עמוס ידלין | ראיון

עמוס ידלין מעריך: מה הסיכוי שאיראן תירה ישירות משטחה לישראל?

חיסול בכיר משמרות המהפכה, שמיוחס לישראל, מעלה את רמת הדריכות בארץ בשל חשש מנקמה איראנית • האלוף במיל' עמוס ידלין מציג את התגובות האפשריות של איראן, ויש לו גם מסר מרגיע: "מערכות החץ, קלע דוד, כיפת ברזל ומטוסי היירוט של חיל האוויר מגינים היטב על ישראל"

עמוס ידלין / צילום: אלן צ'פלסקי
עמוס ידלין / צילום: אלן צ'פלסקי

הימים האחרונים בישראל מאופיינים בדריכות רבה. זאת בעקבות חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי, שמיוחס בישראל, והחשש מנקמה איראנית. צה"ל החליט לעבות את מערך ההגנה האווירית ולגייס אנשי מילואים וגם הטיל עוצר יציאות ביחידות הלוחמות. בנוסף, מהבוקר ישנם שיבושי GPS במרכז, כשלפי ערכות מדובר בהיערכות והעלאת הכוננות ביחס לזירות הצפון ואיראן, כאשר המטרה היא שיבוש טילי שיוט וכטב"מים מהזירה האיראנית ומהזירה הצפונית.

איך האיראנים עשויים להגיב, והאם יש סיבה לפאניקה? בראיון לגלובס, אלוף במיל' עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר ונשיא מיינד ישראל, עושה סדר.

באמצע המלחמה, רשות המסים רוצה לשנות את שיטת החשבוניות, והרוחות סוערות
שאלות ותשובות | צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן
עוד סיבות לדאגה או פאניקה מיותרת? פיקוד העורף שולח את הציבור להצטייד במזומן

"בהחלט יש סיבה להעריך שהאיראנים יעלו מדרגה בתגובתם מול ישראל", אומר ידלין. "מאז ה-7 באוקטובר ישראל הסירה את הכפפות בפעילות מול איראן בסוריה ולבנון. אם בעבר במערכה המתנהלת מול איראן בסוריה, ישראל הקפידה לא לפגוע באיראנים, כאשר תקפה את שיירות הנשק שנשלחו מאיראן לחיזבאללה. כעת נגבה מחיר משמעותי מאיראן בסוריה, כדי למנוע את התמיכה ואספקת האמל"ח לכל הפרוקסי האיראניים היורים על ישראל כבר חצי שנה.

"האיראנים מאשימים את ישראל בחיסול מהדווי, יחד עם סגנו ועוד 5 פעילי משמרות המהפכה. הגנרל האיראני ישב בביירות מעל שני עשורים, שימש כמפקד גייס לבנון וסוריה של כוח קודס, היה מקורב לנסראללה וחבר בשורא (המועצה העליונה) של חיזבאללה. הוא היה אחראי לקשר המבצעי והצבאי השוטף עם חיזבאללה, ובייחוד לבניין הכוח של הארגון ולהתעצמותו. הפעולה המיוחסת לישראל מהווה עליית מדרגה במספר היבטים: בכירות היעד, מספר ההרוגים והסמיכות למתחם הדיפלומטי האיראני בדמשק".

"עם זאת, אין מקום לפאניקה", מרגיע ידלין. "לישראל יש מודיעין טוב מאוד ואת המערכת ההגנה האווירית הטובה בעולם, שמוכיחה עצמה כבר 6 חודשים. מערכות החץ, קלע דוד, כיפת ברזל ומטוסי היירוט של חיל האוויר מגינים היטב על ישראל ועוצרים 95% מהירי של טילים בליסטים, רקטות, טילי שיוט וכטב"מים שנורים לשטחה. לתושבי ישראל יהיה זמן ארוך להיכנס למקלטים ולמרחבים מוגנים - זמן מעוף של טילים וכטב"מים מאיראן הוא ארוך מאוד".

מאיזה סוג של איום צריך לחשוש?
"ניתן לחשוב על מספר תרחישי תגובה איראניים ואולי אף על שילוב בין מספר דרכי פעולה. עם זאת, נראה שהפעם, על פי הצהרות כל מנהיגיה הבכירים ביותר, איראן נחושה לתגובה מרתיעה ומיידית - ייתכן שכבר ביום ירושלים האיראני החל מחר - יום שישי האחרון של הרמאדן. האיראנים יצטרכו לשקול מה התגובה שעשויה להשיג אפקט של הרתעה, מבלי להוביל להסלמה ולמלחמה אזורית - ששני הצדדים מנסים להימנע ממנה".

ילדין מונה שלושה סוגי תגובה אפשריים מצד איראן:

● "מידה כנגד מידה" - התקפות נגד נציגויות ישראל בעולם. מדובר בתגובה שאותה ניסו האיראנים בעבר - אך לתגובה מסוג זה נדרש זמן ארוך להכינה, והיא יכולה לסבך את איראן עם מדינה שלישית.

● "עוד (הרבה) מאותו הדבר" - הגברת אספקת הנשק למליציות העיראקיות ולחות'ים ודרבונם להרחיב את התקפותיהם נגד ישראל. "אבל המיליציות השעיות בעיראק, בסוריה ואפילו בתימן מוגבלות ביכולת השיגור", מסביר ידלין. "חיזבאללה יהיה מאוד זהיר מלהסלים את המלחמה מול ישראל, זהירות שהוא נוקט בה מזה חצי שנה, מתוך הבנה שאינו רוצה שביירות תראה כמו עזה. עם זאת, צה"ל חייב להיערך למקרה שחיזבאללה יעבור לאופן פעולה אגרסיבי יותר".

"מענה ישיר ולא דרך פרוקסי" - תקיפת טילים/כטב"מים משטח איראן נגד נציגויות ישראל במפרץ/מרכז אסיה או מטרות בישראל. "אם יש חשש איראני לערב מדינה שלישית, ירי ישיר מאיראן לישראל נראה כחלופה אטרקטיבית יותר לאיראנים", אומר ידלין.

"להיערך מיטבית מול התרחיש החמור יותר גם אם סבירותו נמוכה"

האם שיבושי ה- GPS הבוקר קשורים לאיום מאיראן?
"האיראנים תקפו את סעודיה משטחם בטילי שיוט וכטב"מים בספטמבר 2019 ואת פקיסטאן וכורדיסטאן בטילים בליסטים, בינואר השנה, לאחר פיגוע הטרור של דאע"ש באזכרה של קאסם סולמני. אבל ישראל איננה סעודיה - וכאמור יש לה אמצעי מודיעין, התראה, גילוי, יירוט ולוחמה אלקטרונית.

"אני מעריך שהפרעות ה-GPS הבוקר קשורות כנראה לאמצעי הנגד שמפעילים בישראל נגד אפשרות של תקיפה איראנית. אני מעריך שגם גיוס המילואים של לוחמי ההגנה האווירית הוא צעד הקשור בהערכות לתקיפה איראנית. לוחמי ההגנה האווירית ששוחררו עם ירידת האיום מעזה נקראו לדגל, וחשוב שאיש לא ישאל כמו ב-1973 מדוע לא גויסו המילואימניקים".

האם היה צריך לגייס את מילואים עכשיו?
"דווקא לאחר ה-7 באוקטובר 2023, בו הוכח פעם נוספת שקשה לקרוא את כוונות האויב, ושאסור להניח שהאופן בו התנהג בעבר יחזור על עצמו בעתיד - נכון להיערך מיטבית מול התרחיש החמור יותר, גם אם סבירותו נמוכה".