טבע תובעת: האחים אספינוזה הונו אותנו ושיקרו במצח נחושה

שבוע לאחר רכישת רימסה המקסיקנית ב-2.3 מיליארד דולר התקבל מייל המתריע על תוכנית ההונאה ■ טבע: "רימסה עסקה במשך שנים ארוכות במכירת מוצרים פגומים ולא חוקיים ובהסתרת ההפרות מהרגולטורים במקסיקו"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

לאורך השנים ביצעה חברת התרופות טבע רכישות רבות - חלקן מוצלחות וחלקן פחות - אבל אף אחת מהרכישות לא הידרדרה למצב של תביעות הדדיות והאשמות חריפות בין טבע לבין המוכרים, כמו רכישת רימסה (Rimsa) ממקסיקו.

טבע   רכשה את רימסה ב-2.3 מיליארד דולר לפני כשנה, והרכישה הושלמה כעבור חמישה חודשים. לפני שבועיים האחים אספינוזה אבדלה, לשעבר בעלי רימסה, הגישו תביעה נגד טבע בטענה כי היא מנסה להשתחרר מהעסקה בטענות-שווא על הונאה.

אתמול (ג') הגיעה תגובת טבע - תביעה נגד האחים שהוגשה בבית המשפט בניו-יורק. טבע טוענת כי היו הונאות והפרת חוזה הרכישה: "הנתבעים שיקרו והסתירו הפרות חוק יוצאות דופן, במטרה לקבל 2.3 מיליארד דולר במכירת החברה והקניין הרוחני שלה. התובעת (טבע) ספגה הפסדים ניכרים כתוצאה מכך", נכתב בתביעה.

לטענת טבע, "רימסה עסקה במשך שנים ארוכות במכירת מוצרים פגומים ולא חוקיים ובהסתרת ההפרות מהרגולטורים במקסיקו". התביעה מתארת את ההליך הרגיל של קבלת אישור שיווק לתרופה במקסיקו, שכולל הגשת בקשה ל-COFEPRIS - הרגולטור המקסיקני.

רימסה, לדברי טבע, נקטה מזימה משוכללת להימנע מדרישות החוק והגישה מסמכים שבהם מניפולציה עקבית של נתונים הנוגעים לנוסחאות המוצרים. לאחר מכן היא השיקה את המוצרים הקיימים, למרות שלפעמים היו שונים לגמרי מהנוסחאות שהוגשו לאישור.

לפי התביעה, ברימסה התייחסו להליך הזה באופן פנימי בהגדרה "מסלול מהיר". טבע טוענת כי החברה המקסיקנית ידעה היטב שהתוכנית לא חוקית, וב-2010, לדוגמה, מנהלת איכות בחברה שלחה מייל לבכירים, ובו הזהירה כי ב-COFEPRIS יכולים לגלות את ההונאה. "היא הוסיפה ציטוטים מהוראות הדין הפלילי במקסיקו, והתחננה: 'אני ממש מודאגת, אני לא רוצה לסבול מההשלכות החוקיות של מה שאנו עושים בניגוד לחוק. יש לי שני ילדים שתלויים רק בי'", נכתב בתביעה.

טבע טוענת כי רימסה שכללה את השיטות שלה בהסתרת ההונאה מהרגולטור, כולל מסמכים כפולים ומערכות מחשוב כפולות, שבאמצעותם שמרה את המידע האמיתי לעצמה והעבירה את המידע השגוי לרגולטור.

ההונאה, לדברי טבע, כללה גם דיווח שקרי על ספקי חומרי הגלם של רימסה, ועל ניסויי המעבדות, ובמקרים רבים "רימסה הסתירה תוצאות שהראו שהמוצרים לא יציבים". טבע מציינת כי ב-2015, כ-40% ממוצרי רימסה לא עמדו בכללים.

בטבע טוענים כי האחים אספינוזה ידעו היטב ואף ניהלו את התוכנית, וכי הם "שיקרו לטבע במצח נחושה בזמן הרכישה". טבע טוענת כי בפגישה בניו-יורק ובביקור במפעל במקסיקו הם הציגו לה מידע מטעה. "השקרים האולטימטיביים הגיעו בהסכמי הרכישה", נכתב. "בחוזים, האחים אספינוזה טענו כי רימסה מצייתת לכל החוקים. זה היה שקר, והאחים ידעו זאת. רימסה בנתה מודל עסקי מושחת".

טבע טוענת כי הסתמכה על המידע המוטעה שהוצג לה. "טבע ביצעה בדיקת נאותות מקיפה, אך הונאת המסמכים הכפולים מנעה ממנה לזהות את ההפרות", נכתב בתביעה.

טבע מוסיפה כי מסמכים שהעבירה לה רימסה בזמן בדיקת הנאותות, דרך גולדמן זאקס שעבד עם רימסה, היו מטעים. בדיקה שערכה ל-18 המוצרים המובילים של רימסה לא העלתה חשדות, "רק מכיוון שהראו לטבע מסמכים שקריים", וכי "מנהל התחום הרגולטורי בבדיקת הנאותות של טבע סבור שההפרות כה חמורות, שאם טבע הייתה מקבלת את המידע האמיתי, הוא היה ממליץ נגד המשך הרכישה - בכל מחיר".

טבע טוענת כי לאחר חתימת העסקה ולפני השלמתה, לאופולדו אספינוזה הורה להנהלת רימסה למחוק מיילים ובהם התייחסויות למסלול המהיר ולמסמכים הכפולים.

הפסקת ייצור של 44 מוצרים

שבוע אחרי השלמת הרכישה, בטבע התקבל מייל אנונימי, שכותרתו "שחיתות", ובו התרעה על ההונאה. טבע חקרה וגילתה "את מה שהאחים אספינוזה ידעו כל הזמן - האחים מושחתים ורימסה מוכרת מוצרים תוך הפרת החוק".

בטבע הבינו כי לא יוכלו להמשיך למכור את המוצרים, והחלו בדו-שיח עם COFEPRIS, שאנשיו ביצעו בתגובה ביקורת באתר רימסה. הרגולטור הורה לטבע להפסיק את הייצור של 44 מוצרים, ולבסוף סגר את המפעל כולו.

על הנזק הפיננסי נכתב כי טבע שילמה 2.3 מיליארד דולר, על בסיס תחזיות הכוללות המשך שיווק המוצרים. "בנקודה זו לא ידוע מתי, אם בכלל, המוצרים הפגומים יחזרו לשוק. האחים אספינוזה הונו את טבע בנוגע לערך שחשבה שתקבל מעסקה של 2.3 מיליארד דולר". יתרה מכך, טבע טוענת כי העסק שנרכש היה כה מושחת, שהוא מסכן את המוניטין של טבע כיצרנית תרופות איכותית.

טבע מבקשת מבית המשפט מספר סעדים, ובהם פיצויים של למעלה מ-2.3 מיליארד דולר ושכר-טרחת עורכי דין.

החברה מסרה היום (ד') כי "טבע מחויבת לשיפור בריאותם ורווחתם של מטופליה בכל העולם. בטיחות המטופלים ואיכות המוצרים מצויות אצלנו בעדיפות עליונה בכל השווקים שבהם אנו פועלים. אנו מחויבים להמשיך להשיק מוצרים בשוק המקסיקני ולהבטיח את צמיחתה של הפעילות העסקית במקסיקו. טבע כבר החלה ליישם צעדים מתקנים ותמשיך לעבוד ביחד עם העובדים ובשיתוף-פעולה מלא עם הרשויות במקסיקו, כדי להגיע לפתרון המצב".

השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי מחוז מרכז בקשה לאישור הגשת תביעה נגזרת נגד טבע, בכירים ודירקטורים בחברה - כולל המנכ"ל ארז ויגודמן ומנהל הכספים איל דשא - וכן נגד סיטיגרופ, ששימש כיועץ לטבע ברכישה. זאת בטענה שהפרו את חובות הזהירות והתרשלו במילוי תפקידם באופן שגרם נזקים לטבע.

את הבקשה הגישו בעלי מניות בעלי החזקה קטנה בטבע, שטוענים כי "גובה הנזק שנגרם לטבע עדיין אינו ברור, ואולם הוא מוערך באופן שמרני במאות מיליוני דולרים".

דרך החתחתים של טבע
 דרך החתחתים של טבע