נשיא סין: "מעולם לא ויתרנו על זכותנו להשתמש בכוח. איחוד מלא עם טיוואן חייב להתממש"

שי ג'ינפינג פתח את ועידת המפלגה הקומוניסטית שצפויה לסלול את דרכו לקדנציה שלישית היסטורית כנשיא סין • בנאום הפתיחה הבהיר שי כי סין שומרת לעצמה את האפשרות "לנקוט בכל האמצעים הדרושים נגד התערבות של כוחות חיצוניים" בסוגיית טייוואן

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

נשיא סין שי ג'ינפינג פתח את ועידת המפלגה הקומוניסטית בבייג'ין בנאום תקיף וסיפק כמה הצהרות שעשויות להוות עבור המערב סיבה לדאגה. בנאומו הבהיר שי כי סין שומרת לעצמה את האפשרות "לנקוט בכל האמצעים הדרושים" נגד "התערבות של כוחות חיצוניים" בסוגיית טייוואן.

ועידת המפלגה הסינית מתכנסת אחת לחמש שנים וזו הפעם ה-20 שזה קורה. הפעם, היא צפויה באופן נדיר לאשר את מינויו של שי לכהונה שלישית היסטורית בתפקיד. שי הכריז כי כוחה הגלובלי של סין התחזק והתריע מפני סערות שעומדות בפתח. "ההשפעה הבינלאומית של סין והכוח לעצב את העולם גדלו משמעותית", והוסיף כי סין חייבת להיות מוכנה ל"רוחות חזקות וגלים גבוהים, ואפילו לסופות מסוכנות".

"מול השינויים הדרסטיים בנוף הבינלאומי, שמרנו על נחישות אסטרטגית איתנה והפגינו רוח לחימה", אמר שי בן ה-69, בנאום שנמשך קרוב לשעתיים. "לאורך כל המאמצים הללו, שמרנו על כבודה ואינטרסים הליבה של סין ושמרנו על עצמנו במצב טוב להמשך פיתוח והבטחת הביטחון".

הוועידה מתרחשת בעיתוי בעייתי משהו עבור סין. הצמיחה הכלכלית במדינה בשפל של ארבעה עשורים, ולפי הבנק העולמי היא צפויה לצמוח השנה בקצב איטי יותר משאר הכלכלות המתפתחות באסיה - לראשונה מאז 1990. רק לפני כשבועיים חתך הבנק העולמי את התחזית לשנה הנוכחית מ-5% ל-2.8. הסיבה המרכזית לכך על פי ההערכות היא מדיניות ה"אפס הדבקה" נגד נגיף הקורונה שכוללת סגרים נרחבים.

בנוסף לכך, המתיחות עם המערב ועם ארה"ב בפרט סביב סוגיית טיוואן התגברה לאחר ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, בחודש אוגוסט האחרון. בהקשר זה, אמר שי כי "נמשיך לשאוף לאיחוד מחודש בשלום בכנות הגדולה ביותר ובמאמץ מירבי", אמר שי, לפי תרגום רשמי, אך הוסיף כי "לעולם לא נבטיח לוותר על השימוש בכוח. אנו שומרים לעצמנו את האפשרות לנקוט בכל האמצעים הנדרשים".