מי פיספס עם מניה שצנחה ב-70%? חמישה מנהלי השקעות חושפים מה עשה התיק שלהם

מי האמינו במניה שזינקה השנה ב-270%, מי זינק עם ה-ChatGPT ולמי נפל החשמל הסולארי • חמישה מנהלי השקעות מסבירים את הבחירות שלהם השנה, ומסכמים את שנת 2023

אלון סנובסקי, אבירם נאה, תמיר הרשקוביץ, רון אלקון / איור: גיל ג'יבלי
אלון סנובסקי, אבירם נאה, תמיר הרשקוביץ, רון אלקון / איור: גיל ג'יבלי

שנת 2023 הייתה סוערת בשווקים על רקע שלל אירועים, והתאפיינה בזווית המקומית בפער הגדול שנפתח בין הבורסה של תל אביב לאלו שבוול סטריט. בסיכומה של שנת "רכבת הרים" פנינו למנהלי השקעות מובילים בישראל, כדי לברר איתם מה הייתה ההשקעה הכי מוצלחת שלהם השנה, ומה ההשקעה הכי פחות מוצלחת.

ניתוח | הנתונים נחשפים: האם קרנות הגידור מילאו את תפקידן השנה כבולם הזעזועים של הבורסה? 
בשיחת וידאו מארה"ב: דירה בירושלים נמכרה ב־8 מיליון שקל 

פנינו לכל מנהלי ההשקעות הבכירים במשק, מהבנקים הגדולים, דרך ענקיות הביטוח כמו הפניקס ומנורה מבטחים, ועד חברות הגמל הגדולות מור ואלטשולר שחם. אך חמישה גופים גדולים הסכימו להיות שקופים עם הציבור לגבי ההשקעות שלהם, וליתר דיוק להודות בהשקעות הכי גרועות שלהם: מגדל, איילון, הראל, מיטב וסיגמא.

עם זאת, השקעה גרועה היא לא תמיד סימן למשקיע גרוע. בנתונים שמסרו לנו מיטב למשל, הם ציינו לטובה תשואה נמוכה בעשרות אחוזים ביחס לשאר, ולרעה מניה שירדה בשיעור הרבה יותר חד מאלה שציינו המתחרים. אבל בסופו של יום, בטבלת התשואות של קרנות ההשתלמות ב־2023 ההשקעה במקום השלישי בענף.

הראל

"ציפינו שהחברה תצמח ב־15%, אבל היא לא"

לחיוב: רון אלקון, מנהל מחלקת המחקר בהראל פיננסים, מציין את נקסט ויז'ן , מניה שזינקה השנה ב־270%. החברה יצרנית המצלמות לכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים, כמו רחפנים) ופצצות חכמות, הונפקה לפני כשנתיים, ולדבריו "צומחת יפה מאוד, בקצב של יותר מ־70% בשנה, רושמת רווחיות גולמית של 66%, והשנה אולי מעט יותר, וגם מייצרת תזרים מזומנים חיובי. צבר ההזמנות גדול והיא צפויה להמשיך לצמוח בעשרות אחוזים גם בשנים הבאות, כתוצאה מהביקושים הגבוהים וכניסה לסגמנטים חדשים. עם מכפיל נמוך, גם עכשיו היא נראית לנו אטרקטיבית".

 

לשלילה: פוקס  לדבריו לא עמדה בציפיות השנה. "ציפינו שהיא תצמח ב־15% ושהרווח התפעולי יירד רק מעט, ל־8.5%. בעקבות התחרות, החברה נאלצה להוריד מחירים ולתת הנחות כדי להיפטר מהמלאי הקיים, בזמן שישראלים יצאו לשופינג בחו"ל", הסביר אלקון. "ההוצאות גדלו על רקע אסטרטגיית הצמיחה והרווחיות ירדה לכ־5%. אבל מדובר בחברה עם הנהלה ואסטרטגיה טובה שהוכיחה את עצמה בעבר".

מיטב

מהמרים בגדול על אלביט: "תקציבי ביטחון יגדלו" 

לחיוב: בבית ההשקעות מיטב בחרו לציין את אלביט מערכות  מתחום התעשיות הביטחוניות, על פני המניה המשתייכת לתחום שגם עלתה הכי הרבה בת"א (נקסט ויז'ן, שבה מיטב היא בעלת מניות גדולה יחסית). אבירם נאה, מנהל תחום מניות במיטב קופות גמל, מסביר כי אלביט מערכות "היא אחת ההחזקות הגדולות שלנו במניות. הערכנו שבעקבות המצב הגיאופוליטי בעולם, ובעיקר מלחמת רוסיה אוקראינה והמתיחות סביב צפון קוריאה, תקציבי הביטחון של מדינות יגדלו. על פי רוב מדובר בתהליך שנפרס על פני שנים רבות, ואלביט מערכות ממוצבת היטב לקראת המגמה הזו".

 

לשלילה: סולאראדג'  מתחום האנרגיה המתחדשת, "הנחילה אכזבה", לדברי נאה. "עליית הריבית בעולם וירידת מחירי האנרגיה, בנוסף לביטול הזמנות מלקוחות ברגע האחרון, פגעו בחברה ובכל ענף האנרגיה הסולארית. לדוגמה המתחרה הגדולה שלה, אנפייז, הודיעה השבוע על קיצוץ של 10% מכוח האדם. כך הצטברו מלאים בערוצי ההפצה באופן משמעותי. נראה היה שהחברה חסונה, וכעת נצטרך לראות האם הריבית שצפויה לרדת תסייע לתפקוד החברה, כשמנגד מחירי האנרגיה (החשמל) יציבים ולא עולים בינתיים".

מגדל

"המניה הזו אכזבה את המשקיעים בכל התחומים" 

לחיוב: אלון סנובסקי, מנהל מניות ישראל בחטיבת ההשקעות של מגדל ביטוח ופיננסים, מציין לטובה את מניית קמטק , של יצרנית ומפתחת מכונות הבדיקה והמדידה לשוק הסמיקונדקטור. "החברה היא חלק מסוג של דואופול בנישה ייחודית בשרשרת ייצור השבבים, בתחום נקודות החיבור והמארזים. ניתן לומר כי ככל שהשבב מתקדם יותר והמארז יותר מורכב, כך השוק של קמטק גדל. השנה תחום ה־AI (בינה מלאכותית) רשם קפיצת מדרגה, כשהאירוע הבולט היה השקת ChatGPT, שיצרה ביקושים חסרי תקדים לשבבי GPU מתקדמים בעיקר של אנבידיה, שתהליך הייצור שלהם דורש בדיקה במערכות קמטק. כך זכתה מתחילת השנה בחוזים לכמעט 200 מערכות".

 

לשלילה: "תדיראן  אכזבה את המשקיעים כשבכל אחד מתחומי הפעילות שלה הציגה חולשה, ולמשל מלאי מאוד יקר במוצרי הצריכה והמיזוג עקב הצטיידות מוגזמת, עם עלויות הובלה גבוהות. בתחום הסולארי נרשמה האטה בשוק באיטליה כתוצאה מירידת מחירי החשמל, עלייה בריבית, גידול במלאי ושינוי בטעמי השוק. בארץ העומס על רשת החשמל השפיע על היכולת לחבר מתקנים סולאריים לרשת".

איילון

"אובר במעבר מהפסד לרווחיות והשווי הוכפל"

לחיוב: תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף ההשקעות באיילון ביטוח, מציין את מניית הנסיעות השיתופיות אובר  (UBER) כהשקעה מוצלחת. "למפעילת פלטפורמת ההסעות באמצעות שימוש במיקור חוץ, יש גם פלטפורמת משלוחים באותה המתכונת. החברה עשתה כברת דרך משמעותית השנה במעבר מהפסד לרווחיות, גיבשה תוכנית אסטרטגית בדגש על התייעלות ורווחיות לטווח ארוך, בשונה מאסטרטגיית נתח שוק שאפיינה אותם בשנים האחרונות. בשנה החולפת דיווחה אובר על רווחיות בשני רבעונים רצופים, והיא צופה שתגיע לרווחיות בכל שנת 2024".

 

לשלילה: ציינו באיילון ביטוח את מניית שטראוס , ש"סבלה בשנה האחרונה מאירועי מאקרו ארוכי טווח בשוק הממתקים העולמי, הקשורים בעלייה במודעות למזון בריא. "עוד קודם לכן סבלה מאירועים שקשורים באופן ישיר לניהול החברה, כגון ליקויי תברואה במפעלי המזון בצפון, וכן שחיקת מחירים בפעילות הקפה בברזיל".

סיגמא

"IBM נמצאת בשלבים מתקדמים של שינוי מודל הפעילות העסקית"

לחיוב: ירין משולם, מנהל ההשקעות בסיגמא בית השקעות מקבוצת סיגמא-קלאריטי, מציין לטובה את מניית המחשבים IBM . המניה אמנם עלתה מתחילת השנה רק ב-13% אבל בסיגמא זיהו אותה אחרי ירידה משמעותית בתחילת השנה ורכשו מניות ברבעון השני, מאז השלימה המניה עלייה של יותר מ-30%. לדברי משולם, "IBM נמצאת בשלבים מתקדמים של שינוי מודל הפעילות העסקית, לאחר שבמשך שנים נחשבה מיושנת. היא עשתה הסבה משמעותית להתמקדות ביצירת תשתית ענן היברידית והתמקדות ביכולות AI. רכישת RED HAT עזרה לחברה לתפוס נתח שוק משמעותי בתחום הענן".

ירין משולם / צילום: ארכיון סיגמא
 ירין משולם / צילום: ארכיון סיגמא

לשלילה: משולם מציין את מניית חברת התרופות פייזר , ש"נהנתה בקורונה מביקוש עצום לחיסונים שלה ברחבי העולם, אך מאז דעיכת המגפה המשקיעים מצפים שרווחי הקורונה, שהגיעו למעל 50% מהכנסות החברה, ייעלמו בקרוב. השוק מתקשה לתמחר את מחיר המניה ביום שאחרי". לדבריו, "בתחילת השנה הייתה ציפייה בשוק שהחברה תשתמש במזומנים שצברה למציאת חלופה להכנסות הקורונה באמצעות פיתוחים חדשים ורכישות של חברות נוספות. אך למרות שלחברה יש צבר תרופות בפיתוח ומספר פיתוחים שכבר קיבלו אישורים וצריכים לצאת לשוק ברבעונים הקרובים, השוק ממשיך להיות פסימי לגבי יכולת החברה להמשיך ולהגדיל הכנסות ושתי הודעות החברה בחודשים האחרונים על הורדת תחזית המכירות לשנה הבאה ולשנה הנוכחית תרמו גם הן לסנטימנט השלילי סביב מחיר המניה והובילו לירידה כוללת של כ-45% מתחילת השנה".