ההסתבכות של חנן מור: לא עמדה בתשלום ריבית של 28 מיליון שקל

יזמית הנדל"ן חדלת הפירעון דיווחה כי אין ביכולתה לשלם תשלום רבעוני של כ־28 מיליון שקל בגין הקרקע היקרה, ומחכה להכרעת הנושים • בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה נגד החברה ומנהליה

חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

לקראת הקפאת הליכים או הסדר חוב? יזמית הנדל"ן למגורים חנן מור דיווחה באופן פורמלי כי אין ביכולתה לשלם את התשלום הרבעוני בסך כ־28 מיליון שקל, בקשר להלוואת הענק בהיקף 1.3 מיליארד שקל שנטלה לרכישת קרקע בשדה דב שבצפון ת"א.

דווקא הקרקע הכי מבוקשת בישראל סיבכה את חנן מור 
משווי שיא של מיליארד שקל לפחות מ-40 מיליון: מסלול הקריסה של חנן מור 

את ההלוואה העמיד לחנן מור, לפני כשנתיים, קונסורציום בראשות בנק דיסקונט , שכולל גם את בנק לאומי , הפניקס  ומיטב. החברה מבהירה כעת כי נוכח אי ביצוע התשלום במועד, רשאים הגופים המממנים להפעיל את זכותם להעמדת יתרת החוב לפירעון מיידי - מה שיהווה עילה להעמדתם לפירעון של כלל הסכמי המימון של החברה.

היקף החוב הפיננסי של חנן מור עומד על יותר מ־3 מיליארד שקל, עיקרו לבנקים לאומי ודיסקונט (חוב שהחברה אינה עומדת בתנאיו), כשמעל ל־600 מיליון שקל מסכום זה הינו חוב למחזיקי האג"ח בבורסה, שנסחרות כיום בתשואת זבל של עד מאות אחוזים. מניית חנן מור צנחה בכ־90% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי זעום של כ־60 מיליון שקל בלבד.

כעת, בזמן ששעון החול שלה אוזל, מנסה החברה להגיע להסדר מול נושי שדה דב, כאשר על הפרק עשויה לעמוד פריסה מחודשת של ההלוואה, הכנסת שותף לקרקע או העמדת החוב לפירעון מיידי, הוצאת הקרקע מידיה של חנן מור ומכירתה בהמשך. מדובר בקרקע שנרכשה תמורת 1.5 מיליארד שקל, מחיר שיא ששיקף מחיר של 8 מיליון שקל לדירה שתימכר בפרויקט. מימושה כיום יסב קרוב לוודאי הפסד של מאות מיליוני שקלים על מחיר הרכישה.

נושי ההלוואה לרכישת הקרקע בשדה דב, עליה אמורות היו להיבנות כ־450 דירות, דורשים ככל הידוע כתנאי להסדר כי חנן מור יוזז מתפקידו כיו"ר הקבוצה, ובמקומו יובא מנהל עם רקע ניהולי רלוונטי לחילוץ ממשברים. בשבועות האחרונים הועלה בהקשר זה שמו של דודו זבידה, לשעבר מנכ"ל חברת הנדל"ן מבנה. בנוסף ישנו תרחיש אחר שיאפשר הכנסת משקיע לחברה, אך הסיכויים לכך קלושים.

חנן מור: "מקדמים פתרון"

מחנן מור נמסר כי "לחברה ישנן מספר אופציות שהיא מקדמת על מנת להשיג פתרון כולל לטובת כלל בעלי העניין, לרבות לקוחותיה, הבנקים ובעלי החוב". גורם בשוק אומר לגלובס כי "במשך שבועות שלמים מור טרלל את שוק ההון והסתיר ממנו עובדות רבות, כולל את זה שאין לו כסף לשלם על ההלוואה של שדה דב, מה שאומר שהוא כבר מזמן חדל פירעון בפועל".

​בד בבד, על חנן מור להשיב בשבוע הקרוב לבקשות שהגיש לאחרונה בנק לאומי למינוי כונסי נכסים לשני פרויקטים אחרים של החברה, בחיפה וברמת גן, בגין חוב כולל של כ-270 מיליון שקל שהעמיד לרכישת הקרקעות. בבקשה טען הבנק כי איבד אמון במור, ואף העלה טענות לכאורה להסתרת מידע חשוב ממנו מצד החברה וקברניטיה.

בעקבות בקשות הבנק הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית לביהמ"ש המחוזי בת"א, כשבין הנתבעים נמצאים חברת חנן מור , בעל השליטה והמנכ"ל אבי מאור. מגיש התביעה, יהודה שנהב, טוען שלמחזיקי סדרת אג"ח י"ג נגרם נזק קבוצתי שנע בין 7.5 ל-8.3 מיליון שקל בשל הירידות באג"ח בעקבות התביעה. חנן מור מסרה כי היא "בוחנת את הטענות המפורטות בבקשה".