מי ילחץ על הבלמים? הקריסה שמלמדת - לפעמים מנהלים הם הסיכון הגדול ביותר לחברות

סם בנקמן-פריד היזם הצעיר שמאחורי קריסת בורסת הקריפטו השנייה בעולם פיתח הרגלים ניהוליים הרסניים • מומחים שהתראיינו בימים האחרונים לכלי התקשורת המובילים בעולם מנתחים את מבנה האישיות ואת מסלול הנפילה ומסבירים מה חברות יכולות לעשות כדי למנוע מצבים דומים

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

השבוע האחרון לא היה מוצלח במיוחד לכוכבים הגדולים של הקפיטליזם - החל מנפילתו של כוכב הקריפטו סם בנקמן-פריד ועד לכאוס הרציף בטוויטר מאז כניסתו של אילון מאסק כבעלים החדשים של הרשת החברתית. התנהלותו של מאסק בטוויטר, כולל החלטות גורליות מהירות, לעתים מדי, והיפוכן, אומנם מחזקות את הצהרתו כי כהונתו בטוויטר "לא משעממת" עד כה, אך התנהלות זו גם חושפת את בעיות הניהול הגדולות שחוזרות על עצמן כאשר אין בעלי מניות משמעותיים בתמונה מלבד בעל השליטה. 

היזם בן ה-30 שהפיל את שוק הקריפטו: הכירו את סם בנקמן-פריד 
כך הפך מאסק לתמרור אזהרה למנהלים ולעובדים 
השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים 

גם במקרה של בנקמן-פריד, בעליה של בורסת הקריפטו שקרסה FTX, אפשר לטעון כי הוא "גאון", אך גם לגאונים לפעמים צריך לומר לעצור כדי שיענו על שאלות משמעותיות בנוגע לניהול שלהם. כאשר מיליארדרים כאלה יוצרים בחברות בבעלותם מודל של דיקטטורה, נורות אדומות נדלקות. גורו המנהיגות מבית הספר לניהול בייל, ג'פרי זוננפלד, הסביר בראיון לרשת CNBC כי "אין ספק שסם בנקמן-פריד הוא גאון. אבל מה שקשה באמת הוא שלמישהו חייבת להיות היכולת ללחוץ על הבלמים שלו ולשאול אותו שאלות. כשהאנשים האלה מפתחים מודל ניהול של קיסר לכל החיים - אין באמת לקיחת אחריות".

מעטים יפקפקו בגאונותם של אילון מאסק או מארק צוקרברג, לצורך העניין, ואין ספק שלא ישימו את החברות שלהם באותה הקטגוריה של עסקים שקרסו לחלוטין, אך כאשר אין מספיק השגחה עליהם - ישנה אפשרות סבירה לכישלון. 

המנכ"לים התנהלו ככוכבי רוק

רבים מציינים את ת'ראנוס של אליזבת הולמס, או את WeWork של אדם נוימן, כחברות שבהן לא הייתה השגחה ראויה על המנכ"ל, והן התרסקו. בחברות אלה המנכ"לים התנהלו ככוכבי רוק או קיסרים שאף אחד לא יכול היה להתווכח איתם, ולכן גם קרסו.

ג'פרי זוננפלד אף מזכיר את WebMD, מייספייס ונאפסטר. "כל כך הרבה חברות נפלו מהצוק מפני שלא היה להן דירקטוריון ראוי", סיפר גורו המנהיגות לרשת CNBC, "אף אחד לא הבין איך מוציאים את המיטב מגאונים".

במקרה של בנקמן-פריד, שהתפטר מתפקידו כמנכ"ל FTX והגיש בקשה לפשיטת רגל ביום שישי האחרון, לא היה דירקטוריון בחברה שיכול היה לשאול אותו את השאלות הקשות בנוגע לנזילות החברה, למשל.

אך גם דירקטוריונים לא תמיד יכולים להשתלט על "גאונים". מארק צוקרברג הוא דוגמה לכך. כשמטא (לשעבר פייסבוק) הודיעה כי תתמקד בעיקר בעולמות המטא-וורס בשנה שעברה, לדירקטוריון החברה לא היה כוח מהותי להטיל ביקורת על ההחלטה.

מטא פיטרה השבוע לא פחות מ-11 אלף עובדים ברחבי העולם והודיעה כי תקפיא גיוסי עובדים חדשים, בעודה מתמודדת עם ירידה משמעותית בהכנסות והוצאות גדולות יותר על ההימור על המטא-וורס, עליו צוקרברג גם אמר שייתכן שלא ישתלם בעשור הקרוב.

גם מניות טסלה לא היו חסינות בפני ההשתלטות של אילון מאסק על טוויטר. מניית החברה צנחה השבוע לאחר שמאסק סיפר לעובדי טוויטר כי נאלץ למכור מניות טסלה כדי "להציל" את הרשת החברתית. חלק מהאנליסטים בוול סטריט מציינים כי טוויטר הפכה להיות סיכון משמעותי לטסלה, והפסיקו להמליץ על מניית יצרנית הרכב. 

סיכון פיננסי משמעותי 

צוקרברג וגם מאסק, למרות שאינו מייסד טסלה, היו אחראים על בניית חברות בשווי 2 טריליון דולר, אם כי שתי החברות גם איבדו את שווי השוק המרשים הזה בצניחת המניות בשל מגוון גורמים - החל מסיבות מאקרו-כלכליות וכלה בסיכוני ענף ספציפיים. גם החלטות המנהלים היוו פגיעה משמעותית בשווי החברות.

מחקרי שוק מראים כי מייסדי חברות יכולים להיות סיכון פיננסי משמעותי לשווי החברות לאורך זמן. בשנה הראשונה שלהן, חברות מובלות מייסדים אומנם מציגות ביצועים טובים יותר מאשר כאלה שלא - כך לפי מחקר במגזין העסקים של הרווארד שבחן יותר מ-2,000 חברות ציבוריות - אך נראה כי אין כל שינוי בתוצאות החברות שלוש שנים לאחר הנפקת החברה. לפי המחקר, אחרי הזמן הזה מנכ"לים-מייסדים מתחילים להוריד את ערך החברה.

במקרה של טוויטר, השחקנים המשמעותיים בעסקת הרכישה של מאסק, כמו חברת ההשקעות פידליטי, חברת ההחזקות ברוקפילד ומייסד טוויטר והמנכ"ל לשעבר ג'ק דורסי, לא קיבלו או לקחו כיסא בדירקטוריון החברה - מה שהוביל לכך שלא היה פיקוח משמעותי על העסקה. כעת, מאסק מחלק את זמנו בין 6 חברות שונות: טסלה, SpaceX, סולאר סיטי/טסלה אנרגיות, טוויטר, ניורולינק ו- The Boring Company שאמורה להמשיך לפתח את ההיפרלופ. 

דרוש: דירקטוריון חזק

לפי כלכלנים בכירים בוול סטריט, חברות שמובלות על-ידי "גאונים" כמו מאסק זקוקות בראש ובראשונה לדירקטוריון חזק שיספק בלמים ואיזונים לחברה, שאותם רשויות ניירות ערך או רגולטורים אחרים לא יכולים לספק. דירקטוריון חזק גם יכול לזהות מהר יותר האם התנהלות החברה עומדת ביעדים שהוצבו.

נציין כי על רקע המשברים האחרונים, חלק מהמנהלים-מייסדים שנמצאים באור הזרקורים הודו באחריותם בכישלונות. בנקמן-פריד צייץ בסוף השבוע שעבר כי הוא מתנצל, והודה כי פישל וכי "היה צריך לפעול טוב יותר". בהודעה הרשמית על גל הפיטורים במטא, צוקרברג התנצל בהצהרתו ואמר כי הוא לוקח אחריות מלאה. "אני המייסד והמנכ"ל, אני אחראי לבריאות החברה שלנו, ליעדים שלנו ולהחלטות כיצד נבצע מהלכים, כולל המהלך הזה, ובסופו של דבר זאת הייתה ההחלטה שלי".

מאסק היה פחות נחרץ בנוגע לאחריותו, אך הזהיר בציוץ: "שימו לב שטוויטר יעשה המון דברים טיפשיים בחודשים הקרובים".

אך עם כל המנכ"לים-המייסדים שלוקחים אחריות, בוול סטריט מציינים כי עדיף תמיד שיהיה דירקטוריון בחברה שיבצע את הביקורת - בתכיפות רבה יותר ובהקדם. בהקשר זה, זוננפלד אמר כי "הם חייבים להיות מנוהלים, חייבים להנחות אותם שהם מוכרחים לכנס דירקטוריון שיוציא את המיטב מהם, כדי שלא יפתחו תחושת בלתי מנוצחות אימפריאליסטית".