גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלוואות בריבית של 12% ויותר: המציאות החדשה בענף המימון החוץ בנקאי

תוך פחות משנה השתנתה המציאות של חברות המימון החוץ בנקאי הנסחרות בת"א מקצה לקצה, כשעליית הריבית צפויה להגדיל את ההפרשות שירשמו להפסדי האשראי, ומניותיהן איבדו עד מחצית מערכן • "האשראי בעסקאות הכי זולות כיום ניתן בריבית דו־ספרתית"

הריבית על הלוואות חוץ בנקאיות התייקרה / אילוסטרציה: Shutterstock
הריבית על הלוואות חוץ בנקאיות התייקרה / אילוסטרציה: Shutterstock

ענף המימון החוץ בנקאי, שמעניק אשראי למי שבדרך כלל מתקשים לקבלו בבנקים, נהנה בשנים קודמות מהתרחבות מרשימה בהיקפי פעילותו ובמספר החברות בענף שהנפיקו את מניותיהן בבורסה בת"א, על רקע סביבת הריבית האפסית שהניעה חגיגת צריכה והשקעות במשק.

נראה שהציבור בארץ עדיין לא הפנים שתם עידן הכסף הזול בהלוואות | פרשנות
הריביות של חברות כרטיסי האשראי הגיעו לשיעור דו-ספרתי, ומי השיאנית?
מחיר הריבית: רוכשי הרכבים מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות

אלא שכעת נערך הענף ל"חורף קר" במיוחד על רקע הזינוק החד בגובה הריבית במשק, שמעמידה את הריבית לאשראי הניתן ללקוחות החברות הפועלות בו על שיעור דו ספרתי.

מבדיקת גלובס עולה כי הזינוק בשיעורי הריבית בחודשים האחרונים הוא חוצה מגזרים, ובמקרים מסוימים אף מדובר בהכפלתה. כך, אם הבנקים העמידו בסוף 2021 אשראי צרכני בריבית ממוצעת של 4.7%, הרי שנתון זה עומד היום על 7.2% . בהלוואות שמעמידות חברות כרטיסי האשראי מדובר בעלייה לכ־10%, בעוד שבתחום האשראי לרכישת כלי רכב ניתן כיום האשראי בריבית של 11%, ולענף הנדל"ן הוא אף עשוי להגיע ל־14%.

 

התוצאה: הכבדת הנטל על הלווים למיניהם באופן שיגדיל, על פי ההערכות, את סכום ההפרשות להפסדי אשראי של הגופים המממנים, שמרביתם רשמו ירידה דו ספרתית במניותיהם בשנה האחרונה.

בבורסה בת"א נסחרות כיום קרוב ל־20 חברות בתחומי האשראי החוץ בנקאי, שפעילותן מגוונת ומתחלקת לתתי תחומים. רובן מתמחות בניכיון צ'קים ואשראי לעסקים, אחרות פועלות בתחום האשראי לנדל"ן (הקמת פרויקטים ורכישת קרקעות) ובתחום האשראי הצרכני.

בשנה האחרונה חווה הענף - שאחראי על קרוב ל־5% מעוגת האשראי במשק - טלטלה לא פשוטה, לאחר ששתיים מהחברות הקטנות בתחום - גיבוי אחזקות ויונט קרדיט, קרסו בעקבות אי סדרים כספיים חמורים בהיקף עשרות מיליוני שקלים שהתגלו בכל אחת מהן. קריסתן של השתיים, שפעלו בתחום ניכיון הצ'קים, הוציאה שם רע לענף כולו, שכבר נהנה מלגיטימציה בקרב המשקיעים, ופגעה קשות בתדמית החברות בו.

בד בבד זינקו כאמור הריביות שמציעות החברות הפועלות בתחום. ההערכה היא כי הלווים הצרכניים הטובים ביותר מקבלים כיום אשראי בריבית בשיעור של 9.3% בממוצע - כפול משיעור הריבית ששילמו אשתקד. בתחום האשראי החוץ בנקאי לנדל"ן, שעיקרו מימון קבלנים ופרויקטים, מדובר בזינוק מרמות של 7.6% אשתקד ל־12% שמקבלים היום הלווים הטובים ביותר. מדובר בריבית המאפיינת מזנין, הלוואות ביניים בפרויקטים לתקופות קצרות יחסית.

"הרעה במוסר התשלומים של לקוחות"

"איך שלא הופכים את זה, האשראי בעסקאות הכי זולות כיום במימון החוץ בנקאי ניתן בריבית דו־ספרתית", אומר מנהל בכיר בתחום. "אולי הן יגרדו 'קצת מלמטה' את ה־10%, אבל כל בר דעת בענף יודע שמי שנותן לצרכנים הלוואה בריבית של פחות מ־9% פשוט פועל בצורה לא ריאלית. מה שקורה בימים אלה זה אירוע של פעם בעשר שנים. הריביות חזרו לפחות 8 שנים לאחור.

את תוצאות העלייה בריבית ניתן היה לראות בדוחות הרבעון השלישי שפרסמה לאחרונה חברת מימון ישיר, שרשמה עלייה חדה של 143% בהוצאות בגין הפסדי האשראי ל־36 מיליון שקל, בעוד ששיעורם זינק מ־1.7% ברבעון השלישי אשתקד לכ־3% ברבעון המדווח. מימון ישיר ציינה כי העלייה משקפת "הרעה במוסר התשלומים של לקוחות החברה".

השונות בין החברות הפועלות בענף היא כאמור רבה. ישנן חברות כמו מימון ישיר, הגדולה בענף במונחי שווי שוק, שמתמחה באשראי צרכני לרכישת רכב והלוואות למשקי הבית; חברות אחרות כמו מכלול, ברקת ומניף מתמחות באשראי לתחום הנדל"ני ועוסקות בין היתר במימון פרויקטים. רוב החברות, ובהן ותיקת הענף בבורסה - אחים נאוי , מתמחות כאמור בתחום של ניכיון צ'קים. מדובר בעסקה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

עם זאת, מניות החברות החוץ בנקאיות כולן כבר מגלמות את חששות המשקיעים מפגיעה בעסקיהן, ובחינת חמש הבולטות שבהן - מימון ישיר , אחים נאוי, יעקב פיננסים , פנינסולה  ואס.אר אקורד  - מלמדת על תשואות שליליות לכולן. נחבלה פחות מניית אחים נאוי שמוביל דורי נאוי, שירדה בכ־14% השנה, בעוד שהאחרות נפלו בשיעור דו־ספרתי עמוק יותר שנע בין מינוס 24% (אס.אר אקורד של עדי צים) למינוס 37% (יעקב פיננסים של שאול נאוי, לשעבר מבעלי השליטה באחים נאוי).

 

בחברת מידרוג העריכו לאחרונה, כחלק מתחזיתם לביצועי הענף החוץ בנקאי בשנת 2023, כי הוא צפוי לרשום צמיחה מתונה יותר בתיק האשראי לצד שחיקה יחסית ברווחיות, לנוכח "עליית העלות של מקורות המימון, הגידול בהוצאות להפסדי אשראי וכן המשך תחרות גוברת בענף".

עוד לדברי מידרוג, "הסביבה הכלכלית תעיב על קצב הצמיחה הענף, כך שזה יתמתן באופן משמעותי. בפרט לאור הקשחת תנאי המימון מצד הבנקים, חוסר הנגישות של רוב החברות בתחום לשוק החוב לנוכח תשואות האג"ח הגבוהות, וירידות בשווי החברות בשוק ההון".

מחפשים גוף מממן נוסף שיהפוך ל"שותף לסיכון"

עדות נוספת לזינוק החד בגובה הריבית ניתנה לאחרונה בדיווח לבורסה של מניף שירותים פיננסיים , שבשליטת מבטח שמיר , הפועלת למימון פרויקטים נדל"ניים בעיקר. מניף דיווחה כי העמידה הלוואה בסך 192 מיליון שקל ליזם לצורך רכישת קרקע להקמת פרויקט דיור, שאותה תממן בנטילת אשראי זול יותר בהיקף של 150 מיליון שקל, בריבית שתעמוד בחלקה על 8% ובחלקה על 11%. מניף צפויה "לגזור" לעצמה את פערי הריביות מול היזם, שלפי ההערכות בענף ישלם עבור האשראי שייטול ממנה ריבית שנתית באזורי ה-14%.

מנכ"ל מניף, מאור דואק, אמר לגלובס כי מדובר ב"עסקה ייחודית שנוגעת למימון רכישת קרקע גדולה, שמגיעה עם תוכנית בניין עיר (תב"ע) למגורים, אלא שייקח זמן עד שתצא לפועל. הבנקים לא ששו לממן הרכישה, אך היזם מוכן ורוצה לממן אותה". החברה, לדבריו, "מבצעת עסקאות גדולות, ולא תמיד מעוניינת לקחת את כל העמדת האשראי על כתפיה", והדרך לעשות זאת היא לפנות לגוף פיננסי נוסף שיממן חלק מהעסקה ויהפוך "שותף שלנו לסיכון".

גורם אחר בענף החוץ בנקאי, הפועל בתחום הצרכני, מציין כי הנטל הגדול שייפול על משקי הבית בשל עליית הריבית, ישפיע לשלילה על התחום ויזניק את שיעור ההפרשות להפסדי אשראי. "כל משפחה עם משכנתה, שאולי יש לה עוד הלוואה צרכנית, רואה שההחזר זינק השנה בין 600 ל־1,000 שקל. זה מגדיל באופן סטטיסטי את מספר הלווים שלא משלמים", הסביר.

לדברי אותו גורם, "הריבית שזינקה הקטינה מיד את הביקוש להלוואות. האשראי המסוכן ביותר בתחום שלנו הוא אשראי לכל מטרה, כי בסופו של יום אין מאחוריו בטוחה. שם תהיה פגיעה משמעותית. מצד שני צריך לקחת דברים בפרופורציה - ההפרשות יטפסו ל־2% או 3% מסך תיק האשראי, אבל הן לא יגיעו ל־8%".

עוד כתבות

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי / צילום: מיכה לובטון

מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, ברוך שי, מודיע על עזיבה טרם סיום הקדנציה

שי היה אמור לסיים את הקדנציה השנייה שלו בתפקיד בשנת 2025, אך הוא יעזוב את תפקידו באוגוסט הקרוב אחרי כ-7 שנים ● בימים הקרובים יחל הליך מסודר לאיתור מחליפו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

מחיר למשתכן: חברה תקבל מחצית מהאגרות ששילמה

ביהמ"ש המחוזי קבע כי תוכנית מחיר למשתכן נועדה לסיוע לשכבות סוציו־אקונומיות נמוכות ● סכום המחלוקת היה 118,886 שקל בלבד, אך לפסק הדין, שיגיע בקרוב לבית המשפט העליון, עשויות להיות השלכות רוחב

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה הכריזה על ספליט. כך זה יעבוד

ענקית הטכנולוגיה שוב הדהימה את וול סטריט עם ביצועים פנומנליים ● אחת הבשורות בדוח היא מהלך לפיצול מניות ביחס של 1 ל-10: מה עומד מאחוריו, ואיך זה יתבצע בפועל? ● שאלות ותשובות

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל ● חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים ● ישראל מתגייסת

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

ה"וול סטריט ג'ורנל" ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס / צילום: Reuters, Artur Widak

"גל ראשון" של הכרה במדינה פלסטינית באירופה, והתגובה הישראלית

מנהיגי נורבגיה, אירלנד וספרד כינסו מסיבות עיתונאים בהן הצהירו כי הכרה במדינה פלסטינית היא "צעד הכרחי לשלום" ● מדינות אחרות באירופה כבר הכירו במדינה פלסטינית, אך שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר באופן מיידי את השגרירים להתייעצויות

המערכת הבריטית מקרינה גלי רדיו כנגד הכטב''ם / צילום: Shutterstock

לכיפת ברזל יש מתחרה חדש, זול ויעיל במיוחד

בבריטניה עובדים על פיתוח מערכות יירוט בעזרת גלי רדיו ● באיחוד האמירויות החליטו להפנות ייצור קליעים למזרח הרחוק ● והצי הצרפתי רוצה לנצל עבור כוחותיו את יכולות הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

אחרי ההכרזה על מדינה פלסטינית: המכה החדשה שעשויה להגיע מכיוון נורבגיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קרן העושר הנורבגית מתמודדת עם לחץ להפסיק להשקיע בישראל, למה כרים חאן החליט להודיע על הצווים בראיון ל-CNN, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על אוניברסיטה בברלין ובאירלנד מסקרים איך מדווחים בישראל על המדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

יועמ''שית לממשלה, גלי בהרב מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

היועמ"שית ופרקליטות המדינה: לבית הדין הפלילי בהאג אין סמכות לדון בעניין ישראל

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ופרקליטות המדינה הוציאו הודעה לפיה החלטת בית הדין הפלילי בהאג "משוללת בסיס" ● בין היתר התבססה בהרה מיארה על העקרון הקובע כי אם למדינה יש מערכת משפט עצמאית המפקחת ומבררת תלונות על התנהלות המדינה - אין מקום לבירור בבית הדין הבינלאומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; זינוק מדהים במניות האנרגיה הסולארית

S&P 500 ירד ב-0.6% ● הדוח של אנבידיה: עקפה את הציפיות ומזנקת במסחר המאוחר ● מיהם המשתכרים הכי הרבה מבין המנכ"לים בוול סטריט ● מכירות טסלה באירופה בשפל של 15 חודשים ● לאחר הדוח, מניית אנלוג דיוויסס מזנקת, טארגט צללה ● מודרנה וקומפיוג'ן זינקו ● בגולדמן סאקס ממליצים על שופיפיי ●  סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב מניותיו באנבידיה, מה הוא קנה? ● פרוטוקול הפד: בכירי הפד הביעו דאגה,האינפלציה לא יורדת ● ירידה מפתיעה במכירות הבתים הקיימים בארה"ב

רוני גל (מימין) וד''ר ירון דניאלי / צילום: כדיה לוי

הבכיר שמכריע אילו תרופות נוברטיס תפתח: "השאיפה היא כחצי מהמוצרים החדשניים יגיעו מבחוץ"

ד"ר רוני גל, שבמשך 17 שנה היה אנליסט בכיר של תעשיית הביומד, הפתיע את השוק כשחצה את הקווים והצטרף לנוברטיס כמנהל אסטרטגיה וצמיחה ראשי וחבר הנהלת נוברטיס העולמית ● בכנס חדשנות בבריאות שערכה השבוע נוברטיס ישראל בשיתוף קרן aMoon וסטארט-אפ ניישן סנטרל, הוא סימן את התחומים שבהם החברה מחפשת שיתופי פעולה. גם תרופות נגד השמנה באג'נדה

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

צילום: אלון גלבוע

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות: בלאנקו, באומן-בר-ריבנאי ומנצ'

תחרות הקריאייטיב העצמאית גרנות, שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן, התקיימה הערב בפעם הרביעית והצדיעה למהלכי ענף הפרסום בזמן המלחמה ● התחרות כללה 15 קטגוריות, והוגשו אליה 120 עבודות

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים

גלובס חשף כי בית ההשקעות הגדול בישראל מתכוון לחתוך בחצי את החשיפה של לקוחותיו למניות בישראל ונתקל בביקורת ● כעת נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות