מכרז התשתיות הגדול בתולדות המדינה, בעלות של 65 מיליארד שקל, נפתח כשעדיין לא גובשו קווים מנחים לגבי השתתפות חברות סיניות • בלחץ אמריקאי גובר, לצד דעיכת עניין מצד חברות אירופיות וצמצום התחרות המקומית, שאלת המעורבות הסינית חוזרת למרכז הזירה
כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום • מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?
על רקע מכרזי המטרו הגדולים בתולדות המדינה, צמד המתווכים פועלים להביא לישראל שחקנים זרים חדשים • בין המתעניינות: אקורד האזרית, שכבר החלה במהלך לרישום כקבלן ישראלי - בזמן שחברות אירופיות ותיקות דווקא נסוגות מהשוק • מי עומד מאחורי החברה?
במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" • יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"
עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו ב-6 באוקטובר של השתלטות מדינות זרות על התשתיות הלאומיות האסטרטגיות של המדינה. אסור לתת לזה לקרות"
חברת נת"ע יצאה במכרזים לביצוע השלב הראשון של המטרו • בראיון לגלובס מספר המנכ"ל, איתמר בן מאיר, איך מושכים חברות מהעולם לפרויקט, ומתייחס למתיחות ביחסים מול חברות מסין: "אין הגבלות לגבי השחקנים שמשתתפים" • ומה עם לוח הזמנים?
נת"ע מתחילה בשלב המיון המוקדם לקראת מכרזי הענק הבינלאומיים להקמת פרויקט המטרו בגוש דן • שלב א' של הפרויקט כולל הקמת כ-78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו־59 תחנות תת-קרקעיות
עבודות להנפת גשר מעל שדרות רוקח בתל אביב צפויות לגרום לעומסי תנועה כבדים החל מהלילה ועד לכניסת השבת • אילו כבישים ייחסמו, איך ניתן לעקוף את החסימות, וכיצד זה ישפיע על כל האזור?
חברות התשתיות הזרות לא צפויות למהר לחזור לישראל לאחר המלחמה, והן מתרחקות ממכרזים בירושלים • הממשלה ונת"ע מתאימות את מכרזי המטרו למציאות הפוליטית הרגישה, כולל פתיחת מועד הגשה נוסף לאחר שנה • ובירושלים יצטרכו לבנות על חברות ישראליות
המדינה יוצאת לשלב המיון המוקדם במכרזי הענק לחפירת המטרו בגוש דן, בהיקף מוערך של 70 מיליארד שקל • בינתיים, בממשלה עדיין לא התקבלה החלטה ברורה לגבי השתתפות חברות סיניות • ברקע - לאחרונה נחשף בגלובס על עזיבת ענקית תשתיות קנדית
היא טיפסה בסולם הדרגות במשרד האוצר, עשתה מהפך כמנכ"לית עיריית בת ים, אבל אז איבדה את בעלה לסרטן, עזבה את השירות הציבורי וביקשה ממירי רגב להתמנות ליו"ר נת"ע • בראיון ראשון ובלעדי, יודפת אפק־ארזי מדברת על המעורבות שלה בניהול, אבל מבהירה: "אני לא מתבלבלת", ומסמנת את היעד לקדנציה: "הלו"ז למטרו שאפתני, אבל נעשה הכול כדי לעמוד בו" • ראיון בלעדי
זמני הנסיעה התקצרו, הדיוק מרשים, והקו התת־קרקעי הפך לסיפור הצלחה • אך לא הכול ורוד: מספר הנוסעים בקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן רחוק מהתחזיות, הנסיעה במקטעים העיליים עדיין איטית, והשלמת הקווים הנוספים נדחית שוב ושוב • בשורה אמיתית תגיע עם המטרו
עבודות הרכבת הקלה, ריבוי פרויקטי התמ"א ויוקר המחיה הגובר הפכו את אבן גבירול מרחוב שוקק חיים לאזור גווע ושומם • העסקים מדווחים על צניחה בהכנסות, מוסדות מיתולוגיים נסגרים, ועל פיצוי אין מה לדבר • האם יש סיכוי שהוא יחזור לתקופת הזוהר ביום שאחרי ומה צפוי להישאר ממנו?
מאז החלה המתקפה האיראנית הפכו התחנות למקום לינה ושהייה ובנת"ע נערכים להמשך השימוש • הם הקימו חמ"ל ייעודי ותגברו את השירותים, ומסתייעים בעובדים סוציאליים • בעתיד: יותר מ־100 תחנות מטרו ישמשו גם כמקלטים
דחייה של שלוש שנים בהקמת המטרו עולה ממסמך פנימי של נת"ע, כך שמועד הסיום של השלב הראשון נדחה ל־2037־2040 • שלבים מקדמיים למכרזים טרם פורסמו, וחברות בענף מודאגות
מנכ"לית עיריית בת-ים לשעבר, יודפת אפק ארזי, תיכנס לתפקיד יו"ר החברה הממשלתית ב-1 ביוני • אפק ארזי סיימה את תפקידה בעיריית בת-ים ביוני 2024, לאחר שהוציאה את העירייה מגירעון, וכן כיהנה כסגנית מנהל רשות החברות לענייני מונופולים ושינויים מבניים ברשות
על רקע לחץ אמריקאי, החליטו באוצר שלא לאשר רכש מ–CRRC לקו הכחול בירושלים • עם זאת, לגלובס נודע כי מול החברה מתקיים מו"מ להוספת קרונות לרכבת הקלה בת"א • בכך, משדרת הממשלה חוסר עקביות ומסרים סותרים ביחס להשתתפות חברות מסין בפרויקטי תשתית
רפורמת התעריפים "צדק תחבורתי", שבמסגרתה חלו התייקרויות של כ-25% במחירי התחבורה הציבורית, והועמקו הנחות לאוכלוסיות שונות, נכנסה לתוקף לפני מספר ימים • מי שבאופן מפתיע נרתמה למסע היח"צ של הרפורמה ושל השרה מירי רגב היא החברה הממשלתית נת"ע, שבכלל אמונה על פיתוח רשת הרכבות הקלות בגוש דן • אירועים ומינויים
לצד מימון ממשלתי של 1.5 מיליארד שקל, עיריית ראשון לציון תשתתף באופן תקדימי בהוצאות הארכת הקו האדום • תוסיף מאות מיליוני שקלים משיווק קרקעות מעל דיפו שיוקם בעיר • ההסכמות צפויות להיחתם בשבועות הקרובים
לגלובס נודע כי בכוונת יונדאי הדרום־קוריאנית להתמודד במכרזים שיתפרסמו בשנה הבאה לחפירות המטרו • ואולם גורמים בממשלה חוששים שמגמת הדרת החברות הסיניות, כפי שבאה לידי ביטוי בביטול רכש הקרונות לרכבת הקלה, תפגע בהיתכנות הביצועית של הפרויקט