עיכוב אצל "רובין הוד הישראלית": מיזוג איטורו ל-SPAC נדחה לרבעון הרביעי

איטורו הודיעה לפני כחצי שנה על מיזוגה לחברת ה-SPAC האמריקאית FinTech Acquisition Corp V • השבוע דיווחה החברה לרשות ניירות הערך של ארה"ב על עיכוב  במיזוג, לאחר שהיה אמור להיות מושלם בעוד כשבוע, עד סוף הרבעון השלישי • המיזוג מתבצע לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר לאיטורו בהשלמת העסקה

רונן ויוני אסיא - חברת eToro איטורו / צילום: איל יצהר
רונן ויוני אסיא - חברת eToro איטורו / צילום: איל יצהר

עיכוב בהשלמת המיזוג של חברת הפינטק הישראלית איטורו ל-SPAC בוול סטריט. המיזוג, שהיה אמור להיסגר עד סוף הרבעון השלישי - כלומר בעוד כשבוע - יושלם רק במהלך הרבעון הרביעי של השנה. כך לפי דיווח שהועבר השבוע ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב. יש לציין כי שמועות שנפוצו בעבר על עיכובים בהשלמת המיזוג הוכחשו על-ידי החברה.

המיזוג הישראלי השני בגודלו ל-SPAC 

איטורו פיתחה פלטפורמת מסחר והודיעה כבר לפני כחצי שנה על מיזוגה לחברת ה-SPAC האמריקאית FinTech Acquisition Corp V, בניהולה של אשת העסקים בטסי כהן. המיזוג מתבצע לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר לאיטורו בהשלמת העסקה, המשקף לפעילות החברה שווי (Enterprise Value) של 9.6 מיליארד דולר.

זהו המיזוג השני בגודלו של חברה ישראלית ל-SPAC, אחרי מיזוג איירון סורס  שכבר הושלם לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר. חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, המגייסות כסף מהציבור במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוקצב מראש.

לפי דיווח שהועבר השבוע ל-SEC, הצפי הנוכחי הוא שהמיזוג יושלם ברבעון הרביעי של 2021. השלמת המיזוג כפופה לאישור בעלי המניות של ה-SPAC ולמספר תנאים נוספים. עד כה לא נקבע מועד לכינוס אסיפת בעלי המניות של ה-SPAC לאישור העסקה; לרוב, ברגע שהעסקה מאושרת על-ידי בעלי המניות היא נסגרת תוך מספר ימים.

מהחברה נמסר בתגובה: "אנו מצפים להשלים את תהליך המיזוג ולהפוך את איטורו לחברה ציבורית ברבעון הרביעי של השנה, ומתרגשים לקראת השלב הבא במסע הצמיחה שלנו".

לפי הדיווח, המיזוג יבוטל בתנאים מסויימים אם לא יושלם עד ה-31 בדצמבר, או במקרים אחרים אם יתגלה שאחד הצדדים הציג מצגי שווא לצד השני; לאיטורו יש אפשרות לבטל את ההסכם ולשלם קנס של 100 מיליון דולר ל-SPAC אם תקבל לפתע הצעה טובה יותר.

הוצאות שיווק גבוהות משל רובין הוד

איטורו הוקמה על-ידי האחים יוני ורונן אסיא יחד עם דודו רינג בשנת 2007. יוני אסיא הוא מנכ"ל החברה. היא מציעה למשתמשים בה אפשרות להשקיע במגוון נכסים, בהם מניות, סחורות, מדדים ומטבעות קריפטו.

עסקת המיזוג עם ה-SPAC כפי שדווחה במרץ האחרון כוללת הזרמה של 250 מיליון דולר לחברה מכספי ה-SPAC וכן הנפקה פרטית נלווית (PIPE) בגובה 650 מיליון דולר, מצד משקיעים ובהם ION, סופטבנק, פידליטי, וולינגטון ואחרים.

במחצית הראשונה של 2021, החברה רשמה הפסד תפעולי של 66.1 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 80.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ההפסד הנקי היה 83.8 מיליון דולר, לעומת רווח של 73.9 מיליון דולר ברבעון המקביל.

ה-EBITDA המתואם היה 63.5 מיליון דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה. לפי תחזית החברה, ה-EBITDA המתואם יגיע השנה ל-15 מיליון דולר, ירידה לעומת 2020 בה הנתון היה 99 מיליון דולר, אך יטפס ב-2022 ל-104 מיליון דולר וב-2025 כבר יגיע ל-700 מיליון דולר.

ברבעון השני של השנה היו לאיטורו 2.6 מיליון מנויים חדשים, עלייה של 121% לעומת הרבעון המקביל ב-2020, כאשר בסוף הרבעון היו לה 23.2 מיליון משתמשים רשומים ביותר מ-100 מדינות (68% מהם מגיעים מאירופה). היא דיווחה על הכנסה נטו של 291 מיליון דולר, עלייה של 136%. לפי מצגת שפרסמה ביום אנליסטים שערכה לאחרונה, איטורו ציינה כי היקף ההון המושקע במניות בעולם הוא כ-78 טריליון דולר, 20% ממנו באמצעות פלטפורמות דיגיטליות - כאשר המילניאלס נכנסים לשוק ודור הבייבי-בומרס מורישים את הונם לדורות הבאים.

מניית ה-SPAC שאליו מתמזגת איטורו נסחרת כיום במחיר של כ-10.2 דולר, שהוא מחיר גבוה יותר ממחיר ה-SPAC בהנפקה (10 דולר) אך נמוך מהמחיר אליו זינקה ביום שדיווחה על המיזוג - כ-15.3 דולר.

בתחילת אוגוסט, לאחר הנפקת אפליקציית המסחר האמריקאית רובין הוד, נהנתה מניית ה- SPAC ממגמה חיובית לאחר שבפרסומים שונים הודגש הדמיון שבין רובין הוד לאיטורו, אולם מאז נראה שהקשר בין שתי המניות אינו מובהק. איטורו, שכיום כאמור פעילה בעיקר באירופה, הצהירה על כוונתה להרחיב את הפעילות שלה גם לארה"ב ובכך למעשה להתחרות באופן ישיר ברובין הוד.

השוואה שערך גלובס (על-ידי אסף גלעד) בין תוצאות איטורו לרובין הוד ברבעון השני, הצביעה על כך ששתיהן גדלו במספר המשתמשים ובהיקפי המסחר, אך הוצאות השיווק של איטורו היו גבוהות משמעותית. איטורו הוציאה 311 דולר על כל חשבון חדש, ורובין הון - ששמה מוכר יותר - הוציאה רק 21 דולר. מנגד, ה-ARPU (הכנסה ממוצעת ללקוח) באיטורו גבוהה משמעותית משל רובין הוד.

איטורו eToro

תחום עיסוק: פלטפורמה למסחר במניות, מדדים, סחורות, מטבעות קריפטו וכדומה
היסטוריה: הוקמה ב-2007 על-ידי יוני אסיא (מנכ"ל), רונן אסיא ודודו רינג
נתונים: גייסה עד היום כ-223 מיליון דולר ב-5 סבבי גיוס. בעסקת סקנדרי בסוף 2020 שוויה הוערך ב-2.5 מיליארד דולר. מתמזגת עם SPAC לפי שווי חברה (EV) של 9.6 מיליארד דולר