גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגולטורים סינים מנסים לגרום לאנט גרופ של ג'ק מא לשתף מידע על לקוחות

הבקשה מגיעה במסגרת תלונות בבייג'ינג על כך שאנט גרופ מחזיקה ביתרון לא הוגן על פני מתחרותיה

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

רגולטורים סינים מנסים לגרום לג'ק מא לעשות משהו שהמיליארדר מתנגד לעשות כבר זמן רב: לשתף את הררי המידע על אשראי צרכנים שנאספו על-ידי מעצמת הטכנולוגיה הפיננסית שהקים.

למא היה מעט מרחב תמרון אחרי שרגולטורים סינים ואפילו הנשיא שי ג'ינפינג שמו את אימפריית העסקים שבנה על פני שני עשורים על הכוונת. אחת הסיבות לכך היא החשש בבייג'ינג שהיזם הראוותני היה ממוקד מדי בהונו האישי ולא במטרה המוצהרת של ממשלת סין לשלוט בסיכונים פיננסיים.

במרכז החקירה נגד אנט גרופ (Ant Group), שבה יש למא נתח שולט של המניות, נמצא מה שרגולטורים מכנים אותו יתרון תחרות בלתי הוגן על פני מתחרות, הן חברות הלוואה קטנות יותר והן בנקים גדולים, פשוט בגלל שאפליקציית התשלומים וסגנון החיים אליפיי (Alipay) השייכת גם היא למא נותנת לאנט גרופ גישה לאוקיינוס של מידע.

באליפיי משתמשים יותר ממיליארד איש, ולאפליקציה יש נתונים על מנהגי הצריכה שלהם, התנהגות בנושאי הלוואות והיסטוריה של תשלומי החזרים של חובות והלוואות של כל אחד ואחת מהם.

חמושה במידע הזה, החלה קבוצת אנט לחלק הלוואות לחצי מיליארד איש, וקיבלה את המימון להן מבערך 100 בנקים מסחריים. בהסדרים מסוג זה הבנקים לוקחים על עצמם את רוב הסיכון למקרה שהחבים יגיעו לחדלות פירעון, וקבוצת אנט גובה עמלה על החיבור בין הצדדים.

כעת, הרשויות מבקשות לשנות את המודל העסקי, שהוא רווחי ביותר לחברה אך מביא סיכונים פוטנציאליים לכל מערכת הכספים במדינה.

הרשויות בסין מתכוונות לא רק לאכוף על אנט גרופ רגולציה שתגרום לה לנהל את עסקי ההלוואות שלה כמו בנק, מה שיגרום לה לספק חלק גדול יותר מהמימון להלוואות מההון שבידיה; ברצונם גם לפרק את מה שהם מגדירים כמונופול המידע של החברה, כך אמרו בכירים בממשלה ויועצים המכירים את הנושא.

באנט גרופ סירבו להגיב לדברים.

על-פי תוכנית אחת הנשקלת כעת, תיאלץ אנט גרופ להזין את המידע שבידיה למערכת דיווח אשראי כלל-ארצית שתנוהל בידי הבנק המרכזי, הבנק העממי של סין, אמרו אנשים המכירים את הנושא. אפשרות אחרת עשויה להיות שאנט גרופ תשתף מידע כזה עם חברת דירוג אשראי שבפועל נשלטת על-ידי הבנק המרכזי.

למרות שאנט גרופ עצמה היא בעלת מניות בחברת דירוג האשראי המדוברת, יחד עם שבע חברות סיניות אחרות שביג דאטה מניע את עסקיהן, הקבוצה לא מסרה את המידע, כך אמרו האנשים המכירים את הנושא.

"איך לאכוף רגולציה של מונופולי מידע זה לב העניין כאן", אמר יועץ למועצת ההגבלים העסקיים של המועצה הלאומית של סין, המועצה הבכירה ביותר בממשלה.

גם בארה"ב מחוקקים הגבירו את המאמצים להגביל את כוחן של חברות הטכנולוגיה, וטענו כי חברות כמו פייסבוק וגוגל השתמשו בכמויות עצומות של מידע על-מנת לדחוק יריבות עסקיות מחוץ למגרש. בחברות מכחישים כל פעולה מסוג זה.

כמה אנליסטים של התחום הטכנולוגי פיננסי בסין מסכימים כי ישנו אינטרס ציבורי בכך שחברות כמו אנט גרופ ישתפו מידע על אשראי צרכנים. אך לא ברור אם רגולטורים יבקשו גם גישה לכל מאגר המידע של החברה, כולל אלגוריתמים ייחודיים שהחברה משתמשת בהם על-מנת להעריך את מידת דירוג האשראי של אדם מסוים.

"הפיכת היסטורית האשראי וציוני אשראי לגלויים היא דבר טוב", אמר מרטין צ'ורזמפה, עמית מחקר במכון פיטרסון לכלכה בינלאומית שנמצא בעיצומה של כתיבת ספר על סקטור הטכנולוגיה הפיננסית בסין. "זה יכול לעזור להפוך את ההלוואות ליותר תחרותיות ולמנוע הלוואות־יתר".

במשך שנים, הרגולטורים הפיננסיים בסין, בהובלת הבנק המרכזי, שאפו לבנות מערכת דירוג אשראי שתהיה דומה למערכת הדירוג של Fair Isaac Co., המספקת ציוני FICO, שתוכל לעזור למלווים ברחבי המדינה להעריך את סיכון האשראי ולהרחיב את הגישה למימון הן לחברות הן לאנשים פרטיים. המאמץ הוא חלק מיוזמה ל"משילות דיגיטלית" שנועדה להשתמש במידע ובטכנולוגיה על-מנת להגיע לשליטה רחבה יותר בחברה ובכלכלה.

מא, שהוא היזם הסיני המזוהה ביותר עם חדשנות בעשורים האחרונים, עזר לממשלה בדרכים שונות במהלך השנים. קבוצת עליבאבא (Alibaba Group Holdings), חברת המכירות הסיטונאיות באינטרנט שעזר לייסד בשנת 1999, השתמשה במקורות המידע שלה על-מנת לעזור לרשויות ללכוד חשודים בעבירות פליליות ולהשתיק ביקורת נגד הממשלה. אפליקציית התשלומים אליפיי מכילה פונקציה של מעקב אחר אנשי קשר על מנת לעזור לממשלה להכיל את מגפת הקורונה.

אך בשנתיים האחרונות מא התנגד לניסיונות רגולטורים לקבל עוד מהמידע האישי לגבי אשראי שבבעלות אנט, כך אמרו בכירים ויועצי ממשלה המכירים את הנושא.

ב־2015 הקימה אנט מערכת דירוג אשראי משלה, שנקראת Zhima Credit, וסיפקה דירוג אשראי לאנשים ולעסקים קטנים רבים שלא הייתה להם היסטוריה של דירוג אשראי בשום מקום אחר.

שלוש שנים אחר כך, הבנק העממי של סין הקים חברה לדיווח אשראי אישי, Baihang Credit, והזמין את אנט גרופ של מא, את חברת טנסנט (Tencent Holdings), בעלת תוכנת המסרים הפופולרית WeChat ומערכת התשלומים המובנית בתוכה, ושש חברות אחרות להחזיק מניות ב־Baihang Credit. הצד בעל מירב המניות השולט ב־Baihang Credit הוא חברה בבעלות הבנק המרכזי.

הרעיון היה שאנט ואחרים ישתפו את המידע שלהם על אשראי לקוחות, וזה יהיה בתורו זמין למוסדות פיננסיים בכל רחבי סין.

אבל התוכנית נכשלה. אנט גרופ סירבה לתרום מה שהיא מגדירה כמידע ייחודי לה על-מנת לשמור על יתרונה התחרותי, כך אמרו הבכירים והיועצים. בינתיים שאיפותיה של Zhima Credit צומצמו, והחברה בבעלות אנט גרופ משמשת בפועל כתוכנית לשימור לקוחות נאמנים, ומציעה למי שיש לו ציון אשראי גבוה בונוסים כגון ויתור על תשלום פיקדון בעת השכרת מטענים לטלפון, אופניים או מכונית.

מא הסתבך עם הרגולטורים באופן אישי בחודשים האחרונים. נאום שנשא באוקטובר, בו יצא נגד קמפיין הדגל של הנשיא שי להילחם בסיכונים הפיננסיים וגם נגד רגולטורים פיננסיים, הרתיח את ההנהגה וגרם לנשיא לבטל את ההנפקה המיועדת של מניות אנט גרופ, וגם להורות לרגולטורים לחקור את הסיכונים שאנט גרופ מציבה לכלכלה הסינית.

מאז, רגולטורים ניצלו את הלחץ על מא ועל האימפריה שלו כדי למנף מאמץ נרחב יותר להגדיל את הפיקוח על סקטור הטכנולוגיה במדינה, שצובר כוח והשפעה גוברים.

בפגישה אישית עם רגולטורים בתחילת נובמבר, הציע מא לממשלה "להשתמש בכל מה ששייך לאנט גרופ, כל עוד הממשלה צריכה את זה", כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בסוף דצמבר, הבנק המרכזי הגיש לאנט גרופ מפת דרכים לבנייה מחדש של עסקיה ודרש, בין היצר, שהחברה תקבל את כל הרישויים הנחוצים על-מנת להפעיל עסק אשראי משלה.

בהודעה שיצאה מהבנק העממי של סין, סגן מושל הבנק פאן גונגשנג ביקר גם את "אי-הציות לדרישות רגולציה", של אנט גרופ.

מאז הנאום באוקטובר, נעלם מא מעין הציבור. בשבועות האחרונים אנט גרופ צמצמה כמה מפעולותיה, והיא נותנת כיום אשראי קטן יותר לחלק מהלווים הפרטיים. החברה גם הסירה כמה מוצרים להפקדת כספים בצורה מקוונת שהרגולטורים התלוננו לגביהם.

שי יו השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום