גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר נאומי נתניהו וגנץ, בהמתנה לתוצאות האמת

מדגמי הבחירות של תאגיד השידור כאן, חדשות 12 וחדשות 13 מצביעים על פער קטן לטובת כחול לבן ● שיעור ההצבעה עמד על 69.4% ● גנץ: "אני מתכוון לדבר עם כולם, החל מהלילה נפעל להקמת ממשלת אחדות רחבה"

הצבעה לבחירות לכנסת ה-22 / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הצבעה לבחירות לכנסת ה-22 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

3:30

"אנחנו עדיין מחכים לתוצאות האמת, אבל דבר אחד ברור - מדינת ישראל נמצאת בנקודת זמן היסטורית", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו. "אנחנו עומדים לפני הזדמנויות כבירות ואתגרים כבירים. יש עלינו איום קיומי הנשקף עלינו מאיראן וגרורותיה ואנחנו נלחמים בהם ללא לאות וללא מורא. בשנים האחרונות הבאנו עוצמה בטחונית ושגשוג כלכלי ופריחה מדינית שלא היתה כדוגמתה בתולדות ישראל. אנו חייבים להבטיח שההישגים הללו ישמרו גם בשנים הבאות. בזמן הקרוב תוצג תוכנית המאה של ידידי טרמאפ והאופן שבו יתנהל המו״מ מול הנשיא יעצב את עתידה של ישראל לדורות".

2:35

"נמתין לתוצאות האמת, אבל כמו שזה נראה עמדנו במשימה, ועמדנו בה בדרך שלנו", אמר יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בנאומו לאחר פרסום תוצאות מדגמי הבחירות. "כחול לבן הייתה ונשארה כוח גדול ומרכזי במרחב הפוליטי הישראלי".

"שוחחתי עם ניצן ועמיר ואדבר גם עם אביגדור ליברמן", אמר גנץ. "אני מתכוון לדבר עם כולם, החל מהלילה נפעל להקמת ממשלת אחדות רחבה ככל שניתן". לרשימת הטלפונים של גנץ הלילה אפשר להוסיף את איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת. גנץ ביקש ממנו להיפגש בימים הקרובים, עודה נענה ואמר שיעדכן את חבריו לרשימה.

01:30

בזמן ההמתנה לנאומיהם של ראשי כחול לבן והליכוד לאחר פרסום המדגמים, אומר הלילה בערוץ 12 משה גפני מיהדות התורה כי "תוצאות האמת יראו דברים אחרים. אם מישהו רוצה להשתעשע בכך שבני גנץ יהיה ראש ממשלה, שיבושם לו. אנחנו תומכים בנתניהו והוא יצלח גם את עדכון המדגם".

איימן עודה לערוץ 13: "להסתה גזענית יש מחיר כבד. אין ראש ממשלה שהסית נגדנו כמו נתניהו. הערבים נוהרים, גונבים, רוצים להשמיד אותנו. יש גבול לזה. הערבים החלו להרגיש מיעוט בסכנה והצביעו בהמוניהם עבורנו. ולדעתי יש לנו מנדט שלם שהגיע מן היהודים. אין כמו היהודים שמבינים מה זו רדיפה וזה האופק שלנו". עודה הוסיף כי "היו לי מספר שיחות טלפון ופגישות עם גנץ בקמפיין הנוכחי. אני אמרתי לגנץ שהוא צריך היה לשנות את מה שעשה בקמפיין הראשון, אשר היה גזעני, והוא באמת שינה את הכיוון. הקמפיין השני שלו היה שונה בנוגע אלינו".

23:45

"תודה לכל הפעילים שהגיעו ולאזרחים שבחרו בישראל ביתנו", כך אמר הלילה (ג') יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, "זה היה לא פשוט. אני מבין את כל מי שהתלבט. ראיתי הרבה מערכות בחירות, אבל מעולם לא ראיתי כל-כך הרבה שקרים, לחצים, פיתויים".

23:35

הרשימה המשותפת מסרה את תגובתה לתוצאות המדגמים: "עוד בטרם ידועות תוצאות האמת, ידוע לנו כי תומכי המשותפת יצאו בהמוניהם להצביע, והקטינו את כוחה של קואליציית נתניהו הימנית. בכנסת הבאה אנו נהיה כוח מוביל וחזק, נלחם בכיבוש, ולמען שוויון ושלום צודק".

איילת שקד נושאת בשעה זו נאום סיכום בחירות ומתייחסת לפיצול ימינה בחזרה לשלוש רשימות.

22:45

שר החוץ ישראל כ"ץ: " בכוונתנו להמתין לתוצאות האמת של הבחירות, אולם ברצוני להבהיר כבר בשלב זה, כפי שהודעתי בעבר: בנימין נתניהו היה ונשאר מועמדו היחיד של הליכוד לראשות הממשלה. כאשר יפורסמו תוצאות האמת, נפעל יחד עם שותפינו לדרך להקים ממשלה יציבה, שתוביל את מדינת ישראל מול האתגרים בפניהם היא ניצבת בשעה זו".

22:40

לפי הודעת דוברי בנט,נתניהו שוחח עם יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט. השניים סיכמו על שיתוף פעולה הדוק כדי להקים ממשלה לאומית. עם זאת, נתניהו לא התקשר ליו"ר ימינה, איילת שקד.

מדוברות בית הנשיא נמסר הערב: "נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יכנס את הסיעות לסבב התייעצויות לאחר שיקבל את תמונת המצב המדויקת ביותר ובהקדם האפשרי. הנשיא יעשה זאת בתיאום מלא עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ולאחר שישמע את עמדת הסיעות כולן וישקול את כלל השיקולים העומדים על הפרק.

"מול עיניו של הנשיא יעמוד הצורך לכונן ממשלה בישראל מהר ככל הניתן ולממש את רצון העם, כפי שבא לידי ביטוי בתוצאות הבחירות, לצד הצורך להימנע מבחירות שלישיות. בהתאם, יטיל הנשיא את המנדט להרכבת הממשלה לאחר התייעצות ושיח עם נציגי הסיעות וראשי המפלגות הרלוונטיים".

22:35

מטה הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לפי מדגמי הבחירות, ברק אשר הוצב במקום ה-10 ברשימת המחנה הדמוקרטי לא יהיה חבר כנסת. התוצאה הזו היא אכזבה מצידו של ברק, אשר בגיל 77 הפשיל שרוולים וניסה לעורר את מחנה השמאל לאיחוד גדול, אשר לא צלח בסופו של דבר. ברגע שברק הוצב במקום העשירי, דובר שזו דרכו לפרוש בכבוד מן המהלך הפוליטי הגדול.

אחרי פרסום המדגמים, נתניהו שוחח עם ליצמן וגפני והנ"ל סיכמו על שת"פ גם בעתיד. כך הודיעו לכתבים מיהדות התורה.

22:30

ח"כ ניצן הורביץ כינס אירוע סיום, כאשר אהוד ברק וסתיו שפיר לצידו. הורביץ אמר: "אני רוצה להודות לאלפי המצביעים שלנו, ולתומכינו במגזר הערבי. המחנה הדמוקרטי הוא הבית של הציבור הערבי. אני מודה גם לסתיו שפיר וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. ההליכה יחד במסגרת אחת הייתה הדבר הנכון לעשותו ומודה על העבודה המשותפת והחריצות".

22:25

אמיר אוחנה לאחר קבלת תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

השר אמיר אוחנה אמר בחדשות 12, כי תרחיש של מערכת בחירות נוספות אינו סביר והוסיף כי לא יהיה מלך הדחה של נתניהו בליכוד. "מוקדם מאוד לדעת ואני מסייג, כי יש להמתין לתוצאות האמיתיות".

גם השרה מירי רגב אמרה בחדשות 12 כי "צריך להמתין לתוצאות האמת, ורק אחר כך נדע מה הם הגושים ועל הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, על מי שיש לו הכי הרבה ממליצים. אם ליברמן ישב עם הממליצים שהם ערבים וגוש השמאל, הוא סיים את הקריירה שלו".

ח"כ ניסנקורן מכחול לבן, אמר שמפלגתם למדו את הלקח מבחירות אפריל ואף אחד לא יגיע לשאת נאום נצחון הלילה. "כולם יחכו לתוצאות האמת, וצריך לקחת את המדגמים בזהירות הדרושה".

22:10

הקלפיות ברחבי הארץ נסגרו והסתיימה מערכת הבחירות השנייה של שנת 2019. ערוצי התקשורת השונים פרסמו את תוצאות המדגמים וכרגע נראה כי ישנו קרב צמוד בין הליכוד וכחול לבן, ולנתניהו אין 61 מנדטים.

במטה כחול לבן בגני התערוכה כבר החלו בחגיגות זהירות.

חגיגות במחנה כחול לבן / צילום: כדיה לוי, גלובס

21:20

שיעור ההצבעה נכון לשעה 20:00 עומד על 63.7% - 4,071,398 איש הצביעו. מדובר בעלייה של 2.4% בהשוואה לאחוז ההצבעה באותה השעה במערכת הבחירות באפריל.

מאמצי הימין להוציא את המצביעים לקלפיות נמשכים. יו"ר ימינה, איילת שקד, עברה מדלת לדלת בבניין מגורים בפתח תקווה ושיכנעה אנשים להצביע "טב" בקלפי. שקד אמרה:" אני מודאגת מאוד המצב לא טוב, אנחנו עלולים להתעורר מחר לממשלת שמאל".

ח"כ אורי מקלב בתדרוך למשקיפים בחיפה: "קיבלנו בדקות האחרונות מידע פנימי שישראל ביתנו הכינו תוכנית מדוקדקת לשבש את ספירת הקולות ולפסול קלפיות שלנו, כל אחד ואחד מהמשקפים בקלפיות, שיעמוד על הזכויות שלנו ולא לוותר על שום דבר".

19:25

משטרת ישראל פרסמה הערב הודיע כי "מאז שעות הבוקר התקבלו במשטרה עשרות אירועים לטיפול ובדיקה במישור החקירתי. בעקבותיהם, עוכבו/נעצרו למעלה מ-20 חשודים ונפתחו עד כה 69 תיקי חקירה בגין עבירות שונות הקשורות באופן ישיר או עקיף לבחירות, בהן: חשד לתעמולת בחירות, זיופים, אלימות, הפרות הסדר הציבורי והתחזות לאחר.

להלן מספר אירועים שטופלו ע"י המשטרה בשעות האחרונות ברחבי הארץ: אחר הצהריים התקבל במוקד המשטרה דיווח על כתובת נאצה על רקע הבחירות שהתגלתה בטיילת ת"א. כוחות משטרה שהגיעו למקום, איתרו ועצרו לחקירה חשוד במעשה (27, תושב בנימינה); לפני זמן קצר, התלונן חבר קלפי בערערה כי עפ"י החשד מזכיר קלפי הכניס מס' מעטפות לתוך הקלפי. האירוע בבדיקה של המשטרה; מוקדם יותר ברהט התקבל דיווח אודות חשד כי מצביע ניסה לשלשל מס' מעטפות לקלפי. שוטרים הגיעו למקום ועוכב חשוד בנסיון להטיית הבחירות; בשעות הצהריים, צעיר כבן 17 עוכב ע"י השוטרים לחקירה במשטרה לאחר שעפ"י החשד הגיע לקלפי במרכז ירושלים ככל הנראה במטרה להצביע, והזדהה עפ"י החשד באמצעות תעודת זהות שאינה שייכת לו; בשעות הצהריים נבדק חשד לזיוף ב-5 קלפיות בכפר ירכא, כאשר עפ"י החשד בוצע ניסיון להכניס מס' מעטפות לקלפי, בעת ובעונה אחת. ע"פ הנחיית יו"ר ועדת הבחירות האזורית הקלפיות נסגרו עד לסיום הבירור". 

