סין | פיצ'ר

ג'ק מא נעלם והוא לא היחיד: תעלומת המיליארדרים הסינים

ג'ק מא, מייסד עליבאבא, הוא האחרון בשורה של אנשי עסקים בכירים שנעלמו בסין בשנים האחרונות • ברוב המקרים התגלה כי נעצרו ע"י השלטונות • גם בקמפיין המלחמה בשחיתות של הנשיא שי ברור כי הנענשים הם לא במקרה מי שלא צייתו לשלטונות או כאלו שקשורים לירבים פוליטיים

ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מאז סוף אוקטובר ג'ק מא, איש העסקים המפורסם ביותר של סין, לא נראה בפומבי. ב-24 באוקטובר, ערב ההנפקה המתוכננת של חברת הפינטק שהקים "אנט גרופ", נשא מא נאום לוחמני בוועידה בשנגחאי בו האשים את הבנקים והרגולטורים הפיננסים הסינים במנטליות מיושנת המעכבת חדשנות. מאז כל מה שאנחנו יודעים זה רק שמא זומן לשיחת הבהרה עם הרגולטורים הסינים בתחילת נובמבר. מעבר לזה כמעט שום דבר לא ידוע על מה שעלה בגורלו של הטייקון הסיני.

בסוף השבוע החולף דיווח הפיננשל טיימס כי מא לא השתתף גם בצילומים שנערכו בנובמבר לגמר תוכנית הריאליטי שייסד - "גיבורי העסקים של אפריקה". במקומו נשלחה לתוכנית לוסי פנג, בכירה בעליבאבא, החברה הראשונה שמא ייסד. תמונתו של מא אפילו הוסרה מאתר האינטרנט של התוכנית והוא נעלם מסרטון הקידום שלה. בעליבאבא הסבירו אז כי מא לא יכול היה לקחת חלק בתוכנית בשל אילוצי לוח זמנים, אך לא הסבירו מהם אותם אילוצים.

מאז שמא נעלם הספיקו הרשויות בסין להשהות את הנפקת הענק המתוכננת של אנט, שתוכננה להיות הגדולה בהיסטוריה. לפי הפרסומים, הנשיא שי ג'ינפינג בעצמו קיבל את ההחלטה על כך, אחרי שזעם על דברי הביקורת של מא. מאוחר יותר הודיעו הרשויות כי פתחו בחקירת הגבלים עסקיים ראשונה מסוגה נגד עליבאבא, מה שהביא לקריסה מניית ענקית המסחר הסינית שאיבדה כבר כרבע משוויה. בתגובה מא נדחק החוצה מהמקום הראשון ברשימת עשירי המדינה. אנט עצמה נדרשת כעת לתקן ליקויים משמעותיים במודל העסקי שלה ואולי אפילו לנטוש לגמרי את תחומי הרווח הגדולים ביותר שלה במתן אשראי.

כל זה קרה אבל ממא לא נשמע אפילו ציוץ. למעשה מאז אוקטובר חשבון הטוויטר של מא הפסיק לצייץ לגמרי. באחד הציוצים האחרונים שם מא הצהיר כי הוא שש להיפגש עם אותם מתמודדים ומתמודדות בתוכנית הראליטי היזמית שלו, מה שכאמור לא קרה בסופו של דבר.

כרגע נראה שיש שני הסברים שבאים בחשבון להיעלמותו של מא בן ה-56. ההסבר הראשון הוא שהטייקון הסיני עושה כל מה שביכולתו כדי להוריד פרופיל, כדי לא להחמיר את מצבו הרעוע מול השלטון.

מא כנראה אמור היה להוריד פרופיל כבר בשנה שעברה, כאשר פרש מתפקידו כיו"ר עליבאבא. כבר אז נראה היה שמטרת הצעד היא להשאיר את מא מאחורי הקלעים כדי למנוע הסתבכויות, רק שהיזם המוחצן לא לגמרי הפנים את המסר. האופציה השנייה והדרמטית הרבה יותר היא שמא, יש שיטענו הסיני המפורסם ביותר בעולם, פשוט נעצר או מעוכב בדרך כלשהי על ידי הרשויות. ההיסטוריה הסינית של השנים האחרונות מראה שזה רחוק מלהיות תסריט מופרך.

עד לפני כמה שנים תסריט כמו מעצר היזם מספר אחת בסין היה כמעט בלתי נתפס. דורשי זכויות אדם ופעילים פוליטיים תמיד נעלמו, אך בסין היה חשוב לשמור על מוניטין יציב ומהוגן לפחות בקרב הקהילה העסקית הבינלאומית, שהזרימה השקעות למדינה. אלא שבשנים האחרונות, ובייחוד לאור הצלחתה בהתמודדות עם הקורונה, סין כבר לא סופרת את מה שיאמרו בשאר העולם.

צילום: Associated Press
 צילום: Associated Press

היסטוריה של היעלמות

בשנות הקומוניזם הרצחני של מאו דזה-דונג סין יצאה במופגן נגד אנשי עסקים פרטיים שזכו לכינויים לא מחמיאים כמו "קפיטליסטים מוצצי דם". הגישה הזאת, ששללה כל יוזמה פרטית, הובילה את סין לעוני מחפיר.

יורשו של מאו, דנג שיאופינג, סובב לכן את הספינה ושינה לטובה את היחס אל היזמים הפרטיים. המהפך הושלם בתחילת המאה ה-21 אז הורשו אנשי עסקים מצליחים אפילו להצטרף באופן רשמי לשורות המפלגה הקומוניסטית. גם מא עצמו, כך פורסם ב-2018, הוא חבר במפלגה הקומוניסטית.

אלא שעלייתו לשלטון של שי ג'ינפינג ב-2012 החזירה דברים עשרות שנים אחורה. לאחר בחירתו לתפקיד, שי החל להוביל קמפיין אדיר למלחמה בשחיתות. הקמפיין הופנה בתחילה בעיקר כלפי מנהיגים ופקידים בממשל, אך במהלך השנים הורחב כדי לכלול גם אנשי עסקים בכירים. אותם אנשי עסקים נעלמו במפתיע, כשהחברות שלהם משחררות הודעות עמומות על פרישה מסיבות אישיות, לפני שנודע רשמית כי נעצרו על ידי הרשויות.

כך קרה למשל עם וו שיאוחווי, יו"ר חברת הפיננסים וההשקעות אנבנג, שנעלם ב-2017. מאוחר יותר וו נידון למאסר של 18 שנים באשמת הונאה ומעילה. שיאו ג'יאנחווה, מיליארדר סיני עם אימפריית פיננסים, נחטף באותה השנה מחדרו המפואר במלון ארבע העונות בהונג קונג על ידי אנשי ביטחון סינים ומאז מוחזק במאסר באשמות שוחד ומניפולציה במניות.

גם אם קמפיין המלחמה בשחיתות של שי אכן עצר לא מעט מושחתים לסוגיהם, באותה מידה די ברור כי הנענשים הם לא במקרה מי שלא צייתו לשלטונות או כאלו שקשורים לגורמים פוליטיים המתחרים בנשיא ואנשיו. וו למשל היה נשוי לנכדתו של המנהיג לשעבר דנג שיאופינג, מה שאולי לא סייע לו בסופו של דבר במערך הבריתות הפוליטיות המורכב בתוך סין.

מקרה ההיעלמות הסיני שזכה להכי הרבה כותרות בישראל היה של יו"ר תאגיד ההשקעות הסיני "פוסון" גואו גואנגצ'אנג, שנעלם בדצמבר 2015. בעקבות היעלמותו הושהה המסחר במניית התאגיד. ההיעלמות של גואו היתה קצרה יחסית והוא שב והופיע בתוך שלושה ימים, נושא נאום בפגישת בעלי המניות של החברה. אך ההיעלמות הזאת שכנעה את הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון באותם ימים דורית סלינגר, שלא לאשר לתאגיד לרכוש את חברת הביטוח הפניקס, עליה התמודד. כמקובל בסין, להיעלמות של גואו מעולם לא ניתן הסבר מלא, מלבד התיאור העמום על כך שהוא סייע לרשויות בחקירה.

לא רק אנשי עסקים

לא רק אנשי עסקים מצאו את עצמם נעלמים בסין בשנים האחרונות. בקיץ 2018 פורסמו ברשת הסינית ראיות לכך שפאן בינגבינג, שחקנית הקולנוע המפורסמת ביותר במדינה שכיכבה גם בשוברי קופות הוליוודיים כמו אקס מן, השתמשה בשיטה של חוזים כפולים כדי להעלים מסים. בעקבות פרסומים אלו, השחקנית נעלמה לשלושה חודשים, בהם הוחזקה כפי שנודע מאוחר יותר במעצר בית. בסופם שבה פאן בינגבינג עם הודעת התנצלות והתחייבות לשלם קנס גבוה של 120 מיליון דולר. מאז שובה השחקנית שומרת על פרופיל נמוך יחסית. בתסריט החיובי ביותר זה גם מה שיקרה עם מא, שגם אם ישוב ויופיע בפומבי כבר לא יחזור כך נראה למרכז הבמה העסקית או התקשורתית, עליהן הוא ניצב ב-20 השנה האחרונות. לפחות לא תחת השלטון הזה.