הבליץ עובד? הערכה: שיעור ההצבעה במגזר הערבי יגיע ל-60%

ההתקפות של נתניהו על הציבור הערבי, לצד ההתחייבות של גנץ לחוקק חוק יסוד לשוויון אזרחי, מעוררות את האזרחים הערבים לצאת ולהצביע - כך קובע ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של עמותת יוזמות אברהם הפועלת לשילוב ערבי-יהודי

תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך
תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך

ההתקפות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הציבור הערבי, לצד ההתחייבות של יו"ר כחול לבן בני גנץ לחוקק חוק יסוד לשוויון אזרחי, מעוררות את האזרחים הערבים לצאת ולהצביע - כך קובע ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של עמותת יוזמות אברהם הפועלת לשילוב ערבי-יהודי.

לדבריו, אם לפני חודשיים העריכו הוא וחבריו בעקבות סקר כי שיעור ההצבעה הערבי יעלה במתינות, כעת נראה כי נתניהו, בחוק המצלמות ובהאשמות על גניבת הבחירות, העיר את הרחוב הערבי, ושיעור ההצבעה בו יגיע ל-60%. גנץ התחייב בפני הציבור הערבי לפעול לחקיקת חוק יסוד לשוויון, כמשקל נגד לחוק הלאום, וזה עוד נתון חשוב המסייע לאופטימיות ולהגעה לקלפיות. 

תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך
 תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך

יותר מ-900 אלף בעלי זכות הצבעה בבחירות אינם יהודים, רובם המכריע הם דוברי ערבית, החלק הגדול מהם ערבים מוסלמים, והיתר - כ-90 אלף דרוזים וצ'רקסים ועוד כ-12 אלף ערבים נוצרים. כלומר, פוטנציאל של יותר מ-20 מנדטים, או לפחות 15 מנדטים בשיעור ההצבעה הישראלי הממוצע.

בבחירות באפריל קיבלו שתי הרשימות הערביות יחד 10 מנדטים, והמפלגות האחרות - מרצ, כחול לבן, הליכוד, ש"ס וכו' - קיבלו עוד שניים וחצי מנדטים. מחצית מבעלי זכות ההצבעה לא הגיעו לקלפיות כלל. רק 3,600 קולות הפרידו בין רשימת בל"ד-רע"מ שרצה במשותף בבחירות הקודמות מנפילה אל מתחת לאחוז החסימה. העובדה הזו הביאה לאיחוד מחדש של הערביות לרשימה המשותפת, וגם לקמפיין כללי הן של המשותפת והן של המפלגות האחרות, שהבינו כי יש כאן פוטנציאל שעד כה לא שמו אליו לב.

בבחירות הקודמות בעיקר מרצ היא זו שפעלה חזק מאוד, והתמורה שקיבלה הייתה עוד מנדט של קולות מהחברה הערבית, שלמעשה העלו אותה אל מעל אחוז החסימה. גם כחול לבן קיבלה כמעט מנדט בקלפיות הערביות והדרוזיות, בלי הרבה מדי עבודת קמפיין במגזר הזה ולמרות התבטאות של גנץ כי לא יכניס לקואליציה שלו את הרשימה המשותפת. 

תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך
 תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך

בקמפיין הבחירות הנוכחי נרשמת התנפלות של ממש של כל מפלגות המרכז-שמאל על הרחוב הערבי. שלטי חוצות ענקיים בערבית מכסים את הרחובות בכל ריכוזי האוכלוסייה ובערים והיישובים הגדולים, דפי פייסבוק וחשבונות טוויטר בערבית, הודעות סלולריות מטורגטות למצביעים הערבים, מודעות, באנרים ופרסומות בכלי התקשורת הערבים-ישראלים וגם ראיונות לעיתונאים ערבים ישראלים.

בראיונות מושמעות אמירות והבטחות מרחיקות לכת. כך למשל עמיר פרץ, המשוכנע כי יביא שני מנדטים מהקולות הערביים, הבטיח כי יבטל את חוק הלאום ואת חוק קמיניץ, שהחמיר את האכיפה והענישה על בנייה בלתי חוקית. כחול לבן מבטיחה חוק שוויון לערבים שיאזן את חוק הלאום, והמחנה הדמוקרטי גם הוא בעד ביטול חוק הלאום, שוויון מלא ועוד. 

תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך
 תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך

בערוץ הטלוויזיה הלא טי.וי, המשדר מטייבה בשפה הערבית, קיבלו במהלך הקמפיין הנחיה מהשב"כ להתקין מגנומטר, לאור ביקוריהם התקדימיים, לצורך ראיונות של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ ואבי אשכנזי ובכירים אחרים. 

ד"ר אבו ראס מעמותת יוזמות אברהם אומר כי השינוי במסרים והנכונות של מפלגות השמאל-מרכז שהחלו מתעניינים בחברה הערבית, הם עוד גורמים לעלייה הצפויה בהצבעה. לדבריו, גנץ שינה לגמרי את השיח, פונה ישירות לערבים להצביע ולא רק לכחול לבן, ומתחייב לטפל בבעיות במגזר הערבי באופן ממוקד וכאמור לחוקק את חוק השוויון.

לדברי אבו ראס, הערבים רוצים להיות חלק אינטגרלי ממהלך של שינוי, לאחר שנתניהו יפנה את מקומו. אולי לא ישיבה בממשלה, כי חלק מהחברים ברשימה המשותפת מתנגדים - אבל כן מעורבות בקואליציה. השינוי הזה של ההנהגה הערבית הוא לאור לחץ מלמטה, ולפיו אי-אפשר להמשיך בפוליטיקה של צעקות, אלא יש לנסות את הדרך של הפוליטיקה המעורבת. הציבור הערבי, הרוצה להשתלב במדינה ולשפר את איכות החיים שלו, דורש מנציגיו לפעול לשם כך.