טבע רוכשת את Rimsa המקסיקנית ב-2.3 מיליארד דולר

הכנסות Rimsa עמדו על 227 מיליון דולר ב-2014 ■ בכך טבע מגדילה את הפרוטפוליו שלה ומשיגה אחיזה בשוק התרופות במקסיקו ■ "עסקה זו מקדמת את האסטרטגיה שלנו להגדיל את נוכחותנו בשווקי מפתח מתעוררים"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

עוד רכישה של טבע: החברה הודיעה היום על עסקה בהיקף של 2.3 מיליארד דולר לרכישת החברה המקסיקנית Rimsa. החברה מייצרת ומשווקת תרופות במקסיקו, ויש לה פטנטים פרמצבטיים בדרום אמריקה ואירופה. טבע מציינת כי מקסיקו הוא השוק השני בגודלו באמריקה הלטינית, ואחד מחמשת השווקים המתעוררים הגדולים בעולם. הכנסותיה של Rimsa בשנת 2014 היו 227 מיליון דולר, והיא רשמה צמיחה שנתית של 10.6% מאז שנת 2011. ל-Rimsa יש גם פורטפוליו של מוצרים מקוריים. הרכישה אושרה פה-אחד על-ידי דירקטוריון טבע, בראשות פרופ' יצחק פטרבורג.

טבע עדכנה בהודעתה כי העסקה "נטולת חוב ומזומן", כלומר לחברה המקסיקנית אין חוב או קופת מזומנים שטבע תקבל על עצמה. כזכור, טבע מקדמת בימים אלה את רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, בעסקה של 40.5 מיליארד דולר, שלמימונה היא תידרש לגייס הון וחוב.

"עסקה זו מקדמת את האסטרטגיה שלנו להגדיל את נוכחותנו בשוקי מפתח מתעוררים, כדי למצב את טבע לצמיחה ארוכת טווח בשווקים אלו", אמר ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע. "Rimsa תספק לטבע פלטפורמת צמיחה משמעותית על ידי שילוב בין מותג חזק, פורטפוליו מוצרים מוגני פטנט, קו מבטיח של מוצרים בפיתוח, מערכות יחסים חשובות עם רופאים, מטופלים וספקים, ונוכחות מסחרית חזקה".עוד לדברי ויגודמן, "החיבור של שתי החברות יוצר את הבסיס להובלה ולצמיחה אזורית ארוכת טווח, רווחית ובת קיימא, ומחזק את מחויבותנו לחדשנות, לאיכות ולשיפור בריאותם של אנשים ברחבי העולם".

העסקה צפויה להיסגר בתחילת הרבעון הראשון של 2016. הרכישה לא צפויה להשפיע על רווחי טבע ב-2016 על בסיס non-GAAP, אך להוסיף לרווח למניה החל מהרבעון הראשון של 2017. מימון העסקה יתבצע באמצעות שילוב של מזומן זמין וקווי אשראי.

סיגי אולפסון, המנהל את פעילות הגנריקה בטבע, ציין כי "בנוסף לפורטפוליו הייחודי של מוצרים מוגני-פטנט, Rimsa מבדלת את עצמה כספקית מובילה של מוצרי מקור ממותגים, הכוללים 'תרופות משולבות', המגבירות היענות בשימוש ומפחיתות את העלות הכוללת למטופלים".

בדוח המורחב לשנת 2014 הצהירה טבע כי בכוונתה להרחיב את פעילותה הקיימת בשווקים צומחים - אחד מהם הוא מקסיקו (לצד דרום קוריאה, אוסטרליה וטורקיה). נכון להיום יש לטבע במקסיקו פעילות הכוללת ייצור חומרי גלם פעילים ומעבדות.

לאחרונה פורסם בבלומברג כי טבע היא אחת מחברות התרופות שמתעניינות ברכישת החברה המקסיקנית. שמות אחרים שצוינו היו אבוט, סאנופי, פייזר, וכן Takeda היפנית. בדיווח בבלומברג ההערכה הייתה שהעסקה עשויה להגיע לכ-1 מיליארד דולר, אך במציאות הסכום גבוה ביותר מפי 2. בעסקה זו, בנק סיטי ייעץ לטבע - בניגוד לעסקת אלרגן בה ייעץ לחברה ברקליס. היועץ הפיננסי של Rimsa היה גולדמן זאקס.