם (במספר הקורבנות ביחס לגודל האוכלוסייה). אחרי אירועי ה-11/9 שקרה ביום שלישי הבורסה נסגרה עד ליום שני ה-17/9. הנגיד גרינספן הוריד את הריבית והמשיך להוריד אותה עד נובמבר ל-1.75%".

לדבריו "הנגיד שלנו חייב להוריד את הריבית כי הכלכלה תעצור. המנופים עומדים, אין פועלים באתרי הבנייה. השיקול של סוגיית האינפלציה כבר לא קיים כאן. זו מערכה שהחלה ולא ידוע מתי תסתיים, ותמיד אפשר יהיה להעלות את הריבית. כרגע אנשים לא עובדים, ילדים לא יחזרו לביה"ס, מאות אלפים גויסו למילואים, והכלכלה נפגעה. חייבים להוריד את הריבית".

התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח

דרור קרני, מייסד ומנכ"ל קרני פמילי אופיס, מציין כי בין הסיבות להתאוששות המפתיעה של הבורסה עומדות ההתערבות של בנק ישראל וגם הבגרות של המשקיעים. לדבריו, "אחרי הירידות החדות אמש, היום נסחרו המדדים המובילים בתל אביב ביציבות יחסית, עם תנועות קלות לשני הכיוונים. הסיבה להתייצבות נובעת מכמה סיבות, בין השאר, התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח, שמשדרת לשוק מסר שהבנק עוקב אחר הנעשה בשווקים ופועל באופן אחראי, עד כמה שניתן, למתן את התנודתיות ולספק נזילות לשווקים".

קרני מוסיף כי "מעבר לכך, נתח ממחזור הירידות אתמול נעוץ היה בפדיונות של קרנות נאמנות, המתפקדות כ"ידיים החלשות", שבחלקן שודרו הוראות מכירה טכניות כבר במהלך סוף השבוע שעבר, טרם פרוץ המלחמה. עם זאת, מדובר בהיקף פדיונות נמוך בהרבה מהלחץ שנרשם עם בשוק הקרנות עם פרוץ מגפת הקורונה, אלמנט המעיד על השינוי והבגרות שעבר ציבור החוסכים והמשקיעים בישראל".

"למעשה, אלו תוצאות ישירות של ניסיון עבר והפקת לקחים סביב אירועים ביטחוניים והצורך בהפעלת שיקול דעת שתנטרל החלטות כלכליות מוטעות. ההיסטוריה הוכיחה לנו, פעם אחר פעם, כי בראייה ארוכת-טווח משברים כלכליים, חמורים ככל שיהיו, סופם לחלוף. סיבולת וסבלנות הם שני מרכיבים חשובים בהתנהגות המשקיעים בתקופות של אי-ודאות ותנודתיות גבוהה, ורואים שהם מיושמים בשלב זה - וטוב שכך".