מחיר הריבית: רוכשי הרכבים מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות, ומניית מימון ישיר נפלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • חברת האשראי הצרכני מדווחת על זינוק בהפרשות להפסדי אשראי, לצד עלייה בהכנסות המימון וברווח הנקי • סמנכ"ל הכספים אורן שקדי: "סביבת הריבית עלתה ויש הכבדה על הציבור. הוא מחזיר היום הרבה יותר כסף" • וכמה הכנסות הניב מגזין הרכב אוטו?

מגרש רכב יד שנייה / צילום: יוסי כהן
מגרש רכב יד שנייה / צילום: יוסי כהן

העלאות הריבית במשק עלולות להכביד על יכולת החזר החוב של משקי הבית בישראל ואיתות לכך סיפקה חברת האשראי הצרכני הגדולה בישראל, מימון ישיר, עם עלייה ניכרת בהפרשות להפסדי אשראי שרשמה. למרות שהחברה סיכמה רבעון שלישי מוצלח עם עלייה בהכנסות המימון וברווח הנקי, המשקיעים הגיבו בדאגה ושלחו את המניה לירידה של כ־7.5% ביום שני בת"א, ומתחילת השבוע היא מחקה 17% מערכה.

הבכירים עוזבים, אז למה החוסכים לא ממהרים? רשת הביטחון המפתיעה של שלמה אליהו | ניתוח
מי ילחץ על הבלמים? הקריסה שמלמדת - לפעמים מנהלים הם הסיכון הגדול ביותר לחברות
מה הפיל את מניית תדיראן ביותר מ-18% בתל אביב?

מימון ישיר , הנשלטת על־ידי קבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן ומנוהלת על־ידי ערן וולף, מעניקה מימון בעיקר ללקוחות פרטיים, בתחום ההלוואות לרכישת כלי רכב, וכן הלוואות לכל מטרה והלוואות מגובות נדל"ן למגורים.

ברבעון השלישי רשמה מימון ישיר עלייה חדה של 143% בהוצאות בגין הפסדי האשראי ל־36 מיליון שקל, בעוד ששיעורם זינק מ־1.67% ברבעון השלישי אשתקד ל־2.98% ברבעון ההחולף. בתשעת החודשים הראשונים עלה היקף הפסדי האשראי בשיעור של 77% ל־76.5 מיליון שקל.

מימון ישיר ציינה כי הזינוק ברבעון השלישי נבע "לאור הרעה במוסר התשלומים של לקוחות החברה", כשבנוסף היא ביצעה הפרשה של 8 מיליון שקל ברבעון (כ־0.7% במונחי שיעורי הפסד אשראי) ו־14 מיליון שקל מתחילת השנה "לאור הצפי לגידול בשיעור הפסדי האשראי". לצד זאת, תיק ההלוואות שבסיכון החברה עלה בכ־36% ברבעון השלישי של שנת 2022 , אל מול הרבעון המקביל אשתקד. נתון זה העיב על התוצאות הכספיות שבעיקרן כאמור היו חיוביות. ברבעון השלישי ההכנסות (נטו) מפעילות המימון הסתכמו ב־241 מיליון שקל, עלייה של 46% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה נרשמה עלייה בשיעור דומה בהכנסות מפעילות המימון שהסתכמו ב־727 מיליון שקל.

בשורה התחתונה בדוחות הרבעון נרשמה עלייה של 31% ברווח הנקי שהסתכם ב־55 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים עלה הרווח הנקי ב־38% והסתכם ב־202 מיליון שקל.

מחסור שנבע מקשיי שרשרת האספקה

עוד מדווחת מימון ישיר על שחיקה של 6% בהכנסות ממכירת רכבים ברבעון השלישי ל־41.2 מיליון שקל. עם זאת, בתשעת החודשים הראשונים של השנה, הכפילה החברה את ההכנסות ממכירת רכבים ל־120 מיליון שקל. פעילות זאת של החברה שהחלה אשתקד, הושפעה מהמחסור ברכבים שהורגש מתחילת השנה בשל קשיים בשרשרת האספקה העולמית.

עוד פעילות חדשה בחברה הוא מגזין הרכב אוטו שנרכש בפברואר השנה תמורת 19 מיליון שקל והניב מאז הכנסות מפרסום דרך אתר האינטרנט והירחון של 8.2 מיליון שקל, מהן 2.8 מיליון שקל ברבעון השלישי.

אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, התייחס לתוצאות בשיחה עם גלובס ואמר כי "למרות שהדוח הכספי משקף צמיחה בהלוואות בתחום הרכב, אי אפשר להתעלם מכך שסביבת הריבית עלתה ולדבר הזה יש השפעה שבאה לידי ביטוי בשני מקומות. אנחנו רואים ירידה בשווי ההוגן של תיק ההלוואות המיועדות למימוש, שם רשמנו ברבעון הפסד לפני מס של 20 מיליון שקל. מדובר למעשה בהתאמה שביצענו לנוכח עליית תשואות האג"ח בשוק (אג"ח בסיכון דומה לתיק ההלוואות המהוות בסיס לאומדן השווי ההוגן שלו, ח' ש')".

עניין אחר הוא הנטל הכלכלי של העלאות הריבית על הציבור: "אנחנו חושבים שיש הכבדה על הציבור. הוא נטל על עצמו משכנתאות והלוואות צמודות וגם בריביות פריים. ככה שהציבור מחזיר היום הרבה יותר כסף. העלייה בעומס ההלוואות באה לידי ביטוי במסגרת הפסדי האשראי (שרשמה מימון ישיר, ח' ש')".

תיק האשראי של החברה עדיין צומח

מימון ישיר היא אחת ההנפקות המוצלחות בבורסה בגל ההנפקות של השנים האחרונות. החברה הונפקה בסוף אוגוסט 2020, כאשר מאז עלתה המניה בקרוב ל־50%. בסיכום שנתיים, לאחר הירידה שנלוותה לפרסום הדוחות, המניה הניבה תשואה כמעט מאוזנת.

תיק האשראי של מימון ישיר עדיין נמצא במגמת צמיחה מרשימה. הוא הסתכם ב־5.4 מיליארד שקל בסוף ספטמבר, עלייה של מעל ל־55% בתוך שנה. הצמיחה הגיעה גם בתחום האשראי לרכבים וגם מהעמדת אשראי צרכני לציבור. החברה מדווחת כי הגדילה במידה רבה את ההלוואות לרכישת רכבים חדשים, שהסתכמו בסוף ספטמבר האחרון ב־3.4 מיליארד שקל, מול 2.5 מיליארד שקל בסוף שנת 2021.