גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתגרים של טאבולה ואאוטבריין ופיטורי ענק ב-HP: מה קרה השבוע בהייטק

המיזוג של טאבולה ואאוטבריין הוא שיעור במנהל עסקים, קרן CVC נותנת אמון באיירון סורס וחברת הפינטק שגייסה 100 מיליון דולר ● כל מה שקרה השבוע בתעשיית ההייטק

קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי
קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי

 

לקבלת הסיכום השבועי במייל.

לא חשבתי שאפרסם שוב סיכום שבועי השבוע, אבל שני ימי העבודה יצרו לא מעט חדשות. בראשן - שתי עסקאות הקשורות לחברות ישראליות ותיקות, שהיה קיים סימן שאלה לגבי היכולת של המשקיעים לממש כעת את האחזקות או "להיפגש" עם הכסף - איירון סורס (פרטים בחלק הבא) והמיזוג של טאבולה ואאוטבריין, עליו הודיעו שתי החברות ביום חמישי.

שתי החברות עוסקות בהמלצות תוכן, והשנים הארוכות שהן התחרו זו בזו יכולות לפרנס קורס שלם (ומרתק) במנהל עסקים. יצירת שוק חדש וחינוך הלקוחות, תחרות מרה שפגעה ברווחיות של שתיהן (ואולי הרבה יותר מכך), נסיונות רבים להגיע להסכמה לגבי מיזוג, ההתמודדות עם השליטה הגוברת של פייסבוק וגוגל בשוק הפרסום אונליין, דחיית חלומות ההנפקה בוול סטריט, הוספת מנכ"ל-שותף באאוטבריין, וגם המבנה הפיננסי של החברה הממוזגת. וזה לא נגמר - מפה ואילך יהיה לא פחות מסקרן.

מבנה העסקה: בעלי המניות של טאבולה מקבלים 70% מהחברה הממוזגת. בעלי המניות של אאוטבריין מקבלים 30% ו-250 מיליון דולר. אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה, יהיה מנכ"ל החברה הממוזגת. בחודשים הקרובים יישבו מנהלי שתי החברות וידונו באופן שבו תמוזג החברה החדשה.

חמש הערות על המיזוג:

  1. שתי החברות ישראליות, פועלות באותו תחום, אך התרבות הארגונית שלהן שונה זו מזו באופן משמעותי. אאוטבריין נחשבת יותר תאגידית, מסודרת, שמרנית במידה מסוימת, כבר כמה שנים שהתרבות הסטארט-אפיסטית לא שולטת בחברה. מנגד, טאבולה מצטיירת רעבה יותר, בועטת, פחות מובנית. יש שיגידו שכל אחת מהן משקפת את האופי של מי שהקים אותה ועומד בראשה.
    דוח של חברת KPMG העלה כי 83% מהמיזוגים נכשלים (לא מספקים ערך לבעלי המניות). מיזוג בין שתי החברות, שיצור חברה של מעל 2,000 עובדים (850 באאוטבריין, 1,400 בטאבולה) הוא לא דבר של מה בכך, גם אם נראה שהמיזוג הזה טבעי. יהיה צורך בשינוי דנ"א אדיר, וזה לא בהכרח יהיה קל.
  2. התחרות בין שתי החברות שחקה את הרווחיות של שתיהן, אך האם מיזוג של שתי החברות ששולטות בשוק הוא דבר טוב עבורן? אני כמובן בעד תחרות. אם היא מובילה למרוץ לתחתית, אז כנראה שהיה צריך למצוא לכך פתרון, אולי במודל עסקי שונה. במצב הנוכחי, המשאבים שהופנו לתחרות היו יכולים להיות מופנים למקומות אחרים, למשל השקעה בטכנולוגיה. עם זאת, תחרות גם מגדילה חדשנותמכיוון שהיא מחייבת את החברות לתת ערך נוסף ללקוחות.
    זה לא אומר שלחברה הממוזגת לא יהיה תמריץ כלל להשקיע בחדשנות, שכן היא עדיין מתחרה על שוק הפרסום אונליין, אבל מעניין אם בכל זאת תהיה לכך השפעה. אי אפשר להתעלם גם מהצד של הלקוחות, אתרי התוכן, שעלולים למצוא את התנאים שלהם נהיים פחות ופחות טובים.
  3. מה היה קורה אם מיזוג כזה היה מתרחש לפני שלוש או ארבע שנים? זאת כמובן שאלה היפותטית, שלאף אחד אין עליה תשובה. אולם אי אפשר להתעלם מההתעצמות של גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום אונליין בשנים האלו. בשתי החברות ציינו כי המיזוג נועד להילחם בשתי הענקיות הללו, אבל יכול להיות שזה מאוחר מדי. הדרך לנצח אותן היא לא עצם החיבור, אלא באמצעות מתן ערך גדול יותר למפרסמים. בשתי החברות לא ציינו איך הן מתכוונות לעשות זאת, אבל שווה לעקוב.
  4. שתי החברות הוקמו ב-2006, אך המשקיעים שלהן לא "נפגשו" עם הכסף בכל השנים האלו. כעת קיבלו רק המשקיעים של אאוטבריין מזומן. סביר להניח כי גם המשקיעים של טאבולה ירצו לממש חלק מהאחזקות שלהם בשלב כלשהו, ולא מן הנמנע שבחברות מתכננים הנפקה. אני מעריך שזה לא יקרה בשנה-שנתיים הקרובות, שכן החברות צריכות להשלים את המיזוג, להשיל שומנים, לייעל את מבנה ההכנסות וההוצאות ורק אז להגיע לשוק הציבורי (אגב באאוטבריין ציינו כי יש מאות משרות פתוחות בשתי החברות, אך קשה לי להבין איך מיזוג כזה יסתיים בלי פיטורים בכמות לא זניחה).
  5. האם המיזוג בין שתי החברות בכלל יעבור את אישור רשות התחרות? התשובה טמונה בשאלה מה בוחנים- האם את המונופול שיווצר בתחום המלצות התוכן או את שוק פרסום האונליין כולו. מהצד של המפרסמים לא מדובר במונופול שכן הם יכולים לפרסם בשלל פלטפורמות אחרות, אבל אתרי התוכן יעבדו עם חברה אחת במקום עם שתיים. עם זאת, גם לאתרי התוכן יש אפשרויות נוספות. ענת ביין-לובוביץ' ניתחה את הסוגיה באופן מעניין ומעמיק.

הידיעה על המיזוג.

פרשנות נוספת על המיזוג.

המשקיעה שתיקח את איירון סורס להנפקה

קרן ההשקעות הפרטיות CVC רוכשת כ-25% ממניות חברת איירון סורס הישראלית בכמעט חצי מיליארד דולר. החברה לא מנפיקה מניות חדשות והכסף לא יוזרם לקופת החברה, אלא ישולם לבעלי המניות הקיימים.

איירון סורס הוקמה ב-2011 על ידי תומר בר זאב והאחים רועי, אייל ואיתי מילרד, המחזיקים יחד בקרוב ל-45% מהמניות בה. בעלי מניות נוספים הם ויולה ונצ'רס שמחזיקה בכ-14% הקרנות 83North ודיסרפטיב של טל ברנוח, סבן ונצ'רס, לאומי פרטנס וכלל תעשיות. איירון סורס גייסה במהלך השנים סכום של 120 מיליון דולר, כאשר ייתכן שחלק קטן מהסכום שימש לסקנדרי (שימו לב - שלמה דברת ורונן ניר מויולה ונצ'רס היו מעורבים גם בעסקת הזאת וגם במיזוג מהאייטם הקודם, מהצד של אאוטבריין)

הבשורה בעסקה הזאת היא אמונה של CVC שהיא יכולה למכור את החברה או להנפיק אותה, דבר שלפי דיווחים, באיירון סורס לא הצליחו לעשות בשנים האחרונות. זאת למרות שהחברה רווחית, ואף חילקה בשנים האחרונות דיבידנדים של מעל 200 מיליון דולר לבעלי המניות שלה. כעת החברה מתכוונת לחלק דיבידנד של 100 מיליון דולר נוספים, אך טרם הוגשה בקשה לבית המשפט לחלוקת הדיבידנד.

לידיעה המלאה.

עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון:

  • לקוחות אמזון זועמים על החדירה לפרטיות? ד"ר יואל מארק, הישראלית הבכירה ביותר בענקית הקמעונאות המקוונת, מסבירה למה זה דווקא לטובתנו. בראיון לגיליון 50 המשפיעות של "ליידי גלובס" היא גם חושפת את הרציונל שמאחורי אלקסה, העוזרת האישית הדיגיטלית הפופולרית בעולם.
  • חברת HP מפטרת עד 9,000 עובדים ברחבי העולם (16% מכוח האדם שלה). לא מן הנמנע שזה יפגע גם בישראל, בה מועסקים כ-3,000 עובדים.
  • הרפורמה בבריטניה שהעבירה את הכוח לצרכניםומלמדת איך מעודדים את תעשיית הפינטק.
  • מיקרוסופט חשפה בהפתעהטלפון חכם מתקפל חדש.
  • התיאוריה ששיגעה את הרשת: האם בוריס ג'ונסון מנסה לרמות את מנגון החיפוש של גוגל? (זה מעניין!)
  • הודעה זו תשמיד את עצמה תוך 5 שניות: הפיתוח החדששל ווטסאפ.
  • אינקוגניטו גם בניווט: גוגל משיקהכלי פרטיות ואבטחה חדשים.

ומה בתעשייה:

גיוסי הון:

  • חברת הפינטק ראפיד (Rapyd), המפתחת פלטפורמה להעברת תשלומים גלובליים דרך העברות בנקאיות, ארנקים דיגיטליים, מזומן ואמצעי תשלום נוספים, הודיעה היום (ד') על גיוס של 100 מיליון דולר (בסך הכל גייסה עד כה 160 מיליון דולר). ראפיד הוקמה בתחילת 2016 על ידי אריק שטילמן, המכהן כמנכ"ל, ארקדי קרפמן ועומר פריאל. את הסבב הובילה קרן Oak HC/FT והשתתפו בו הקרנות Tiger Global ו-Coatue, והמשקיעות הקיימות בחברה ג'נרל קטליסט, טרגט גלובל, חברת התשלומים סטרייפ, והקרן הישראלית Entree קפיטל. לפי דיווח של טקראנץ' הגיוס בוצע לפי שווי של מיליארד דולר, גידול של יותר מפי שלושה בתוך שבעה חודשים. לידיעה המלאה.
  • חברת Waycare, שמפתחת פלטפורמה לניטור וחיזוי של אירועים בכבישים, הודיעה על גיוס של 7.3 מיליון דולר (בסך הכל גייסה עד כה כ-10 מיליון דולר). החברה הוקמה ב-2016 על ידי שי סוזן נעם מי-טל ועידן האן. הגיוס הובל על ידי SJF Ventures, בשיתוף הקרנות Next Gear Ventures, UpWest, Innogy, Spider Capital, Goldbell, Zymestic Solutions, ו-Janom.
  • חברת טריגו, שמפתחת מערכות לחנות ללא קופה, הודיעה כי ענקית הקמעונאות הבריטית Tesco הצטרפה לסבב גיוס A, עליו הודיעה לפני כשבועיים. הסבב היה בהיקף של 22 מיליון דולר, מתוך 29 מיליון דולר שהחברה גייסה עד היום בסך הכל, אך בטריגו לא חשפו מה סכום ההשקעה של Tesco. המשקיעים האחרים בחברה כוללים את הקרנות ורטקס, Red Dot Capital ו-Hetz Ventures. החברה הוקמה בשנה שעברה על ידי האחים דניאל ומיכאל גבאי.

לסיכום השבועי הקודם.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי