גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה שווים כל היועצים האלה: המקרה של סיטיגרופ, טבע והעסקה הכושלת במקסיקו

עסקת הרכישה של רימסיה המקסיקנית הסתיימה בפיאסקו מביך מאוד ● אז מדוע טבע לא מצטרפת לבקשת התביעה הנגזרת נגד חברת הייעוץ על הרכישה ב-2.3 מיליארד דולר, לאחר שההשקעה נמחקה ברובה הגדול? ● פרשנות

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: שלומי יוסף

1. מניית טבע קרובה לתחתית, שכר המנהלים המריא לשיא

ראו מה קורה בטבע  : מצד אחד, מניה שעשתה כמעט את כל הדרך חזרה אחורה אחרי ההתלהבות מכניסת המנכ"ל החדש וההתייעלות האגרסיבית (וההכרחית); מצד שני, שכר אותו מנכ"ל - קאר שולץ, שכבר מכהן שנה וחצי בתפקידו - וצוות הניהול שלו מרקיע שחקים: עשרות מיליוני דולרים בשנה.

ללמדנו כמה דברים: הראשון - שינוי כיוון לספינת משא כה כבדה אינו עניין של חודשים ואפילו לא של שנה-שנתיים-שלוש, הוא תהליך ארוך מאוד וסיזיפי מאוד; השני - שינוי אינו יכול לבוא רק מחיתוך עלויות, במיוחד במבנה הפיננסי של טבע והחוב האדיר שלה. שולץ עשה את מה שכל מנכ"ל היה עושה - להוריד הוצאות באגרסיביות, כיוון שלא הייתה ברירה אחרת כדי להציל את טבע מפשיטת רגל; השלישי - מנכ"לים, מוכשרים ככל שיהיו, ויש בהחלט מחיר לכישרון ניהולי, אינם קוסמים ואינם יכולים או מסוגלים לבצע תפנית עם פעלולי קסמים, בבחינת לשלוף איזשהו שפן מן הכובע; הרביעי - שום מנהל לא שווה את הסכומים שטבע משלמת לשולץ, במיוחד על רקע מצבה העגום.

החברה והדירקטוריון שלה היו כה נואשים אחרי פיאסקו הרכישות של החברה, שהיו מוכנים לשלם כמעט כל סכום למושיע או משיח שיעלה אותה על פסי המלך. לא בטוח ששולץ יעמוד במשימה, והזמן שחלף מאז נכנס בקול תרועה רמה לתפקידו - רק מוכיח זאת.

דבר אחד בטוח: שולץ ייצא מטבע עשיר כקורח, עשרות מיליוני דולרים לפחות, יהא מצבה של טבע יהא, ויהפוך (כבר הפך) למנהל המתוגמל ביותר בישראל, עד כמה שאפשר להגדיר את טבע כישראלית. חלק גדול מהתגמול שלו כלל לא קשור לביצועים, הוא קשור לכושר המיקוח שלו בעת החתימה על החוזה. לזכותו ולזכות מייצגיו ייאמר שהם סחטו את הלימון עד תומו.

2. עסקת רימסה: 9 חודשי בדיקה לא חשפו את הבעיות

טבע סוחבת על גבה שתי עסקאות כושלות. הגדולה והמדוברת שבהן היא אלרגן, שבה טבע רכשה חברה טובה במחיר מנופח עם מינוף גבוה; השנייה, אומנם "קטנה" יותר בהיקפה, אבל ממחישה יותר מכל את קלות-הדעת שבה נהגה טבע, על הנהלתה והדירקטוריון שלה, ברכישותיה.

מדובר בחברת רימסה המקסיקנית, שטבע רכשה בסכום של כ-2.3 מיליארד דולר. עסקה שהוגשה בגינה תביעה נגזרת נגד בכירי טבע (בראשם המנכ"ל לשעבר ארז ויגודמן ודירקטורים בחברה כמו גליה מאור, אורי סלונים, יוסי ניצני ואחרים) על-ידי עו"ד יעקב סאבו בשם לקוחותיו - גור צמח וחברת י.ע.א.ש השקעות. זה סיפור מוזר ותמוה על השתלשלות של רכישה שהתבררה לטבע, כך לטענתה, כבלוף ענק.

הסיפור התחיל במהלך 2015. טבע התקשרה עם חברת הייעוץ הכלכלי מקבוצת סיטיגרופ כיועצת הפיננסית הבלעדית שליוותה את טבע בעסקה. טבע ביצעה, לבד ובאמצעות סיטי, בדיקות נאותות מקיפה על רימסה במשך חודשים ארוכים. בדיקת הנאותות כללה מאות אלפי מסמכים ורישומים שרימסה העמידה לזכות הרוכשים, היא איפשרה לטבע ולסיטי לבקר במפעלי הייצור שלה ולהיפגש ולשוחח עם עובדיה, מנהלי ויועציה.

האחים אספינוזה, המוכרים בעסקה באמצעות גולדמן זאקס, שמו את רימסה על המדף לכל המרבה במחיר בהליך של התמחרות והעמידו לרשות המציעים את כל המידע שביקשו.

באוקטובר 2015, לאחר בדיקת נאותות, נחתמה העסקה עם טבע, ונקבע חלון זמן של 6 חודשים עד למועד הסגירה, מרץ 2016. בפועל, לטבע עמדו כ-9 חודשים לפני מועד תשלום התמורה, לביצוע כל בדיקות הנאותות שיכולה וצריכה הייתה לבצע בעצמה ובאמצעות יועציה. די והותר זמן כדי לגלות שמשהו אינו כשורה. רימסה הרי איננה סטארט-אפ בן יומו, היא הפכה לאחת מקבוצות התרופות הבולטות במקסיקו שהעסיקה נכון למרץ 2016 כ-2,200 עובדים והתמקדה בתרופות לשיכוך כאבים, מחלות לב ודרכי הנשימה וכן בטיפולים גינקולוגיים.

3 חודשים בלבד לאחר השלמת העסקה, ביולי 2016, התגלה לטבע, לטענתה, כי היא רומתה בעסקה. טבע טענה כי התגלה לה שרימסה הגישה לרגולטורים במקסיקו נוסחאות ייצור שאינן תואמות לנוסחאות המיוצרות בפועל; שרימסה הגישה לרגולטורים במקסיקו תוצאות בלתי נכונות של ניסויים; שרימסה השתמשה במרכיבים רפואיים שאינם רשומים; שרימסה ביצעה תהליכי ייצור בלתי מתוקפים; שרימסה מכרה מוצרים שאינם עומדים במפרטים; ושדוחותיה הכספיים של רימסה אינם נכונים.

טבע העלתה טענות חמורות על הסתרה וזיוף - שרימסה הסתירה הסדרי אישום על-ידי שימוש במערכות כפולות; שהיא הדפיסה שני סטים של רישומים, אחד עבור הרשויות ואחד לשימוש פנימי; שהיא השתמשה בשני שרתי מחשוב, האחד מכיל מידע עבור הרשויות והאחר לשימוש פנימי; ושמחקה תרשומות אלקטרוניות כדי להסתיר את מעשיה כביכול.

הטענות הללו נראו לי אז די מוזרות דווקא מחברה שביצעה עשרות רכישות, זו הרי תורתה וזו אומנותה. הרי בשביל מה קיימת בדיקת נאותות? בשביל לחשוף, בין היתר, רמאויות, תקלות ומרעין בישין. כיצד קרה שחודשים ארוכים בילו טבע וחברת הייעוץ בין ערמות הנתונים של רימסה ולא גילו דבר? ופתאום, 3 חודשים בלבד לאחר השלמת העסקה, צצו הבעיות?

3. כישלון לתביעה בניו-יורק: "טבע היא גוף מתוחכם"

כך או כך, המוכרים (האחים אספינוזה) דחו את טענות טבע, ושני הצדדים ניהלו תביעות הדדיות בבית המשפט בניו-יורק. האחים אספינוזה ביקשו מבית המשפט להצהיר כי לא רימו, וכי לא הפרו את ההסכם עמה. "טבע לא הבינה לחלוטין מה היא קונה ורוצה לבטל את העסקה", נכתב בכתב התביעה של האחים אספינוזה. "היא לא הבינה את החברות בקבוצת רימסה, ולא את השוק המקסיקני. היא הרסה לחלוטין את צוות ההנהלה של הקבוצה. היא הפסיקה באופן חד-צדדי לייצור את רוב מוצרי רימסה. היא הרסה את החברות בקבוצת רימסה, ועכשיו היא רוצה את כספה בחזרה, כי אחרת טבע יודעת שההנהלה שלה תידרש לשאת באחריות כלפי בעלי המניות וצדדים אחרים בגין הרשלנות וחוסר התפקוד שלהם".

כמו כן טענו האחים אספינוזה כי הרגולטור המקסיקני ביצע בדיקה וחקירה של טענת טבע ופרסום דוח סופי, שבו קבע כי מעולם לא הסתמך על מידע כוזב או בלתי מדויק מרימסה, כי מוצריה של רימסה בטוחים ואפקטיביים, וכי רימסה מעולם לא הפרה את החוקים במקסיקו. טבע, כאמור, טענתה בתביעתה שהיא רומתה על-ידי האחים אספינוזה, ואלה רימו את הרגולטורים במשך שנים.

בסוף יולי 2017 בית המשפט נעתר לבקשת האחים אספינוזה לסילוק על הסף של התביעה ברובה, וסילק על הסף את עילות התביעה של טבע בנושא התרמית. השופט קבע כי "טבע היא גוף מתוחכם. אם היא רצתה לכלול הסתייגות לפיה היא יכולה להסתמך על חומרים שהוצגו לה, או על מידע שנכלל בבדיקת הנאותות, או מצג לפיו החומרים שהוצגו לה במהלך בדיקת הנאותות היו נכונים - היא יכלה לעשות כן. אך היא לא עשתה כן".

במהלך המשפט אמר השופט לעורך הדין שייצג את טבע: "יכולתם לקחת את הכדור - אני מניח שזה כדור - קח את הכדור ותעשה אנליזה לראות אם מה שבנוסחה היה מה שנמכר לציבור".

4. הפשרה וההודאה העקיפה: טבע רכשה חתול בשוק

טבע לא ויתרה והגישה ערעור על החלטת בית המשפט, ערעור שמעולם לא נדון. במרץ 2018 הגישו שני הצדדים הודעה משותפת על הפסקת ההליכים, אך לא פירטו האם הגיעו לפשרה. על-פי הערכות, הייתה פשרה שגובהה עמד על כמה מאות מיליוני דולרים בודדים בלבד (בין 300 ל-400 מיליון דולר), מתוך עסקה של 2.3 מיליארד דולר (השקעה שחלקה הגדול כבר נמחק בספרים).

טבע יוצאת רע מאוד מכל הסיפור הזה, ולא ברור איזו אפשרות גרועה יותר מבחינתה: הראשונה, שדבקה בגרסתה ובטענותיה, שרימו אותה מן המסד ועד הטפחות. אם כך הוא, איך חברה מסוגה על כל בכיריה ויועציה, נופלת בפח בצורה כזו וקונה חתול בשק? האפשרות השנייה, גרסת האחים אספינוזה: טבע לא הבינה את החברה ולא הבינה את השוק המקסיקני. אם כך הוא, איך חברה גלובלית כמו טבע לא מבינה את השווקים באמריקה הלטינית והסתבכה כמו טירון בעסקה הזו?

5. חובת הזהירות והאמונים: התיק נופל גם על היועצים

כרגיל בתביעות הללו, עולה שאלה הפרת חובת הזהירות והאמונים ועוולת ההתרשלות של נושאי משרה בטבע, וכרגיל בתהליכים משפטיים כאלה, טבע והתובעים יגיעו בסופו של דבר לפשרה. פשרה שחלקה או רובה יכוסה מתשלומי חברות הביטוח.

אלא שבמקרה הזה יש עוד צד לאותה הפרת חובת הזהירות ועוולת ההתרשלות: חברת הייעוץ של טבע מקבוצת ענקית הבנקאות סיטיגרופ, שצורפה לבקשת התביעה הנגזרת. באופן טבעי, לטבע היה אינטרס מובהק לא רק לתבוע את האחים אספינוזה על העסקה הכושלת, אלא גם מי שהיה שותף מלא לשידוך: היועצים מסיטיגרופ, או לפחות להצטרף לבקשת התביעה הנגזרת נגד סיטיגרופ.

למה היא לא עושה כן? ההיגיון אומר כמובן שכן, אבל הפרקטיקה העסקית אומרת שממש לא. טבע לא תתנגח ותתגלגל בבתי המשפט עם גורם בכיר בסקטור הפיננסי כדוגמת סיטיגרופ ולא תעז להפר את הכללים הבלתי כתובים בין חברות עסקיות לתאגידים פיננסיים ענקיים שעבדו איתה או שעומדים לעבוד איתה.

סיטיגרופ תבקש בדיון הקרוב למחוק את בקשת התביעה נגדה על הסף, ויהיה מעניין לראות מה יפסוק בית המשפט. נראה כי דווקא היועצים מסיטיגרופ היו צריכים להבין טוב יותר שעסקאות באמריקה הלטינית צריכות להיבדק עם ספקנות בריאה במיוחד, לאור היסטוריית העסקים שם.

זו עוד דוגמה לאיך מערכי הייעוץ של חברות שגובות עמלות שמנות על בדיקות, אנליזות וכתיבת דוחות - הרבה פעמים גורמים יותר נזק מתועלת ומשמשים בסך-הכול חותמות גומי לגחמותיה של ההנהלה בתמורה לכסף גדול. באורח קבע עולה השאלה איך כל-כך הרבה מנהלים בכירים וכל-כך הרבה יועצים סביבם מולכים שולל או עוסקים במתן עצות אחיתופל. התשובה היא לא כלכלית, אלא כמובן פסיכולוגית: היבריס, אותו חטא הגאווה שגורם לאנשים, במיוחד בכירים ובמיוחד אלה שלוקים במגלומניה, לרמות את עצמם. 

מטבע נמסר: "טבע תגיב במסגרת הערוצים המשפטיים המקובלים ולא באמצעות התקשורת".

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות