שוק ההון | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; אשטרום קבוצה זינקה בכ-5.5%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.3% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו 1.2% • לקראת החלטת בנק ישראל מחר, באי.בי.אי צופים הפחתה בריבית ל-4.25% • והאסטרטג הטכני של אופנהיימר ממליץ להמשיך ולהשקיע במדד נאסד"ק 100

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:03

נעילה חיובית בתל אביב: מדד ת"א 35 קפץ ב-1.3% ות"א 90 הוסיף לערכו 1.2%. בלטו לחיוב מדד ת"א ביטוח שזינק בכ-3.1%. גם ת"א בנקים 5 הוסיף לערכו כ-2.1%.

מחזור המסחר היה דליל יחסית והסתכם על 779 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות אשטרום קבוצה , שפיר הנדסה , הראל השקעות  והפניקס .

חברת מלרן  העוסקת באשראי חוץ-בנקאי דיווחה הבוקר כי במסגרת בדיקה פנימית שנערכה בחברה, חברה מסחרית פעילה בבעלות השליטה של מלרן, נטלה אשראי במהלך המחצית השנייה של שנת 2023 משני לקוחות של החברה שהינם נותני שירותים פיננסים להם מעמידה החברה אשראי, וזאת מבלי שבעל השליטה הביא את הדבר לידיעת האורגנים המוסמכים בחברה. בנוסף החברה ציינה כי מדובר ביתרת אשראי על סך של כ-9 מיליון שקלים וכי יש בידי החברה המסחרית את היכולת לפרוע את יתרת האשראי בטווח הזמן הקצר. 

עוד הדגישה החברה כי תנאי ההתקשרות של החברה עם שני הלקוחות נקבעו קודם לנטילת האשראי בידי החברה המסחרית, והפעילות עם אותם לקוחות נעשית במהלך העסקים הרגיל ובתנאי שוק.

לבסוף הדגישה מלרן כי על בסיס בחינה ראשונית שנערכה לא נמצאה כל פגיעה בעסקיה וכי ועדת הביקורת החליטה למצות את הבדיקה באמצעות משרד מבקר הפנים של החברה. 

בהמשך לדיווח מניית החברה צללה בכ-11%.

15:14

העליות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.7%. בולטות לחיוב מניות הביטוח שקופצות בכ-2.5% ות"א בנקים 5 שמוסיף לערכו 1.7%.

בקרב מניות מדד ת"א 125, אשטרום קבוצה  מובילה את המגמה החיובית וקופצת בכ-5.5%. גם שפיר הנדסה , אלקטרה , טבע  והפניקס  נסחרות במגמה חיובית.

חברת סנו , העוסקת בייצור ובשיווק מוצרי צריכה ביתיים הודיעה לפני זמן קצר כי נציגי רשות התחרות ערכו הבוקר חיפוש ואיסוף חומרים במשרדי החברה, בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, וכן אחד מעובדיה שאינו נושא משרה בכירה זומן לחקירה. במקביל החברה ציינה כי נכון למועד, זה אין בידיה מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה.

13:30

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח עולה ב-2.2% ות"א פיננסים מוסיף לערכו 1.9%.

חברת בזק  מרכזת עניין לאחר שמנכ"ל החברה, רן גוראון, הודיע כי יפרוש מתפקידו אחרי שנתיים. גוראון עבד 18 שנים בקבוצת בזק, והוא צפוי להישאר בתפקידו עד לסוף מרץ. 

מניית חברת אב-גד  מזנקת בכ-7.4% לאחר שהחברה, העוסקת בייזום ובניית פרוייקטי התחדשות עירונית, דיווחה כי חברת הפניקס צפויה להשקיע בחברה הבת של אב-גד סך של 250-400 מיליון ש"ח למימון פרויקטים. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + עולה ב-0.5%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים יורדת ב-5 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.19%.

12:00

חברת נקסט ויז'ן , המייצרת ומשווקת פתרון צילומי, יום ולילה מיוצב לכלים קרקעיים ואוויריים כדוגמת מיקרו ומיני מזל"טים ורחפנים, דיווחה היום על קבלת הזמנה נוספת לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כ-3 מיליון דולר. גם בשבוע שעבר דיווחה החברה על עסקה בגובה 1.75 מיליון דולר.

10:54

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר במגמה דומה. בקרב המדדים הענפיים, בולטים לחיוב מדד ת"א בנקים 5 ומדד ת"א בנייה שעולים בכ-1.3% כל אחד.

מניית טבע  מזנקת בכ-4% לאחר שהודיעה בסוף השבוע שיחד עם השותפה האיסלנדית שלה Alvotech היא קיבלה אישור מרשות המזון והתרופות של ארה"ב, FDA, לשיווק גרסת הביוסימילר שלהן לתרופה Humira. האישור התקבל לאחר עיכובים בשל בעיות שהתגלו במפעל של Alvotech וטבע מגיעה לשוק שיש בו כבר מתחרות ביוסימילר, אך עדיין מדובר על שוק גדול מאוד - ב-2023 מכירות התרופה בארה"ב התקרבו ל-12.2 מיליארד דולר.

10:05

שבוע המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.2% ות"א 90 עולה בשיעור דומה.

בולטות לחיוב מניות אייאיאס , נקסט ויז'ן , אלקטרה , אשטרום קבוצה  ובזן .

מנגד, מניות קמטק , נייס , אופקו הלת' , פריורטק  וטאואר  נסחרות בירידות.

08:08

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון הבורסה המקומית ננעלה במגמה מעורבת כשמדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ומדד ת"א ירד ב-0.1%. מדד הבנקים עלה ב-1% ומדד הטכנלוגיה הוסיף 1.2%. מנגד מדד תשתיות ואנרגיה השיל 1.3% מערכו. 

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 רשם עליה של 2.8%. ת"א 125 הוסיף לערכו 2.5%. בלט לחיוב מדד הבנקים שעלה בכ-4.1% בשבוע החולף.

מניית חברת האנרגיה המתחדשת אורמת טכנולוגיות , בניהולו של דורון בלשר, נסחרה בירידה קלה ביום חמישי לאחר פרסום הדוחות שלה. לעומת זאת מניית חברת הטכנולוגיה נייס , בניהולו של ברק עילם, נסחרה בעלייה לאחר פרסום הדוחות.

בוול סטריט, המסחר ננעל בסוף השבוע האחרון במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד בכ-0.3%. הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד ה-S&P 500 ננעל ביציבות והגיע לשיא, ביומו הטוב ביותר מאז ינואר 2023. שלושת המדדים העיקריים סגרו שבוע חיובי: ה-S&P 500 עלה בממוצע שבועי ב-1.8%, הנאסד"ק עלה בכ-1.6% והדאו עלה השבוע ב-1.4%.

בדקנו 4 מסלולי השקעה ב־500 S&P. הפערים מגיעים למאות אלפי שקלים 

אנבידיה , ננעלה בעליות של כ-2.8% ביום שישי האחרון לאחר שהגיעה לשווי של 2 טריליון דולר, אולם סיימה את יום המסחר כששוויה עמד על 1.97 טריליון דולר. ביום חמישי האחרון זינקה מניית השבבים בכ-16% לאחר שהציגה דוחות רבעוניים חזקים, בהמשך לכך, מדד נאסד"ק עלה ב-3% ביום חמישי ופרץ את רף ה-16,000 בפעם הראשונה מאז נובמבר 2021, זוהי העלייה היומית הגבוהה ביותר של המדד מאז פברואר 2023. 

עם שווי שמתקרב ל-2 טריליון דולר היא הפכה למניה "הכי חשובה על פני כדור הארץ" 

חברת האחזקות של וורן באפט, ברקשייר האת'וויי  דיווחה בסוף השבוע על גידול של 28% ברווח התפעולי שלה ברבעון הרביעי של השנה, זאת הודות לזינוק משמעותי של עסקי הביטוח שהיא מחזיקה בהם. 

הרווח התפעולי של החברה, אשר כולל רווחים שנובעים מעסקים כמו ביטוח, מסילות רכבת ותשתיות, עמד על כ-8.48 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי - בעוד שהוא עמד כ-6.62 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברמה השנתית, הרווח התפעולי של החברה ב-2023 הסתכם ב-37.35 מיליארד דולר - גידול של 17% בהשוואה לשנת 2022, אז הרווח עמד על כ-30.85 מיליארד דולר. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. טבע בולטת עם פער שלילי של כ-2.2% ומנגד סייברוואן עם פער חיובי של 10.3%. על רקע העליות הצפויות בסייברוואן שעוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים, כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי, החברה דיווחה ביום חמישי על פרויקט חדש עם חברת מוטור סאפליי, חברת משאיות אמריקאית. המערכות של החברה הותקנו ב-16 משאיות של החברה והפיילוט יערך במשך כשנה, אם יצלח עשוי להתרחב לכל צי המשאיות של החברה. 

2. שוקי האג"ח

המסחר בשוק החוב התנהל ביום חמישי במגמה מעורבת ועם שינויים מתונים בלבד במדדי איגרות החוב, ביחס לשערי הפתיחה שלהם. אג"ח סדרה ג' של חברת הנדל"ן האמריקאית לייטסטון בלטה בעלייה, על רקע תוצאות מכרז מוסדי לסדרת אג"ח ד' וכן עדכון על העברת נכס, מלון Moxy Chelsea הממוקם בניו יורק, מידי בעל השליטה דיוויד ליכטנשטיין לחברה ללא תמורה על רקע הנפקת האג"ח.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו ביום שישי האחרון. בסיכום שבועי, התשואה ל-10 שנים ירדה בכ-4 נ"ב לרמה של 4.26% והתשואה לשנתיים עלתה בכ-3 נ"ב לרמה של 4.67%.

על פי תמחור השווקים, בהחלטת הריבית הקרובה בחודש מאי הפד צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי כאשר ההסתברות להפחתת ריבית עומדת על 19% בלבד. במקביל, השוק מתמחר 3 הפחתות ריבית בלבד עד סוף 2024. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל התחזק במסחר ביום שישי מול הדולר והאירו, אך בסיכום שבועי המגמה הייתה של היחלשות. שער הדולר ירד מתחילת השנה ב-0.7% ושער האירו נסחר ברמה דומה לזו של סוף 2023.

במחלקת מאקרו-כלכלה של בנק דיסקונט ציינו השבוע כי התחזקות השקל נתמכת בעליות בנאסד"ק ובחשיפה הגבוהה של המשקיעים המוסדיים לנכסים זרים, שגורמת להם להגדיל פעולות גידור כשנרשמות עליות בשווקים - צעד שמוביל להתחזקות השקל.

בשוק הסחורות, מחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד ביום שישי על 81.6 דולר. בבנק לאומי ציינו השבוע שמחירי הנפט התאפיינו בתנודתיות תוך כדי מגמת עלייה, ואילו מחירי הגז הטבעי בארה"ב במגמת ירידה בשל חורף חם מהצפוי.

4. מאקרו

מחר (ב'), תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, מעריך כי הריבית תישאר ללא שינוי, ואילו רפי גוזלן, הכלכלן הראשי באי.בי.אי, העריך שיש הסתברות גבוהה יותר להפחתת הריבית ל-4.25%.

בין נתוני המאקרו שיפורסמו בשבוע הקרוב בעולם ניתן להזכיר מספר נתונים בולטים בארה"ב: שיעור הצמיחה בתמ"ג, היתרי הבנייה, מכירות בתים חדשים, מדד אמון הצרכנים ומכירות מוצרים בני קיימא. ביפן יתפרסמו מדד המחירים לצרכן ונתון הייצור התעשייתי, בצרפת ובגרמניה יתפרסמו מדדי המחירים לצרכן, ובשווייץ והודו - נתוני הצמיחה בתמ"ג לרבעון הרביעי. בגוש האירו יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר.

בישראל יפורסם נתון יצוא השירותים לחודש דצמבר. ביום שלישי לא יתקיים מסחר בתל אביב בשל הבחירות המקומיות.

בוול סטריט, רוב החברות הגדולות כבר פרסמו דוחות כספיים לרבעון הרביעי של שנת 2023, אך עונת הדוחות עוד נמשכת. חברות שידווחו בשבוע הבא כוללות את הקמעונאית Lowe's, חברת התוכנה Salesforce וחברת האינטרנט הסינית Baidu. חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט שידווחו הן חברת הטכנולוגיה גילת, חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, וחברות המלצות התוכן טאבולה ואאוטבריין. בת"א, עונת הדוחות תופסת תאוצה, ובין היתר יתפרסמו דוחות חברת התעופה אל על.

5. תחזית

האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, צופה המשך למגמת העלייה בשוק המניות האמריקאי, כשהיעד שלו למדד S&P 500 הוא 5,400 נקודות, לעומת הרמה הנוכחית שהיא כ-4,981 נקודות. בין הגורמים שתומכים לדבריו בהמשך המחזוריות החיובית בשוק: יציבות במחירים לצרכן ויציבות במחירי הסחורות, כשהוא מציין שבין מחירי הסחורות לתשואות המניות יש יחסים הפוכים בדרך כלל.

ואלד ממליץ להמשיך ולהשקיע במדד נאסד"ק 100, וכן במניות מומנטום קטנות לצורך גיוון הפורטפוליו. ואלד ממליץ על קנייה של מספר מניות: יצרנית האוטובוסים Blue Bird Corporation, משווקת מוצרי הבנייה BlueLinx, ושני בנקי ההשקעות - ג'פריס ו-Moelis & Company.

לעומת זאת, הוא ממליץ למכור מספר מניות וביניהן חברת השכרת הרכב Avis Budget, חברת הדיאגנוסטיקה EXACT Sciences, חברת המסחר המקוון לתחום הרהיטים Wayfair וכן חברת התוכנה Zuora.