אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה • כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית • וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

בעוד שבוול סטריט נהוג שהחברות מדווחות מראש מתי יפרסמו את דוחותיהן הכספיים שלהן, ועם פרסום הדוחות הן עורכות שיחת ועידה עם המשקיעים, הרי שבבורסה בתל אביב המצב רחוק מלהיות כזה, למרות מגמת שיפור ביחס לשנים קודמות.

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור 
המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א 

כך עולה מסיכום שנתי של מאפייני פעילות החברות על פי נתוני אתר מאיה של הבורסה, המהווה כלי עבודה מרכזי לחברות ומשקיעים בישראל. פרסום הנתונים נעשה זו השנה השנייה, במסגרת רצונה של הבורסה לעודד את החברות לפעול על פי סטנדרטים בינלאומיים, ולהרחיב את בסיס המידע למשקיעים.

מתוך 535 חברות שנסחרות בבורסה המקומית, 157 הודיעו למשקיעים מראש מתי בכוונתן לפרסם את הדוחות השנתיים שלהן לסיכום 2023 - כלומר רק כ-29% מכלל החברות. מדובר על עלייה לעומת 26% מהחברות שעשו זאת בסיכום 2022.

במדד ת"א 125, בו מרוכזות החברות הגדולות בבורסה וגם לא מעט חברות שנסחרות במקביל בוול סטריט, המצב טוב יותר אך גם בו לא כל החברות הודיעו למשקיעים מראש על מועד פרסום הדוחות. בכל זאת נרשמה עלייה בהשוואה לשנה הקודמת - 81 חברות הודיעו לעומת 74 ב-2022 (כ-65% מהחברות הנכללות במדד לעומת 59%).

 

מספר החברות שערכו שיחות ועידה גדל בשיעור ניכר יותר. בבורסה מציינים שבעוד שבפרסום דוחות 2022 נערכו שיחות ועידה ב-109 חברות, בדוחות 2023 המספר קפץ ב-23% ל-134 חברות. במילים אחרות, אחת מכל ארבע חברות בבורסה ערכה שיחת ועידה למשקיעים ולאנליסטים, ואפשרה להם לשאול שאלות על תוצאות הרבעון ולשמוע יותר על עסקיה. גם כאן, במדד ת"א 125 הנתונים גבוהים יותר, כאשר מעל לחצי מהחברות קיימו שיחת ועידה, 65 חברות לעומת 53 בשנה שעברה.

67 דיווחים מהותיים

למרות השיפור בשני הפרמטרים האלה, בהיבט נוסף אין שיפור - בנוגע לנטיית חברות רבות מאוד לפרסם את הדוחות הכספיים שלהן דווקא ביום האחרון שבו מותר לעשות זאת ("בדקה ה-90"). חלקן פועלות כך במכוון, כדי לנסות להסתיר תוצאות לא מחמיאות. התוצאה היא שהמשקיעים נאלצים להתמודד עם שטף של דיווחים שלא מאפשר להם קשב מספיק לכל דיווח. נתוני הבורסה מצביעים על כך שכ-20% מהחברות הנסחרות מדווחות ביום האחרון: את הדוח החצי שנתי של 2023 פרסמו ביום האחרון 105 חברות, לעומת 114 בתקופה המקבילה ב-2022; ואילו בדוח השנתי של 2023 המספר עלה ל-116, לעומת 109 שנה קודם לכן.

חברות שנסחרות בבורסה מעוניינות למשוך גם משקיעים גלובליים, ולכן חלק מהן מפרסמות באופן וולונטרי דיווחים גם באנגלית (מרביתן רק מצגות למשקיעים). עם זאת, בבורסה מציינים שמניתוח נתוני החברות שנסחרות רק בבורסה המקומית (לא דואליות), רק 18% פרסמו דיווחים באנגלית, ירידה קלה לעומת 2022. כמו כן, 26% מחברות מדד ת"א 125 ו-56% ממדד ת"א 35 שאינן דואליות עשו זאת. בין הבולטות במספר הדיווחים באנגלית מוזכרות הפניקס וכן הבורסה לניירות ערך.

נתון נוסף של הבורסה מציג את החברות שפרסמו את מספר הדיווחים המהותיים הגדול ביותר במהלך 2023. הבולטת בפער גדול היא חברת הנדל"ן חנן מור , שנקלעה לקשיים ובימים אלה מתנהלים בה מגעים להסדר חוב, שפרסמה 67 דיווחים כאלה על רקע ההתפתחויות השליליות במצבה. אחריה ברשימה עוד כמה חברות עם 34-36 דיווחים מהותיים כל אחת, ביניהן חברת הביטוח הגדולה בישראל הפניקס , חברת המימון החוץ בנקאי שקרסה, בול מסחר , ובית ההשקעות שהתפרק פסגות .

"הסוכן החכם" שעוקב

ומי היו החברות שריכזו את העניין הרב ביותר בקרב גולשי אתר מאיה ב-2023? במקום הראשון נמצא בנק לאומי  עם מעל 6,600 חיפושים באתר. לעניין רב זכתה גם חנן מור, שקריסתה העסיקה אשתקד את המשקיעים, והיא עוררה כמעט 6,000 חיפושים. כמוה גם חברת הנדל"ן אאורה  השקעות וחברת התעופה אל על , שמניותיהן זינקו אשתקד על רקע הפריחה בעסקיהן (אל על הציגה שיפור ניכר בתוצאות, לאחר שהפכה לאחת החברות הבודדות שטסות לישראל וממנה בעקבות המלחמה).

 

משקיעים חיפשו באלפיהם גם את דיווחי בנק הפועלים, פסגות, בזק , ישראל קנדה  וביג . בין אלו, לאומי, הפועלים וישראל קנדה כיכבו בצמרת החיפושים גם בשנה הקודמת.

אתר מאיה מספק גם שירות של "סוכן חכם", שמאפשר לגולשי האתר מעקב וקבלת התראות על הודעות מצד חברות ספציפיות - קרי כאלו המעניינות את המשקיעים באופן קבוע. לפי נתוני הבורסה החברה שלה הכי הרבה גולשים עוקבים היא קבוצת דלק של יצחק תשובה (למעלה מ-1,800). אחריה בזק (1,620), בנק לאומי (1,490), ג'י סיטי  של חיים כצמן, שיכון ובינוי  וטבע .