ישראל במלחמה | סיקור שוטף

עם נשק ומטען: חוסל מחבל שהתכוון לבצע פיגוע גדול במרכז הערב

במערכת הביטחון מתחזקת ההערכה שבכיר חמאס מרוואן עיסא חוסל • 15 שיגורים מלבנון לעבר הגליל העליון והמערבי, ומנגד בחיזבאללה הודיעו על מחבל נוסף שחוסל • לוחמי אגוז ממשיכים בפשיטות בשכונת חמד בח'אן יונס • עדכונים שוטפים

לוחמי צה''ל / צילום: דובר צה''ל
לוחמי צה''ל / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:33 - דיווח באל-מיאדין על תקיפה ישראלית בבעלבכ

ב"אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה מדווחים על תקיפה ישראלית בבעלבכ, שבסמוך לגבול סוריה. כ-100 ק"מ מהגבול עם ישראל. 

החוקרת שנלחמה על ההכרה בפשעי חמאס באו"ם: "שמו אותי על מיוט"
שחקן הכדורסל שהפך לאחד מאדריכלי מתקפת 7 באוקטובר: מי הוא מרוואן עיסא? 
האלופה שקובעת באילו מטרות של חמאס מותר לצה"ל לפגוע
המומחה שמסביר: כך נראה העתיד של יחסי ישראל-ארה"ב

22:24 - המודיעין האמריקאי: חיזבאללה ואיראן לא מעוניינים בהסלמת העימות

אווריל היינס, ראש המודיעין של ארה"ב בשימוע בקונגרס של ראשי סוכנויות המודיעין האמריקאיות: "ממשיכים להעריך שחיזבאללה ואיראן לא מעוניינים בהסלמת העימות שתגרור אותנו ואותם למלחמה רחבה. המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, סוריה ותימן מנצלות את המלחמה כדי לקדם את האג'נדה הפרטית שלהם".

היא הוסיפה כי "עדיין מוקדם להעריך, אך המלחמה בעזה צפויה להשפיע על הטרור העולמי למשך דורות. גם דאעש ואל-קאעדה מקבלים השראה מחמאס ומכווינים את תומכיהם לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים ואמריקאים. אנו רואים גם כיצד זה מעודד בודדים לבצע מתקפות אנטישמיות ואיסלאמופוביות ברחבי העולם". 

21:07 - צה"ל תקף מבנים צבאיים ותשתית טרור של חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור ומבנים צבאיים ששימשו את חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב וא-נקורה שבדרום לבנון. בנוסף, צה"ל תקף בארטילריה ובירי טנקים במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון.

20:35 - עם נשק ומטען: חוסל מחבל שהתכוון לבצע פיגוע בערי המרכז הערב

לוחמי דובדבן ושב"כ חיסלו מחבל שתכנן לבצע פיגוע בטווח זמן המיידי. המחבל חוסל במהלך פעילות בכפר זיתא שבשומרון. המחבל מחמד גאבר, תושב ג'נין, חוסל בדרכו לשטח ישראל לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי, כאשר עליו נשק ומטען מוכן לשימוש.

20:30 - דובר מחלקת המדינה: ישראל לא הציגה תוכנית לפעולה ברפיח

דובר מחלקת המדינה, מתיו מילר נשאל האם ממשלת ישראל הגישה לממשל ביידן תוכנית הומניטרית או צבאית לפעולה ברפיח וענה בשלילה. הוא הוסיף כי "הבהרנו בשיחות פרטיות ופומביות שישראל לא צריכה לפעול ברפיח ללא תכנית סיוע הומניטרית שאפשר ליישם".

בתשובה על דברי נתניהו שמבטיח מבצע ברפיח, אמר כי "אמרנו מה אנחנו צריכים לראות כדי לתמוך במבצע ברפיח, ממשלת ישראל אמרה שהיא תיישם תכנית סיוע הומניטרי - עדיין לא ראינו את זה, אבל לפני שנעביר ביקורות כדאי לראות מה הם מציעים".

