גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפוח תופח: מה יעשה ה-iAd של אפל לפרסום האינטראקטיבי

סטיב ג'ובס הכריז על מערכת פרסומות המובייל iAd - ועולם הפרסום שוב כמרקחה ■ איך תשפיע המערכת על פרסום אינטראקטיבי ומי יוצא להגן על כבודו האבוד של הבאנר הישן והטוב

"מטרתנו היא לשנות את איכות הפרסום". הצהרה בומבסטית מעין זו, עשויה לעבור בצד אם היא באה מצד סטארט-אפ או סוכנות פרסום, אך כשהגורו מאפל סטיב ג'ובס אומר אותה, עולם הפרסום הדיגיטלי זוקף אוזניו בעניין.

לאחר שסיים את המהלך המשולש של אפל להשתלט על שוק המכשירים החכמים במובייל - עם ה-iPhone, ה-iPod Touch וה-iPad - הכריז ג'ובס על השקת ה-iAd, פלטפורמת הפרסומות החדשה של החברה במובייל.

למרות הרעש התקשורתי, האגו המוחצן והציפיות האסטרונומיות, עוגת הפרסום העולמית לא ממש צומחת. לא עוזרים הכנסים המרשימים של התעשייה והפרסים השונים שקוטפות סוכנויות הפרסום - בפועל, פלטפורמות פרסום חדשות אמנם ממשיכות לצוץ, אך בדרך כלל - או שאינן מצליחות לממש את הפוטנציאל שלהן, או שהן יוצרות "קניבליזציה" ונוגסות מנתח הפרסום של פלטפורמות פרסום אחרות.

אך עולם הפרסום מתייחס ברצינות לתופעות כמו המדיה החברתית והסגמנט הפורח של עולם המובייל. כך, כשהכריז סגן נשיא טוויטר דיק קוסטולו בחודש שעבר בניו יורק על השקת פלטפורמת הפרסום החדשה של הרשת החברתית "Promoted Tweets", הוא לווה במנהלי שיווק מחברות כמו וירג'ין אמריקה ורשת השידור "בראבו", שרצו להראות שהן הראשונות להשתמש בכלי הפרסומי.

טרנדים רבים באינטרנט עדיין לא מצליחים לייצר סביבם שוק של ממש. כך, הפרסום בווידיאו, בסלולר וברשתות חברתיות ממשיך לדשדש מאחור, מה שלא מונע מבכירי התעשייה להמשיך ולפמפם את הנושאים הללו בכל במה אפשרית. עולם הפרסום קיבל באהדה את ההכרזה על ה-iAd, שעתידה להיות מושקת ביוני הקרוב כחלק ממערכת ההפעלה החדשה של אפל (OS4).

"היא תשלב בין הרגש של פרסומות טלוויזיוניות ובין האינטראקטיביות של פרסומות מקוונות", הסביר ג'ובס. מערכת זו מבוססת על המערכת שפיתחה חברת Quattro Wireless, אותה רכשה אפל בתחילת השנה תמורת 275 מיליון דולר.

מלבד המסך הקטן של מכשירי הסלולר, אחת הבעיות העיקריות בפרסום סלולרי, לדברי ג'ובס, נובעת מכך שמשתמש שלוחץ על באנר סלולרי מועבר מיידית לאתר של המותג או לעמוד ייעודי, ובכך למעשה יוצא מן האפליקציה - שכמו שכבר למדו באינטרנט, זה "Big no no" מבחינת הגולש. באפל חושבים, כי זה הגורם המרכזי המונע את מימוש הפוטנציאל הפרסומי של הפלטפורמה.

אז מה iAd מציעה? את ההפך בדיוק - מפרסמים יוכלו להגיש למשתמש פרסומות וידיאו או פרסומות אינטראקטיביות (המתנהגות כמו אפליקציה), שלחיצה עליהן לא מאלצת את המשתמש 'לנטוש' את האפליקציה. כך, לדוגמה, יוכל משתמש שנמצא באפליקציה מסוימת לשחק במשחק ממותג שמוצע לו, לרכוש מוצר בחנות וירטואלית, לראות סרטון וידיאו או להוריד אפליקציה אחרת, ובכל רגע נתון לחזור לאותו מקום באפליקציה שבו היה קודם.

גם האופן שבו נקרא ספרים או נראה סרטים ישתנה לחלוטין ויהפוך לתהליך אינטראקטיבי ומתמשך שיאפשר למשתמש להעשיר את הידע שלו, ולקחת חלק פעיל בתהליך הצריכה. למעשה, הפלטפורמה הזו מציעה חוויית צריכה סלולרית "אסוציאטיבית", שבה ניתן למשוך את המשתמש למחוזות אחרים, להציע לו מוצרים רלוונטיים ולייצר עמו אינטראקציה שאינה מפריעה לחוויה הכללית ואף משתלבת בה בסינרגיה.

ה-iAd גם יאפשר להגיש פרסומות מפולחות, שמתבססות על נתוני הורדות תכנים מצדם של המשתמשים ב-Appstore. כך שמפרסם בתחום הפיננסים, לדוגמה, יוכל להיחשף רק בפני משתמשים שכבר הורידו אפליקציות פיננסיות ובכך הצהירו על תחומי העניין שלהם. ההכנסות מפרסום יתחלקו בין המפתחים (60%) ואפל (40%).

מי יגיד לא לג'ובס?

את ההצלחה של מכשירי אפל מייחסים בעיקר לממשק המגע האינטואיטיבי, אבל גם לכ-200 אלף האפליקציות שמוצעות בחנות הווירטואלית של החברה. משתמש ממוצע מבלה כחצי שעה ביום באפליקציות, ובחישוב פשוט (של ג'ובס, יש להיאמר), אם בכל 3 דקות הוא יראה פרסומת, 100 מיליון המכשירים של אפל מאפשרים להגיע למיליארד חשיפות ביום.

וזה בעצם ההסבר של ג'ובס לשאלה מדוע שוק הפרסום בסלולר לא מממש את הפוטנציאל שלו - משתמשים אוהבים לצרוך את התוכן שלהם באמצעות אפליקציות, הם פחות אוהבים לעשות זאת באמצעות חיפוש סלולרי. ג'ובס צודק, אבל לא קשה לקרוא את מה שעוד כתוב בין השורות: מודל של פרסומות צמודות חיפוש, מנוע הצמיחה של גוגל באינטרנט, לא יעבוד בסלולר. מה כן יעבוד? ניחשתם נכון: פרסום באפליקציות.

לג'ובס, כצפוי, יש יומרות גדולות. "הפרסומות באינטרנט תופסות את העיניים והן אינטראקטיביות, אבל הן לא מצליחות להעביר רגש", הוא אומר, ובמילים ברורות יותר למקרה שלא הבנתם (או שגוגל לא הבינה) - היום "הפרסום בסלולר הוא מחורבן".

מלבד העובדה שהעלויות הללו מונעות ממפרסמים קטנים להיכנס לענף זה (ראו מסגרת), יש שלל בעיות ומגבלות. אפל כבר הודיעה כי לפחות בהתחלה מפרסמים יצטרכו לעבוד ביחד איתה על עיצוב הפרסומות, ושרק פרסומות מהוקצעות, כיאה למוצר פרימיום, יזכו לאישור. "כמנהל קריאיטיב, אני לגמרי מבין שהם יצרו 'בייבי' חדש ושהם רוצים להבטיח שהוא ייוולד באופן מדהים. אבל כמנהל קריאיטיב, אני לא מרגיש בנוח לתת לאפל לעשות את הקריאיטיב", כך אמר לארס באסטהולם, סמנכ"ל קריאיטיב דיגיטלי בסוכנות הפרסום אוגילבי, בתגובה לאילוצים הללו.

אם נוסיף לכך את העובדה שמרבית יישומי ה"ריץ' מדיה" מבוססים על טכנולוגיית הפלאש, התוצאה היא אחת - עד שאפל תשחרר את ערכת הפיתוח לצד שלישי, פרסומאים יצטרכו לוותר על החופש הקריאיטיבי שלהם ולהסתמך על אפל שתעשה עבורם את העבודה וההתאמה. לוותר על העצמאות? לא מדובר במשימה קלה עבור פרסומאים.

גם כאן לא בא הסיפור לסיום. מכירים את האותיות הקטנות שנמצאות בכל הצעה מפתה? גם אפל חוטאת בכך. במוצהר, אפל לא מונעת מפלטפורמות פרסום מתחרות, כדוגמת זו של גוגל, לפרסם באפליקציות שב-iPhone או ב-iPad, אולם הגישה לנתוני האנליטיקס, שמאפשרים למדוד את האפקטיביות של הקמפיין, תינתן רק למפרסמים ב-iAd. לא צריך לומר יותר - אפליקציה ללא מדידה ברורה, אינה באמת שווה או אטרקטיבית, כך שמפרסמים שירצו לקבל את מלוא המידע יהיו חייבים לפרסם באמצעות iAd.

מהפכה או לא מהפכה? קשה לומר. עבור המפרסמים מדובר בפלטפורמה שתצריך מהם הרבה גמישות והמון כסף, לא כל שכן כאשר יש להם אלטרנטיבות זולות יותר. השאלה העיקרית היא, מי מסוכנויות הפרסום הגדולות, שאוהבות להציג את הלקוחות שלהם כמותגים שמאמצים חדשנות, ימהרו לסמן וי בזירה החדשה - ומי יעזו להתנגד לג'ובס.

עבור שוק הפרסום בסלולר, בכל אופן, מדובר בהבטחה לא קטנה. היענות מצדם של המפרסמים משמעה סכומים רבים שיופנו לזירה זו - תהליך שיכול להיות בדיוק הדבר שלו מייחלת תעשיית המובייל. על-פי eMarketer, שוק הפרסום באפליקציות בארה"ב עמד על 45 מיליון דולר בלבד ב-2009. לגבי השוק העולמי, ההערכות מדברות על היקפי פרסום בסלולר שיגיעו ב-2011 לכ-220 מיליון דולר, ולכ-700 מיליון דולר ב-2013 (כ-70% יגיעו מפרסום ב-iPhone).

בינתיים, הולך ומתגבר גם באזז שלילי נגד כוחה של אפל, שהופכת לפלטפורמת מדיה עוצמתית לכל דבר. עם התנאים שהיא מציבה ב-iAd למשל, תוהים בעלי עניין בארה"ב אם הרשות להגבלים עסקיים האמריקנית, שבוחנת כרגע את אישור עסקת גוגל ו-Admob - לא צריכה למעשה להתחיל לטפס קצת על הגב של ג'ובס.

"תגובה ססמית על פרסום אינטראקטיבי"

סיימון דומנקו, פרשן המדיה הבכיר ב"Advertising Age", מסכים כי לאפל צפויות בעיות בעקבות כוחה ותיאבונה, שאינו יודע שובע.

"אני חושב שאפל עלולה לעמוד בקרוב בפני משבר יח"צני", הוא אומר ל"פירמה", "אם כי היא במקום שונה לחלוטין מזה שהיתה בו, למשל, מיקרוסופט בשיא הכוח המונופוליסטי שלה. מיקרוסופט נראתה כמונופול שמייצר תוכנות מנופחות ומלאות באגים. אפל, מהצד השני, עדיין אהובה ואף מוערצת על-ידי חלקים נרחבים של קהל הצרכנים, בזכות מוצריה - גם התוכנה וגם החומרה. אך היא מתחילה להראות כמו גורילה במשקל 200 קילוגרם, בייחוד בשוק המובייל".

* לדעתך, ה-iAd יעשה הבדל משמעותי בפרסום אינטראקטיבי?

"כן, אפל יודעת טוב יותר מחברות אחרות איך לעשות 'אינגייג'מנט' עם צרכנים. היא מבינה לא רק את החומרה ואת התוכנה, אלא גם את המדיה. הרבה ממה שאפל עושה הוא להפוך את ממשקי המשתמש למושלמים עבור צריכת מדיה. אם אפל באמת יכולה לשפר את חוויית המשתמש בפרסום במובייל, יכולה להיות לזה תגובה ססמית על פרסום אינטראקטיבי, באופן כללי".

* מה עם תקוותיו של כל עולם המו"לות העיתונאי כלפי ה-iPad? הן לא מוגזמות?

"המו"לים צריכים להראות יותר יוזמה וחדשנות בכל הקשור לשימוש ביכולות ה-iPad כפלטפורמה דיגיטלית עבורם, אם הם באמת מצפים שהמכשיר הזה יציל את העסקים שלהם. לא משנה כמה פעמים סטיב ג'ובס יתאר את ה-iPad כ'קסום', לא מדובר פה במשהו שהוא נס, או מחולל נסים. זה הולך לקחת הרבה זמן ועבודה קשה וגם אסטרטגיה חכמה מצד עולם התוכן, להבין איך להפיק רווחים מה-iPad ושאר עולם הטאבלטים".

* ה-iPad יוצר סגמנט כמעט מאפס. יש מצב אפשרי שבו הוא יגרום לקניבליזציה בתוך הנתח הפנימי של מכשירי המובייל של אפל?

"אני חושב שיכול להיות שבצורתו הנוכחית, ה-iPad עשוי באמת להוות איום על ה-iPod Touch, אבל פחות על ה-iPhone".

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס