מגדל ביטוח | ניתוח

הבכירים עוזבים, אז למה החוסכים לא ממהרים? רשת הביטחון המפתיעה של שלמה אליהו

למרות המשבר הניהולי העמוק שנמשך כבר עשור, על פניו הביצועים של מגדל יציבים • היקף הנכסים לא נפגע דרמטית, וגם רשות שוק ההון מסתפקת שנים באיומים בלבד על שלמה אליהו, בעל השליטה שסומן כסיבה המרכזית לרוב הפרישות • אבל האם העזיבות האחרונות של מנכ"ל ויו"ר מגדל מתחילות לסדוק את החומה בין מאבקי הצמרת לאיתנות הפיננסית של חברת הביטוח?

שלמה אליהו / איור: גיל ג'יבלי
שלמה אליהו / איור: גיל ג'יבלי

בשבוע שעבר נפל דבר בקבוצת הביטוח מגדל , שבשליטת שלמה אליהו. אי היציבות התאגידי בחברה שבר שיאים, שאפילו מי שעוקב אחריה מקרוב וראה כבר למעלה מתריסר מנכ"לים ויושבי ראש עוזבים בתוך עשור, לא חשב שיראה. שבוע אחרי שהמנכ"ל, שגיא יוגב, עזב את החברה תוך שהוא מפנה אצבע מאשימה לכיוונו של אליהו, שלטענתו יצר "סביבת עבודה שמקשה על ניהול מיטבי", איבדה החברה גם את היו"ר יפתח רון־טל. רון־טל היה מסוכסך עם אליהו כמעט מהרגע הראשון למינויו, למרות שהיה מינוי של אליהו עצמו.


● אחרי ששילמה לו מיליונים: מוטי רוזן בדרך חזרה לתפקיד יו"ר מגדל 

● הסערה במגדל: המפקח על הביטוח שוקל לקחת מידי שלמה אליהו את היתר השליטה
יו"ר מגדל ביטוח, יפתח רון-טל, מתפטר מתפקידו ועולה למתקפה
מי יסכים לנהל את מגדל? בורסת השמות נפתחה  

רון־טל הוא היו"ר השביעי שעוזב את החברה מאז רכש אותה אליהו בשנת 2012 מידיי ג'נרלי האיטלקית (כולל אהרון פוגל שהיה היו"ר טרם הרכישה ועמוס ספיר שכיהן כיו"ר זמני) ואילו יוגב הוא המנכ"ל השישי שפוטר או התפטר באותה תקופה (כולל יונל כהן שמונה עוד בתקופת ג'נרלי).

 
  

עם היוודע "החור" החדש בהנהלת מגדל, היה ברור שרשות שוק ההון תהיה חייבת להתערב, והתערבות כזו אכן הגיעה ביום חמישי כאשר מ"מ ראש הרשות, עמית גל, שלח מכתב חריף לחברה. גל הצהיר כי הוא שוקל לעשות שימוש בסמכויותיו, "לרבות שינוי ההיתר להחזקת אמצעי שליטה ולשליטה במבטחים". השימוש בסמכויות "עשוי להתייחס גם להיבטים הנוגעים לגרעין השליטה והיקפו, מערכת היחסים בין החברה לבין מגדל ביטוח ועדכון כתבי התחייבויות להשלמת הון עצמי שניתנו יחד עם ההיתר האמור".

רכבת ההרים הזו בצמרת החברה שהייתה רק לפני שנים ספורות בעלת השווי הגדול ביותר בעולם הביטוח הישראלי וכיום נמצאת במקום החמישי בלבד, מעלה מספר תהיות שנראה כי ימשיכו להעסיק את השוק גם בחודשים הקרובים.

למה החוסכים לא נוטשים את מגדל?

