משרד הבריאות על מינוי סמנכ"ל איכילוב ליו"ר שופרסל: "טעם לפגם במספר היבטים"

ברקע הדיווח על המינוי המסתמן של פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל באיכילוב, ליו"ר שופרסל - מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, פנה למנכ"ל בית החולים, פרופ' רוני גמזו: "אבקש כי נושא זה יעלה לדיון מחודש אצל הגורמים הרלוונטיים ואצלך, לאחר קבלת חוות־דעת מסודרת מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות"

משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף
משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף

לאחר הדיווח של האחים יוסי ושלומי אמיר בדבר כוונתם למנות את פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל באיכילוב ודירקטור בשופרסל, ליו"ר החברה, שיגר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מכתב למנכ"ל בית החולים, פרופ' רוני גמזו.

בלעדי | בכירה נוספת עוזבת את שופרסל: סמנכ"לית משאבי האנוש התפטרה
קרדיולוג כיו"ר שופרסל? האחים אמיר מנסים להרגיע את הרגולטור, וזו התוצאה
רשות ניירות ערך לשופרסל: האם האחים אמיר הם בעלי השליטה בחברה?
בן 39 בלבד וקרוב למיליארדרים ופוליטיקאים: הכירו את דמות המפתח בשופרסל

בר סימן טוב ציין כי ממינוי הקרדיולוג הבכיר באיכילוב ליו"ר הקמעונאית הגדולה בישראל, כמו גם מינויו לדירקטור בחברה בחודש שעבר, עולה חשש לטעם לפגם.

"מינויים אלה נעשו ללא בדיקה מקדימה עם הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות", כתב בר סימן טוב. "למותר לציין כי הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה במרכז הרפואי, ויימנע מעיסוקים שרק עצם הזמן הנדרש למלא אותם כראוי יוצר פוטנציאל לקונפליקט בין שני התפקידים.

"נוכח האמור, אבקש כי נושא זה יעלה לדיון מחודש אצל הגורמים הרלוונטיים במרכז הרפואי ואצלך, לאחר קבלת חוות־דעת מסודרת בעניין מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות".

אסיפת בעלי המניות תידחה 

נזכיר כי מינויו של שפירא הוא חלק מניסיון של האחים אמיר לפייס רגולטור אחר - רשות ניירות ערך. השניים השלימו לאחרונה רכישה של כרבע ממניות רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בתמורה ל־1.5 מיליארד שקל. הרשות בודקת אם השניים הפכו לבעלי שליטה בשופרסל בפועל למרות שאינם מוגדרים ככאלה. היעדר ההגדרה הרשמית משחררת את השניים מהגבלות שונות, בהן עסקאות בעלי עניין.

פרופ' שפירא מגיע, ככל הידוע, ללא ניסיון בעסקי הקמעונאות, אך עם ניסיון ניהולי. בין היתר, כשפרופ' גמזו פרש זמנית מתפקידו כמנכ"ל איכילוב כדי לשמש כפרויקטור הקורונה, שפירא החליף את מקומו כמנהל בית החולים.

בשבוע שעבר שיגרה רשות ניירות ערך, בראשות עו"ד ספי זינגר, שאלות לשופרסל בנושא הרכישה של האחים אמיר, וכן לשניים מהגופים המוסדיים שמכרו להם מניות: הפניקס (נותרה להחזיק 9% מהון הרשת) ואלטשולר שחם (מחזיק כ־6%). ברשות מבקשים כאמור לברר האם הושגו הבנות על תיאום מהלכים בין המוסדיים לאחים אמיר קודם למכירת המניות - תיאום אסור על־פי דין.

בניסיון לרכך את הרגולטור, האחים צפויים לוותר כעת על תפקיד יו"ר דירקטוריון הרשת, שביקשו לקחת לעצמם, ולהתמנות במקום זאת למנכ"לים משותפים.

בד־בבד צפויה דחייה של מספר חודשים באסיפת בעלי המניות שתוכננה להתכנס השבוע לצורך אישור המינוי של השניים ותנאי העסקתם וכן לצורך אישור תנאי הפרישה של היו"ר הקודם איציק אברכהן והמנכ"ל היוצא אורי וטרמן. דחיית האסיפה תותיר פתוחה לעת עתה את שאלת התגמול שלו יזכו האחים אמיר (אשר תוכנן לעמוד על 7 מיליון שקל כל אחד) וכן את תשלום פיצויי העתק לצמד הבכירים שנאלצו לפרוש.