במשרד האוצר משוכנעים שירידת מחירי הדירות כבר בפתח

צחי דוד, בכיר במשרד האוצר, הצהיר בוועידת עיר הנדל"ן כי בשנתיים הקרובות יישמר קצב בנייה של כ־70 אלף דירות לשנה • מנהל רמ"י, ינקי קוינט: "אם לא נראה ירידה, נציע לאפשר לזוגות צעירים פריסת תשלומים על חשבון מחיר הקרקע"

בכיר באוצר בכנס עיר הנדל''ן באילת: ''ההתחדשות העירונית תשבור ב־2022 את השיא שהציבה, ותהווה שליש מכלל היתרי הבנייה'' / צילום: Shutterstock
בכיר באוצר בכנס עיר הנדל''ן באילת: ''ההתחדשות העירונית תשבור ב־2022 את השיא שהציבה, ותהווה שליש מכלל היתרי הבנייה'' / צילום: Shutterstock

ירידת המחירים כבר כאן? כך לפחות זה נראה מכיוונו של משרד האוצר: צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים, נדל"ן ושלטון מקומי במשרד אמר היום (ג') בוועידת עיר הנדל"ן 2022 של מרכז הבנייה הישראלי, המתקיימת באילת: "אני לא טוען שהמצב מעולה, ולא מתווכח עם הנתונים - גם של היתרי הבנייה, גם של התחלות הבנייה, וגם של המחירים הגבוהים, אבל לגבי ירידת המחירים, כל הנתונים אומרים שהיא כבר כאן".

"המחירים עשויים להתחיל לרדת": התחזית האופטימית של בנק לאומי לשוק הדיור
היטלי השבחה של מאות אלפי שקלים? במשרד המשפטים עושים סדר בהחלטות הסותרות בת"א ובירושלים
הערים שבהן התשואות על השקעות נדל"ן הכי גבוהות, ואיפה כדאי להיזהר | בדיקת גלובס

דוד דיבר גם על קצב התחלות הבנייה בשנה החולפת, ואמר: "כולם מאכילים את שרשרת הייצור.

"ההתחדשות העירונית תשבור ב־2022 את השיא שהציבה, ותהווה שליש מכלל היתרי הבנייה. גם ב־2023 וגם ב־2024 ייבנו 70 אלף יחידות דיור, ולראשונה בונים כאן יותר מהצורך המשקי".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט חשף באותו מעמד תוכנית שהוא מגבש עם אנשי הרשות: "בשנתיים האחרונות שיווקנו את מה ששיווקו קודם בארבע שנים", אמר. "הגענו לכמויות אדירות, שאני לא בטוח שהשוק יכול לספוג. אנחנו מתחילים להרגיש ירידה, אבל יש עוד דברים שצריך לעשות כדי לשווק בהיקפים האלה.

"אולי צריך לאפשר לזוגות הצעירים לפרוס את התשלומים על הדירה, לתת להם אפשרות לשלם את ההון הראשוני בפריסת תשלומים על חשבון הקרקע, כך שבתחילה היזם ישלם רק 60% ממחיר הקרקע, ואת השאר בהמשך. זו תוכנית שנמצאת בחשיבה, וננסה להציע אותה אם לא נראה ירידה במחירים בקרוב".

ראש מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, הוסיף ואמר: "הפעולות שננקטו בשנה וחצי-שנתיים האחרונות לוקחות זמן. השנה נעבור את כל השיאים מבחינת היקפי התכנון, אבל עד שכל זה ייבנה נדרש זמן. כולם אומרים שהעצירה במחירים תגיע, וזה יקרה, אולי בעוד שנה-שנתיים. הסיפור הוא ההיצע, אבל אם נתכנן את הכמויות שאנחנו מתכננים כרגע, ואם יינתנו היתרי בנייה מהר, נגיע לשם.

"ביעדי התכנון אנחנו נעמוד בצורה טובה. כדי שהבנייה תקרה מהר, ההיתרים צריכים להינתן בזמן קצר הרבה יותר, ויש צורך לטפל בתשתיות. לגבי ההיתרים, יש מה לעשות - ואני חייב להגיש אני מאוכזב מאוד מנושא רפורמת הרישוי העצמי: רשות אחרי רשות אומרות 'לא אצלנו', וזה חבל. בנושא התשתיות חובה להקים תחנות כוח במרכז. אם לא נטפל בזה, נמצא את עצמנו עם הפסקות חשמל בתל אביב ובמרכז. צריכים לקבל פה החלטות אמיצות, צריכים לקבל פה החלטות אמיצות, תיקוני חקיקה שיאפשרו להוציא היתרים במהירות".