בינתיים, נראה שהחוסכים לא מתרגשים משרשרת העזיבות בצמרת החברה והיחסים העכורים בין אליהו למנהליו הבכירים ולרגולטור המפקח עליו. גם לנוכח הסערות שפקדו את החברה, מגדל איבדה למתחרים במהלך השנה האחרונה 2 מיליארד שקל מנכסי ניהול הפנסיה שלה (גייסה 1.7 מיליארד שקל בנכסי גמל). מדובר במספרים דומים לאלה של המתחרה, הראל, ולא באובדן נכסים מהותי.

 
  

אובדן קשה הרבה יותר התרחש לאחרונה באלטשולר שחם. בית ההשקעות הגדול בישראל איבד למתחריו כ־50 מיליארד שקל בקופות הגמל והפנסיה שלו (יחד) בתוך 12 חודשים, על רקע תשואות חלשות במיוחד שסיפק באותה תקופה.

סיבה מרכזית לפער בין מגדל לאלטשולר שחם היא סוכני הביטוח, ששומרים למגדל אמונים ולא ששים לנייד ממנה לקוחות. מגדל, המנהלת כספי פנסיה וגמל בהיקף של כ־120 מיליארד שקל (מתוך כ־320 מיליארד שקל המנוהלים בכל אפיקי החיסכון של החברה), נתפסת מאז ומעולם בתור החברה של סוכני הביטוח. זאת בניגוד לאלטשולר שחם, שבמשך פרק זמן ארוך ידעה מערכת יחסים בעייתית עם הסוכנים. אלה, אמנם הביאו לאלטשולר שחם כ־70% מהפעילות שאפשרה לו צמיחה מטאורית כשהתשואות היו בשיא, אבל כשהתשואות ירדו בשנה וחצי האחרונות, אותם סוכנים שחשו פגועים מהעמלות והיחס שקיבלו מאלטשולר שחם, הזדרזו לנייד ממנו לקוחות.

החלטה מ־2013 מצילה את מגדל של היום

עד כמה מגדל היא חברת סוכנים? בסמוך לרכישת השליטה בחברה, החליט אליהו לבטל את השיווק הישיר של מוצרי ביטוח וחיסכון במגדל והתמקד בשיווק על ידי הסוכנים. למרות שניתן כיום להצטרף לחברה גם ללא סוכן, הסוכנים עדיין רואים באליהו כמגן, ובעיקר לא מרגישים את השינויים בקצה הפירמידה על התנהלות השוטפת של החברה.

הרוב המכריע של הסוכנים לא מדבר עם המנכ"ל ובוודאי לא עם היו"ר, אלא עם מנהלי המחוזות ולכל היותר עם מנהל ערוצי ההפצה, או כפי שתימצת זאת בעל סוכנות: "הדבר הכי חזק בחיים הוא האינרציה. סוכן שעובד 20-30 שנה במגדל לא יעזוב כי החליפו מנכ"ל או יו"ר שהוא לא ראה מעולם".

בנוסף, בעוד שאלטשולר שחם מציע מוצרים בתחום החיסכון וההשקעות בלבד, למגדל מגוון מוצרים רחב הרבה יותר ומנוף גדול יותר אל מול הסוכנים. כאשר מנהל מחוז פועל אל מול מנהל סוכנות או אף מול סוכן עצמאי, הוא יכול להציע הנחה בדמי ניהול, מוצרים זולים כמו ביטוח חיים או פוליסת בריאות נרחבת למי שימכור מוצרי מגדל, כך שמרחב התמרון שלו גדול יותר.

ולבסוף ישנה כמובן שאלת התשואות שהנחיתה מכה קשה על אלטשולר שחם. מגדל ממוקמת מבחינת התשואות באמצע הטבלה, לא מצטיינת, אך גם לא בתחתית, כלומר היא לא "מככבת" מעל דפי העיתון כמי שהשקעותיה לוקחות כסף מהיד של החוסכים. בעוד שחלק ניכר מאותם כספים שנוידו ממנה מגיע מחוסכים שמחפשים את הכוכב התורן, הציבור ברובו לא ממהר לנייד את החיסכון שלו כל עוד התשואות אינן קטסטרופליות.

עם זאת, לא לעולם חוסן. בכירים בסוכנויות הביטוח אומרים בשיחה עם גלובס כי בימים האחרונים ישנה הרגשה בקרב הלקוחות כי הפעם משהו השתנה והחומה שיצרו במגדל בין המאבקים בצמרת לבין המערכת עצמה מתחילים להיסדק. "הפעם יש שינוי וזה מתחיל לחלחל אל הלקוחות. אותי הדאיגה יותר מהעזיבה של המנכ"ל והיו"ר העזיבה של מנהל ההשקעות הראשי לשעבר גיא פישר, כי זה מלמד על שינויים אפשריים באסטרטגיית ההשקעות, בחברה שזקוקה להשקעות לטווח ארוך", אמר מנהל סוכנות.

חשוב להדגיש כי נכון להיום המצב במגדל לא מסכן את כספי החוסכים. הכספים מנוהלים על ידי ועדות השקעות נפרדות כשלהנהלת החברה ולדירקטוריון אין השפעה עליהן. עם זאת, חוסר היכולת לתכנן לטווח ארוך בשל תחלופה גבוהה בצמרת, מדאיג את רשות שוק ההון ולכן זו החליטה להתערב.

רשות שוק ההון תיקח את השליטה מאליהו?

מאחר שלקיחת השליטה היא צעד קיצוני המהווה פגיעה בזכות הקניין של אליהו (המחזיק ב־64% ממניות מגדל) נראה כי רשות שוק ההון לא תמהר לנקוט צעד כזה, אלא אם תחשוש באמת לפגיעה בכספי החוסכים, שכאמור עודנה רחוקה.

האירוע הקרוב ביותר למהלך שכזה היה מינוי נאמן לכלל ביטוח בסמוך להעברת השליטה באי.די.בי הקורסת, שהחזיקה בכלל, מידיו של נוחי דנקנר לאדוארדו אלשטיין, כאשר לאחרון לא היה היתר החזקה בחברת בביטוח.

עם זאת, גל בהחלט יכול ללכת עד הסוף בשורה ארוכה של צעדים אחרים שהעלה במכתבו, דוגמת תקופת כהונה של 3 שנים לפחות ליו"ר החדש, או איסור מחדש על אליהו למשוך דיבידנדים ממגדל (רק לפני כמה חודשים הוסרה המגבלה שמנעה מבעל השליטה למשוך דיבידנדים מחברת הביטוח).

הסיכויים לכך גבוהים יותר כיוון שמדובר בצעדים שכבר ננקטו כלפי אליהו ובאיומים שהופנו כלפיו לא פעם במהלך כהונתו של הממונה הקודם, ד"ר משה ברקת. השאלה אם הוא יעשה זאת לפני מינוי שר אוצר חדש שעשוי לשנות גישה כלפי מגדל, לטוב או לרע. בשוק יש המעריכים כי גל יקדם לפחות חלק מהצעדים כבר בטווח המידי, מה שיאפשר לו למתג עצמו כמי שפועל בקשיחות לקידום ממשל תאגידי תקין ואולי אף יאפשר לו להפוך לממונה קבוע על שוק ההון.

מדוע מנהלים ממשיכים להגיע למגדל?

למרות הניסיון המר של מספר דו ספרתי של מנהלים בכירים שלא שרדו זמן רב תחת אליהו (חלקם חודשים ספורים) והאיום המתמיד שבעל השליטה ההפכפך יוביל להדחתם - שורת מועמדים מתייצבת דרך קבע כדי לאייש את המקום שהתפנה ונענים לחיזוריו של אליהו.

מלבד השכר המתגמל (קרוב לרבע מיליון שקל בחודש למנכ"ל או ליו"ר), אין בשוק ההון הישראלי, ובמיוחד לא בענף הביטוח עודף תפקידים פנויים שיכולים להשתוות ברזומה העסקי למנכ"ל או יו"ר מגדל.

בנוסף, במעין "הפוך על הפוך", שלמה אליהו מהווה את פוליסת הביטוח הטובה ביותר עבור מי שייענה לפנייה לנהל את החברה - אם יצליח ואם לא בתפקידו. הן יוגב והן רון־טל המחישו זאת במכתבי ההתפטרות שלהם, כשציינו את סביבת העבודה בחברה שלא מאפשרת את ניהולה.

עם זאת, ההתערבות הבלתי פוסקת של אליהו בניהול החברה מעלה ספקות לגבי הגעתם של מנהלים בדרג הבכיר ביותר למגדל, כאלו שכבר עשו לעצמם שם ויכולים רק להפסיד מהצטרפות לחברה. לכן, יש גם מי שמעריכים שרונן אגסי, משנה למנכ"ל לאומי ומנהל החטיבה העסקית בבנק, המועמד המועדף על אליהו לתפקיד המנכ"ל, לא יגיע לחברה, על מנת שלא לפגוע במוניטין שיצר לעצמו.

מנגד, האיום הנוכחי של מ"מ הממונה על ענף הביטוח לחייב את החברה למנות יו"ר לתקופה של שלוש שנים לפחות, עשויה לשכנע בכירים בשוק ההון להציע מועמדות לפחות לתפקיד היו"ר. מינוי לתקופה ארוכה, יכול להעניק לחברה את היציבות המיוחלת.

מחיר המשבר הניהולי: מצנחי זהב של יותר מ־20 מיליון שקל לבכירי מגדל שעזבו

לנוכח המצעד הבלתי נגמר של מנהלים בכירים שפרשו מתפקידי מנכ"ל ויו"ר קבוצת הביטוח מגדל בשנים האחרונות, מתחדדת השאלה לגבי נחיצותם, כשברקע גם השכר השמן ומצנחי הזהב הנדיבים להם זכו.

התגמולים להם יזכו שני הפורשים האחרונים מהקבוצה - המנכ"ל שגיא יוגב (בחודש שעבר) והיו"ר יפתח רון טל (בשבוע שעבר) - צפויים להעביר את עלות חבילות הפרישה ששילמה מגדל למעל 10 בכירים (יו"ר או מנכ"ל) שעזבו אותה בתקופת אליהו אל מעל ל־20 מיליון שקל. זאת מאחר שכל אחד מהפורשים בשנים האחרונות, ששכרם החודשים עמד על יותר מ־200 אלף שקל, היה זכאי מעצם תפקידו לתשלום עבור תקופת הודעה מוקדמת ולתשלומים נוספים דוגמת תקופת העדר תחרות לאחר מועד סיום ההעסקה.

כך, היו"ר הקודם, מוטי רוזן שעזב לאחר שלושה חודשים בלבד, פרש עם תגמולים של 3.5 מיליון שקל המורכבים בין היתר מפיצוי בגובה מיליון שקל בגין עיכוב שחל באישור כניסתו לתפקיד. הסכום צפוי להיות גבוה הרבה יותר בצל מחלוקת שנותרה בין הצדדים.

לחוזים האחרונים נכנס סעיף הסתייגות

נראה שבמגדל לא סמכו על עצמם לגבי משך כהונת הבכירים, ולחוזיהם של יוגב (שכר חודשי של 239 אלף שקל), ורון־טל (שכר חודשי של 231 אלף שקל) הוכנס סעיף לפיו תשלום בגין אי התחרות ייכנס לתוקף רק לאחר שהם ישלימו 18 חודשי עבודה בחברת הביטוח, כך שלפחות בהיבט הזה, הפיצוי יהיה נמוך יותר. למצנחי הזהב יש להוסיף תשלום בגין שירותים משפטיים הנשכרים כדי להתמודד עם המחלוקות הכספיות שהשיתו עלויות של מאות אלפי שקלים נוספים.