מה שמותר לניימאר ולטראמפ אסור לכם: תחקיר גדול חושף את הנחות הסלב של פייסבוק

מארק צוקרברג טען שהכללים בפייסבוק חלים בצורה שוויונית על כולם, אבל נראה שיש משתמשים ששווים יותר • תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל חושף כי פוליטיקאים ומפורסמים כמו ניימאר וטראמפ זכו ל"הנחת סלב" ברשת החברתית

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק. בסקירה חסויה נכתב כי ''אנחנו לא באמת עושים את מה שאנחנו אומרים שנעשה בפומבי'' / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק. בסקירה חסויה נכתב כי ''אנחנו לא באמת עושים את מה שאנחנו אומרים שנעשה בפומבי'' / צילום: Shutterstock

תחקיר הוול סטריט ג'ורנל חושף מסמכים המוכיחים כי ענקית האינטרנט פייסבוק בנתה מערכת שמגנה על מיליוני משתמשים בעלי פרופיל גבוה, כולל מפורסמים ופוליטיקאים. למערכת קוראים "cross check" או "XCheck", והיא נועדה בהתחלה כאמצעי לבקרת איכות על פעולות שננקטו נגד חשבונות בעלי פרופיל גבוה.

על פי הדיווח, המערכת "XCheck" מכילה בתוכה לפחות 5.8 מיליון משתמשים בשנת 2020 מתהליך האכיפה הרגיל של החברה, כך עולה מהמסמכים. לפי המסמכים, חלק מהמשתמשים ברשימה מוגנים מפני פעולות אכיפה, ואחרים רשאים לפרסם חומרים שמפרים את הכללים של פייסבוק עד לביקורת של עובדי פייסבוק שלא מגיעה בהכרח.

למעשה, על פי הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל, פייסבוק הטעתה את הציבור ואת המועצה המפקחת על פייסבוק (ה-Oversight Board) אותה הקימה כדי להבטיח את האחריות של מערכות האכיפה של החברה. בעבר, מארק צוקרברג אמר בפומבי שפייסבוק מאפשרת ליותר מ-3 מיליארד משתמשים לדבר בשיוויון, ושהכללים חלים על כולם באותה צורה, לא משנה מה מעמדם.

בין הדוגמאות שעלו בתחקיר, הוא סיפור האונס של ניימאר. בשנת 2019, פייסבוק אפשרה לכוכב הכדורגל ניימאר להציג תמונת עירום של אישה שהאשימה אותו באונס, בפני עשרות מיליוני מעריצים לפני הסרת התוכן מפייסבוק.

הכדורגלן פירסם סרטונים בפייסבוק ואינסטגרם המגינים על עצמו - והראה לצופים את התכתבותו בווטאסאפ איתה, מהלך שכלל את שמה ותמונות עירום שלה, כך האשים אותה שהיא סוחטת אותו. הנוהל הרגיל של פייסבוק במקרים כאלו הוא למחוק את התוכן. אבל ניימאר היה מוגן על ידי המערכת. ובפועל, המערכת חסמה למשך יממה את מנהלי התוכן מהסרת הסרטון. הבדיקה הפנימית מראה שיותר מ-56 מיליון משתמשים ראו את מה שפייסבוק תיארה במסמך נפרד כ"פורנו נקמה".

במקרה של ניימאר - הוא הכחיש את האשמה באונס ולא הוגשו נגדו כתב אישום. האישה הואשמה על ידי הרשויות בגין לשון הרע, סחיטה באיומים והונאה. שני האישומים הראשונים בוטלו והיא זוכה מהשלישי. דובר מטעם ניימאר אמר לוול סטריט ג'ורנל שהספורטאי מקפיד על כללי פייסבוק וסירב להגיב עוד.

גם טראמפ ברשימה

לא רק ניימאר ברשימה הזו, אלא מפורסמים רבים - כמו נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ שהיה ברשימה עד להשעייתו.

בסקירה פנימית של השיטה מצד פייסבוק בשנת 2019, החסויה בגלל חיסיון עורך דין-לקוח, נקבע כי העדפה כלפי אותם משתמשים בעלי פרופיל גבוה היא נפוצה והיא "אינה ניתנת להגנה פומבית". נכתב בסקירה החסויה כי "אנחנו לא באמת עושים את מה שאנחנו אומרים שנעשה בפומבי". פעולות החברה כונו בסקירה "הפרת אמונים". "בניגוד לשאר הקהילה שלנו, אנשים אלה יכולים להפר את הסטנדרטים שלנו בלי השלכות", נכתב.

בחודש יוני, פייסבוק אמרה למועצה המפקחת שהמערכת הזו משמשת "במספר קטן של החלטות". בתגובה בכתב לתחקיר של הוול סטריט ג'ורנל כתב דובר פייסבוק, אנדי סטון, שהביקורת על XCheck היא הוגנת אבל הוסיף שהמערכת "נועדה מסיבה חשובה: ליצור צעד נוסף כדי שנוכל לאכוף במדויק מדיניות לגבי תוכן שיכול לדרוש הבנה נוספת".

הוא אמר שפייסבוק דייקה בתגובה שלה למועצה. "חלק גדול מהחומר הפנימי הזה הוא מידע מיושן שחובר יחד ליצירת נרטיב המבהיר את הנקודה החשובה ביותר: פייסבוק עצמה זיהתה את הבעיות עם המערכת ופעלה לטפל בהן", אמר.

על פי הדיווח, אם משתמש VIP היה מפר את המדיניות, פייסבוק יצרה קשר עימו וסיפקה לו חלון זמן של 24 שעות לתקן בעצמו - אחרת היא תוריד בעצמ את התוכן. סטון הגיב גם על זה ואמר כי פייסבוק הפסיקה עם ההטבה הזו. הוא סירב להגיד מתי זה נגמר, אבל לפי הדיווח זה היה עדיין קיים במהלך הבחירות בשנת 2020. על פי אנשים שמכירים את הפרטים - התעסקות עם תוכן של משתמש VIP דורשת אישור של בכירים בצוותי התקשורת והתקנות הציבוריות בפייסבוק או אפילו של צוקרברג ממש או סגניתו שריל סנדברג.

פקידי ממשלה ואנשי ציבור נהנו מההטבות, המועמדים נשארו בחוץ

לפי הדיווח ב-WSJ, פייסבוק ביקשה משותפים בודקי עובדות רטרואקטיבית לשנות ממצאים לגבי פוסטים של חשבונות חשובים וויתרה על עונשים רגילים על הפצת "פייק ניוז" להגדרתה כדי להימנע מתקריות פוליטיות.

עוד הוצג בתחקיר כי אישי ציבור מכהנים או פקידי ממשלה נהנו מהגנה מהמערכת הזו, בעוד שמועמדים לתפקיד ציבורי לא קיבלו זאת - מה שיוצר פער לא הוגן לטובת המכהן. דובר החברה סטון הגיב על כך ואמר שהחברה עשתה "מאמצים רבים כדי להבטיח שגם במרוצים פדרליים ובלא פדרליים יכללו בתוכנים גם מתמודדים וגם בעלי תפקידים".

לפי המסמכים, ישנה תוכנית לתיקון המערכת שמתוארת במסמך. במסמך נכתב כי "אנו בודקים כיום פחות מ-10 אחוז מהתוכן ב-XCheck", נכתב במסמך. אנדי סטון אמר כי החברה שיפרה את היחס הזה במהלך 2020, וסירב לספק נתונים. פייסבוק מנסה לחסל את השיטות של הרשימה הזו, כל עולה מהמסמכים - ואכן דובר החברה אנדי סטון מאשר. החברה שמה לה למטרה לחסל את החסינות המוחלטת הזו בשל הפרות "חומרה גבוהות" של חוקי פייסבוק במחצית הראשונה של 2021.

המועצה המפקחת על פייסבוק אף היא הגיבה על התחקיר בטוויטר, וכתבה: "המועצה המפקחת על פייסבוק הביעה את דאגתה פעמים רבות על חוסר השקיפות בתהליכי ניהול התוכן של פייסבוק, בייחוד בהתייחסות לניהול לא עקבי של חשבונות בעלי פרופיל גבוה. המועצה הציעה שוב ושוב שפייסבוק תהיה שקופה בהרבה באופן כללי, כולל בנושא הזה, תוך הבטחה שמדיניותה תתייחס לכל המשתמשים בצורה הוגנת. פיקוח עצמאי הוא חיוני להבטחת שיח בטוח והוגן בפייסבוק, והמועצה נשארת מחויבית לדרוש אחריות, עקביות והגינות בתהליכי ניהול התוכן של פייסבוק".