התנהלות בעייתית? בינתיים האחים אמיר זוכים לאמון המשקיעים

מניית שופרסל זינקה בכ-46% מתחילת השנה - בעיקר תודות למהלך ההשתלטות של האחים אמיר • על רקע ביקורת על התנהלותם, גורם בשוק אומר כי "בסוף התוצאות ידברו. כרגע לפחות המניה עולה ועושה טוב לעמיתים"

האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט
האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

רשות ניירות ערך אולי בודקת את השלכות הפיכתם של האחים יוסי ושלומי אמיר לבעלי המניות הגדולים בשופרסל, ואת התנהלותם מאז שנכנסו לרשת, אבל בינתיים נראה כי המשקיעים מרוצים.

משרד הבריאות על מינוי סמנכ"ל איכילוב ליו"ר שופרסל: "טעם לפגם"
בלעדי | בכירה נוספת עוזבת את שופרסל: סמנכ"לית משאבי האנוש התפטרה
קרדיולוג כיו"ר שופרסל? האחים אמיר מנסים להרגיע את הרגולטור, וזו התוצאה

בחסות המהלך לרכישת כרבע ממניות הקמעונאית הגדולה בישראל, השלימה מניית שופרסל  זינוק של כ-46% מתחילת השנה והוסיפה לשוויה כ-2 מיליארד שקל. רוב העלייה התרחשה לאחר הדיווח על הצעת הרכישה של האחים אמיר. הרשת נסחרת כעת לפי שווי של 6.6 מיליארד שקל, והאחים שרכשו רבע מהמניות תמורת 1.5 מיליארד שקל, מורווחים "על הנייר" כ-150 מיליון שקל (לפני הוצאות שונות הקשורות ברכישה).

המגמה החיובית במניית שופרסל מתחילת השנה משפיעה לטובה על מדד ת"א רשתות שיווק. למעשה, המהלך של האחים אמיר עזר "לסדר" לאותו מדד תשואה של כ-20% - הגבוהה ביותר מבין מדדי המניות של תל אביב מתחילת השנה (מניית שופרסל תופסת כ-11.3% מהמדד). מדובר בנתון גבוה משמעותית מזה של מדד הדגל של הבורסה המקומית, תל אביב 35, שעלה מתחילת השנה בכ-4% בלבד.

 

מלבד רכישת המניות בידי האחים אמיר, שכבר הפשילו שרוולים בניסיון לייעל את הרשת ולקלף ממנה שכבות שומן מיותרות, גם המלחמה בעזה שדוחפת את הציבור להצטייד ולאגור מזון, נחשבת כגורם שמתדלק את מניות רשתות השיווק. מלבד שופרסל חברות קמעונאות נוספות סייעו למגמה החיובית במדד. 

לאחרונה נדרשים האחים אמיר, לשעבר בעלי רשת המזון פרשמרקט (אותה מכרו לפז באקזיט מרשים), להתמודד עם מסרים שהעבירה לשופרסל רשות ניירות ערך, וכן לחלק מהגופים המוסדיים שמכרו להם את המניות, בניסיון להבין האם האחים אמיר הם למעשה בעלי השליטה בשופרסל.

רכישת נתח של 24.99% מהמניות הפך את האחים אמיר לבעלי שליטה בפועל בשופרסל מבלי שיצטרכו לבצע הצעת רכש לכלל בעלי המניות (שהייתה נדרשת לו רכשו 25% או יותר מהמניות). החזקה כזו גם אינה מכניסה את השניים לקטגוריה של בעלי שליטה, שתחייב אותם בקבלת רוב מיוחד של בעלי המניות באישור עסקות בעלי עניין.

בתחילת חודש מרץ השלימו האחים את רכישת מניות שופרסל מידי שישה גופים מוסדיים (חברות ביטוח ובתי השקעות), שנותרו להחזיק, בסך-הכול, כ-40% ממניות הרשת. ברשות ניירות ערך מבקשים לבחון גם את מהות הקשר והאם קיים תיאום או שיתוף-פעולה בין האחים אמיר למוסדיים שמבסס את מעמדם כבעלי השליטה - למשל בנושא רשימת הדירקטורים שמינו האחים ברשת.

הגופים המוסדיים מעדיפים להימנע בשלב זה מלדבר על ההשקעה שלהם בשופרסל, לנוכח המחלוקת מול רשות ניירות ערך, אך מקורב לאחד הגופים הודה אתמול (ד') ואמר כי "בסוף התוצאות ידברו. בינתיים המניה עלתה, וזה עשה טוב לעמיתים". 

בחודש שעבר היו בשוק מי שאמרו לגלובס כי החזקות האחים אמיר לא מקנות להם שליטה ברשת, אלא לכל היותר "שליטה על-תנאי". זאת, משום שאם לא יצליחו להשביח את הרשת מבחינה ניהולית ולהגדיל את רווחיותה, המוסדיים יערימו עליהם קשיים בדירקטוריון ויצרו את דרכם.

בכדי לנסות לפייס את רשות ניירות ערך, מוקדם יותר השבוע נסוגו האחים מתוכניתם המקורית למנות את יוסי אמיר לתפקיד יו"ר שופרסל, והוא מונה לתפקיד מנכ"ל משותף לצידו של אחיו שלומי (השניים מתכוונים לאשר לעצמם שכר של 7 מיליון שקל בשנה כל אחד). החברה הודיעה כי תמנה את הדירקטור החדש מטעמם, פרופ' יצחק שפירא, קרדיולוג בבית החולים איכילוב, לתפקיד יו"ר החברה.

מינוי זה כבר זכה השבוע לביקורת מכיוון משרד הבריאות. במכתב ששיגר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, לפרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, הוא ציין בהקשר של מינוי שפירא לדירקטוריון שופרסל והתוכנית למנותו ליו"ר, כי "יש חשש לטעם לפגם במינויים אלה, שנעשו ללא בדיקה מקדימה עם הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות".

בר סימן טוב ציין כי "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה במרכז הרפואי, ויימנע מעיסוקים שרק עצם הזמן הנדרש למלא אותם כראוי יוצר פוטנציאל לקונפליקט בין שני התפקידים". הוא קרא לגמזו לקיים דיון מחודש במינוי אצל הגורמים הרלוונטיים.