גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפת האינטרסים של אמזון וגוגל בשוק הענן הישראלי ותהליך השיקום של אינטל

ישראל חווה תור זהב בבנייה של חוות שרתים חדשות בשטחה על ידי אינספור גורמים, בהן גם ענקיות הטכנולוגיה ● אינטל נמצאת באחת מתקופות השפל הגדולות שלה ולישראל יש תפקיד מרכזי בשיקום ● ומדוע נחתכו חברות האוטוטק בעשרות אחוזים? ● השבוע שהיה בהייטק 

מנכ''ל אינטל העולמית, פט גלסינגר / צילום: אינטל
מנכ''ל אינטל העולמית, פט גלסינגר / צילום: אינטל

כניסתן של ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות, בהן אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואורקל לשוק חוות השרתים בישראל האיצה את הצטרפותן של שחקניות חדשות לענף: חברות נדל"ן, תקשורת, קרנות פרייבט אקוויטי ואפילו ידוענים. אלא שהבהלה לזהב החדש והממוחשב הביאה עמה לא מעט אתגרים בתחום התכנון הסביבתי, התשתיות וביטחון המולדת.

בניית חוות השרתים של גוגל במרחב כפרי מיושב, כפי שהדבר קורה בבני ציון, הביאה כמה תושבים להתאגד בדרישה לדון בהשלכות הסביבתיות שלו; בניית חוות השרתים של אמזון מעל לפני הקרקע בשיטת "העתק הדבק" מעוררת תהיה על הסיכון הכרוך במתקפת טילים אפשרית.

ההקמה המאסיבית של מרכזי נתונים ברחבי הארץ דורשת זמינות של תשתיות תקשורת וחשמל מפותחות שלרוב אינן בנמצא ומחייבות לבנותם אך ורק באזורים מאוכלסים במרכז; גם לאחר שייבנו כל חוות השרתים, טוען מבקר המדינה כי הדרך למעבר הממשלתי למחשוב ענן עוד ארוכה וכי התחום אינו מנוהל באופן רציני והוא מפוזר, כצפוי, בין גורמי ממשלה רבים.

לקבלת סיכום השבוע במייל: הירשמו כאן

אינטל בתקופת שפל מהגדולות שידעה: היא איבדה את ההובלה בשוק השבבים למתחרות שעקפו אותה בתחומי המובייל והבינה המלאכותית ופיצחו את שיטות הייצור המתוחכמות שלה; היא סובלת מתחלופת מנכ"לים מתמשכת ומזליגת עובדים למתחרות; היא זוכה לביקורת על תרבות ארגונית מסוגרת; והמניה זוחלת מתחת למתחרות כמו אנבידיה ו-AMD למרות שאינטל מוכרת יותר מכל אחת מהן, צומחת באופן מרשים במכירותיה, ואף הודיעה על חלוקת דיבידנדים בקרוב.

לכאורה, הסניף הישראלי של אינטל משחק תפקיד מכריע בכל אחד מהתחומים אותם מחפשת החברה להוביל מכאן והלאה: מרכז הפיתוח בחיפה אמור להחזיר את אינטל לעמדת הובלה מחודשת בתחום המחשבים האישיים והשרתים; הבאנה לאבס מקיסריה, חברה עם אפס הכנסות, אמורה להעניק לאינטל יתרון ביחס לטכנולוגית הבינה המלאכותית של אנבידיה, שהיא אמנם לא הטובה בתחום, אך יש לה שליטה מוחלטת באקוסיסטם; ומובילאיי צפויה לתת לאינטל את היתרון היחסי שיש לה בתחום הפיתוח והייצור של שבבים לרכב - כיום אחת מתעשיות הטכנולוגיה הצומחות והחשובות - למרות הכנסות שנתיות של מיליארד דולר "בלבד".

האם כל זה יספיק לה כדי לחזור לימי גדולתה, למעמד שלו זכתה בסוף שנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים?

וגם: השבוע שפייסבוק תרצה לשכוח, ירידת שווי נוספת לחברות הספאק, הסם הביולוגי שמאחורי ההתמכרות למסכים, והחוקרים שמגדירים מחדש את הבנייה באמצעות אורגניזמים חיים. זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס.

1. הענק המתעורר 

המנייה שזוחלת, תחלופת המנכ"לים המתמשכת וזליגת העובדים למתחרות מסמנת שענקית השבבים אינטל נמצאת באחת מתקופות השפל הגדולות שלה, למרות הקצב המהיר של הגידול בהכנסות וחלוקת הבונוסים והדיבידנדים. בשוק מייחסים את הירידה של החברה מעמדת הובלה לשורה של פספוסים בתחום המובייל והבינה המלאכותית ולתרבות ארגונית נוקשה. המנכ"ל החדש פט גלסינגר שאת מינויו מתארים בכירים בשוק כ"הברקה", שם במוקד את הפעילות הישראלית של אינטל בנסיון להחזיר אותה לימי גדולתה. "גלסינגר יהיה זה שיביא את אינטל להצלחה עצומה, או שהוא יהרוס אותה - לא יהיה כאן אמצע", אומר לגלובס בכיר לשעבר באינטל. ניתוח גלובס.

 2. השבוע שפייסבוק תרצה לשכוח 

זה לא היה השבוע שפייסבוק תבקש לנצור לנצח, אך הוא היה חשוב לשיח על השפעותיה של הרשת החברתית על החברה שבה אנו חיים. הוא החל בסדרת תחקירים מיוחדת של ה"וול סטריט ג'ורנל" המצביעים על שורת מחדלים ברשת החברתיות ונגמר בהודעת העזיבה של סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה. בתגובה לפרסומים, חשפה פייסבוק את מדיניות הפצת התוכן שלה ואילו המועצה המפקחת עליה הודיעה כי תבחן את "הנחות הסלבז" על פרסומים המפרים את תנאי הרשת החברתית.

 3. כך נראית מלחמת השרתים החדשה בישראל 

ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות, קרנות פרייבט אקוויטי, חברות נדל"ן, חברות מערכות מידע ועומר אדם אחד. ישראל חווה תור זהב בבנייה של חוות שרתים חדשות בשטחה על ידי אינספור גורמים שרואים בשרתים ובצ'ילרים, מתקני הקירור הצמודים אליהם, את הזהב המודרני. מהי מפת האינטרסים של כל אחת מענקיות הטכנולוגיה - אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואורקל, וכמה שנים יקח להן עד שיוכלו לארח באופן מלא חברות ישראליות בענן שכולו מקומי?

 4. מדוע נחתכו חברות האוטוטק בעשרות אחוזים? 

שלוש חברות ישראליות המפתחות טכנולוגיה לתעשיית הרכב - אוטונומו, REE ואינוויז - איבדו כמחצית משוויין מאז המיזוג ל-SPAC, והן לא היחידות. רק חברה אחת מבין עשר הישראליות שמוזגו בדרך זו הניבה למשקיעים תשואות חיוביות. בינתיים, איטורו המבקשת להתמזג עם חברת הספאק של בטסי כהן, דחתה את ההנפקה שלה לרבעון הבא.

5.  "היוניקורנים מחליפים את הבנקים ומשרדי עורכי הדין" 

בנקים אאוט, הייטק אין. הביקוש למשרדים במרכז תל אביב בשיא. יורם בלומנטל, מנכ"ל משותף באינטר ישראל - קושמן אנד וויקפילד, מספר איך גיוסי המיליארדים של הסטארט-אפים הישראלים תדלקו את שוק המשרדים התל אביבי. "מחירים של 140-150 שקל למ"ר חורגים מכל תחזית שהייתה אצלנו".

6. הכל על עדכון התוכנה הגדול של אפל

אפל שחררה את עדכון התוכנה השנתי הגדול הכולל מספר שינויים - אחד מהם הוא בשורה של ממש בתחום הפרטיות. מה השימוש ב-FaceTime שישמח כמה משתמשים, ומי לא יוכל לקבל את העדכון החדש? כל הפרטים והחידושים.

7. חיידק הבנייה 

דמיינו בניינים שמשתנים בהתאם לתנאי הסביבה, חזיתות בתים שמזמינות אליהן חזירי בר וקיפודים ותקשורת שוטפת עם חיידקים באמצעים טכנולוגיים. חוקרים בתחום המתפתח של "מבנים חיים" מתכננים את הבית של העתיד, והוא יהיה מיועד לא רק לבני אדם. מגפת הקורונה, הם טוענים, רק הבהירה עד כמה השינוי הזה נחוץ.

8. מדינת הדופמין 

עלייה בשיעורי הדיכאון והחרדה במדינות עשירות כמו ארה"ב עשויה להיות תוצאה של התמכרות המוחות שלנו למוליך העצבי הקשור לתחושת העונג. מאמר מתוך ספרה של הפסיכיאטרית ד"ר אנה למקה, "מדינת הדופמין".

עוד כתבות

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים