שתיים הופכות לאחת: טאבולה ואאוטבריין הישראליות מתמזגות

שתי חברות המלצת התוכן, טאבולה ואאוטבריין, מתמזגות לחברה אחת, בעסקה במסגרתה אאוטבריין תקבל 250 מיליון דולר ו-30% ממניות החברה הממוזגת, וטאבולה תחזיק ב-70% הנותרים

קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין; גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף אאוטבריין; סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה; ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי
קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין; גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף אאוטבריין; סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה; ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי

שתי חברות המלצת התוכן, טאבולה ואאוטבריין, מתמזגות לחברה אחת, בעסקה במסגרתה אאוטבריין תקבל 250 מיליון דולר ו-30% ממניות החברה הממוזגת, וטאבולה תחזיק ב-70% הנותרים. מייסד ומנכ"ל טאבולה, אדם סינגולדה, יכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת, שתעסיק כ-2,000 עובדים.

ב-2017 התפרסם כי שתי החברות היו במגעים למיזוג, אך אלה לא הבשילו לאור אי-הסכמות בין שתי החברות.

טאבולה הוקמה ב-2006 על-ידי סינגולדה וגייסה כ-180 מיליון דולר מאז הקמתה. בין המשקיעים הבולטים בה נמנים הקרנות קטליסט, פידליטי, פיטנגו ומרקר והמשקיע הפרטי אייל גורה.

אאוטבריין הוקמה בשנת 2006 על-ידי ירון גלאי ואורי להב (CTO). כיום היא מציגה יותר מ-275 מיליארד המלצות מותאמות אישית שכוללות כתבות, פוסטים, קטעי וידאו, אפליקציות ומוצרים לגולשים באתרי תוכן כמו CNN, סקיי, "הגרדיאן" ופוקס ניוז. לדברי החברה, היא מגיעה ל-1.2 מיליארד גולשים בכל חודש. עד כה גייסה אאוטבריין 150 מיליון דולר ממשקיעים, בהם הקרנות גלנרוק קפיטל, ויולה ונצ'רס, אינדקס ונצ'רס, וינטג', ג'מיני ולייטספיד.

אאוטבריין וטאבולה פועלות שתיהן בתחום המלצות התוכן, אך במשך שנים הייתה זאת אאוטבריין שהובילה את השוק בישראל - בעיקר מעצם העובדה הפשוטה שהיא הייתה הראשונה בתחום וזו שהמציאה את הקטגוריה, מה גם שטאבולה לא מיהרה להיכנס לשוק המקומי. בהמשך, כשטאבולה החליטה על כניסה לשוק הישראלי, היא התקשתה לקבל דריסת רגל ממשית באתרים הגדולים.

רוב האתרים הגדולים, בהם ynet, מאקו, "הארץ", "גלובס" ו-"TheMarker", בחרו להשתמש בשירותים של אאוטבריין. בטאבולה התמקדו בעיקר באתרים הקטנים יותר, אך המשיכו להשקיע מאמצים גם באתרים הגדולים, בתקווה שנוכח ההצעות המסחריות האגרסיביות בשלב כלשהו אחד מהאתרים הגדולים יישבר.

המחסום אכן נשבר כשאתר וואלה חתם בתחילת 2015 על הסכם שיתוף-פעולה עם טאבולה. ב-2016 הורחב שיתוף-הפעולה בשני אופנים: הטמעת רכיבים וכלים נוספים של טאבולה בוואלה ויצירת חבילות תוכן שיווקי במשותף. ההשקעה בפעילות המשותפת עומדת על כ-10 מיליון שקל. החל משנת 2016 החלו לעלות טענות כי אאוטבריין החלה להפסיד התקשרויות מול רוב האתרים הגדולים. הדוגמה הבולטת היא אתר ynet, שעבר מאאוטבריין לטאבולה.

במהלך השנה האחרונה החלו שינויים בצמרות של שתי החברות. לפני כשנה אאוטבריין עברה תהליך ארגון מחדש, במסגרתו איתן גלאי, ששימש כמנהל הפעילות העסקית של אאוטבריין בכל המדינות להוציא ארה"ב, מונה לתפקיד מנהל ההכנסות הראשי (CRO) האחראי גם לפעילות האמריקאית - שנה לאחר מינוי קוסטמן למנכ"ל משותף. בחודשים האחרונים חל שינוי ארגוני גם בטאבולה, ואלירן בן יהודה, מנהל פעילות החברה בישראל, מונה למנהל גלובלי בחברה.

טאבולה ואאוטבריין הן חברות פרטיות אשר תוצאותיהן הכספיות אינן גלויות. בעבר, סינגולדה אמר כי טאבולה צפויה לרשום הכנסות של כמעט מיליארד דולר ב-2018. גלאי לא חשף את הכנסות אאוטבריין מעולם, אך לפני כחצי שנה, בעת שרכשה את החברה הגרמנית ליגטוס, הכנסותיה של אאוטבריין עמדו על למעלה מחצי מילארד דולר, והרכישה הייתה צפויה להניב לה 100 מיליון דולר נוספים בהכנסות שנתיות.

על-פי הערכות, כ-70% מהכנסות אאוטבריין מופנות לאתרים שעמם היא עובדת, וכ-30% נותרים ברשותה ומופנים לצמיחה ולפיתוח מוצרים נוספים. לחברה יש כיום הסכמים עם אתרי תוכן מובילים בעולם, ביניהם CNN, Time, Fox News, The Guardian, The Telegraph, New York Post Sky; ובישראל - "ג'רוזלם פוסט", מאקו, "הארץ" ו"מעריב".

טאבולה מספקת נתונים ליותר ממיליארד משתמשים בחודש. בן יהודה הצטרף לחברה לפני חמש שנים, ממש בתחילת דרכה, והיה בן אלה שעמדו בחוד החנית של הכניסה לפעילות לישראל. תחת ניהולו הפכה טאבולה לפלטפורמה המלצות התוכן הגדולה בארץ עם התקשרויות לאתרים כמו ynet, וואלה, "גלובס" ועוד.

הרכישה של ליגטוס הגרמנית מוקדם יותר השנה הייתה הרכישה השביעית שביצעה אאוטבריין. ליגטוס היא מובילה בתחום פרסום הנייטיב (native advertising) - שיטת פרסום שבה הפרסומת משתלבת באופן "טבעי" בפלטפורמה שבה היא מופיעה. הרכישות הקודמות היו ממוקדות בחברות טכנולוגיה, והרכישה הזו הייתה רכישה שנועדה לסייע לחברה להיכנס לשוק חדש.

"הם חברת פרסום נייטיב, ואנחנו חברת המלצות, והרכישה תאפשר לנו להכנס לתחום הנייטיב", אמר קוסטמן ל"גלובס", לאחר הרכישה. "זהו תחום שגדל ב-25% ויותר מדי שנה, ולוקח יותר ויותר נתח שוק מפרסומים של באנרים ודיספליי. הגורם השלישי הוא תוספת אדירה גם בצמיחה וגם ברווחיות וכניסה ללקוחות האיכותיים שהחברה מביאה איתה, כמו Monde STERN ,RTL ,Les Echos ו-24 ORE". לדבריו, זוהי הרכישה הגדולה ביותר של אאוטבריין עד כה.

גם טאבולה פנתה לצמיחה א-אורגנית ורכשה חברות לאורך השנים. ב-2017 הייתה הרכישה הידועה האחרונה שלה, כאשר נודע כי היא רכשה את commerce sciences הישראלית. החברה פיתחה בטכנולוגיות שמנתחות ולומדות התנהגות גולשים באתרי קניות כדי לשפר את הסיכוי שיבצעו רכישה באתרי מסחר אלקטרוניים. טאבולה רכשה את החברה ושילבה את הטכנולוגיה הזו בתחום המלצות התוכן. זאת מתוך תפישה שככל שחווית הגלישה של הצרכן תהיה מותאמת יותר לצרכים שלו, מערכת היחסים שלו עם יצרן התוכן תהיה הדוקה יותר וכפופה פחות לשערי טראפיק אחרים כדוגמת פייסבוק.

מנכ"ל אאוטבריין, דיוויד קוסטמ, אמר ל"גלובס" כי המטרה במיזוג היא להילחם בשליטה של פייסבוק וגוגל בשוק הפרסום הדיגיטלי. הוא סיפר כי המגעים הנוכחיים למיזוג התקיימו במשך מספר חודשים, שבהם נבנה אמון בין הצדדים, עד שהרגישו שההנהלות יכולות להשתלב מבחינה חברתית. הוא הוסיף כי לא הוכנו עדיין תוכניות מפורטות של איך יתבצע המיזוג בפועל, והדגיש כי זה חיבור לצורך צמיחה, וכי הוא הגיע בזמן הנכון מבחינת שתי החברות.

תעודת זהות - אאוטבריין

● הקמה: 2006

● מייסדים: ירון גלאי ואורי להב

● עובדים: כ-900

● גיוסי הון: 150 מיליון דולר

● משקיעות בולטות: גלנרוק קפיטל, ויולה ונצ'רס, אינדקס ונצ'רס, וינטג', ג'מיני ולייטספיד 

תעודת זהות - טאבולה

● הקמה: 2006

● מייסד: אדם סינגולדה

● עובדים: כ-1,250

● גיוסי הון: 180 מיליון דולר

● משקיעות בולטות: קטליסט, פידליטי, פיטנגו, מרקר והמשקיע הפרטי אייל גורה