19:15

שיעור ההצבעה נכון לשעה 18:00 עומד על 53.5% - 3,418,531 איש הצביעו בינתיים. מדובר בעלייה של 1.5% לעומת שיעור ההצבעה באפריל באותה השעה. 

ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתאייה אמר היום בכנס בבית לחם כי אין הבדל מעשי בין בני גנץ לבנימין נתניהו. לדברי א-שתייה , "ההבדל בין ביבי לבני הוא כמו ההבדל בין קוקה קולה לפפסי קולה". יצוין כי את האמירה הזו בדיוק אמר בבחירות 99' יאסר ערפאת בהתייחסו לנתניהו לעומת אהוד ברק.

דבריו באו על רקע ידיעות שהפיצו גורמי ימין ולפיהם הרשות הפלשתינית קראה לערביי ישראל להצביע לרשימה המשותפת. בתשובה לשאלת המשרוקית של גלובס הכחיש חסיין א-שיח', מבכירי הרשות, את הטענה ואחר כך צייץ את ההכחשה בטוויטר וכתב כי הרשות לא מתערבת בבחירות בישראל. עם זאת, בעיתוני הרשות הפלשתינית, גם אלה הרשמיים של הרשות, התפרסמו מאמרים המצדדים ברשימה המשותפת וקוראים לערביי ישראל להצביע עבורה.

19:09

נתניהו טען כי הרשות הפלסטינית קראה רשמית להצבעה נגדו. האם זה נכון? ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר היום כמה וכמה פעמים על הטענה לפיה הרשות הפלסטינית יצאה בהודעה רשמית לערבים בישראל לצאת להצביע נגדו. כך למשל בדברים שאמר היום בצהריים בתחנה המרכזית בירושלים טען נתניהו: "הרשות הפלסטינית יוצאת בהודעה רשמית, אני מצטט: 'צאו להצביע להפיל את נתניהו'". במקביל, אותו המסר נכתב גם במודעה שעלתה בחשבון הטוויטר של נתניהו ובעמוד הפייסבוק הרשמי של הליכוד, שזכו עד כה ליותר מאלף שיתופים.

עם זאת, לא נמצאה כל הודעה רשמית כזו של הרשות הפלסטינית. בשיחה שערכה "המשרוקית של גלובס" עם גורמים ברשות, נמסר שהודעה כזו לא הייתה ולא נבראה. גם שר הרשות לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח צייץ הכחשה לקיומה של הודעה כזו, ואפילו בדף הפייסבוק הרשמי של הפת"ח חזרו על ההכחשה.

18:16

החל משעות הבוקר מתריע ראש הממשלה מפני שיעור הצבעה גבוה בקלפיות בכפר מנדא וביישובים ערבים אחרים. נתניהו מצטט את כתב חדשות 13, אלי לוי, שדיווח על כך מתוך כפר מנדא אם כי לוי צירף תמונה של עצמו לציוץ ולא הראה שיש תורים בקלפיות.

אולם בכפר מנדא אמרו היום אחר הצהריים ששיעור ההצבעה שם נמוך. העיתונאי ודיע עואודה ראיין את ראש המועצה, מואנס עבד אלחלים אשר אמר: "בניגוד להצהרותיו הכוזבות של ראש הממשלה אחוז ההצבעה בקרב תושבי הכפר שלי נמוכים מאד ועומדים על כ-22% נכון לשעה 15:00". יצוין שכפר מנדא הוא מקום בו יש שיעור הצבעה גבוה באופן יחסי בבחירות קודמות לש"ס.

17:40

שיעור ההצבעה נכון לשעה 16:00 עומד על 44.3%, גבוה ב-1.5% לעומת שיעור ההצבעה בבחירות באפריל באותה השעה.

לאחר שידור הלייב של נתניהו פנה ח"כ ביטן ליו"ר ועדת הבחירות וביקש הבהרה לעניין הפעלת הצ'ט בוט. מלצר פרסם הבהרה לפיה מאחר והוסרו פרסומי הפצת הסקרים מאתמול ולאור התחייבות של הליכוד שזה לא יקרה שוב פעם, הוא מתיר את הפעלת הצ'ט בוט. בפייסבוק קיבלו את קביעתו של מלצר והחזירו את פעילות הצ'ט בוט.

נוסעים באחד מקווי האוטובוס של חברת "דן" / צילום: שני אשכנזי, גלובס

17:00

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט מלצר הורה להפסיק את ההצבעה בארבע קלפיות בכפר ירכא שבגליל בשל דיווחים על נסיונות לזייף את ההצבעה. חברי ועדות הקלפי דיווחו כי חברים אחרים בקלפיות ניסו להכניס חבילות של מעטפות הצבעה מוכנות מראש לתיבות ההצבעה. לאחר בחינת התלונות ואימותן מול משקיפים שנשלחו למקום, החליט מלצר לסגור את הקלפיות.

למקום הגיעה יושב ראש ועדת הבחירות המחוזית השופטת עידית רז-וינברגר, אשר בודקת את ההתאמה בין מספר המעטפות בקלפיות לבין רשימת המצביעים. אם תימצא אי התאמה מובהקת תיבות הקלפי יאטמו וילקחו לבדיקה מקפת. במקרה כזה ההצבעה תחודש רק לאחר שימונו חברי ועדות קלפי חדשים. אם יתברר שאין חריגות תחודש ההצבעה בקלפיות אלה ולפי נהחיית השופט מלצר ההצבעה בהן תימשך עד חצות, שעתיים לאחר המועד הרגיל.

שלושה עצורים נחקרים במשטרה בחשד לזיופים. ברהט נעצר אדם אחד שניסה להכניס מספר מעטפות לקלפי.

15:15

חברת פייסבוק השעתה את הבוט של הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו. מדוברות פייסבוק נמסר: "אנו עובדים עם ועדות בחירות ברחבי העולם כדי לסייע בשמירה על טוהר הבחירות. המדיניות שלנו מציינת במפורש כי מפתחים נדרשים לציית לכל החוקים החלים במדינה בה האפליקציה שלהם זמינה. לכן השעינו את פעילות הבוט לאור הפרה של החוק המקומי עד לסגירת הקלפיות". 

בעקבות השעיית הבוט, ראש הממשלה תקף את פייסבוק בשידור חי (LIVE) ברשת החברתית. בין היתר, נתניהו אמר: "הם סגרו את הצ'ט בוט הליכוד, זה כמו לקחת פטיש של 100 קילו ולהוריד על זבוב. עשו את זה רק לנו. זו החלטה של ועדת הבחירות, לא יאומן. זה לא מידתי ולא צודק ומופנה רק כלפינו". 

לדבריו, "פייסבוק לא עומד בלחץ של השמאל. הם כל הזמנים מקבלים החלטות נגדנו". נתניהו המשיך ואמר שהוא מקדיש את חייו עבור המדינה: "אני כמעט טבעתי ביום קרב בתעלת סואץ. אני החזקתי חבר שמת בזרועותיי, איבדתי אח וחברים לנשק, את כל חיי הבוגרים אני מקדיש למדינה. אני מבקש כאשר גרוני ניחר, צאו להצביע". 

נתניהו ציין כי "הצ'ט בוט זו הדרך שלנו לתקשר עם כל הבוחרים בגלל סקר קטן. זה קרה רק כי זה הליכוד. שלחתי את דוד ביטן לדבר עם השופט. אני מתקשה להאמין שהשופט מלצר יתמיד בכך". 

15:10 

ממשטרת ישראל נמסר: "נמשכת הפעילות המבצעית של משטרת ישראל בכל רחבי הארץ, בכדי להבטיח את קיומו התקין של יום הבחירות לכנסת ה-22 של מדינת ישראל. כוחות משטרה גדולים הפרוסים בשטח, לצד אלפי מאבטחים וסדרנים, ממשיכים להגיב ולתת מענה לכל אירוע שבו יש חשש לפגיעה בטוהר הבחירות, הפרת חוק הבחירות או הפרעה לסדר הציבורי:

"לפני כשעתיים בישוב אבו גוש, השליך חשוד (בן 20 תושב המקום) נפץ מחוץ לקלפי. שוטרים שמוצבים במקום עצרו את החשוד והוא הועבר לחקירה.

"בקלפי בכפר כאוכאב אבו אלהיג'א, פנה מזכיר הקלפי לשוטר המוצב במקום ומסר לו כי חבר ועדת הקלפי צילם את פרוטוקול הקלפי בניגוד לחוק. החשוד (בן 20 ממרכז הארץ) עוכב לחקירה ומכשיר הטלפון שברשותו נתפס.

"בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על חשד להתחזות לאחר בקלפי בכפר קאסם, עוכב לחקירה חשוד בן 40 תושב המקום.

"מוקדם יותר היום נסגרה למשך זמן קצר קלפי באום אל פחם בעקבות הפרת סדר, זאת לאחר שהתקבל דיווח במשטרה כי אחד המשקיפים בקלפי החל לצלם את האזרחים, מה שגרר התקהלות והמולה במקום. הקלפי נפתח מחדש בתוך זמן קצר, לאחר שהמשקיף הוצא מהקלפי על-ידי השוטרים, הוחלף, וההתקהלות פוזרה.

"ברחבי הארץ התקבלו מאז שעות הבוקר במשטרה תלונות בעקבות מקרים נקודתיים, מרביתן בחשד לזיוף/התחזות במהלך הליך ההצבעה או עבירות אחרות על חוק הבחירות, ואלה נבדקות ומטופלות בהתאם.

"משטרת ישראל שבה ומדגישה כי לא תאפשר כל הפרת סדר או ביצוע עבירות על חוק הבחירות, ותפעל לאכיפה ולנקיטת צעדים נגד ביצוע עבירות אלה. כוחות גדולים של משטרת ישראל, גלויים וסמויים, פועלים בריכוזי הקלפיות ובאזורים הסובבים אותם בכדי לאתר ולפעול כנגד כל פעילות בלתי חוקית, שעלולה לפגוע בטוהר הבחירות ובהליך קיומן התקין". 

14:45

שני חברי ועדות קלפי מטעם הליכוד בקלפיות בנצרת מסרו ל"גלובס" כי אחוז ההצבעה גבוה יותר מ-30% עד השעה 14:00. לדבריהם, "האווירה טובה, קיבלו אותנו יפה, ואין אינדיקציות לבעיות של הצבעה בתעודות זיהוי לא נכונות וכו'. המשקיף מטעם ועדת הבחירות מסתובב כל הזמן ומוודא שהכול בסדר".

14:25

בעקבות פרסום נתוני ההצבעה של השעה 12:00, לפני זמן קצר קיימו חברי הנהגת כחול לבן, בני גנץ, יאיר לפיד, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי, שיחת ועידה חירום והחליטו על פריסת כוחות מחודשת ליום הבחירות, לאור העובדה שבמרבית ערי המרכז, השרון ובחיפה, ערים שאמורות להצביע באחוזים גבוהים לכחול לבן, אחוזי ההצבעה נמוכים מהממוצע הארצי.

בשיחה הוחלט כי ראשי המפלגה יתחילו בשיחות אישיות עם כל ראשי המטות ויבינו איזה צעדים נוספים ניתן לבצע כדי להוציא אנשים מהבית. 

14:20

ממשטרת ישראל נמסר: "לפני זמן קצר ביישוב אבו גוש השליך חשוד נפץ מחוץ לקלפי. שוטרים שמוצבים במקום עצרו את החשוד. החשוד, בשנות ה-20, תושב אבו גוש, הועבר לחקירה. שוטרי משטרת ישראל ימשיכו לפעול לשמור על הסדר הציבורי ולאפשר את מהלכן התקין של הבחירות".

מצביע של ישראל ביתנו שהגיע לקלפי ברובע ו' באשדוד, נדהם לשמוע מוועדת הקלפי המקומית כי הוא רשום כמי שהצביע כבר. המצביע הלך להגיש תלונה למשטרת אשדוד ולוועדת הבחירות המרכזית. 

14:00

למרות הבטחות ועדת הבחירות המרכזית, מוקד החירום למשקיפים ולחברי ועדות הקלפי לא פועל. גורם הבקי בפרטים אומר ל"גלובס": "השעה כמעט 14:00, ועדיין לא כל מפקחי טוהר הבחירות שובצו לקלפיות. יש פה אנדרלמוסיה". 

בכיר במערך פיקוח טוהר הבחירות הוסיף כי "חלק מהפקחים הגיעו רק עכשיו. הברדק חוגג. כל הפרויקט הזה הוקם בדקה וחצי וככה זה נראה".

13:40

על אף עונת החגים, אחוזי ההצבעה נכון לשעה זו גבוהים בהשוואה לסבב א' של בחירות 2019. נכון לשעה 12:00 שיעור ההצבעה עמד על 26.8% - 2% יותר משיעור ההצבעה בבחירות באפריל באותה שעה.

13:35

שר האוצר משה כחלון אמר בשידור לייב עם תושבי מושב אביבים בגבול הצפון: "התושבים פה מרגישים בטוחים כשהליכוד בשלטון. במושבים יודעים שרק הליכוד ידע לטפל בבעיות שיש להם בקרקעות ובחקלאות. צאו להצביע מחל".

13:30

יאיר לפיד, מראשי יש עתיד, מסר בתגובה לכינוס החירום של הליכוד: "כינוס החירום של נתניהו בבלפור היה בלו"ז שלו כבר אתמול, כי אין חירום מבחינתם. הליכוד נמצא כרגע באחוזים הרבה יותר גבוהים מאיתנו בהצבעה. הם מזייפים היסטריה, למרות שהנתונים אומרים ההפך. איפה שהאנשים עוד לא יצאו להצביע זה המרכז, תל-אביב והערים של כחול לבן. בקריות אין מספיק אנשים. גבעתיים, רמת גן, המקומות האלה. בראשון-לציון לא יצאו מספיק אנשים". 

13:25

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ביקר היום בכנסת והיה אורחה של ועדת הבחירות המרכזי, יו"ר הוועדה השופט חנן מלצר ומנכ"לית הוועדה עו"ד אורלי עדס. הנשיא ביקר במרכז השליטה של הוועדה המחובר לכל מחוזות ההצבעה ושמע על אחוזי ההצבעה נכון לשעה זו, לצד חריגות שדווחו במהלך הבוקר.

מלצר ועדס הודו לנשיא על ביקורו המחזק והזכירו כי הוא הופך למסורת, לאחר שהגיע אל הכנסת לפגוש בהם גם בבחירות הקודמות השנה.

"באתי לכאן כדי להודות לכם", אמר הנשיא לחברי הוועדה והוסיף: "אתם מוכיחים מקצוענות וענייניות, וחשוב שנזכור כולנו שגם אם אנחנו במחלוקות, כולנו יחד". 

עוד אמר הנשיא: "באתי כדי לומר לכם ולעם כולו שהמערכת שמופקדת על תהליך הבחירות שלנו עושה כל שהיא יכולה וכל שצריך על-מנת להבטיח בחירות ללא תקלות. זו מערכת שעומדת על המשמר בהיערכות שמאז ומתמיד הייתה מצוינת וידעה לתת מענה לכל תקלה או תקרית בזמן אמת. תודה רבה לכם על כך, בשמי ובשם העם כולו, יש לנו על מי לסמוך". 

מוקדם יותר היום מימש הנשיא את זכות ההצבעה שלו לכנסת ה-22, קרא לכל אזרחי ישראל לצאת להצביע ואמר: "לא הנשיא ולא ראשי המפלגות יקבעו מי יהיה ראש הממשלה הבא - רק אתם המצביעים היום". 

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בקלפי / צילום: דוברות בית הנשיא

13:20

חבר הכנסת לשעבר ג'מאל זחאלקה הגיע למטה הרשימה המשותפת ואמר: "נתניהו, הצהרותיו נגדנו וחוק המצלמות מסייעים להעלאת אחוז ההצבעה. יש הצבעה טובה יותר מאשר באפריל, אבל עדיין לא מספיק להדביק את העלייה בשיעור ההצבעה היהודי. יש אופטימיות זהירה אבל חשש שלא יספיק להעלאה של מספר המנדטים".

13:05

הליכוד הגישה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, בקשה למתן צו מניעה בהול נגד "זזים" ו"יחידיה", בטענה כי הם מפרים את צו המניעה שהוציא מלצר ומקיימים התארגנות רבתי להסעת מצביעים בניגוד לצו. 

12:50 

יו"רית מפלגת ימינה, איילת שקד, חלצה נעליים והלכה לעודד אנשים להצביע מחוף הים. שקד טיפסה לסוכת המציל בחוף הים בנתניה ופנתה במגפון לרוחצים בים: "לצאת להצביע טב. אנחנו רוצים שהימין ינצח, ואנחנו רוצים להקים ממשלה ימנית. לצאת להצביע ימינה. רק ימינה". כיאה לעיר נתניה, שקד סיימה בקריאה בצרפתית: "vote ימינה".

יו"רית ימינה הוסיפה: "יש אחוזי הצבעה נמוכים באזורים שלנו. אני קוראת לציבור הימני בישראל, צאו להצביע טב". הרוחצים בים הגיבו בהתלהבות ובתשואות. 

12:20

לפני זמן קצר התקבל במשטרת ישראל דיווח על חשד להתחזות לאחר בקלפי בכפר קאסם. החשוד, בן 40 מכפר קאסם, עוכב לחקירה בתחנת המשטרה. נסיבות האירוע נבדקות.

בנוסף, באום אל-פאחם עוכב לחקירה תושב שהתחזה למשקיף מטעם ועדת הבחירות.

11:40

אחוזי הצבעה נכון לשעה 10:00 עומד על 15% - גבוה יותר משיעור ההצבעה בבחירות באפריל באותה שעה, שעמד על 13%. 

במודיעין עילית החרדית נרשמו נכון לאותה שעה 29% הצבעה, גם יותר מאפריל. 16% הצבעה נרשמו באום אל-פאחם - הרבה יותר מאפריל.

שיעור הצבעה ב-10 קלפיות במגדל העמק, טירת הכרמל, אופקים ובית שאן, לפי דיווח של משקיפים, נכון לשעה 10:00, הוא 12%.

11:35

משטרת ישראל מסרה כי "עד כה לא נרשמו אירועים חריגים, וכמעט ולא היו אירועים שדרשו את התערבותה וטיפולה של משטרת ישראל בקשר לסדרי הבחירות, למעט מקרים בודדים ונקודתיים שנבדקים ומטופלים בשעה זו.

"המשטרה סגרה קלפי באום אל-פחם בעקבות הפרת סדר, זאת לאחר שלפני זמן קצר התקבל דיווח במשטרה כי אחד המשקיפים בקלפי החל לצלם את האזרחים במקום, הוצא מהקלפי על-ידי השוטרים, ובעקבות כך החלה התקהלות של אזרחים. בעקבות חשש לאלימות במקום, הוחלט בשלב זה על סגירת הקלפי עד גמר הטיפול המשטרתי באירוע. הפרת סדר נקודתית נוספת מטופלת גם היא על-ידי כוחות המשטרה באריאל". 

11:30

ש"ס הגישה תלונה על מזכירת קלפי בהרצליה שלא הסכימה לאפשר הצבעה לנשים חרדיות עם כיסוי ראש, בטענה שהיא לא מזהה אותן. כמו כן, היא אמרה גם לחברת קלפי עם כיסוי ראש שהיא לא מזהה אותה, ולכן היא לא יכולה להיכנס.

11:20

יוזמה מקורית של דמוקרטיה השתתפותית ישירה ב-9 מועצות ערביות, שנועדה בין השאר להגדיל את אחוז ההצבעה: המועצות ובהן כפר קאסם, ערעערה, הערים רהט, אום אל-פאחם ועוד, קבעו משאל תושבים מחוץ לקלפיות הבחירות הרגילות ובהן הצבעה על שאלות מקומיות, כל אחת בהתאם לעניינים השוטפים ביישוב.

בין השאלות: האם להקים תחנות משטרה בעיר, האם להקצות אדמות פרטיות לצרכים ציבוריים, כיצד לנהל את הרישום לבתי הספר ועוד. ההצבעה אנונימית, והיוזמים, פעילים חברתיים וראשי המועצות המדוברות, הבטיחו כי ייקחו את התוצאות כשיקול ממשי בקבלת ההחלטות.

היוזמה התבססה על העובדה שבבחירות לרשויות המקומיות שיעור ההצבעה גדול במיוחד לעומת הבחירות הארציות, וכן על סקרים שהראו שהציבור הערבי רוצה להיות שותף בהחלטות הנוגעות לו ישירות,ומשפיעות על חיי היום-יום.

הצבעה מסוג זה נהוגה במדינות דמוקרטיות אחרות, וכך בארצות-הברית בעת ההצבעה לנשיאות ולקונגרס, בכל מדינה מעלים להצבעה גם נושאים מקומיים כמו בחירת שופטים, מערכת החינוך, הקמת מפעלים או תחנות כוח ועוד.

היוזמים, כאמור פעילים חברתיים וראשי המועצות שהצטרפו אליהם, מקווים כי לבד מהעלאת שיעורי ההצבעה, הציבור הערבי יתגייס לשיפור איכות ורמת החיים באמצעות ההצבעה במשאלים ויגלה מעורבות גדולה יותר.

11:15

יו"ר כחול לבן והמועמד לראשות הממשלה, רא"ל (מיל') בני גנץ, אמר הבוקר לאחר ההצבעה בקלפי בראש-העין יחד עם רעייתו רויטל: "אנחנו שמחים לפתוח את הבוקר במהלך מאד חשוב לדמוקרטיה הישראלית. אני קורא לכל אזרחי ישראל ללכת ולהצביע לפי צו מצפונם. אני ממליץ לכם כחול לבן, אבל מכבד כל החלטה. חשוב מאד שכולם יממשו את זכותם, שהיא חובה אזרחית מהמעלה הראשונה. אנחנו מצביעים לשינוי היום, אנחנו נצליח להביא תקווה, ללא שחיתות, ללא קיצוניות, כולם ביחד. שיהיה לנו יום מוצלח בכל הארץ". 

בני גנץ ורעייתו / צילום: תמונה פרטית

11:10

יאיר לפיד, מראשי מפלגת כחול לבן, אמר היום לאחר ההצבעה בקלפי: "הייתי רוצה לעמוד פה עכשיו ולהגיד יום חג לדמוקרטיה, אבל זה לא יום חג לדמוקרטיה. זו שעת החירום של הדמוקרטיה. בשעת החירום הזו אנחנו מקבלים דיווחים מכל הארץ שביבי מצליח להוציא את האנשים שלו מהבית. אם לביבי יהיה מנדט אחד יותר, תוקם פה שוב ממשלה עם סמוטריץ', ליצמן ובן גביר של סחטנות וגזענות.

"אז אם אתם רוצים שתהיה פה ממשלה טובה, הגונה, שתטפל בבריאות, בחינוך, במה שבאמת חשוב ובעתיד של הילדים שלנו - צאו מהבית. ביבי מצליח להוציא את האנשים שלו מהבית, אתם צריכים לצאת מהבית, כי כרגע האחוזים שלנו יותר נמוכים מהאחוזים שלו. אין זמן למפלגות קטנות, אין זמן ללכת לים - לכו להצביע". 

יאיר וליהיא לפיד / צילום: אלעד גוטמן

10:45

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו הגיעו להצביע בקלפי בבית הספר "בית חינוך עירוני ג'" בירושלים.

נתניהו מסר: "הנשיא טראמפ אמר אתמול שאלה בחירות צמודות. אני יכול לאשר לכם הבוקר - הן צמודות מאוד. אני קורא לכל אזרחי ישראל לבוא ולהצביע, כמו שאני ואשתי באנו להצביע. שיהיה בהצלחה". 

בנימין ושרה נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח לעמ

10:40 

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הוציא צו מניעה נגד רכב גלידה של הליכוד המחלק גלידות בחינם ונגד כחול לבן על קיום תהלוכת תעמולה בתל-אביב. 

באום אל-פאחם, מזכיר ועדת הבחירות, איש בל"ד, הוציא מהקלפי משקיף מהליכוד כי זה בא עם נשקו האישי (אקדח). שוטר הוזמן למקום.

10:15

לוועדת הבחירות הגיעה תלונה של משקיף מטעם הליכוד בקלפי בסכנין, לפיה חברי ועדה אחרים איימו עליו. יו"ר ועדת הבחירות המחוזית, שופטת, הוזעקה למקום, וכך גם המשקיפים של ועדת הבחירות.

9:45

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בהצבעה בחיפה: "אני מרגיש את האנרגיות בציבור. אנחנו יכולים להביא הישג היסטורי. אני קורא לכל מצביע להגיע לקלפי עם עוד חברים וקרובי משפחה. כל קול לרשימה המשותפת יאפשר לנו להילחם למען השלום, השוויון וצדק חברתי לכולם. נמשיך להיאבק במגפת הפשיעה, למען תוכניות מתאר ותקציבי חינוך ותשתיות. אף אחד לא ייתן לנו את ההשפעה ואת הזכויות שמגיעות לנו - אנחנו צריכים לקחת אותן בעצמנו". 

איימן עודה מצביע בקלפי בחיפה / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

9:40

מפלגת ימינה התלוננה לוועדת הבחירות כי בקלפי בבית הספר תחכמוני בחדרה הוחלפו פתקי המפלגה בפתקים של הימין החדש ואיחוד הימין מהבחירות הקודמות. מזכיר הקלפי דאג לחדש את מלאי הפתקים הנכונים. 

9:20

בשכונות החרדיות והמעורבות בירושלים פוזרו הבוקר (ג') מודעות (פאשקווילים) הקוראות להחרמת הבחירות. מאחורי המודעות עומד בד"צ העדה החרדית הספרדית, המייצג זרם קטנטן של חרדים ספרדים השייכים לעדה החרדית, הזרם החרדי הקיצוני ביותר שאינו מכיר במדינת ישראל ומוסדותיה.

גם זרמים אחרים של העדה החרדית קראו להחרמת הבחירות, כפי שהם נוהגים בכל מערכות הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות. 

פשקוויל הקורא לא להצביע בבחירות לכנסת. צולם במוסררה / צילום: תמונה פרטית

9:15

חלק מהמתמודדים בבחירות, ובהם אהוד ברק, עברו על ההנחיה של יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, והראו לצלמים את פתק ההצבעה שלהם. מלצר אסר אתמול להראות את הפתק וכן להתראיין בקלפי עצמה. 

אהוד ברק מצביע / צילום: שלומי יוסף, גלובס

9:10

יו"ר יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן, אמר הבוקר בהצהרה לאחר ההצבעה בקלפי: "אנו ביום גורלי וקריטי למדינת ישראל. בתום מסע הסתה והפחדה נוראי ושקרי שיצרו נגד החרדים, אנו נבחן הערב האם הצביון היהודי ומסורת ישראל ייפגעו או לא. יהדות התורה חזקה וגדולה פירושה שהמסיתים ופוגעי היהדות לא הצליחו במזימתם. אני קורא לכולם להישמע לקול גדולי ישראל ולהצביע ג/ כאיש אחד בלב אחד".  

יעקב ליצמן  / צילום: שלומי כהן

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, אמר בצאתו מההצבעה בקלפי בהרצליה: "אני קורא לכל אנשי הימין - אל תנהגו באדישות, השלטון לא מובטח. אל תבזבזו את הקולות, זה כבר קרה באפריל באובדן של 270 אלף קולות. בואו נעשה הכול כדי שממשלת הליכוד בראשות נתניהו תמשיך להוביל את המדינה גם בשנים הבאות. זה תלוי בכם, הצביעו מחל". 

יולי אדלשטיין ואשתו / צילום: תמונה פרטית

9:00

שר החוץ ישראל כ"ץ הצביע בכפר אחים, יחד עם נכדתו לירי שמצביעה מחל בפעם הראשונה. "אזרחי ישראל, צאו להצביע ולהשפיע, יחד נמשיך לחזק את מדינת ישראל בכל התחומים", אמר כ"ץ. 

8:40

שר הכלכלה והתעשייה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אלי כהן (הליכוד), ורעייתו ענת מימשו הבוקר את זכותם והצביעו בקלפי שבעיר מגוריהם חולון.

השר כהן אמר: "אלה בחירות שיוכרעו על חודו של קול, ולכן אנחנו צריכים להיאבק על כל קול. אסור למצביעי הימין להיות שאננים. כולם חייבים להקדיש רבע שעה, להגיע לקלפי ולהצביע מחל לליכוד חזק וגדול, לטובת מדינת ישראל". 

עוד הוסיף השר כהן: "חופי הרחצה, החנויות בקניונים ושמורות הטבע יחכו לכולם אחרי מימוש זכות ההצבעה. אסור אומנם לשכוח את קרם ההגנה לים, אבל חשוב עוד יותר לא לשכוח את קרם ההגנה שלנו לארבע השנים הקרובות - ממשלת ימין בהובלת ליכוד גדול ובראשות בנימין נתניהו שתמשיך לשמור על האינטרסים של מדינת ישראל ואזרחיה". 

אלי כהן ורעייתו ענת / צילום: תמונה פרטית

8:35

פעיל המחנה הדמוקרטי בפתח-תקווה הוכה לפני חצי שעה על-ידי קבוצת פעילי ליכוד, כשביקש למנוע את הורדת שלטי הרשימה. מצבו של הפעיל טוב, והוא נמצא כרגע בתחנת המשטרה על-מנת להגיש תלונה.

במחנה הדמוקרטי מסרו: "נמשיך להיאבק באומץ על הדמוקרטיה. הפלגנות של נתניהו והימין הקיצוני לא ירתיעו אותנו. אנחנו קוראים לציבור שלא לפחד ולהגיע להצביע".

עוד מסרו במחנה הדמוקרטי כי בעקבות המידע על ניסיונות של הליכוד לפגוע בתקינות יום הבחירות, נפתח קו מיוחד לדיווחים; וכי מספר 3 ברשימה, סגן הרמטכ"ל (לשעבר) האלוף (מיל') יאיר גולן, מוביל צוות מיוחד של מתנדבים ומתנדבות, שיגיע לתת מענה לכל מקרה של אלימות. 

8:30

את בוקר יום הבחירות פתחו במפלגת ש"ס בתפילות ותיקין בקברו של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל. הרב דוד יוסף זעק מעל קברו של אביו: "אנחנו נמצאים בשעה גורלית... יש כאלה שרוצים למחוק את מה שבנית, אבא".

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, אמר: "היום עוצרים את 'הממשלה החילונית' ושומרים על מדינה יהודית בדרכו של מרן. היום אנחנו נותנים תשובה בקלפי". 

דרעי, שהצביע בקלפי בהר נוף בירושלים, אמר עוד: "יש היום סכנה אמיתית שתוקם ממשלת שמאל. אני מוטרד מהשאננות ומהאדישות בציבור שלנו". 

8:25

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר הבוקר לאחר ההצבעה בקלפי: "אני קורא לכל אזרחי מדינת ישראל לבוא ולהצביע. זה הדבר החשוב ביותר. זו באמת חובתו של כל אזרח ואזרח, ואני מקווה שאכן כולם יבואו לקלפיות ויצביעו.

"דבר שני: אני מראש רוצה להזהיר שהיום במיוחד, מצביעי ישראל ביתנו צפויים לעשרות סמסים, וואטספים, פייק ניוז והודעות שונות ומשונות. אל תשימו לב לשום דבר . כל ההודעות שלי ושל ישראל ביתנו יופיעו בדף הפייסבוק הרשמי שלי או של המפלגה. כל מה שתקבלו למכשירי הפלאפון שלכם, תתעלמו. אם זה לא מופיע בדף הפייסבוק שלנו, כנראה שמדובר בניסיון הטעיה או לבלבל או פשוט פייק ניוז. 

"דבר שלישי: לכל הבוחרים, לפני שאתם מצביעים, תנסו לחשוב מי יעמוד בהבטחה שלו לפני הבחירות. ראיתי אתמול בטלוויזיה כתבה די מזעזעת של שני בכירים של כחול לבן: חיליק טרופר ואבי ניסנקורן נפגשים עם קבוצת חרדים ומרגיעים אותם. אומרים פשוטו כמשמעו, זה רק קמפיין, אנחנו מבטיחים לכם שיהיה בסדר, ואף חרדי לא יתגייס לצה"ל. אני חושב שזה אומר בעד עצמו.

"לכחול לבן אין שום כוונה לעמוד בהתחייבויות לבוחר. אצלכם זה רק קמפיין רק שילוט חוצות. אצלנו זו התחייבות. ממשלה לאומית ליברלית רחבה בלי חרדים ובלי משיחיים. לכן תחשבו פעם נוספת לפני שאתם מגיעים לקלפי. מי שבאמת רוצה לראות ממשלת אחדות ללא חרדים, ללא משיחיים, בלי כל הקיצוניים - שיחשוב היטב מה הוא עושה בקלפי". 

7:15

לרשותם של 6.4 מיליון אזרחים בעלי זכות בחירה בישראל נפתחו הבוקר (ג') כ-10,700 קלפיות בכל רחבי הארץ להצביע לבחירתה של הכנסת ה-22, חצי שנה לאחר הכישלון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים ממשלה לאחר הבחירות הקודמות. 

ילד מצביע בבחירות / צילום: תמונה פרטית

שיעור ההצבעה בבחירות באפריל היה מעט יותר מ-68%, 4% פחות מאשר בבחירות 2015 והרבה פחות מהבחירות שהיו כאן באלף הקודם. 600 אלף ישראלים גרים בחו"ל, ורובם המכריע לא ישתתף בבחירות. 

מערכת הבחירות הייתה סוערת, הפוליטיקאים חטאו במתקפות שליליות ובהתבטאויות קשות על ציבורים שלמים, מפלגות התפצלו והתאחדו, אבל על-פי הסקרים מסתמנת תמונת מצב של תיקו בין הגושים, כשישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן לא משתייכת לאף אחד מהם, ולשום צד אין יכולת להקים ממשלה. 

בחירות 2019 מועד ב' / צילום: שלומי יוסף

900 אלף בעלי זכות הצבעה בבחירות אינם יהודים, רובם המכריע הם דוברי ערבית, החלק הגדול מהם ערבים מוסלמים, והיתר כ-90 אלף דרוזים וצ'רקסים ועוד כ-12 אלף ערבים נוצרים. כלומר, פוטנציאל של יותר מ-20 מנדטים במגזר הערבי או לפחות 15 מנדטים בשיעור ההצבעה הישראלי הממוצע. אבל בבחירות הקודמות מחצית מהמצביעים דוברי הערבית לא הגיעו לקלפיות, מה שעורר קמפיינים מושקעים בהרבה מבעבר בציבור הערבי. 

בחירות 2019 מועד ב' / צילום: שלומי יוסף

ההתקפות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הציבור הערבי - לצד ההתחייבות של יו"ר כחול לבן בני גנץ לחוקק חוק יסוד לשוויון אזרחי, מעוררות את האזרחים הערבים לצאת ולהצביע - כך קובע ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של עמותת יוזמות אברהם, הפועלת לשילוב ערבי-יהודי. להערכתו, שיעור ההצבעה במגזר הערבי יגיע ל-60%.

האם הסקרים שוב טועים? האם הערבים יבואו להצביע? האם המצלמות של ועדת הבחירות המרכזית ירתיעו מצביעים או להפך? ולמה מצפים האזרחים שהגיעו לקלפיות? 

בחירות 2019 מועד ב' / צילום: שלומי יוסף

עוד כתבות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים