גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא סין שי ג'ינפינג קורא לעם להתכונן לסערה מתקרבת

נשיא סין נאם בוועידת המפלגה הקומוניסטית והזהיר מפני רוחות מלחמה ● הוא לא נקב בשמה של ארה"ב, אבל ברור שהוא התכוון אליה ● הוא גם סירב להוציא מכלל אפשרות פלישה סינית לטייוואן ● ג'ינפינג המשיך לעמוד על הכללים הנוקשים לטיפול בקורונה, הגובים מחיר כלכלי כבד - 20% מצעירי סין מובטלים וערך הנדל"ן בירידה מסחררת ● הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

כאשר שליט יחיד של מעצמת על, בעיצומו של משבר כלכלי גובר, פותח את השנה ה-11 של רודנותו בהזהרה לנתיניו מפני "רוחות עזות וגלים, וים סוער ואפילו מסוכן", מוטב להאזין.

שי ג'ינפינג, המחזיק בשלוש הכהונות רבות הכוח ביותר של סין, השמיע את ההזהרה הזו אתמול (יום א') בנאום של שעתיים, באוזני ועידת המפלגה הקומוניסטית. הוועידה הזו מתכנסת אחת לחמש שנים. למפלגה יש מונופול מלא על השלטון מאז 1949. השבוע היא עומדת להאריך את שלטונו של שי בחמש שנים, לאחר שהסירה את ההגבלות על אורך כהונתם של מנהיגיה. הוא המזכיר הכללי של המפלגה ו"יושב ראש המדינה" (זאת אומרת, נשיא). המפלגה היא מקור כוחו העיקרי.

שי הגיע אל הוועידה הזו במצב רוח מלחמתי. הוא אמר לבאי הוועידה, כי הוא מגן על סין מפני איומים חיצוניים. "זיכרו-נא את הסכנות האורבות לנו בעיצומו של שלום", אמר שי, שהוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים מכוח הכהונה של 'יושב ראש הוועדה הצבאית המרכזית'. הוא הוסיף: "השגיחו-נא על שלמותו של ביתנו לפני בוא הגשמים, והתכוננו-נא לקראת המבחנים הגדולים של הרוחות העזות, של הגלים, של הים הסוער".

הוא כמובן לא דיבר על מזג האוויר. הוא התכוון לאפשרות של מלחמה. ואף כי לא נקב בשמו של האויב שוחר-הרעות, לאיש לא היה ספק שהוא מתכוון לארה"ב. היחסים בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות ביותר בעולם עומדים בסימן הידרדרות בלתי פוסקת בשנים האחרונות. וושינגטון מגייסת תמיכה מצד בעלות בריתה באסיה, באוקיאנוס השקט ובאירופה כדי "לבלום את סין". בחודש שעבר היא הטילה הגבלות על יצוא שבבים ומוליכים-למחצה לסין, עניין בעל חשיבות אסטרטגית קריטית לחלוטין.

מירוץ חימוש מסיבי מתנהל בין שתי המעצמות בכל תחום אפשרי, כולל ההכנות למלחמה בליסטית בחלל החיצון. סין מצמצמת בהתמדה את יתרונה של ארה"ב במערכות נשק מתוחכמות בים ובאוויר. בארה"ב מובעים ספקות פומביים על אודות יכולתה הצבאית של אמריקה להתמודד בהצלחה עם האיום הסיני.

טייוואן אינה רוצה להיות כהונג קונג

האיום הזה אינו תיאורטי. אפשר שהוא קרוב מאוד להתממש, במימי ים סין הדרומי, שבו עוברים נתיבי השיט ההומים ביותר של כדור הארץ. מומחים צבאיים במערב משוכנעים, שסין מתכוננת להתקפה על טייוואן, האי שהיא תובעת עליו בעלות.

ארה"ב אמנם אינה מכירה פורמלית בממשלת טייוואן, ומקבלת את עמדת סין שהאי הוא חלק של סין, אבל היא גמרה אומר להגן על זכותה של טייוואן להחליט בעצמה איך היא רוצה להישלט. בטייוואן, בניגוד לסין, יש ממשלה דמוקרטית לכל דבר.

שי הכריז אתמול, שסין אמנם מעדיפה "איחוד בדרכי שלום" של האי עם היבשת, אבל היא אינה מוכנה להוציא שימוש בכוח מכלל אפשרות. האנלוגיה עם רוסיה ואוקראינה ברורה. הציפייה הרשמית בטייוואן היא שסין תהיה מוכנה לפלוש בתוך שנתיים או שלוש.

שי השתבח אתמול, שמשטרו הצליח להשלים את השתלטותו על הונג קונג. המשטר שלל אחת לאחת את החירויות הפוליטיות, שמהן הונג קונג נהנתה מאז הסתלקה ממנה בריטניה, לפני כמעט 25 שנה. אמנם הונג קונג מוסיפה ליהנות ממידה של אוטונומיה, עם ממשלה נפרדת, אבל אבד הכלח על הנוסחה הישנה של "ארץ אחת, שתי שיטות".

לפני מגפת הקורונה, מיליונים נהגו לצעוד ברחובות הונג קונג בהפגנות תקופתיות של התנגדות למשטר הקומוניסטי. עכשיו, הביטוי הקטן ביותר של התנגדות למשטר כרוך בעונשים דרקוניים. אין עוד ספק שגורל כזה שי מועיד גם לטייוואן. 24 מיליון טייוואנים אינם רוצים להיות נתיניה של מדינת משטרה. אבל בעיני שי, החזרת טייוואן אל חיק סין היא צורך היסטורי, גם אם מילויו יצריך מלחמה הרסנית.

להגן עליהם ביום סגריר

חוץ מהזהרות מזג האוויר, נאומו של שי היה עתיר קלישאות ומעוט תוכניות קונקרטיות לשיפור חייהם של 1.4 מיליארד סינים. המפלגה הקומוניסטית מתגאה במידה לא מבוטלת של צדק בהצלחתה לחלץ מאות מיליונים מקו העוני, וליצור את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. אבל סין מזדנבת הרחק מאחור בחישוב ההכנסה לגולגולת (מקום 102, על פי אתר הרשת של הסי.איי.אי).

יתר על כן, כלכלת סין נקלעה למשבר. היא מוסיפה לצמוח, אבל בקצב אטי בהרבה מזה שהיא ציפתה לו לפני עשר שנים, כאשר שי עלה לשלטון. זינוקה הגדול, בסוף המאה שעברה, היה בעיקר תוצאה של יצוא מסיבי. אבל בשלב הזה של התפתחותה סין זקוקה לצריכה פנימית מוגברת. תחת זאת, הסינים, מעדיפים לחסוך כסף במקום להוציא אותו. חסכונותיהם הפרטיים גדולים פי שניים מאלה של התושבים ב-40 הארצות החברות בארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (OECD), שישראל היא אחת מהן.

סיבה מרכזית לעודף החיסכון היא אי הצלחתה של סין לשכנע את אזרחיה, כי המדינה תגן עליהם ביום סגריר, כפי שמדינות-רווחה עושות במערב באמצעות ביטוח סוציאלי, ביטוח בריאות ופנסיות. רמת החרדה בסין גברה בשנים האחרונות, כמובן בהשפעת הקורונה, אבל גם בקשר ישיר עם השתמטותה של הממשלה מפני רפורמות של שירותים חברתיים ותחת הרושם של ירידה ניכרת בערך הנדל"ן.

הזינוק הכלכלי בסין בסוף המאה שעברה היה תוצאה של ליברליזציה והרחבת תפקידו של המגזר הפרטי. המשטר עודד אז את הסינים "להתעשר" וגם להפוך לבעלי בתים. חלק ניכר מן הגידול בצריכה הפרטית היה תוצאה של תחושת רווחה, שהניבה העלייה בשווי של נכסי מקרקעים. ענף הנדל"ן בסין נענש קשה בשנים האחרונות, והוא איבד את מרכזיותו כמנוע של צמיחה.

ביטוי דרמטי של ההאטה הכלכלית ניתן במרוצת הקיץ, כאשר חודש אחר חודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין פרסמה נתונים המעמידים את אבטלת הצעירים (בני 16 עד 24) על שיעור הקרוב ל-20%.

העדיפות העליונה: שליטה באוכלוסייה

כל זה מתרחש על רקע האכיפה הנוקשה של כללי הקורונה. סין דבקה בתבניות ההתנהגות שהיו מובנות מאליהן בכל העולם לפני שנתיים או שלוש, אבל השתנו מעיקרן לרגל הגידול במספר המחוסנים. בסין, המשטר עדיין מעדיף לסגור ערים ענקיות, או לפחות חלקים מהן, עם כל גילוי של הידבקות. שי הגן אתמול על ההתנהלות הזו, וזקף לזכותה את ההצלחה לבער את הקורונה מסין. אבל להצלחה הזו יש מחיר כלכלי כבד.

התנהגות המשטר אינה מתיישבת עם ציפיות רציונליות, ויש סימנים שהיא מעוררת תרעומת, תסכול והתנגדות. כמובן, מדינת המשטרה חזקה ויעילה, והיא אינה מתקשה לשים קץ לכל ביטוי של אופוזיציה. אבל היא אינה יכולה להתעלם מן הסיבות לתסיסה. גם דיקטטורים תלויים בדעת קהל.

שי ג'ינפינג חוזר ומוכיח שהעדיפות העליונה שלו היא שליטה באוכלוסייה. בעיניו, שליטה כזאת הכרחית לחלוטין לקראת מזג האוויר הסוער שמפניו הוא מזהיר. בפרוש תקופת הכהונה השלישית שלו, שי רשאי לזקוף לזכות עצמו צמצום דרסטי של החופש האישי, הפוליטי והכלכלי בסין. לפחות במובן הזה הוא מושווה עם מאו צה טונג, מייסד הרפובליקה העממית, ששלט בה ללא מצרים עד מותו ב-1976. שי כמובן אינו משתווה לאינטלקט של מאו או לכריזמה שלו, אבל הכלים שמדינת המשטרה האולטרה-מודרנית מעניקה לרודן מבטיחים אותו כנראה מפני כל תחרות.

_________________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה