התוכנית האסטרטגית של שטראוס: לייצר חיסכון של 300-400 מיליון שקל עד 2026

דוחות חברת המזון שטראוס לשנת 2023 מלמדים על גידול בהכנסות, שעומדות על 10.5 מיליארד שקל, וגידול ברווח הנקי, שעומד על 440 מיליון שקל - אך היקפו נמוך בהרבה מהרווח ב־2021, השנה שלפני הריקול הגדול של החברה • עלות שכרו של המנכ"ל והנשיא שי באב"ד: 8.2 מיליון שקל

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman
המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

קבוצת שטראוס  מסכמת את שנת 2023 עם הכנסות (על בסיס הדוחות הניהוליים) שחצו לראשונה את רף ה־10 מיליארד שקל, רווח נקי שעומד על כ־440 מיליון שקל ותוכנית אסטרטגית חדשה שמטרתה לייצר חיסכון של 300-400 מיליון שקל עד 2026. 

ניתוח | בתוך שנתיים הפכה שטראוס מאחד התאגידים היציבים לארגון שעובר ממשבר למשבר. למה זה קורה?
אלקטרה צריכה החלה בפעולות ל"סגירה משמעותית" של רשת סבן אילבן

הקבוצה תחלק לבעלי המניות דיבידנד של 270 מיליון שקל. עלות שכרו של מנכ"ל ונשיא החברה, שי באב"ד, עומדת על 8.2 מיליון שקל לשנה וכוללת 4.9 מיליון שקל במניות. עלות שכרה של עפרה שטראוס, יו"ר ובעלי החברה, עומדת על 2.8 מיליון שקל. 

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר
 מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

סגירת פעילויות

הכנסות שטראוס בשנה החולפת עמדו על 10.5 מיליארד שקל - צמיחה של 11% ביחס ל־2022. מתוך זה, שטראוס ישראל רשמה הכנסות של כ־4 מיליארד שקל, עלייה של כ־16.5% לעומת השנה הקודמת.

מכירות מגזר בריאות ואיכות חיים עמדו על 3 מיליארד שקל, ומכירות מגזר תענוג והנאה עמדו על כמיליארד שקל - עלייה של כ־40% לעומת שנת 2022, שבה נרשם הריקול הענק במפעל עלית שבנוף הגליל, שהושבת ל-4 חודשים.

 

נתח השוק של הקבוצה בתחום הממתקים ממשיך להתחזק ועומד על 25.4% ברבעון הרביעי. עדיין לא מדובר בחזרה לרמות שנרשמו טרם הריקול, בין היתר משום שבשטראוס הגיעו להחלטה לא לחזור לייצור הפורטפוליו המלא.

בהמשך לתוכנית ההתייעלות שהוכרזה ב־2022, אשר במסגרתה שונה מבנה הקבוצה, אושרה התוכנית האסטרטגית המעודכנת לשנתיים הקרובות. ההתמקדות בליבה תעמוד על כ־85% מסך הפעילות, ייסגרו פעילויות עם רווחיות נמוכה, ויבוצעו השקעות בישראל - בין היתר במפעל המוצרים מן הצומח הממוקם בצפון ליד אחיהוד, שצפוי להיפתח בשנה הבאה בהשקעה של כ־250 מיליון שקל. 7%-5% ממחזור המכירות יועברו להשקעות הוניות (Capex).

בקטגוריית המים נבחנת כניסה למדינות חדשות מלבד ישראל, אנגליה וסין שבהן פועלת החברה כיום; ובסקטור הקפה יתמקדו במיזוגים ורכישות בברזיל ובהרחבת שיעור ההכנסות מפעילות שאיננה קפה קלוי וטחון.

רמז לאחים אמיר

בשטראוס מזהים את השפעות המלחמה על המגמות הצרכניות. בתגובה לעליות המחירים שנרשמו במשק - כולל שטראוס, שהעלתה מחירים בינואר האחרון בפעם הרביעית בשנה וחודשיים - הצרכנים צמצמו את סל הקניות. עם זאת, קיים ביקוש למוצרים הנחשבים "פינוק", ויש בהם מעין פיצוי רגשי.

מגמה נוספת שזוהתה היא מגמת השורשיות והנוסטלגיה, שלפי החברה צפויה להתעצם, בשל הצורך בשייכות ובתחושת גאווה לאומית בזמן המלחמה. גם מגמת הקיימות מתחזקת, עם הרצון לתמוך בכלכלה ובחקלאות הישראלית.

בדוחות צוין כי התחזקות המותגים הפרטיים מאיימת על נתחי השוק של הקבוצה בחלק מקטגוריות המוצרים - נקודה שצריכה לעניין בעיקר את האחים אמיר, בעלי השליטה החדשים בשופרסל. לאחרונה פורסם כי השניים שוקלים לבצע שינוי אסטרטגי בתחום המותג הפרטי - שאחראי ליותר מרבע ממכירות הרשת - ולהצניע אותו.

גם האפשרות שתתעורר מחאה צרכנית בעקבות עליות המחירים מטרידה את שטראוס, למרות הצעת חוק להקפאת מחירי מוצרי יסוד בתקופת המלחמה. לפי הדוחות, מחאות נגד יצרנים וקמעונאים עלולים להוות זרז לפעולות רגולטוריות, שייתכן כי יביאו לשחיקה ברווחים.

"אנחנו מסכמים את שנת 2023 עם עלייה במרבית הפרמטרים הפיננסיים של הקבוצה, וזאת בהמשך לשורה של מהלכים עסקיים שהתחלנו ביישומם במהלך השנה ויימשכו אל תוך 2024", אומר באב"ד. "במרכז תהליך השינוי נמצאים חיזוק החוסן הפיננסי לצד בניית תשתיות למנועי צמיחה אסטרטגיים".