צפייה לאורך ורק בחושך: כך ייראה שירות הסטרימינג שמנסה לזעזע את הוליווד

קוויבי, שירות סטרימינג שבראשו עומדים מנכ"לית HP לשעבר מג ויטמן והמפיק ג'פרי קצנברג, חשף בתערוכת CES איך ניתן לנצל את היכולות של הסמארטפון לצפייה בסרטים בצורה חדשנית • קוויבי גייסה עד כה מיליארד דולר, בין השאר מדיסני, MGM ו-וורנר מדיה

צפייה בתכני וידאו בסמארטפון / צילום: שאטרסטוק
צפייה בתכני וידאו בסמארטפון / צילום: שאטרסטוק

תחום הסטרימינג הופך בשנה-שנתיים האחרונות לזירה חמה, שמרכזת מלבד נטפליקס, גם חברות מובילות כמו אמזון, אפל ודיסני. פלטפורמה נוספת שמעוררת עניין רב בהוליווד ובעמק הסיליקון היא קוויבי (Quibi), שהשקתה צפויה להתרחש באפריל השנה. בקוויבי מגדירים את עצמם כפלטפורמה למילניאלז, והיא אמורה להיות מתאימה לאופן שבו הם צורכים תוכן, אך זאת אינה הסיבה היחידה להיותה מסקרנת - מייסדי החברה הם מג ויטמן, לשעבר מנכ"לית חברת HP, וג'פרי קצנברג, מפיק סרטים, שהקים ומנהל את חברת DreamWork Animation. החברה גייסה מיליארד דולר ובין המשקיעים בה נמנים עשרה אולפנים הוליוודיים כמו דיסני, MGM ו-וורנר מדיה.

מייסדי קוויבי חשפו ב-CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, פרטים חדשים על השירות, על התכנים הצפויים בו ועל פיצ'רים חדשים. אחד הפיצ'רים מאפשר לצפות בתכנים בסמארטפון גם לאורך וגם לרוחב. עוד הודיעה החברה כי תשיק את הפלטפורמה בארה"ב ב-6 לאפריל, במחיר של 5 דולרים למנוי עם פרסומות, ובמחיר של 8 דולרים למנוי ללא פרסומות.

קוויבי מפתחת פלטפורמה לצפייה בסדרות קצרות בטלפון הנייד, שנקראת על שם התוכניות שהיא תפיק ב"נגיסות זריזות" (quick bites). אך מלבד היצירה של קטעים טלוויזיונים קצרים, החברה אף עושה שימוש בתכונות נוספות של הטלפונים הניידים, שמאפשרים צורה אחרת של אינטראקטיביות עם התכנים.

"כפי שהעברנו את הרדיו לטלוויזיה, אנחנו מעבירים את הטלוויזיה לסמארטפון. אבל מה אפשר לעשות עם האינטראקטיביות של מסך המגע, של הקישוריות לאינטרנט ושל המצלמה?", שאלה ויטמן על במת ה-CES, ונתנה דוגמה: "סטיבן ספילברג אמר לנו שהוא רוצה לעשות סדרה מפחידה, שניתן לצפות בה רק בחושך, ושאל האם זה אפשרי?", היא סיפרה. "הסמארטפון יודע מה המיקום של הצופה, מה השעה ומתי שוקעת השמש. כך נולדה הסדרה אפטר דארק של סטיבן ספילברג". מלבד ספילברג, בין השמות המוכרים שמשתתפים בתכני הפלטפורמה הם קיפר סאת'רלנד, אידריס אלבה, טיירה בנקס ואחרים.

"בקיוויבי אנחנו לא מפרידים בין הצוותים הטכניים לצוותים היצירתיים, וכך אנחנו מאיצים תהליכי חדשנות בחברה. באופן טבעי, אנחנו חווים את העולם בשדה ראייה רחב, אבל כשאנחנו מחזיקים דברים, כמו הטלפון שלנו, או אפילו בקבוק מים, אנחנו נוטים להחזיק אותם במאונך. יוצרי סרטים נטו באופן מסורתי להכין את הסרטים שלהם על פורמטים רחבים יותר ויותר, ובאותו הזמן, יצרני טלפונים הכינו את המסכים ארוכים יותר ויותר כדי שיהיה קל יותר להחזיק אותם", אמר קצנברג, "כשאני יושב עם שתי ידיים פנויות, אני אעדיף לצפות במסכים לרוחב, ולכן המצאנו משהו חדש לגמרי שתואם לגמישות של הטלפונים החכמים - את Turnstyle".

באותו הקו של מעבר חלק מפורמט ארוך לפורמת רחב, ניתן לכלול גם את הטלוויזיה הייחודית שהשיקה אמש חברת סמסונג - The Sero. מדובר במסך שמגיע עם מעמד מיוחד שמאפשר לו להסתובב לאורך ולרוחב. המסך מתחבר לסמארטפון ומסוגל להציג אפליקציות שונות במצב מאונך או מאוזן, בהתאם לבחירת המשתמש. כאשר מדובר במכשירי סמארטפון של סמסונג, המסך מסוגל להסתובב אוטומטית בהתאם למצבו של המסך.

"אך האם יוצרי הסרטים שהתרגלו לצלם וליצור לרוחב, יוכלו ליצור גם בסגנון חדש?", שאל קצנברג. לדבריו, "התשובה היא כן, כפי שניתן לראות בסדרות שלנו. אנחנו מזמינים את היוצרים להשתמש בטכניקה הזו באופן שמתאים להם". היכולת הזו של הפלטפורמה מבוססת בין היתר גם על שיתוף פעולה של החברה עם גוגל. החברה עושה שימוש ב-CDM של גוגל קלאוד, טכנולוגיה שפותחה בעשור האחרון עבור יוטיוב ונועדה לשפר את חוויית הצפייה במובייל.

קצנברג הציג מספר סצנות שממחישות את הפיצ'ר הזה באמצעות מעבר חלק מבט צר על ההתרחשות למבט רחב. בנוסף, הוא הציג שימושים פחות קונבנציונליים בפיצ'ר הזה. כך למשל, במותחן שישודר בפלטפורמה, כשהמסך מונח לרוחב ניתן לצפות באופן מסורתי, ולראות סצנה בה זר דופק על דלתה של הגיבורה, בעוד היא יושבת על הספה ושקועה במסך הסמארטפון שלה. אם מסובבים את המסך למצב פורטרט, רואים את ההתרחשות מנקודת מבטה של הגיבורה, כלומר, את מסך הטלפון שלה - עליו היא מסתכלת בזמן ההתרחשות.

"כדי להפוך את הרעיונות של קוויבי למציאות, היינו צריכים לפתור אתגרים טכניים ויצירתיים. הבנו שלא נוכל להציג לצופים מסגור מושלם ללא היוצרים, וההחלטות שלהם בכל הקשור לעריכה. כל פרק מוגש בשתי צורות עריכה - אחת לאורך ואחת לרוחב, והפלטפורמה שלנו מאפשרת מעבר חלק ביניהם כל פעם שמסובבים את הטלפון", אמר רוב פוסט, סמנכ"ל הטכנולוגיות של קוויבי, שדיבר על תהליך הפיתוח.

את השקתה הצפויה באפריל, החברה תבצע בשותפות עם חברת הסלולר T-Mobile בארה"ב, ותישען על היכולת לצפות בוידיאו באופן מהיר על גבי רשתות 5G. לאחר מכן מקווה החברה לחבור לחברות סלולר נוספות ולהפוך את הפלטפורמה לזמינה ברחבי העולם.

קוויבי משתמשת בכספים שגייסה כדי לממן שורה של תוכניות פורמט קצר, של 4-6 דקות לפרק, ומגייסת לצורך כך אנשי מקצוע, חברות הפקה, ערוצי טלוויזיה ויוצרי תוכן מהשורה הראשונה. בנוסף, החברה הכריזה על מאגר של תכנים שנוצרו עם השותפים הללו, כדי לספק תכנים הנוגעים לכל תחומי החיים - תחזית מזג אוויר, תוכניות בוקר ואירוח, ותוכניות בידור בסגנון לייט נייט - כולם תחת המגבלה של שש דקות לפרק.

"הפלטפורמה שלנו מאפשרת גם למפרסמים ליצור תוכן ייחודי ואיכותי שפונה למילניאלז, כמו שיוצרי תוכן עושים, למשל, פרקים קטנים של 15 שניות שיחד מרכיבים פרסומת עם סיפור שלם של דקה. הודות לכך מכרנו לשנה הראשונה לאחר ההשקה פרסומות ב-150 מיליון דולר", הוסיפה ויטמן.