כך המדינה הענייה בעולם מרוויחה מהמלחמה בין רוסיה ואוקראינה

הבידוד המדיני שבו נמצאת רוסיה פתח בפני הטליבאן אופציות חדשות ליבוא וליצוא סחורות • גם הסיניים מביעים עניין בפחם הזול שמגיע מהמדינה • ובאפגניסטן כבר בודקים אופציות להתחבר לצינור הגז שיעבור בטורקמניסטן, באפגניסטן, בפקיסטן ובהודו • באופן רשמי שלטון הטליבאן מבודד מדינית, אך בפועל הוא מצליח לפתוח אופציות כלכליות שיכולות להחזיק אותו בחיים

סגן ראש ממשלת אפגניסטן (במרכז) בטקס חתימה על הסכם עם חברה מאבו דאבי / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi
סגן ראש ממשלת אפגניסטן (במרכז) בטקס חתימה על הסכם עם חברה מאבו דאבי / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi

שנה חלפה מאז הפיכת הטליבאן באפגניסטן, שהושלמה ב־7 בספטמבר 2021 עם ההכרזה על הקמת ממשלה "זמנית" בקאבול. כפי שקורה במשטרים דיקטטוריים, הזמני הפך לקבוע, הממשלה נותרה בעינה ואזרחי אפגניסטן ממשיכים לסבול - במיוחד הנשים שלא מקבלות את הזכות האלמנטרית לרכוש השכלה.

אמנם אף מדינה לא הכירה ב"אמירות האסלאמית של אפגניסטן", קרי שלטון הטליבאן, אבל הלכה למעשה - מדינות רבות מנהלות עם קאבול קשרי מסחר פורים. התהליך הכלכלי הזה הגיע לשיאו ב־27 בספטמבר, עם חתימת הסכם הסחר הבינלאומי הראשון של משטר הטליבאן, שלפיו אפגניסטן תרכוש בנזין, סולר, גז וחיטה מרוסיה.

"אנחנו פועלים לגיוון שותפות הסחר שלנו", מספר שר התעשייה והמסחר האפגני, נורודין עזיזי, שמציין כי רוסיה הציעה לשלטון במדינה הנחות בסחורות ביחס למחיריהן בשוק העולמי. בשלב הראשון, שני הצדדים נכנסו לתקופת הרצה, שאם תצלח - תוביל להסכם ארוך־טווח.

ההסכם, שעזיזי סירב להסביר לסוכנות הידיעות רויטרס את אופן התשלום במסגרתו, כולל מכירה שנתית של מיליון טון בנזין, מיליון טון סולר, 500 אלף טון גז בישול ושני מיליון טון חיטה. מדובר בעסקה שבמסגרתה הן מוסקבה והן קאבול מרגישות נשכרות: מצד אחד, רוסיה הופכת למבודדת יותר ויותר בעקבות הימשכות הפלישה לאוקראינה - והיא זקוקה לכל שותפת סחר אפשרית. מצד שני, הטליבאן הרוויחו מקור ייבוא משמעותי ולגיטימציה בינלאומית, גם אם היא ממקור מפוקפק.

במקרה של מוסקבה, ההסכם הזה מעלה תהיות בנוגע לסירוב רוסיה להודות בהעברות כספים לטליבאן במשך שנים, בדומה לפקיסטן ולאיראן. מה שברור הוא כי גורמים פרטיים בפקיסטן, בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובקטאר מהווים מקור הכנסה משמעותי לארגון הטרור האפגני. לפי הערכות, מדובר ב־500 מיליון דולר בשנה.

מקור גריפת רווחים משמעותי נוסף של הטליבאן, בדומה לארגוני טרור רבים בעולם, הוא הסמים. אפגניסטן היא יצואנית האופיום הגדולה בתבל, בהיקף מוערך של 1.5־3 מיליארד דולר בשנה. לפי דיווח ב־BBC, מנגנון העבודה המקומי כולל גביית 10% מס ממגדלי האופיום. וכך, היקף הכנסות הטליבאן מאופיום מוערך ב־100־400 מיליון דולר בשנה.

מחכים לצינור גז

בתחום האנרגיה, בטליבאן מזהים פתרון לטווח הארוך בפרויקט צינור הגז TAPI (טורקמניסטן־אפגניסטן־פקיסטן־הודו), שמיועד להוביל בין המדינות 33 BCM (מיליארד מטר מעוקב) גז טבעי מדי שנה. עבודות הקמת הפרויקט אמנם החלו בטורקמניסטן בדצמבר 2015, אך מאז הן מתקדמות בעצלתיים. עבור קידום המיזם, סגן ראש ממשלת אפגניסטן לנושאים כלכליים, עבדול ע'אני בראדר, אירח ב־15 בספטמבר את מנכ"ל חברת TAPI, מוחמטמיראט אמנוב.

חמישה ימים בלבד לאחר מכן, נשיא טורקמניסטן סרדאר ברדימוחמדוב אירח באשגבט את שר הנפט הפקיסטני, מוסאדיכ מאליכ, שהרי גם באסלאמבאד מעוניינים במענה יעיל וארוך טווח לעליות מחירי האנרגיה. "השניים דנו בשיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי", נמסר מלשכת הנשיא הטורקמני. "החלק המשמעותי ביותר בשיח היה תחום האנרגיה. בהקשר זה שמו דגש על פיתוח צינור הגז TAPI. מעבר לכך, דנו בפיתוח קווי חשמל ותקשורת בסיבים אופטיים בין טורקמניסטן, אפגניסטן ופקיסטן".

מכירת גז על הדרך לקאבול / צילום: Reuters, ALI KHARA
 מכירת גז על הדרך לקאבול / צילום: Reuters, ALI KHARA

לשמחתם של הטליבאן, אפגניסטן מדורגת במקום ה־62 בעולם בעתודות הפחם (כ־72.7 מיליון טון) ובמקום ה־45 בהפקת הפחם (כ־1.8 מיליון טון בשנה). הפחם המזהם מהווה מנוף לחץ עבור ארגון הטרור ששולט באפגניסטן, במיוחד בתקופה שבה מחירי האנרגיה מאמירים. במסגרת זאת, הטליבאן הכפילו ביולי את מחירי הפחם פי 2.2 - מ־90 דולר לטון ל־200 דולר.

הפחם של אפגניסטן קוסם לרוסיה ולסין

אפגניסטן מייצאת מדי יום 10,000 טונות פחם, מחציתם לפקיסטן, כך לפי משרד המכרות והנפט האפגני. אף שקאבול העלתה דרסטית את מחיר הפחם, הוא נמוך משמעותית מהשוק העולמי. לצורך ההשוואה, מחיר טון פחם באירופה עומד על כ־385 דולר, ולכן הגיעו לאחרונה לבירת אפגניסטן משלחות מסין ומהודו שמעוניינות להשתלב בייצוא הפחם מהמדינה. "ענף הפחם והייצוא שלו מספקים 10%־‏15% ממקומות העבודה", מספר חאן ג'אן אלוקוזאי, סגן נשיא לשכת המסחר של אפגניסטן.

מחירי הפחם הנמוכים ברמה העולמית הם גבוהים ברמה המקומית, ועומדים על 15 אלף אפגני לטון (כ־172 דולר). לקראת החורף בקאבול, שבו הטמפרטורות יורדות אל מתחת לאפס מעלות צלזיוס, באפגניסטן חוששים מעונה שבה התושבים יתקשו לחמם את הבתים. "הממשלה חייבת לחשוב על הפחם, ולעשות משהו להורדת המחירים", אומר עבדול ווסא אחמדזאי, תושב קאבול לסוכנות TOLO המקומית. "אזרחים לא יכולים לקנות פחם לחורף, בגלל שהמחיר הוכפל ולאזרחים גם כך יש בעיות כלכליות", מוסיף עבדול מנאן, מוכר פחם.

במשרד המכרות והנפט בקאבול עובדים על תוכנית להורדת מחירי הפחם לשוק המקומי. "אנחנו מעוניינים למכור פחם במחירים נמוכים לאזרחינו לקראת החורף", מסר איסמט אוללה בורהן, דובר המשרד. "יש לנו תוכנית איך להוריד את המחיר". אולם, פרטי התוכנית לא ברורים.

הסינים לא ממהרים להשקיע

הסיבה שבגינה מנסים הטליבאן למצוא פתרונות בעצמם היא ההפנמה כי הבטחות וביקורי משלחות אינן מבטיחות כלל וכלל כסף בפועל. "אפילו לא ראינו פני של השקעה מסין", מציין אלוקוזאי, סגן נשיא לשכת המסחר של אפגניסטן. "חברות רבות שלהם הגיעו, פגשו אותנו, ביצעו בדיקה - ואז עזבו ונעלמו. זה מתסכל".

לפי דיווח ברשת "אל־ערבייה", עילת הימנעותה של בייג'ין מהשקעות היא הקשר בין הטליבאן לבין הארגון האויגורי הבדלני, ששואף "לשחרר" את מחוז שינג'יאנג במערב סין, "התנועה האסלאמית של מזרח טורקיסטן" (ETIM). מעבר לכך, ארגון הטרור האפגני מעוניין לנהל משא ומתן מחדש בנוגע למיזמים קיימים, מה שלא מתקבל על הדעת מבחינת השכנה ממזרח.

ההשקעות שנותרו "באוויר" כוללות, בין השאר, חברת מתכות סינית שזכתה כבר ב־2007 במכרז לכריית נחושת באזור מס איינק, תמורת שלושה מיליארד דולר. הטליבאן ציפו לקבל מהפרויקט מיליוני דולרים בשנה, אך הכל תקוע. לפי הערכות, באדמת אפגניסטן יש שפע של זהב, נחושת וליתיום, בהיקף טריליון דולר - אבל אין מי שיכרה אותם בעצימות גבוהה ובטכנולוגיה מתקדמת.

"במסגרת התקשורת שלנו עם הטליבאן האפגני", מספר ז'או ליג'יאן, דובר של משרד החוץ הסיני, "הטליבאן התחייבו כמה פעמים כי הם לא יאפשרו שהטריטוריה שלהם תשמש לפעילות של גופי טרור שתוקפים מדינות, כולל סין". אולם, כאמור, הסינים בוחנים היטב את צעדי הטליבאן - ומודעים לקשר שלהם עם התנועה האסלאמית של מזרח טורקיסטן. רק בחודש מאי האחרון פרסם האו"ם דוח שלפיו ETIM, שמוערכים בעשרות לוחמים עד כאלף, מרחיבים את שטח הפעילות שלהם באפגניסטן, באמצעות בריתות עם מפקדי טליבאן מקומיים.

אותו הקשר עם התנועה האסלאמית של מזרח טורקיסטן מונע את מימוש פוטנציאל ההשקעות הסיניות בתעשיית המכרות האפגנית, שלאחר נסיגת ארה"ב מהמדינה - היה נראה כשאלה של זמן בלבד. שר החוץ הסיני, וואנג יי, היה מראשוני מנהיגי העולם שניהל קשרים גלויים עם הטליבאן. בחודש מרץ, הוא אף ביקר בקאבול ונועד עם מקבילו האפגני, אמיר חאן מוטאקי. הוא אמנם רמז על תמיכה בהשתתפות אפגניסטן בתוכנית "החגורה והדרך", אך הדגיש בצורה ברורה בהרבה כי בייג'ין "מצפה למחויבות מלאה למאבק ב־ETIM".

פעילות שהסינים דווקא שמחים לקדם היא בתחום הדרכים, שבמסגרתו נחנכו לפני כחודש כביש ומסילת רכבת חדשה, שמקצרים את משך ההובלות והנסיעות בין המדינות בכמה שבועות. הדרך מתחילה במחוז שינג'יאנג, חוצה לקירגיזסטן ולאוזבקיסטן - ומשם לאפגניסטן. בשלב הראשון, הסחורות יובלו במשך 500 ק"מ בכביש מקשגאר בשינג'יאנג לאוש בקירגיזסטן - אך בעתיד מתוכננת תוספת מסילה גם במקטע זה.

המשלוח הראשון, שכלל 12 קרונות של מזון, מוצרי בית וסחורות נוספות הגיע לאפגניסטן לפני כשלושה שבועות - בתום 12 ימים בדרכים. ההליך הזה מצביע היטב כי לבייג'ין אין בעיה ליצור תלות אפגנית באמצעות ייבוא סחורות סיניות, אך עד שלא יתגשמו דרישותיהם - הם יסרבו לאפשר השקעות משמעותיות.

בקטאר מרוצים מההתקדמות בקאבול

בניגוד לסין, מי שבמשך שנים רבות, עוד לפני הפיכת הטליבאן, ניהלה קשרים איתנים עם ארגון הטרור, ואף משמשת כסנגורית מוכרת שלהם היא קטאר. בעבר, דוחא אירחה את שיחות השלום עם הטליבאן.

בקטאר, בוודאי, שבעי רצון מהמגמה החיובית הבולטת בענף התעופה האפגנית. חברת "פליי דובאי" האמירותית צפויה לחדש את טיסותיה לקאבול בחודש הבא, ואילו טורקיש איירליינס תחדש את טיסותיה הן לבירת אפגניסטן והן למזאר א־שריף בצפון המדינה החל מחודש מרץ.

שר החוץ הקטארי, מוחמד א־ת'אני, ניצל את נוכחותו בעצרת הכללית של האו"ם כדי לקדם את האינטרסים של אפגניסטן בפגישות ובנאומים. "ייעצנו לקהילה הבינלאומית לארגן תוכנית לקידום אפגניסטן, שכוללת את התנאים הנדרשים עבורה מההנהגה הנוכחית באפגניסטן", אמר א־ת'אני. "במקביל, בחנו גם מה נדרש מהקהילה הבינלאומית".

המדינה הענייה בעולם

במסגרת הרצון הבינלאומי מחד גיסא לסייע לעם האפגני מוכה העוני ומאידך גיסא למנוע מהטליבאן להסיט את הכספים לטובת מימון פעילות טרור, ארה"ב העבירה בחודש שעבר נכסים בשווי 3.5 מיליארד דולר של הבנק האפגני המרכזי לקרן נאמנות בבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) שנמצא בבאזל.

אותם הנכסים, שמנוהלים באמצעות חבר נאמנים, מיועדים לתשלום ייבוא חיוני כמו חשמל, לסגירת חובות מול גופים פיננסיים בינלאומיים, ולמימון הדפסת שטרות כסף. ככלל, ארה"ב מחזיקה נכסים בשווי 7 מיליארד דולר של הבנק המרכזי של אפגניסטן שהופקדו בבנק הפדרלי בניו יורק.

ילדה עובדת במפעל ללבנים באזור קאבול. עבודת ילדים זינקה מאז הטליבאן חזר לשלטון / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi
 ילדה עובדת במפעל ללבנים באזור קאבול. עבודת ילדים זינקה מאז הטליבאן חזר לשלטון / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi

בטרם הפיכת הטליבאן, הבנק המרכזי היה נוטל מדי שנה שטרות בסך כולל של 3־4 מיליארד אפגני (33־45 מיליון דולר), ומחליף אותם בשטרות חדשים שהודפסו מחוץ למדינה. עם זאת, העיצומים נגד קאבול לא מאפשרים את הפעולה השגרתית הזו - וכך נוצר משבר נזילות.

רק לאחרונה, ב־27 בספטמבר, שליח האו"ם לאפגניסטן, מרקוס פוצל, הציג בפני מועצת הביטחון עד כמה המצב הכלכלי במדינה נורא. "הסבלנות אוזלת עבור רבים בקהילה הבינלאומית בנוגע ליחסים עם שליטי אפגניסטן", אמר פוצל. "על אף מהלכים חיוביים בחודשים האחרונים, זה מעט מדי, לאט מדי - ונבלע על ידי ההתפתחויות השליליות".

בין ההתפתחויות השליליות, ההתעקשות של הטליבאן למנוע מנערות ללכת לבית הספר התיכון - וצמצום גובר של זכויות הנשים. "לא אכפת לטליבאן להסתכן בבידוד בינלאומי", מסביר שליח האו"ם למדינה המשוסעת. פוצל מודאג מהעובדה כי מתוך תקציב תוכנית הסיוע ההומניטרית לאפגניסטן בסך 4.4 מיליארד דולר, התקבלו עד עתה 1.9 מיליארד דולר.

הבנק העולמי מגדיר את אפגניסטן בתור המדינה הענייה ביותר בתבל. בעת שהתמ"ג לנפש בעולם עמד על 10,936 דולר ב־2020, זה של אפגניסטן עמד על 517 דולר - יותר מפי 20. למעשה, כל אחד מנתוני הבנק העולמי אודות אפגניסטן מצביע עד כמה הכלכלה המקומית מרוסקת. מאז 2019, ההכנסה לנפש צנחה בקרוב ל־40%, וברבעון הרביעי אשתקד - 70% מבתי האב סובלים מאי ביטחון תזונתי. לפי האו"ם, מחצית מ־39 מיליון אזרחי אפגניסטן זקוקים לסיוע הומניטרי. בה בעת, תוכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP) הזהירה באמצע השנה הנוכחית כי 97% מאוכלוסיית אפגניסטן חיים מתחת לקו העוני.

הסיטואציה הזו נובעת גם מהאינפלציה באפגניסטן, שחצתה במאי את רף ה־15%. זו "מתודלקת" מאינפלציית המזון שבאותו זמן כבר נשקה ל־25%. בד בבד, הגירעון המסחרי של אפגניסטן הוא קיצוני. בזמן היקף הייצוא עמד ברבעון הראשון של השנה על כ־400 מיליון דולר - הייבוא הגיע לפי 3.5. קרן המטבע הבינלאומית צופה כי התפוקה הכלכלית במדינה תפחת בשליש עד תום 2022.

יצוין כי אזרחי הטליבאן שחיים ביום־יום תחת משטר של ארגון טרור, סובלים גם מפיגועי טרור - במיוחד מצד מחוז ח'וראסן של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). דוח של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, מצא כי דאעש ביצעו במהלך 2021, 2,705 פיגועי טרור בכל העולם שגבו 8,147 קורבנות. במקום הראשון של טבלת  הקורבנות נמצאת אפגניסטן, עם 2,210 נרצחים ב־365 פיגועים. כלומר, 27% מהנרצחים בפיגועי דאעש במהלך שנת 2021 היו באפגניסטן.

בסיכומו של דבר, ההשקעות הזרות ככלל וההשקעות מסין ומרוסיה צפויות להגיע ואף להתרחב. אולם, ניסיון העבר מלמד כי במקרה של הטליבאן - לא כדאי לצפות שהעם האפגני ייהנה מההכנסות, והוא ימשיך להיות העני ביותר בעולם.