גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האקזיט הלוהט של השבוע והסטארט-אפ שמנסה לזעזע את נטפליקס והוליווד: השבוע שהיה בהייטק

התחום החם, הרוכשת המפתיעה והאם זה בכלל אקזיט? העסקה הלא שגרתית של ארמיס; הוויברטור שעשה מהפכה ב-CES ולמה קרנות הון סיכון לוקחות פחות סיכון ● מה קרה השבוע בהייטק

אחד הדוחות שאני פחות אוהב לכתוב עליהם הוא דוח האקזיטים. הסיבה היא השרירותיות שבה מוגדר אקזיט - למשל, חברה שהונפקה בוול סטריט (להלן אקזיט ראשון) ואז נרכשת על ידי קרן/חברה שמוחקים אותה ממסחר - האם זהו אקזיט נוסף? זה היה המקרה של מובילאיי, אבל לפחות רבע מהמניות היו בידי ישראלים (המייסדים אמנון שעשוע וזיו אבירם ושמואל חרל"פ, ועובדי החברה). ומה קורה אם כל בעלי המניות הם בכלל אמריקאיים? ואם חברה נרכשת על ידי קרן ואז נמכרת שוב - זה נספר כאקזיט אחד או כשניים?

להרשמה לניוזלטר

לקבוצת הפייסבוק של גלובסטק

בשנים האחרונות זה נהיה אף מסובך יותר כי ההגדרה של מושג ה"אקזיט" עברה טרנספורמציה - מאירוע שיא, שבו המייסדים, העובדים והמשקיעים גורפים הון חד פעמי, לאירוע מתגלגל, שבו הכסף מגיע בפעימות. האקזיטים "החדשים" יכולים להיות מייסדים שמוכרים קצת מניות במהלך הדרך, סבבי גיוס שבהם אנג'לים ומשקיעים מהשלבים המוקדמים מממשים חלק מהאחזקה שלהם או כולה, וכו').

עסקאות כאלו נקראות עסקאות סקנדרי, כלומר משנית, מכיוון שהמניות נרכשות מבעל מניות קיים, ולא דרך הנפקת מניות. הרבה מאוד סבבי גיוס הון לא כוללים רק הזרמה של הון לקופת החברה, אלא משמשים גם לרכישת מניות מבעלי המניות הקיימים.

הסיבה היא בין השאר שחברות פרטיות נשארות זמן ממושך יותר וצריך למצוא דרך לממש חלק מההשקעה. רונן ניר מויולה ונצ'רס מדבר על זה בראיון שערכתי איתו בפודקאסט.

ביום שלישי בבוקר פורסם ב"כלכליסט" כי קרן אינסייט בדרך לרכוש את חברת הסייבר הישראלית ארמיס תמורת סכום שינוע סביב מיליארד דולר (השווי בעסקה עמד בסופו של דבר על 1.1 מיליארד דולר). המיסגור של הידיעה הראשונית וגם של הידיעות שעלו בעקבות זאת אצלנו וב"דה מרקר" היה של אקזיט, ועוד של "אקזיט הסייבר הגדול של חברה פרטית ישראלית".

באותו ערב נסגרה העסקה הסופית ואז גם התבררו קצת פרטים נוספים - אינסייט וגוגל רוכשות את בעלי המניות הקיימים החוצה, המייסדים והעובדים מכרו מניות אך נשארים עם אחזקה משמעותית לקראת הנפקה בהמשך הדרך ואינסייט הזרימה סכום מסוים לתוך החברה. המשמעות היא שאינסייט הפכה להיות בעלת השליטה.

מה ההבדל בין עסקת ארמיס לסקנדרי מאוד גדול. גם בסבבי גיוס גדולים אחרים המייסדים מוכרים מניות ומישהו מוכן להעניק תג מחיר של מיליארד דולר. אז נכון, המייסדים כנראה מכרו יותר מניות מאשר סבב רגיל (אבל כאמור עדיין נשארים עם אחזקה משמעותית), אינסייט רכשה שליטה ולא רק הובילה סבב גיוס, החברה נשארת עצמאית והמורכבות היא של עסקת רכישה - ועדיין, זה אקזיט או סקנדרי? הגבולות היטשטשו (בעבור האנג'לים והקרנות, אגב, לגמרי מדובר באקזיט, אבל זה רק מוכיח כי אין הגדרה מובהקת).

האם זה משנה? לא ממש. זה בטח לא נועד כדי להוריד מההישג של ארמיס, מיייסדיה, עובדיה ובעלי המניות שלה. זה נועד כדי להבין את האופן שבו ההגדרות משתנות ומתפתחות, ולהבין שעסקה כזאת היא רק עוד שלב במסלול הארוך והמתיש של סטארט-אפים.

מי זאת ארמיס, מה התחום החם שבו היא פועלת, ומה היא הצליחה לעשות שאחרים לא הצליחו?

ראיון עם מייסדי ארמיס לאחר העסקה: "אינסייט פשוט התייצבו בדלת ואמרו: 'לא תדברו איתנו?'" - כל מה שצריך לדעת על פרטי העסקה, על המשמעות של מכירה לקרן פיננסית ועל מה הלאה.

 עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון

  • סנז ישר גדלה באיראן, עלתה לארץ עם משפחתה בגיל 17 ושירתה ביחידות מודיעין במשך 15 שנה. היום היא מנתחת איומי סייבר לגופים ישראליים מטעם חברת Fireeye האמריקאית, מזהירה מפני ההתחזקות של איראן בתחום ואומרת: "קל מאוד לשבש חיי אזרחים, זה יקרה גם פה". האזינו/קראו כדי להבין למה תקיפות הסייבר הסיניות זה הרוצח השקט ולאורך זמן הן יפרקו את הכלכלה. ראיון.
  • דוח חדש של חברת IVC ופירמת עוה"ד ZAG-S&W מציג מגמות חשובות על תעשיית הסטארט-אפים בשנה האחרונה ובעשור החולף. חברות צעירות מגייסות פחות, משקיעי ההון סיכון לוקחים פחות סיכון, ומה תחום הפעילות שמפתיע לטובה?
  • פרנסואה פאשט, שמנהל את מעבדת המחקר של ספוטיפיי, מספר בראיון ל"גלובס" על יצירת מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית ומסביר כי אין כיום הבנה מספקת של מה אנשים אוהבים לשמוע: "צריך להתחשב בניואנסים - איזה קטעים אנשים אוהבים ומתי הם מאזינים". וגם: מה גורם לאנשים לדלג לשיר הבא, ואיך הטכנולוגיה תעזור לאמנים להתמודד עם זה. לראיון של אושרית גן-אל.
  • מי שמבקר בימים אלה בתערוכת האלקטרוניקה CES בווגאס עשוי לחשוב שישראל מובילה את מהפכת הרכב העתידי. במישור הטכנולוגי ישראל היא אכן מעצמת אוטו-טק, אבל שורה ארוכה של חסמים מעכבת את היום שבו נראה על הכבישים המקומיים כמות משמעותית של רכבים ללא נהג. לכתבה המלאה.
  • הוויברטור הרובוטי שהביא את הסקס-טק ל-CES והדרמה שהייתה סביבו.
  • ביקורת על אפל בטקס פרסי גלובוס הזהב: "מפעילה סדנאות יזע בסין". צפו.
  • תכירו: מניות הטכנולוגיה מישראל שזינקו ביותר מ-100% בוול סטריט.
  • צפייה לאורך ורק בחושך: כך ייראה שירות הסטרימינג שמנסה לזעזע את הוליווד.

מה בתעשייה

אקזיטים:

  • הסטארט-אפ איליון (Ilyon Games) נרכש על ידי חברה בת של ענקית האינטרנט הסינית טנסנט. איליון הוקמה ב-2014 על ידי יהונתן ארז, איליה מולודצקי, אלון לוי ואבי שור. לפי "דה מרקר", סכום הרכישה עומד על כ-100 מיליון דולר. כתבה שפירסמנו לא מזמן על ההשתלטות של טנסנט על תחום הגיימינג.
  • חברת Segasec הישראלית, שפועלת בתחום של איומים דיגיטליים כמו נסיונות פישינג, נרכשה על ידי חברת Mimecast הבריטית. היקף העסקה לא פורסם. Segasec הוקמה ב-2017 על ידי אלעד שולמן וגד אקוקה. להודעה הרשמית.

גיוסי הון:

  • חברת סייסנס הישראלית, שפיתחה טכנולוגיית בינה עסקית (BI), גייסה מעל 100 מיליון דולר בשווי של מעל מיליארד דולר לפני הכסף (בסך הכל גייסה החברה סכום של 300 מיליון דולר עד כה). חברת סייסנס נוסדה בשנת 2004 בידי גיא בויאנג'ו, אביעד הראל, עדי עזריה, אלדד פרקש ואלעד ישראלי, ומנהל אותה המנכ"ל אמיר אורעד. בסבב הגיוס השתתפו כלל טק, בסמר, באטרי ונצ'רס ואינסייט. לידיעה המלאה.
  • חברת BigID, שפועלת בתחום של מדיניות הגנה על פרטיות ומידע אישי, הודיעה על גיוס של 50 מיליון דולר מקרן טייגר גלובל. עיתוי הגיוס חריג מכיוון שרק לפני ארבעה חודשים השלימה החברה סבב גיוס של סכום דומה (בסך הכל גייסה עד כה 144 מיליון דולר). החברה הוקמה ב-2016 על ידי דימיטרי סירוטה ונמרוד וקס. בין המשקיעים בה נמנים הקרנות בסמר, בולדסטארט, קלירסקיי ואחרות, וכן חברת SAP. לידיעה המלאה.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט