גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

3.5 מיליון שקל לפחות: כמה עולה להנפיק חברה בבורסה של תל אביב?

בבורסה אספו את נתוני ההנפקות בשנתיים האחרונות ובחנו את העמלות ששילמו החברות ● ככל שהיקף הגיוס היה גבוה יותר, כך שיעור הוצאות ההנפקה מתוכו יהיה קטן יותר ● משלמות פחות: חברות עם פעילות ריאלית המניבה הכנסות ● משלמות יותר: חברות צעירות מענפי הטכנולוגיה והביומד

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר
בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

חברות ישראליות המבקשות לגייס הון מהציבור באמצעות הנפקת מניות בבורסה בת"א ישלמו בממוצע הוצאות הנפקה של בין 3.5 מיליון שקל ל-8.5 מיליון שקל, כתלות בהיקף ההנפקה. כך עולה מסקירה שפרסמה היום הבורסה בת"א, אשר מבוססת על נתוני ההנפקות בשנתיים האחרונות, שאותם אסף יובל צוק מיחידת המחקר של הבורסה.

שוק ההנפקות הראשוניות בת"א חווה פריחה חסרת תקדים בשנת 2021, כאשר בשנה החולפת גייסו 93 חברות חדשות, רבות מהן מסקטור הטכנולוגיה שזכה לפריחה בתקופת ה"פוסט קורונה". החברות גייסו סכום כולל של 10.5 מיליארד שקל, לעומת 27 חברות חדשות שגייסו יחדיו 4.5 מיליון שקל ב-2020 (שנחשבה לשנה לא רעה בכלל). 

את הפריחה בהנפקות תרגמו חברות החיתום לצמיחה חדה ברווחיהן. כך למשל חברת פועלים אי.בי.אי הציגה ב-2021 עלייה של 28% בהכנסות ל-105 מיליון שקל וצמיחה של 37% ברווח הנקי ל-43 מיליון שקל. עם זאת, בחודשים האחרונים של 2021 ובתחילת השנה הנוכחית חלה התקררות משמעותית בשוק ההנפקות בת"א (כמו גם בוול סטריט).

הנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסה היא תהליך משמעותי בחיי החברה, אשר עוברת מידיים פרטיות לידיים ציבוריות. תהליך ההנפקה אורך חודשים אחדים וכרוך בהתארגנות של החברה והנהלתה, וכן בבחירת החתמים, עורכי הדין ורואי החשבון שילוו את התהליך.

מסקירת הבורסה עולה, כי עלויות ההנפקה עבור החברות מושפעות בעיקר מהיקף ההנפקה ומשווי החברה, ממצב השוק בזמן ההנפקה, מתחום עיסוק החברה ומהאטרקטיביות שלה בעיני המשקיעים. גורמים אלו משפיעים הן על הביקוש והן על היכולת לשווק ולהפיץ את ניירות הערך, ונוסף על כל אלה, גם משפיעים על התחרות בין החתמים, שעשויה להביא להוזלה בעמלות.

העלויות המרכזיות: חיתום, ניהול והפצה

במחלקת המחקר של הבורסה אספו את נתוני 121 ההנפקות הראשוניות של מניות בבורסה בת"א בין השנים 2020-2021, ומהן עולה כי העלויות העיקריות לחברות המנפיקות הן עמלות החיתום, הניהול וההפצה של ההנפקות.

עמלת החיתום משולמת לחתם, אשר מלווה את החברה ומסייע בתהליך, ומשמש כמעין "מבטח" של ההנפקה. במקרה שבו ההנפקה אינה מובטחת בחיתום, משולמת עמלת הפצה לחתם המוביל של ההנפקה, וכן לחתמים הנוספים שמשתתפים בשיווק ההנפקה בקרב רוכשים פוטנציאליים.

בנוסף, משולמות לחתם המוביל עמלות נוספות בגין ניהול ההנפקה, בדיקת הנאותות לחברה טרם ההנפקה, ריכוז ההנפקה ולעתים אף עמלת דמי הצלחה. מעבר לעלויות שצוינו, קיימות עלויות נוספות לגורמים מקצועיים, כמו עורך הדין המלווה השותף לתהליך כתיבת התשקיף, רואה החשבון המבקר את הדוחות הכספיים המצורפים לתשקיף, ובחלק מההנפקות גם יועץ להנפקה.

עיקר הנפקות המניות בת"א מבוצעות כיום בדרך של הצעה לא אחידה, הכוללת בניית "ספר הזמנות" בידי החתמים מול מספר מצומצם יחסית של משקיעים מוסדיים. לכל אחד מהם מתבצעת הקצאה של נתח מהמניות המונפקות, לאחר שהצדדים סיכמו מראש על המחיר בהנפקה.

שיטת ההנפקה בדרך של הצעה לא אחידה מגדילה את הוודאות להשלמת ההנפקה בהצלחה, באמצעות מחיר מוסכם מראש על שני הצדדים המעורבים בה - החברה והמשקיעים, לאחר מו"מ המתנהל ביניהם. בנוסף, היא מאפשרת לחברה לבחור את המשקיעים המועדפים עליה, למשל להעדיף גופים מוסדיים בעלי אופק השקעה ארוך על פני סוחרי יום בעלי אופק השקעה קצר.

הנפקה מבוקשת יוצרת תחרות בין חתמים

מבדיקת סך הוצאות ההנפקה של החברות בהצעה לא אחידה (לא כולל שותפויות מו"פ והנפקות גלובליות), לפי היקף הגיוס, נמצא כי ככל שהיקף הגיוס גבוה יותר, כך שיעור הוצאות ההנפקה מסך תמורת הגיוס יהיה קטן יותר. באופן דומה, עמלות החיתום, ניהול והפצה (המהוות חלק ניכר מהוצאות ההנפקה), יורדות בממוצע בהדרגה ככל שהיקף הגיוס גבוה יותר.

לדברי צוק מיחידת המחקר, הנפקה גדולה ומבוקשת יוצרת תחרות בין החתמים, אשר יהיו מוכנים להתפשר על גובה העמלה. לחברה גדולה, שצפוי שתזכה לביקוש רב מהמשקיעים, קיים כוח גדול יותר במיקוח על גובה העמלות מול החתמים.

לעומת זאת, בהנפקות קטנות יחסית, אשר קשה יותר יהיה לשווקן למשקיעים המוסדיים, העמלות יהיו גבוהות מהממוצע. כך למשל, סך הוצאות ההנפקה ב-29 הנפקות קטנות שבהן גויס סכום של עד 50 מיליון שקל, נע ברוב המקרים בטווח של כ-5% עד 11% מתמורת ההנפקה.

בממוצע היוו הוצאות ההנפקה כ-7.6% מתמורת ההנפקה, מהם עמלת חיתום, ניהול והפצה ממוצעת של כ-3.6%. במילים אחרות, סך ההוצאות לחברה עמד בממוצע על 3.8 מיליון שקל, ומתוכו קיבלו החתמים כ-1.8 מיליון שקל.

הוצאות נמוכות בהשוואה לארה"ב ולאירופה

סך הוצאות ההנפקה בגיוסים שבין 50 מיליון שקל עד 200 מיליון שקל נע ברוב המקרים בטווח של 3% עד 7% מתמורת ההנפקה. אצל חברות בינוניות עד גדולות, שגייסו בין 200 מיליון שקל ל-300 מיליון שקל, נעו הוצאות ההנפקה ברוב המקרים בטווח של כ-2.6% עד 5.3% מתמורת ההנפקה. 

בגיוסים של מעל 300 מיליון שקל נעו הוצאות ההנפקה ברוב המקרים בטווח של 2% עד 4% מתמורת ההנפקה. לדברי צוק מיחידת המחקר, גיוסים גבוהים אלו מתבצעים על ידי חברות גדולות מאוד, שהתחרות עליהן היא גדולה, ומכאן ששיעור הוצאות חיתום, ניהול והפצה מהתמורה נמוך משמעותית מאשר בגיוסים הנמוכים.

עוד מציין צוק, כי מבדיקת החברות המנפיקות לפי בשלות, ותק ומצב פיננסי, נמצא כי אצל חברות עם פעילות ריאלית אשר כבר מניבה הכנסות היה שיעור הוצאות ההנפקה מהתמורה נמוך באופן מובהק מהממוצע.

מנגד, בחלק ניכר מהמקרים שבהם שיעור הוצאות ההנפקה מתוך התמורה היה גבוה באופן מובהק מהממוצע, היה זה בחברות צעירות יחסית, בשלב המו"פ, מענף הטכנולוגיה או הביומד, אשר רובן טרם רשמו הכנסות או נמצאו בשלב מכירות התחלתי ויש להן הפסדים מתמשכים. עם זאת, במחלקת המחקר של הבורסה מדגישים, כי הוצאות ההנפקה בבורסה בת"א נמוכות משמעותית בהשוואה לארה"ב ולאירופה.

ההוצאות הנוספות של ההנפקות הגלובליות

השיטה השניה והוותיקה יותר להנפיק בת"א היא בדרך של הצעה אחידה, המבוצעת בשיטת המכרז. במסגרתה מתקיים מכרז שבו כל משקיע יכול להגיש הצעות לרכישת מניות בדרך של הצעת מחיר, וההצעה הגבוהה מקבלת את מרבית הסחורה, בעוד שהצעה נמוכה אינה מתקבלת.

מתוך 121 ההנפקות החדשות בשנים 2020-2021, בוצעו רק 21 הנפקות בדרך של הצעה אחידה לציבור, ובעיקר חברות קטנות ושותפויות, מתחת לשווי של כ-200 מיליון שקל. סך הוצאות ההנפקה של חברות בהצעה אחידה הסתכמו בממוצע בכ-7.7% מהתמורה. 

בבורסה בת"א גם הושלמו בשנים 2020-2021 ארבע הנפקות גלובליות עם חתם מתמחר זר, אשר הוצעו למשקיעים מוסדיים בחו"ל ובארץ, בהצעה לא אחידה. סך העלויות והוצאות ההנפקה הגלובלית היוו כ-7% בממוצע מתמורת ההנפקה (ברוטו), גבוהות יחסית להנפקות מקומיות, וזאת לאור ההוצאות הנוספות הכרוכות בהן, בין היתר תרגום התשקיף ושיווק בחו"ל.

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח