טבע שילמה כ-200 מיליון שקל לחמישה בכירים בשנה שבה איבדה מניית החברה 19%

עלות השכר של חמשת מקבלי השכר הבכירים בחברה הוכפלה ב-2018 • המנכ"ל קאר שולץ הוא שיאן השכר בטבע ובבורסת תל אביב, עם תגמולים בהיקף של 32.5 מיליון דולר - יותר ממחציתם בגין מענק הצטרפות שקיבל • הנתונים פורסמו בזימון לאסיפה כללית, שבה יידרשו בעלי המניות לאשר את מדיניות התגמול בטבע

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: שלומי יוסף

חמשת המנהלים הבכירים בחברת התרופות טבע קיבלו בשנת 2018 שכר בעלות כוללת של 56 מיליון דולר (כ-200 מיליון שקל), עלייה של כמעט פי שניים בהשוואה לעלות שכרם של החמישה הללו בשנת 2017.

בראש הטבלה נמצא כמובן נשיא ומנכ"ל טבע, קאר שולץ, שזכה לתגמולים בהיקף כולל של לא פחות מ-32.5 מיליון דולר (כ-117 מיליון שקל), שכוללים גם את מענק ההצטרפות שלו לטבע בסך 20 מיליון דולר אותו קיבל בשנה החולפת. נציין כי במהלך 2018 ירדה מניית טבע   ב-19%, ומתחילת 2019 היא מאבדת עוד כ-5% מערכה. שווי החברה בבורסות ניו-יורק ותל-אביב הוא כ-16 מיליארד דולר.

שולץ קיבל שכר בסיס שנתי בגובה 2 מיליון דולר, תגמול מנייתי בשווי כולל של 6 מיליון דולר וכן תשלום בסך 3.8 מיליון דולר בגין עמידה ביעדים שהוצבו לו. נוסף על כך כללה עלות שכרו תגמולים בסך כ-680 אלף דולר בגין מגורים (שולץ שמגיע מדנמרק מנהל את החברה מישראל), רכב וכדומה.

כאמור, בסך-הכול עמדה עלות שכרו של שולץ ב-2018 על 32.5 מיליון דולר, לעומת 17 מיליון דולר שקיבל ב-2017 - השנה שבסופה מונה למנכ"ל לטבע (תגמול שכמעט כולו היה הוני). שולץ החליף בתפקיד את מי שהיה המנכ"ל הזמני, יצחק פטרבורג, אשר מונה לאחר עזיבתו של ארז ויגודמן. עלות שכרו ב-2018 מציבה את שולץ בראש טבלת שיאני השכר של החברות הציבוריות בתל-אביב, גבוה משמעותית מהניצב אחריו, אובה רורהוף, שהיה מנכ"ל חברת התרופות פריגו.

בכיר נוסף ברשימת שיאני השכר בטבע ובחברות הציבוריות בכלל הוא ד"ר קרלו די נוטריסטפני, מנהל התפעול הגלובלי. די נוטריסטפני קיבל בשנה שעברה שכר בעלות כוללת של 7.2 מיליון דולר, עלייה מ-4.5 מיליון דולר שקיבל ב-2017. עלות שכרו הורכבה משכר בסיס של 836 אלף דולר, תגמולים הוניים בגובה 4.7 מיליון דולר, תשלום מבוסס יעדים של 1.5 מיליון דולר ותשלומים אחרים בגובה 194 אלף דולר.

ד"ר הפרון פרידריקסדוטר, מנהלת המו"פ בטבע, קיבלה שכר בעלות של כ-6 מיליון דולר, מתוכם כ-3.2 מיליון דולר תגמול הוני. מנהל משאבי האנוש מארק סבג קיבל שכר בעלות 5.2 מיליון דולר, כ-3.1 מיליון דולר מתוכם תגמול הוני. מנהל הכספים מייקל מקללן קיבל שכר בעלות של 4.9 מיליון דולר, כ-2.7 מיליון דולר מתוכם כתגמול הוני.

שכר בכירי טבע
 שכר בכירי טבע

מבין חמשת הבכירים, שלושה קיבלו במהלך השנה בונוס: שולץ קיבל את מענק ההצטרפות, מקללן קיבל בונוס בסך 135 אלף דולר שנוגע לקידומו לתפקיד ב-2017, ופרידריקסדוטיר קיבלה 650 אלף דולר, שהייתה זכאית להם עוד מהתקופה בה הייתה בכירה בחברת אקטביס שנרכשה על-ידי טבע.

בכל הקשור לעלות הכוללת של התגמולים, כל חמשת בכירי החברה קיבלו תגמולים גבוהים יותר בהשוואה לשנה קודמת. עם זאת, בשנת 2017 טבע שילמה גם תגמולים נוספים לבכירים שפרשו מהחברה (ויגודמן, פטרבורג, איל דשא, רוב קורמנס ומייקל היידן), שהגיעו אז לעלות כוללת של 22.6 מיליון דולר.

היו"ר וויתר על 100% מרכיב המזומן, שאר הדירקטורים על 50% 

במקביל מפרסמת טבע את התגמולים שהעניקה לחברי הדירקטוריון שלה ב-2018. היו"ר ד"ר סול בארר קיבל 378 אלף דולר בתגמול מנייתי, ולא קיבל שכר נוסף לאחר שוויתר על 100% מרכיב המזומן בשכרו. שאר הדירקטורים ויתרו על 50% מרכיב המזומן. הדירקטורים האחרים קיבלו תגמולים (במזומן ומניות) שנעו בין 188-251 אלף דולר. שלושת הדירקטורים שפרשו מהדירקטוריון ביוני האחרון - גליה מאור, דן זיסקינד וגבריאל זולצברגר - קיבלו תגמולים בסך 43-47 אלף דולר כל אחד.

כל הנתונים פורסמו במסגרת זימון לאסיפה הכללית של טבע, שצפויה להתקיים ב-11 ביוני במטה החברה בפתח-תקווה. הכללית יצביעו בעלי המניות על מספר נושאים, כולל מינוי מחדש של הדירקטורים אמיר אלשטיין, רוברטו מיניונה וד"ר פרי ניסן לתקופת כהונה עד שנת 2022. בעלי המניות יצביעו על בסיס לא מחייב על תגמולי הבכירים בטבע, ויידרשו גם לאשר את מדיניות התגמול שלה כנדרש לפי חוק החברות הישראלי.

לפי מדיניות זו, התגמולים לבכירים יורכבו מ-10%-30% שכר בסיס, 10%-30% בונוס שנתי ו-40%-80% תגמול הוני. הבונוס השנתי בהתבסס על עמידה ביעדים יגיע לעד 100% משכר הבסיס של אותו בכיר, ועד 150% במקרה של המנכ"ל. התגמולים ההוניים למנכ"ל יגיעו עד מקסימום 11 מיליון דולר לפי שווי הוגן ביום ההקצאה, ולשאר הבכירים - עד 4.5 מיליון דולר. עם זאת, לוועדת התגמול של הדירקטוריון תהיה סמכות להקדים תגמולים הוניים מהשנים הבאות.

בזימון לאסיפה כתב היו"ר בארר לבעלי המניות של טבע כי "בשנה זו השגנו מספר אבני-דרך חשובות במסע שלנו לייצוב העסק ולבניית עתיד חזק לטבע". לדבריו, החברה בדרך להשיג את יעד הקיצוץ בעלויות בסך 3 מיליארד דולר, שאותו הציבה לעצמה במסגרת תוכנית ההתייעלות בסוף 2017. הוא הוסיף כי ב-2018 טבע השיקה את התרופה לטיפול במיגרנה, Ajovy, שהיא לדבריו חלק חשוב באסטרטגיה של החברה, וציין כי החברה הצליחה לשמר את נתח השוק שלה בקופקסון למרות התחרות הגוברת.

"המנכ"ל שלנו, קאר שולץ, יחד עם כל צוות ההנהלה, עושים עבודה מצוינת בהובלת טבע בטרן-אראונד שאנחנו צריכים. היוזמות שהוצגו תחת ניהולו של קאר מאפשרות לטבע להפוך לחברת פארמה מובילה, יציבה יותר ופחות ממונפת", כתב בארר, והודה לעובדי החברה שעובדים למען הצלחתה.

בזימון מציינת טבע מספר התפתחויות אסטרטגיות, ובהן הפחתה של מספר העובדים ב-10,300 בשנה החולפת וקיצוץ מספר האתרים בהם היא פועלת מ-80 ל-73, כאשר עוד 11 מתוכננים להיסגר השנה.