גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה

הלמ"ס צפויה לפרסם השבוע נתונים על היקף הרכישות של דירות חדשות וכן את השינוי במחירי הדירות בחודשים ספטמבר-אוקטובר. האם צפויות הפתעות? ● וגם: חזון חדש למפרץ חיפה ותוכניות חדשות לקצרין ולגן יבנה ● השבוע בנדל"ן, מדור חדש 

מה צפוי בעולם הנדל''ן
מה צפוי בעולם הנדל''ן

האם שר השיכון המיועד באמת לא ידע עד לזמן האחרון שיש משבר דיור בישראל, כפי שהתבטא בשבוע שעבר? קשה להאמין, ולו רק משום שגם בערים החרדיות מחירי הדירות עולים בקצב מהיר מאוד. מחיר דירת 4 חדרים בבית שמש, למשל, קפץ ב-25% בשנתיים האחרונות, וסביר להניח כי בוחריו של יצחק גולדקנופף דאגו לעדכן אותו בעניין. אז מדוע התבטא כפי שהתבטא? לא ברור, כפי שלא ברור מהיכן הבטיח להכפיל, לשלש לרבע ולחמש את קצב הבנייה. מה שכן ברור זה שעד כה שרי הממשלה המיועדת לא מגלים צל של תוכנית ואף לא צל של עניין בנושא. 

שבוע דרמטי בשווקים: ריבית ואינפלציה בארה"ב, ומה צפוי במדד בישראל?
מניות העם החדשות: איזו מניה המשקיעים הספקולנטים הכי אוהבים? | בדיקת גלובס

השר המיועד אינו היחיד שמתבטא בצורה מדאיגה. באחרונה מדברים פקידים ממשלתיים על סימני ירידות מחירים. הם מתבססים בעיקר על ירידה בהשתתפויות במכרזי קרקע, בהגדלת היקפי המבצעים של החברות היזמיות ובהקטנת היקפי העסקאות.

הניתוחים שלהם הגיוניים, אך השורה התחתונה היא שמחירי הדירות ממשיכים לעלות בקצב מהיר, אלא אם מדד מחירי הדירות של הלמ"ס, שיתפרסם ביום חמישי הקרוב, יבשר אחרת. ננסה להעריך בהמשך מה הוא יאמר, אבל עוד קודם לכן חיוני להדגיש כי יש לדחות כל ניסיון לנכס ירידה אפשרית במחירי הדירות לפעילות הממשלתית.

כל האינדיקטורים מורים כי מה שאחראי יותר מכל לירידה בפעילות בענף הנדל"ן הוא העלאת הריבית. הבעיה היא שהעלאת הריבית אולי תוריד את מחירי הדירות - אך לא תפתור וגם לא נועדה לפתור את בעיית מחירי הדירות בישראל. אין שום טעם במצב שבו מחירי הדירות יורדים, אבל גם היכולת לרכוש אותן.

יום ראשון (11.12)

1. תוכנית מתאר חדשה לקצרין

היום (א') תדון הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה קצרין בהפקדת תוכנית המתאר החדשה לעיר, וכנראה שתמליץ לוועדה המחוזית להפקיד אותה. התוכנית מתוארת כמיועדת "לחיזוק מעמדה של קצרין כבירת הגולן והתוויית אופק פיתוח ארוך-טווח לקצרין בתחומי המגורים, החינוך, התעסוקה והתיירות, תוך התאמת כלל התשתיות העירוניות לגידול הצפוי וליצירת סביבת מגורים איכותית". התוכנית אומרת כי קצרין תתפתח לכיוון דרום, וקרקעות חקלאיות יוסבו למגורים, כדי לאפשר את הפיתוח. 

להתקין מטבח עולה יותר: לא תאמינו בכמה נמכרה קרקע בקצרין 

יום שני (12.12)

2. גן יבנה: חזרה לשיטת הישנה

מחר (ב') תקיים הותמ"ל דיון בשיטת השולחן העגול בתוכנית תמל/1114 גן יבנה. מדובר בתוכנית לשטח של 280 דונם בצורת האות T, שנמצא בדרום-מזרח היישוב, בסמוך לקיבוץ חצור אשדוד. המתכננים מייעדים את השטח הזה להקמת 1,310 יחידות דיור.

באחרונה הותמ"ל עוסקת בתוכניות פנים-עירוניות ושל התחדשות עירונית, וזאת לאחר הביקורת הרבה שקמה עליה לאחר שהפשירה אלפי דונמים חקלאיים למגורים, שנחיצותם נתונה במחלוקת, כמו גם אופן התכנון שלהם. על פניו תמל/1114 נראה כמו חזרה לשיטה הישנה. 

3. "חזון חדש" למפרץ חיפה 

מחר עומדת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה להיפרד מיו"ר הוועדה, איתמר בן דוד. ואין פרידה יותר מתאימה מאשר קיום ישיבת התנעה לתמא/75, תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה ליום שלאחר פינוי התעשייה הפטרוכימית.

"מטרתה של תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה תמא/75 שער המפרץ היא לגבש מדיניות תכנון עדכנית ובת-קיימא למפרץ חיפה כנובע מפינוי התעשיות הכימיות והפטרוכימיות המזהמות", מוסבר בתוכנית.

עוד נאמר כי התוכנית "מציגה חזון חדש: במקום אזור תעשייה כבדה ומזהמת, המפרידה בין חיפה ונשר לבין הקריות - אזור מטרופוליני אורבני שוקק ונטול סיכונים, זיהום אוויר ורעש, ושטחים פתוחים משוקמים המחברים ביניהן ומחזקים את המטרופולין והמרחב כולו".

תושבי חיפה והקריות שבעו הבטחות לפינוי המפעלים המזהמים מתחומם, והשאלה אם תמא/75 תישאר על הנייר או תמומש במהרה בקרוב - היא הדבר המשמעותי ביותר לגבי תוכנית זו. 

מינהל התכנון מצנן את החלומות הנדל"ניים במאבק השליטה על בזן במפרץ חיפה

יום רביעי (14.12) 

4. בכמה ירדו הרכישות של הדירות החדשות? 

הלמ"ס צפויה לפרסם נתונים על רכישת דירות חדשות. ברבעון השלישי של השנה השוק חזר לרמתו מלפני 3 שנים. בנתון האחרון, שפורסם בנובמבר, נרשמה ירידה של כ-25% ברכישת דירות חדשות לעומת הרבעון השני, וירידה של כ-40% לעומת מספר הדירות שנרכשו ברבעון השלישי של שנה שעברה.

בסמוך, אך במועד לא ידוע, צפויה הכלכלנית הראשית באוצר לדווח על היקפי כלל רכישת הדירות בחודש זה.

מה צפוי? התחזית שלנו לעניין היקפי השוק היא שהנתונים יראו שפל של שנים ברכישת דירות ודירות חדשות. אוקטובר ברובו נפל כידוע על חודש חגי תשרי, שבאופן מסורתי מראה על מספרים נמוכים. אם נצרף לזה גם את עניין הריבית ואת המגמה הכוללת של השוק להתכווץ - נקבל ככל הנראה מספרים נמוכים במיוחד.

ומה יקרה עם מדד הדירות החדשות? זו אחת מהשאלות החשובות. עד כה מחירי הדירות החדשות עלו יותר מאשר מדד מחירי הדירות הכללי. הציבור העדיף בצורה מובהקת לרכוש דירות בסטנדרטים חדשים, מאשר דירות יד שנייה ישנות. אבל היום זה נראה כמו מותרות. הציבור מצביע ברגליים ורוכש פחות דירות חדשות, וסביר לפיכך, שקצב עליית המחירים שלהן יואט. 

צניחה של כ-25% ברכישת דירות חדשות. ואיזו עיר הגיעה לשיא בעסקאות? 

יום חמישי (15.12)

5. לאיזה כיוון ילכו מחירי הדירות?

הלמ"ס יפרסם את השינוי במחירי הדירות בחודשים ספטמבר-אוקטובר. הנתון האחרון, שפורסם בחודש שעבר והשוואה בין מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.1% ובכך השלימו עלייה של 19.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זו הייתה עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר מזה עשור. 

"המחירים עשויים להתחיל לרדת": התחזית האופטימית של בנק לאומי לשוק הדיור 
הערים שבהן התשואות על השקעות נדל"ן הכי גבוהות, ואיפה כדאי להיזהר
●  היכן נמצאות ההזדמנויות ואילו מסים כדאי להכיר: המדריך למשקיעי נדל"ן  

מה צפוי? אנו מעריכים כי מחירי הדירות ימשיכו עדיין להציג עליות, אם כי מתונות מהחודשים האחרונים. את זה ניתן להסיק דווקא מניתוח שוק המשכנתאות. שוק זה מראה כי רבים אומנם מסתלקים מכוונתם לרכוש דירות, אך מי שכן נשארים בו, לוחצים על המשך עליות המחירים.

זו אחת הבעיות של העלאות ריבית: הן מסלקות מהשוק את מי שלא יכול לקחת משכנתה, ומותירות בו את מי שיש לו הון עצמי גדול דיו.

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה