בשיחת וידאו מארה"ב: דירה בירושלים נמכרה ב־8 מיליון שקל

אחרי כשלושה חודשים על המדף, נמכרה דירה במושבה הגרמנית, בבניין לשימור בן 100 שנה, לאחר שיפוץ והוספת ממ"ד • דניאל בוזגלו, הסוכן בעסקה: "שוק היוקרה הירושלמי נכנס להאטה משמעותית בשנה החולפת. בירושלים לא מתגוררים כוכבי ההייטק ולכן שוק היוקרה בעיר תלוי במידה רבה בתושבי חוץ"

הדירה במושבה הגרמנית בירושלים / צילום: תמונה פרטית
הדירה במושבה הגרמנית בירושלים / צילום: תמונה פרטית

הדירה: במושבה הגרמנית בירושלים, ברחוב עוזיה, נמכרה דירה בבית שנבנה בשנות העשרים של המאה הקודמת. הדירה בקומה השנייה, בשטח 163 מ"ר, והיא משופצת. יש בה ארבעה חדרי שינה, תקרות גבוהות, ארבעה כיווני אוויר, שלוש מרפסות וחניה. סכום העסקה: 8 מיליון שקל.

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכר בית פרטי במושב בית אלעזרי? 
שוק השכירות: באילו ערים נרשמו ירידות המחירים הכי גדולות ואיפה הם דווקא עלו?

הבניין: הדירה נמצאת בבניין לשימור שעבר שיפוץ בשנת 1988 שבמסגרתו הוספו לשתי הקומות הראשונות שלו, שתיים נוספות. בסך הכול גרות בו ארבע משפחות. במסגרת השיפוץ הוספו לו ממ"דים ומעלית. "מדובר בבית ערבי יפהפה, באחת משכונות היוקרה של ירושלים שלא נופלת מרחביה וטלביה מבחינת רמת המחירים", אומר שמאי המקרקעין קובי ביר, המתמחה באזור ירושלים. "העסקה מבטאת מחיר של כ־49 אלף שקל למ"ר, ומניתוח עסקאות אחרות שנעשו בסביבה, זה מקום טוב באמצע מבחינת טווח המחירים. אפשר להגיד את זה גם על גודל הנכס: זו אומנם דירה גדולה, אבל במושגים של המושבה הגרמנית זה לא משהו חריג. זה מחיר סביר, ואם לא היינו בעיצומה של מלחמה היא הייתה נמכרת במחיר מעט יותר גבוה".+

הרוכשים: דניאל בוזגלו, הבעלים של סוכנות "דניאל בוזגלו - נדל"ן בירושלים" שייצג את שני הצדדים בעסקה, אומר כי הרוכשים הם זוג יהודי מלוס אנג'לס שחלם כבר הרבה שנים לרכוש נכס בארץ - מדובר בנכס הראשון שהם רוכשים פה. אחד מהילדים שלהם כבר חי פה, והכוונה שלהם היא לעבור לישראל בתוך כמה שנים. המוכרים ירשו את הנכס לאחר שהבעלים הקודם שלו נפטרה. "הרבה תושבי חוץ רוכשים דירות בשכונה הזו", מוסיף ביר. "זה אחד האזורים הטובים בעיר, ומהנקודות הטובות ביותר במושבה הגרמנית עצמה".

תהליך המכירה: הנכס היה על המדף כשלושה חודשים, מתוכם כשישה שבועות בהתנהלות מול הרוכשים. בהתחלה הרוכשים רק ראו את התמונות של הדירה ובדקו נכסים נוספים. כאשר החליטו להתמקד בו - בוצעה שיחת וידאו שבה הוצג הנכס. בשלב זה פרצה המלחמה ואף שהרוכשים רצו לבוא לראות את הנכס בעצמם, בוטלו הרבה טיסות והם החליטו לרכוש אותו בלי להגיע פיזית. שמאי בדק עבורם את העסקה ובודק טכני בדק את התשתיות של הדירה.

שוק היוקרה בירושלים: לדברי בוזגלו, בעקבות עליית הריבית בארץ ובעולם שוק היוקרה הירושלמי נכנס להאטה משמעותית בשנה החולפת. לדבריו, "בירושלים לא מתגוררים כוכבי ההייטק ולכן שוק היוקרה בעיר תלוי במידה רבה בתושבי חוץ. אלו נעזרים בדרך כלל במשכנתה על מנת לרכוש את הנכס גם אם יש ביכולתם לרכוש ללא מימון - וזו מאוד התייקרה.

"לעליית הריבית בארה"ב הייתה השפעה מיידית על מחירי הנכסים שם, אך בארץ השוק לא הגיב באותו האופן - והירידות עד כה הן לא משמעותיות. לכן הרבה תושבי חוץ חושבים פעמיים לפני שהם משקיעים בארץ - הנכסים שלהם בחו"ל שווים עכשיו פחות והמשכנתה יקרה. מצד שני, אלו שלא צריכים משכנתה, מרגישים שיש פה הזדמנות מסוימת עבורם כי הם יכולים ללחוץ יותר על המחיר - במיוחד בפרויקטים חדשים שם ליזמים יש צורך דחוף בעסקאות אפילו בתנאי תשלום יוצאי דופן, העיקר שבבנק המלווה יראו פעילות בפרויקט".

לפי נתוני רשות המסים, מאז 7 באוקטובר התבצעו בירושלים שש עסקות בגובה של יותר מ־5 מיליון שקל. העסקה היקרה ביותר - בשווי של 9.5 מיליון שקל - נחתמה ב־15 באוקטובר על דירת חמישה חדרים ברחוב מלכי ישראל בשטח של 136 מ"ר.

האנטישמיות בעולם: לדברי בוזגלו, "הקונים בשוק היוקרה בעיר הם בעיקר יהודים אורתודוקסים, והמלחמה העלתה את ההתעניינות שלהם בנכסים בארץ. אלו אנשים שזהותם היהודית בולטת ולכן מרגישים יותר מאוימים מגל האנטישמיות בעולם.

"אנחנו מרגישים כרגע עלייה בהתעניינות, אך הריבית הגבוהה עדיין עוצרת רבים מהם מלממש. הם לא מחפשים בית לעבור אליו מחר בבוקר, אלא השקעה ומקום מפלט וחלקם גם יעשו עלייה לארץ תוך מספר שנים".

בוזגלו מספר שגם בפרויקטים החדשים שהוא משווק מתעניינים "יהודים דתיים מחו"ל שחשוב להם להיות במרחק של 30־40 דקות הליכה מהעיר העתיקה. נוצרות קהילות חדשות של תושבי חוץ - החרדים שמגיעים מחו"ל קונים יותר ברמת אשכול ובמעלות דפנה, והדתיים הלאומיים קונים במושבה הגרמנית, במושבה היוונית, בבקעה, בקטמון הישנה , בארנונה ובטלביה. רובם מארה"ב, אך מגיעים גם יהודים מקנדה, מצרפת, מאוסטרליה ומבריטניה".