המועצה המפקחת על פייסבוק תבחן את "הנחות הסלב" ברשת החברתית

כשבוע לאחר תחקיר ה"וול סטריט ג'ורנל" על היחס המיוחד ל-5.8 מיליון משתמשי פייסבוק, המועצה המפקחת על החברה הודיעה כי תבחן את השימוש במערכת "cross check" • "נדווח על הממצאים במסגרת המהדורה הראשונה של דוחות השקיפות הרבעוניים, אותם נפרסם באוקטובר", נכתב בהודעה

משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav
משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav

המועצה המפקחת על פייסבוק מחליטה לקחת כאחד התיקים שלה את המערכת להגנה על 5.8 מיליון משתמשים בעלי פרופיל גבוה, שפורסמה בתחקיר ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, המערכת, בשם "cross check" שומרת על משתמשים מסוימים מפני פעולות אכיפה של כללי הרשת החברתית - משמע: אותם משתמשים רשאים לפרסם מה שהם רוצים, גם אם זה מפר את הכללים של פייסבוק.

לפי התחקיר, פייסבוק ביקשה משותפים בודקי עובדות לשנות רטרואקטיבית ממצאים לגבי פוסטים של חשבונות חשובים, ו-ויתרה על עונשים רגילים על הפצת "פייק ניוז" להגדרתה כדי להימנע מתקריות פוליטיות.

בהודעה של המועצה המפקחת, נכתב: "לאור ההתפתחויות האחרונות, אנו בוחנים עד כמה פייסבוק שיתפה פעולה ביחס לתגובותיה למערכת הזו, כולל שימוש ברשימה הלבנה. המועצה פנתה לפייסבוק בבקשה לקבל מידע נוסף לגבי המידע ששותף איתנו בעבר. אנחנו מצפים לקבל תדריך מפייסבוק בימים הקרובים ונדווח על הממצאים במסגרת המהדורה הראשונה של דוחות השקיפות הרבעוניים, אותם נפרסם באוקטובר", כך בהודעה.

איך המערכת הזו עובדת? אם משתמש VIP היה מפר את המדיניות, פייסבוק הייתה יוצרת עימו קשר ומספקת לו חלון זמן של 24 שעות כדי לתקן - אחרת היא תסיר את התוכן בעצמה. לפי התחקיר, התעסקות עם תוכן של משתמש VIP דורשת אישור של בכירים בפייסבוק, לעתים עד התערבות של צוקרברג עצמו או סגניתו שריל סנדברג.

דובר פייסבוק, אנדי סטון, אמר ש"פייסבוק עצמה זיהתה את הבעיות עם המערכת ופעלה לטפל בהן". סטון הוסיף כי החברה שמה לה למטרה לחסל את החסינות המוחלטת הזו במחצית הראשונה של 2021.

המועצה בודקת איך היא יכולה לבחון עוד את המקרה

על פי הודעתה של המועצה, נכתב כי "אנחנו בוחנים כיצד המועצה יכולה להמשיך ולחקור את סוגיות המדיניות בנושא המערכת הזו, מה שעשוי להוביל להמלצות נוספות בתחום". המועצה אומרת שהיא שואלת שאלות על המערכת כבר זמן מה. בהחלטה בנוגע לחשבונות של נשיא ארצות-הברית לשעבר, דונלד טראמפ, המועצה הזהירה כי היעדר מידע ציבורי ברור על המערכת וההחרגות בנושא מצד פייסבוק, עלול לתרום "לתפיסות שפייסבוק מושפעת מדי משיקולים פוליטיים ומסחריים".

המועצה ביקשה מפייסבוק להסביר איך פועלת המערכת ולדווח על שיעורי היחס של השגיאות שלהם בנוגע למערכת. בתגובה, פייסבוק סיפקה הסבר על המערכת אבל לא פירטה את התנאים להוספת דפים או חשבונות וסירבה לספק דיווח על השגיאות. "אנחנו יודעים שכוח ההמצלמות שלנו אינו טמון בתגובות הראשוניות של פייסבוק (להחלטות התוכן שלה, נ.ט), אלא בפעולות שהחברה מבצעת. כדי למדוד זאת, הקמנו לאחרונה צוות שיעריך כיצד פייסבוק מיישמת את ההמלצות שלנו, במטרה להבטיח שפייסבוק תעמוד בהתחייבויות שלה לאורך זמן. אנחנו נדווח באופן פומבי על האופן בו פייסבוק מיישמת את ההחלטות וההמלצות שלנו ונחזיק את פייסבוק לתת דין וחשבון על פעולותיה".