"יום ירושלים האיראני": למה יש חשש שאיראן תתקוף דווקא מחר?

יום קודס הוא ציון בקנה מידה לאומי איראני, שכונן האייתולה ח'ומייני כבר בשנת 1979 • במערכת הביטחון העלו כוננות בצל החשש כי ייתכן וזה יהיה מועד הנקמה של איראן, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

שעות ספורות לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חסן מהדווי, ואיתו כמה גורמים איראנים נוספים ביום שני השבוע, מיהרו בטהרן לאיים בנקמה בישראל. לקראת יום "קודס" (ירושלים, בערבית) האיראני, שחל מחר (ו') - יום שישי האחרון של חודש רמדאן, במערכת הביטחון העלו כוננות וגייסו מילואים בצל החשש כי זה יהיה מועד הנקמה.

החוזה המפתיע של החברה הישראלית, וארה"ב דוחה ניסוי בטיל גרעיני
כותרות העיתונים | חמאס הסתיר נשק בבולגריה והצעד החריף נגד ישראל שלא פוסלים בבריטניה
שאלות ותשובות | צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן 

יום קודס הוא למעשה ציון בקנה מידה לאומי איראני, שכונן האייתולה (רוחאללה) ח'ומייני כבר בשנת 1979 - לאחר המהפכה האסלאמית. מועד זה נועד, ברמה הפורמלית, להביע את ההתנגדות "של כלל המוסלמים" לריבונותה של ישראל בירושלים וכדי "להביע סולידריות עם העם הפלסטיני". בפועל, הוא גם משמש לתמיכה בפעילות כוח קודס במשמרות המהפכה, שעוסק ביצוא המהפכה האסלאמית מחוץ לאיראן. כבר ב־1979 אמר ח'ומייני כי "יום קודס נועד להביע את המחויבות הדתית של כל המוסלמים לשחרור ירושלים". 

ככלל, מרבית האיראנים אדישים למצעדים ביום קודס, שמאופיינים בקריאות אנטי־ישראליות ושריפת דגלי ישראל וארה"ב. לכן, האיראנים מביאים אנשי בסיג' (ארגון מיליציית מתנדבים חצי-צבאית) מהפרברים ללב הערים הגדולות, כדי ליצור תדמית של תמיכה. הבסיג' כולל מתנדבים שנאמנים למשטר האייתוללות, ומסייעים בהגנת המשטר. הם נחשבים לאלימים במיוחד, אפילו במושגים פנים־איראניים, במחאות השונות שקמו נגד המשטר לאורך השנים.

יום שנועד "לתדלק" את הרוחות האנטי־ישראליות

בה בעת, יום קודס הוא מועד שאותו האיראנים מנצלים כדי "לתדלק" את הרוחות האנטי־ישראליות בקרב קהילות שיעיות שונות ברחבי העולם. זה בא לידי ביטוי מדי שנה בקרב חיזבאללה בלבנון שמשתמשים בכלי תקשורת שלהם כמו "אל־מנאר" או מקורבים אליהם כדוגמת "אל־מיאדין", במטרה שיסקרו אירועים שמתיימרים לייצג את התפיסה הלבנונית.

לצד זאת, גורמים פרו־איראניים בהם המורדים החות'ים בתימן או המיליציות הפרו־איראניות בעיראק, מקיימים מצעדים שונים. לעתים הם אף מזמנים לנאומים מנהיגי טרור פלסטינים שונים, כשבחלק מהאירועים מארחים את מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'לה. הבחירה בו אינה מקרית משום שהג'יהאד האסלאמי מתפקד כמיליציה פרו־איראנית פלסטינית לכל דבר ועניין.

עם זאת, איראן דואגת לעודד ביום זה אירועים אנטי־ישראליים גם במקומות שפחות חשופים לעין הישראלית כמו ניגריה. מרבית אוכלוסיית מדינת הענק האפריקאית (כ־53%) היא אמנם סונית, אבל גורמים איראנים פועלים כל העת כדי להוביל מנהיגי דת מקומיים להמיר את עצמם לשיעים - וכך להוביל גם את קהל המאמינים שלהם.