הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א; מדדי הבנייה והנדל"ן ירדו ביותר מ-2%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.6% • מדד המחירים לצרכן בארה"ב הפתיע לרעה והחזיר את המאבק באינפלציה חצי שנה אחורה • השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים • ביום שני צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בישראל, מה צפוי במדד? • וגם: מחירי הנחושת זינקו בכ-10% מתחילת השנה, האם ימשיכו לזנק?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:34

בצל המתיחות הגאו פוליטית והאינפלציה הדביקה בארה"ב, המסחר בבורסה ננעל זה היום השני ברציפות בירידות שערים חדות. מדדי ת"א 35 ו-90 ירדו ב-1.6%. הבנקים ירדו ב-2%, מדד הבנייה שב וירד ב-3%. 

16:02

קרן פימי של ישי דוידי, בעלת השליטה בחברת התעשיות הביטחוניות אורביט , מוכרת למוסדיים כ-15% ממניותיה תמורת כ-100 מיליון שקל וזאת אחרי קפיצה של כ-37% מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

פימי מוכרת את המניות אמנם במחיר של 25 שקלים למניה (לעומת מחיר של 27 שקלים בפתיחת המסחר) אך רושמת רווח נאה. קרן ההשקעות רכשה את מניות אורביט ב-2017 כשהיא משקיעה לאורך הדרך כ-54 מיליון שקל. מאז היא מימשה ממניותיה בשווי של כ-135 מיליון שקל, ורשמה רווח של 80 מיליון שקל. פימי תמשיך להחזיק במניות אורביט בשווי שוק נוכחי של כ-194 מיליון שקל.

14:51

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מזנק בכ-1.3% מול השקל ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו מתחזק ב-0.1% מול המטבע הישראלי ועומד על 4.03 שקלים.

13:44

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-1.1% ות"א 90 משיל מערכו 1.2%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד צולל בכ-2% ות"א נדלן ב-1.6%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל מטפסות. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עומדת בשעה זו על 4.55%.

בגזרת המאקרו, מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס פורסם היום. יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון התייחס לנתונים:

"מדד האמון הצרכני של הלמ"ס עלה מעט ל-25 נקודות במרץ מ-27 בפברואר. לפני המלחמה (ספטמבר) מדד האמון עמד על 18 נקודות. הרכיב העיקרי אשר החמיר היה השינוי הצפוי במצב הכלכלית של המדינה בשנה הקרובה, ואילו ברמה האישית רכיבי המצב הכלכלי והציפיות קדימה נמצאים קרובים לרמות של לפני המלחמה, אם כי משקי הבית נוטים פחות לבצע רכישה גדולה בשנה הקרובה. לעומת זאת, מדד האמון הצרכני של פועלים (המשקלל רק את האמון האישי של הצרכן ולא ציפיות לגבי מצב המדינה) עלה במרץ בחדות וחזר לרמתו ערב המלחמה, תוך שיפור חד במצב הנוכחי. באופן כללי, מצבם האישי של משקי הבית חיובי יחסית כאשר האבטלה נמוכה והשכר נמצא במגמת עליה, מה שתומך בצריכה הפרטית. מצד שני, המלחמה, החטופים, והחששות לגבי הסלמה אפשרית מעיבים על מצב הרוח".

11:44

מניית חברת התעופה אל על  הספיקה ליפול ב-13% מאז הכרזתה על יציאה לגיוס הון לפני שלושה שבועות. החברה גייסה 100 מיליון דולר והיום מדווחת כי השתמשה בכסף כדי לפרוע הלוואות בעלים, לבעלי החברה חברת כנפי נשרים של משפחת רוזנברג. אל על פרעה הלוואה של כ-50 מיליון דולר ומעדכנת כי נותרו לה לפרוע עוד כ-10 מיליון דולר.

10:40

פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה לסגור את תיק החקירה נגד יו"ר פסגות רני צים ומנכ"ל פסגות יניב בנדר. הבוקר (ה') קיבלו השניים את ההודעה על סגירת התיק. 

החקירה נפתחה בתחילת 2023 ברשות ניירות ערך בחשד לעבירות שימוש במידע פנים בזמן רכישת השליטה בבית ההשקעות פסגות  בשנת 2021. השניים עוכבו ושוחררו בתנאים מגבילים. צים נחשד כי העביר מידע פנים לבכירה ברשות שדות התעופה בתקופה שהוגשה הצעה לרכישת פסגות על-ידי וואליו קפיטל, וכי הבכירה ביצעה רכישות לפני שבוצעו דיווחים מהותיים. במאי 2021 רכש צים דרך וואליו קפיטל את השליטה בבית ההשקעות פסגות מידי אלטשולר שחם. הרכישה הושלמה באוגוסט 2021 . כאמור, צים ובנדר נוקו מהחשדות שהיו.

10:06

ירידות שערים בפתיחה בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 משיל מערכו 0.5%. מדד ת"א בנקים 5 בולט לשלילה ויורד בכ-1%.

בולטות לשלילה מניות אשטרום קבוצה , אודיוקודס , אלוני חץ , שפיר הנדסה  ואמות .

מנגד, פריון נטוורק , אנרג'יאן , מספנות ישראל , גילת  ומג'יק  נסחרות בעליות.

09:38

בהמשך למגמה אמש, הדולר ממשיך להתחזק הבוקר מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל. בשעה זו הדולר מזנק בכ-1.1% ונסחר סביב רמה של 3.75 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל ועומד בשעה זו על 4.03 שקלים.

08:34

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ד'), המדדים המרכזיים בבורסה המקומית ננעלו בירידות שערים על רקע המתיחות הגיאופוליטית שממשיכה לצבוע את מסכי הבורסה באדום. לצד זאת, גם נתוני האינפלציה המאכזבים בארה"ב, משכו מטה את הבורסה המקומית. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 צלל בכ-1.6%. 

בהיבט הענפי, בלט בירידות מדד הבנקים, שנחשב לתמונת המראה של המשק הישראלי וירד ביום רביעי ב-1.5%. לצד זאת, מדד ת"א בנייה השיל מערכו כ-2.5% ות"א נדלן צלל ב-2%, על רקע הודעתו של משרד המסחר הטורקי שפרסם השבוע רשימה של 54 פריטים שאסורים ליצוא לישראל, בעיקר חומרי גלם לענף הבנייה כמו שיש, מלט, פלדה ואלומיניום. בין המניות שבלטו בירדות: אשטרום  (3.4%) ואקרו  (3.3%).

בהסתכלות ארוכת טווח, מתחילת השנה מדד ת"א 35 עלה ב-5.4% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-6.7%. עם זאת, מדד ת"א רשתות שיווק זינק בכ-22% מתחילת השנה, הודות לקפיצה של מניית שופרסל  ב-24% מתחילת 2024.

הצמד של שוק ההון מציג: עמלות של 15 מיליון שקל בהנפקה אחת 

המהלך לרכישת כרבע ממניות הקמעונאית הגדולה בישראל, הוסיפה לשוויה של שופרסל כ-2 מיליארד שקל. רוב העלייה התרחשה לאחר הדיווח על הצעת הרכישה של האחים אמיר. הרשת נסחרת כעת לפי שווי של 6.6 מיליארד שקל, והאחים שרכשו רבע מהמניות תמורת 1.5 מיליארד שקל מורווחים "על הנייר" כ-150 מיליון שקל (לפני הוצאות שונות הקשורות ברכישה).

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב 

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.5%, ההנג סנג משיל מערכו 0.8%, בורסת שנגחאי עולה ב-0.4% ומדד הקוספי מוסיף לערכו 0.1%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה ביציבות.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה אדומה בהמשך לנתוני האינפלציה המאכזבים שפורסמו בארה"ב. הנאסד"ק איבד מערכו 0.8%, ה-S&P 500 ירד ב-1% והדאו ג'ונס ירד ב-1.1%. 

בקרב מניות השבבים וה-AI נרשמה מגמה מעורבת אמש. אנבידיה  קפצה ב-2% לאחר מספר ימים בהם המניה נסחרה בירידות, AMD  ירדה ב2% , ברודקום  איבדה מערכה 0.9% וקוואלקום  צללה ב-3%.

בקרב ענקיות הטק, על פי דיווח ברויטרס, אלפאבית (גוגל)  צפויה להשקיע מיליארד דולר כדי לשפר את התקשורת הדיגיטלית בין ארה"ב ליפן מדינות וטריטוריות מרובות באי האוקיינוס ​​השקט, באמצעות שני כבלים תת-ימיים חדשים (Proa ו-Taihei), על מנת להגביר את הקשרים בין המדינות. 

2. שוקי האג"ח

תשואות האג"ח האמריקאיות קפצו לאור נתוני האינפלציה בארה"ב, שהיו גבוהים מקונצנזוס הכלכלנים, ומרחיקים את ההיתכנות של הפחתת ריבית בקרוב. בתחילת השנה השווקים תמחרו הפחתת ריבית ראשונה במרץ, בחודש האחרון דיברו על חודש יוני, וכעת ההסתברות לכך צנחה לכ-20%. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים זינקה בכ-15 נקודות בסיס מיד עם פרסום נתוני האינפלציה לרמה של 4.5%, הרמה הגבוהה ביותר מחודש נובמבר 2023. גם התשואה על אג"ח לשנתיים זינקה בכ-20 נ"ב לרמה של 4.96%.

גם בישראל תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו בחדות לאחר פרסום נתוני האינפלציה וזאת לאור ההערכות כי עיכוב בהקלות המוניטריות בארה"ב עלול להשפיע גם על מתווה הריבית בישראל. אם הריבית בארה"ב תהיה גבוהה יותר מזו של ישראל, הדבר ייצר פער ריביות שבתורו עלול להחליש את השקל.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בהמשך לנתוני האינפלציה המאכזבים בארה"ב, בשוק המט"ח המקומי, הדולר זינק אמש בכ-2% מול השקל וגם הבוקר (ה'), מתחזק המטבע האמריקאי מול השקל. בשעה זו, הדולר נסחר סביב רמה של 3.74 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מסביר כי "החשש מאירוע ביטחוני ישירות אל מול איראן, לצד ההתמתנות בפעילות המרות המט"ח מצד יצואנים, תורמים לעודפי ביקוש בשוק המט"ח המקומי ולפיחות השקל. אנו מעריכים שבהיעדר אירועים ביטחוניים חריגים ולאור היצע המט"ח העקבי, הדולר עשוי לשוב ולהיחלש".

בשוק הנפט, מחירה של חבית מסוג ברנט עומד הבוקר על רמה של 90.1 דולרים. יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות, מסביר כי חלק מההפתעה בנתוני האינפלציה בארה"ב, נובעת מהתייקרות במחירי הנפט: "האינפלציה השנתית חוזרת לרמת 3.5% - חצי שנה אחורה. מחירי הנפט הגואים הם כמובן 'הכוכב התורן' בתמונת האינפלציה האמריקאית. חשוב לציין כי המדד הנוכחי משקף ממוצע של 80 דולר במחירי הנפט בארה"ב, במהלך החודש, לעומת קרוב ל-90 דולר כרגע. תנאי השוק עדיין רחוקים מאוד מכאלה שניתן להוריד בהם ריביות בביטחון".

האם מחירי הנחושת ימשיכו לטפס? מתחילת 2024, מחיר הנחושת זינק בכ-10% ל-4.3 דולר לאור סיכוני ההיצע של המתכת ולצד גידול בביקושים. הביקוש לנחושת נחשב כסממן חיובי לכלכלה העולמית לאור העובדה שלמתכת יש חשיבות קריטית כחלק בלתי נפרד מייצור כלי רכב חשמליים, רשתות חשמל וטורבינות רוח. הבנקים בארה"ב צופים כי הביקוש למתכת האדומה ימשיך להקפיץ את המחירים, שצפויים לזנק במהלך החודשים הקרובים. 

4. מאקרו

הבוקר פורסם מדד המחירים לצרכן בסין שירד לרמה של 1%- בחודש מרץ בקצב שנתי. התחזיות המוקדמות ציפו לירידה מתונה יותר לשיעור של 0.5%-. 

בהמשך היום צפויה להתפרסם החלטת הריבית בגוש האירו. כלכלני בנק הפועלים מסבירים כי: "בהחלטת הריבית של ה-ECB היום, הריבית בגוש האירו צפויה להיוותר ללא שינוי, אך השווקים יעקבו אחרי דברי נשיאת ה- ECB, כריסטין לגארד, כדי למצוא רמזים למועד הפחתת הריבית הראשונה. ההערכות הן שהתמתנות האינפלציה וההאטה בפעילות הכלכלית יביאו את הבנק המרכזי האירופי להפחית את הריבית כבר בחודש יוני. הציפיות משוק ההון מצביעות גם הן שהורדת הריבית הראשונה תירשם בחודש יוני השנה ושבסוף 2024 ריבית ה-ECB צפויה להגיע לרמה שבין 3.00%- 3.25%".

לצד זאת, בארה"ב צפוי להתפרסם מדד המחירים ליצרן.

5. תחזית

ביום שני הקרוב יפורסמו נתוני האינפלציה בישראל לחודש מרץ. עפר קליין, ראש אגף המחקר בהראל, מעריך כי לנוכח הפיחות בשקל והעלייה במחיר הנפט מדד המחירים לצרכן יעלה בקצב שנתי מ-2.5% ל-2.9%.

גם בבנק הפועלים מציינים כי להערכתם הפיחות בשקל ומחירי הנפט צפויים ללחוץ את האינפלציה בישראל כלפי מעלה: "העלינו את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לשיעור של 3.2%. התחזית עלתה בעיקר לחודשים הקרובים כתוצאה מפיחות בשער השקל ועליית מחיר הנפט בעולם (91 דולר לחבית ברנט). שלושת מדדי המחירים לצרכן הקרובים צפויים לעלות במצטבר בשיעור של 1.6%. מדדים אלו יושפעו מגורמים עונתיים, עליית מחירי אנרגיה, פיחות, מס על סיגריות והמשך עלייה במחירי המזון. התייקרות מחירי הטיסות צפויה אף היא להתחיל להשפיע. בשלב זה אנו מעריכים שהמע"מ יעלה בחודש ינואר 2025, אך נוכח ההערכות לחריגה גבוהה של הגירעון מהתכנון, קיים סיכוי לא קטן להקדמת העלאת המע"מ או העלאת מסים אחרים. הציפיות לאינפלציה לשנה מתומחרת בשווקים ברמה של כ-2.7% והן נמוכות באופן משמעותי מהערכתנו".