18:50 - גלנט ברמז עבה על חיסול מרוואן עיסא? "היו הצלחות - גם ביממות האחרונות"

שר הביטחון יואב גלנט רמז לחיסול בכיר חמאס מרוואן עיסא, בשיחה עם פורום המטה הכללי. "יש הצלחות, כולל ביממות האחרונות, ויהיו עוד הצלחות - הפעולה עקבית והולכת בכיוון המתאים", אמר גלנט. עם זאת, הוא הבהיר כי "אנחנו צריכים לקחת בחשבון שייתכן שיהיו לפנינו אתגרים נוספים - הראשון שבהם בצפון, על כל המשמעויות שלו".

"חמישה חודשים אחרי תחילת המערכה, ברור שהחמאס טעה בהערכת המצב שלו באשר למה מדינת ישראל יודעת לעשות ומה היא תהיה מוכנה להקריב", הוסיף שר הביטחון. "הוא חשב שהוא ירתיע אותנו, שהוא יפצל אותנו, שהוא יגרום לכך שהמחירים יביאו אותנו לאובדן עשתונות, לזה שהידידים שלנו יעזבו אותנו - כל הדברים האלה לא קורים". 

18:42 - הבית הלבן: נתניהו וביידן דיברו בפעם האחרונה בפברואר

סגנית דוברת הבית הלבן אמרה כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח בפעם האחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש שעבר. "מערכת היחסים הארוכה שלהם מאפשרת לנשיא להיות ישיר וכן איתו. אין שינוי ביחסים", הבהירה.

לשאלה מה המשמעות של "קו אדום", ענתה כי הנשיא היה ברור בעמדתו שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה, אך היא צריכה להתחשב בתנאים ההומניטריים ברצועת עזה.

18:12 - בזמן ההפצצה: עיסא שהה במנהרה של עשרות מטרים

במערכת הביטחון עדיין לא יודעים בוודאות אם בכיר חמאס מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל במחנה הפליטים נוסיראת' שבמרכז הרצועה, אך מעריכים היום כי הוא שהה בתוך המנהרה שהופצצה. המקום שהותקף הוא לא רק מנהרה, אלא מתחם עם מספר מבנים - כאשר מנהרה מחברת ביניהם מתחת לפני השטח. במנהרה הזו שהה, לפי הערכת גורמי הביטחון, מי שנחשב לרמטכ"ל בפועל של חמאס. 

לפי התמונות מזירת ההפצצה ניתן ללמוד על עוצמת הפגזים שנפלו על מתחם, וכמה עמוק הם ניסו להגיע - לעומק של כמה עשרות מטרים. יש סבירות לא בלתי אפשרית שעיסא מת, אבל זה לא בטוח עדיין. גם חמאס שותק כרגע, ולא אישר או הזים את השמועות.

בתיעוד שהתפרסם היום מזירת התקיפה, שהתרחשה במוצאי שבת, נראה ההרס הרב ברחבי המתחם, כולל "מכתש" שהתהווה באזור המנהרה. לכתבה המלאה 

17:00 - לוחמי אגוז ממשיכים בפשיטות בשכונת "חמד" בח'אן יונס

לוחמי יחידת אגוז מעוצבת הקומנדו ממשיכים להילחם בשכונת "חמד" בח'אן יונס. הלוחמים פושטים על תשתיות טרור ומאתרים אמצעי לחימה, מחסלים עשרות מחבלים ועוצרים מחבלים - שנכנעים לכוחות. במהלך סריקות של לוחמי יחידת אגוז במבנה, מחבלים פתחו באש לעבר הלוחמים. הלוחמים זיהו באמצעות רחפן את המחבלים והשיבו בירי לעברם. 

במהלך ההיתקלות, הלוחמים ירו טיל "מטאדור" באופן מדויק לעבר החדר בדירה בו שהה המחבל, תוך הימנעות מפגיעה באישה ושני ילדים ששהו בחדר הסמוך. הלוחמים חיסלו שלושה מחבלים חמושים, ומחבל נוסף נכנע והועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון. הכוחות חילצו מהמבנה את האישה ואת שני הילדים והעבירו אותם לקבלת טיפול רפואי. 

16:58 - שר הביטחון גלנט: "עלינו להיערך להתגברות הטרור ברמדאן"

שר הביטחון יואב גלנט ביקר ביחידת דובדבן מחטיבת הקומנדו וקיים שיח מבצעי עם מפקד היחידה, מפקדי הפלגות ומפקד יחידת המילואים על הפעילויות המבצעיות הצפויות ליחידה בקרוב. בשיחה עם לוחמי היחידה הביע גלנט את הערכתו על פעילותם הנחושה והמדויקת, והדגיש כי עליהם להיות ערוכים להתפתחויות שונות בחודש הרמדאן.

"השינוי העיקרי שאתם חווים בשטחי יהודה ושומרון בא לידי ביטוי בשני דברים: כמות הנשק הגדולה בשטח ומאמץ איראני חזק להכניס נשק ואמצעי לחימה תקניים לשטח", אמר גלנט ללוחמי היחידה. "התוצאה של כל העניין היא לחץ גדול, וזה ייבחן בימים האלה, ברמדאן. יהיו גם מבחנים נוספים, זה יכול להיות בדברים מקומיים, ואם זה יתחיל בהר הבית, זה גם יכול להניע דבר מערכתי".

16:02 - אזעקת שווא באילת

אזעקה המתריעה על ירי רקטות הופעלה באילת, לראשונה לאחר שלושה שבועות. כעבור דקות בודדות הודיעו בצה"ל כי מדובר בהתרעת שווא.

16:00 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בגליל העליון והמערבי

אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל המערבי, בהם: צוריאל, מעלות-תרשיחא, חוסן, אלקוש, פסוטה, גורנות הגליל, אילון, גורן, מנרה, תל חי, כפר גלעדי, קריית שמונה, מרגליות ומשגב עם. במעלות-תרשיחא הופעלו אזעקות לראשונה לאחר יותר מחודשיים. 

15:15 - רומז לחיסול עיסא? נתניהו: "חיסלנו את מספר 4 בחמאס, נגיע גם ל-3, 2 ו-1" 

על רקע הדיווחים על חיסולו האפשרי של מרוואן עיסא, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום סרטון ובו אמר: "אנחנו בדרך לניצחון המוחלט. בדרך לניצחון הזה חיסלנו את מספר 4 בחמאס. 3, 2 ו-1 בדרך. כולם בני מוות, אנחנו נגיע לכולם".

בסביבת ראש הממשלה טוענים כי נתניהו התכוון לסאלח אל-עארורי, שחוסל בלבנון בינואר, כמספר 4 בחמאס. גורמים במערכת הביטחון ששוחחו עם N12 אומרים כי עדיין אין אינדיקציה ממשית לחיסול של עיסא. לכתבה המלאה 

14:00 - דיווח: שלושה פלסטינים נעצרו בחשד שתכננו לבצע פיגועי התאבדות בחו"ל ובישראל

שלושה פלסטינים נעצרו באיטליה בחשד שתכננו לבצע פיגועי טרור בחו"ל ובשטח ישראל - כך דווח היום בתקשורת האיטלקית. על-פי החשד, השלושה תכננו פיגועי התאבדות נגד מטרות אזרחיות וצבאיות במדינות שונות בעולם. השלושה, תושבי העיר האיטלקית ל'אקווילה, משתייכים ל"גדודי טולכרם". מדובר בשלוחה של "גדודי חללי אל-אקצא", המוגדרת כארגון טרור במדינות האיחוד האירופי. 

13:47 - ה-242 של ארגון הטרור: חוסל מחבל נוסף בחיזבאללה

חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל, ה-242 שעליו הצהיר הארגון מתחילת המלחמה.

12:44 - 20 מבוקשים נעצרו הלילה ברחבי יהודה ושומרון

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו במהלך הלילה 20 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת הפעילות, הושמדו מטעני נפץ באזור נור א-שמס וטולכרם שבמנשה. בקלקיליה שבאפרים הוחרמו כספי טרור.

11:30 - המתיחות בצפון: שני כטב"מים נפלו באזור הגולן, אין נפגעים

לאחר שהופעלו התרעות על חדירת כלי טיס עוין ביישובי צפון הגולן, זוהו נפילות של שני כטב"מים באזור - אין נפגעים או נזק. 

10:40 - אזעקות הופעלו בצפון רמת הגולן

בעקבות חשד לחדירת כלי טיס עוין, התרעות הופעלו בשורת יישובים בצפון רמת הגולן: נמרוד, מסעדה, מג'דל שמס, עין קנייא, נווה אטי"ב.

10:30 - בחמאס בודקים אם מספר 3 בארגון, מרוואן עיסא, חוסל בתקיפות צה"ל ברצועה

בחמאס בודקים אם בכיר הארגון מרוואן עיסא חוסל בתקיפה ישראלית בנוסיראת' שבמרכז הרצועה. עיסא, בן 59, הוא סגנו של ראש הזרוע הצבאית בחמאס והאיש שמקשר בינה לבין הזרוע המדינית. אם ההתנקשות אכן התבצעה, מדובר בחיסול דרמטי של האיש הבכיר ביותר בחמאס ברצועה שנהרג עד כה.

שלשום דיווחו בעזה על גל תקיפות חריג של חיל האוויר במחנה הפליטים נוסיראת'. לפי הדיווח, בתקיפות נהרגו כמה פלסטינים, ונפצעו נוספים. בעזה בודקים אם בין ההרוגים היה גם עיסא, שם הסתתר. לכתבה המלאה

10:00 - הלחימה בשכונת "חמד" נמשכת: מחבל חוסל, אמל"ח אותר בדירות

לוחמי הקומנדו ממשיכים לפעול בשכונת "חמד" בח'אן יונס, ופשטו על מספר דירות ששימשו לצורכי טרור. בדירה אותרו נשקים, מחסניות וציוד צבאי נוסף. בפעילות הכוחות שוגר טיל נ"ט לעבר לוחמי חטיבת גבעתי, ללא נפגעים. זמן קצר לאחר הירי, הלוחמים זיהו מחבל נע במרחב ממנו בוצע השיגור, ולאחר מעקב מדויק - הוא חוסל מטווח קרוב בידי לוחמי יחידת מגלן.

במרחב אל-קרארה שבח'אן יונס, לוחמי צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח תקפו מחבלים יחד עם כוחות חיל האוויר ובאמצעות ירי צלפים וטנקים. 

09:12 - שר החוץ ומשפחות חטופים המריאו לדיון במועצת הביטחון של האו"ם

משלחת בראשות שר החוץ ישראל כ"ץ, המשותפת למשרד החוץ, מינהלת החטופים ומטה משפחות החטופים, המריאה לדיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא דוח הפשעים המיניים החמורים של חמאס ב-7 באוקטובר.

ניסים לוק, אביה של החטופה שני לוק ז"ל שנרצחה: "בבוקר החג נכנסו אלינו מחבלים שתפסו את הנשים, אנסו ועשו עוד מעשים מזוויעים - שחייבים להגיע להכרה בינלאומית. לא יכול להיות שדברים כאלה קורים, והעולם מתעלם".

07:20 - דיווח: דיון באפשרות של הפוגה הומניטרית מהירה ברמדאן

דיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטרי מפי מקור מצרי: ראש ה-CIA, וויליאם ברנס, ביקר בחשאי בקהיר ביום שישי, לפני פגישתו עם ראש המוסד דדי ברנע בירדן - ודן באפשרות של השגת הפוגה הומניטרית קצרה של יומיים-ארבעה ימים, שבה יימשך המשא-ומתן לעסקת חטופים.

‏לפי המקור, ארה"ב מפעילה לחץ ל"הפוגה הומניטרית מהירה ברמדאן", כדי שלא לפגוע ברגשות המוסלמים. דווח כי ברנס קיים דיון במצרים על נוסח שיאפשר לבטל את הדרישה הישראלית לרשימת חטופים חיים מחמאס, ולאפשר לו להכין רשימה ראשונית של החטופים שבידיו או שידוע לו גורלם.

‏מקור בחמאס אמר לעיתון: "אנחנו לא מתנגדים להצעה. פתוחים למאמצים להפסקת אש, כל עוד הם רציניים ויובילו להפסקת אש קבועה, לחזרת העקורים בצפון הרצועה ולנסיגה ישראלית מעזה". לדבריו, לאחרונה התקיימה פגישת תיאום של הנהגת הארגון עם מפקדי שטח בולטים. עוד הוא הדגיש: "אין בסיס" לדיווחים על קצר בתקשורת בין יחיא סינוואר להנהגה בחו"ל, העמדות מתקבלות בתיאום מלא.

07:15: דיווח ב-CNN: בממשל ביידן מעריכים - ישראל לא קרובה למבצע ברפיח

לפי דיווח ברשת CNN, בממשל ביידן מעריכים כי ישראל לא קרובה לפתוח במבצע צבאי ברפיח, למרות שהשר בני גנץ הזהיר בביקורו בוושינגטון כי מבצע כזה ייצא לדרך אם ייכשלו המאמצים להפסקת אש ולשחרור חטופים.

03:00 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו באיו"ש

הפלסטינים מדווחים על פשיטות שמבצעים כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון, בין היתר בטולכרם, בבית לחם ובמחנה בלאטה שממזרח לשכם. עוד דווח כי בפעילות בטולכרם משתתף מספר רב של כלי רכב ודחפורים צבאיים, כשבמקום אף התפתחו עימותים והפרות סדר.

20:50 - צה"ל תקף משגרים שמהם נורו רקטות לצפון הארץ

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו שני משגרים שמהם שוגרו היום רקטות לאזור החרמון ולאזור מירון.

19:25 - נתניהו ביקש להכין בדחיפות אלפי מקומות כליאה לאסירים ביטחוניים חדשים

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בקריה בתל אביב דיון ביטחוני בין-משרדי בנושא מצוקת מקומות הכליאה לאסירים ביטחוניים. נתניהו ביקש ממשרדי האוצר, הביטחון והביטחון הלאומי להכין בדחיפות אלפי מקומות כליאה לעצורים ולאסירים חדשים.

ההנחיה ניתנה בסיכום הדיון בו הציגו צה"ל ושב"כ את הערכתם כי במהלך שנת 2024 ייעצרו בעזה ובאיו"ש אלפי מחבלים. מאז פרוץ המלחמה נעצרו כבר כ-4,000 מחבלים, מרביתם בעזה, ונוצר צורך דחוף להיערך לקליטת עצירים ואסירים רבים נוספים.

שירות בתי הסוהר הציג בדיון את תוכניותיו להיערכות זו, בהתבסס על הכנת מערכים חדשים לטווח הזמן הקצר ולטווח הבינוני. נתניהו אישר את התוכנית והנחה להוציאה לפועל מיידית.

18:20 - נתניהו הגיב לדברי ביידן: לא יודע למה הוא התכוון, רוב הישראלים תומכים במדיניות שלי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בראיון ל"פוליטיקו": "אני לא יודע למה הנשיא (ביידן) התכוון, אבל אם הוא התכוון לכך שאני מוביל מדיניות נגד רוב הציבור הישראלי, ושזה פוגע באינטרסים של ישראל, הוא טועה בשני הסעיפים".

ביידן אמר בראיון לרשת MSNBC כי נתניהו "יותר פוגע מאשר עוזר לישראל, בכך שהוא גורם לעולם להתנגד למה שישראל מסמלת". על כך השיב נתניהו ואמר: "זאת לא המדיניות הפרטית שלי בלבד. מדובר במדיניות שנתמכת בידי הרוב המכריע של הישראלים. הם תומכים בפעולה שאנו נוקטים להשמדת גדודי הטרור הנותרים של חמאס. הם אומרים שברגע שנחסל את חמאס, הדבר האחרון שעלינו לעשות הוא להכניס לעזה את הרשות הפלסטינית שמחנכת את ילדיה לטרור ומממנת טרור. והם גם תומכים בעמדתי שעלינו לדחות באופן מוחלט את הניסיון לכפות עלינו מדינת טרור פלסטינית".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12