מי יסכים לנהל את מגדל? בורסת השמות נפתחה

אחרי ההתפטרויות של היו"ר יפתח רון-טל, המנכ"ל שגיא יוגב והאקטואר הראשי אסף מיזן, נשאלת השאלה האם שלמה אליהו עדיין יצליח לשכנע בכירים להגיע לחברה,  כשברקע נמצא האיום של רשות שוק ההון ליטול ממנו את היתר השליטה • המועמד המוביל לתפקיד המנכ"ל הוא רונן אגסי; לתפקיד היו"ר בורסת השמות ארוכה ופתוחה יותר

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ביטוח / צילום: עינת לברון
שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ביטוח / צילום: עינת לברון

אחרי התפטרותם של יו"ר מגדל ביטוח, יפתח רון-טל, ושל המנכ"ל שגיא יוגב, החלה בסוף השבוע להתמלא בורסת השמות להחליף את השניים. המועמד המוביל לתפקיד המנכ"ל הוא רונן אגסי שהיה מועמדו של בעל השליטה בחברה שלמה אליהו לתפקיד המנכ"ל טרם מינויו של יוגב.

במגדל  יצטרכו לאייש במהרה את התפקידים, ויצטרכו לעשות זאת תחת עינה הפקוחה של רשות שוק ההון. ביום חמישי שלח מ"מ ראש הרשות, עמית גל, מכתב חריף לחברה בעקבות שורת הבכירים שעזבה את החברה מאז רכש אותה אליהו ב-2012 וכבר כוללת יותר מתריסר מנכ"לים ויו"רים.

במכתב הצהיר גל כי הוא שוקל לעשות שימוש בסמכויותיו, "לרבות שינוי ההיתר להחזקת אמצעי שליטה ולשליטה במבטחים. השימוש בסמכויות "עשוי להתייחס גם להיבטים הנוגעים לגרעין השליטה והיקפו, מערכת היחסים בין החברה לבין מגדל ביטוח ועדכון כתבי התחייבויות להשלמת הון עצמי שניתנו יחד עם ההיתר האמור".

במכתב שהופנה גם לבעלי השליטה בחברה, שלמה וחיה אליהו, ולחברי דירקטוריון החברה ודירקטוריון מגדל, צוין כי לעמדת הממונה, "הכשלים והליקויים המאפיינים את הממשל התאגידי של מגדל ביטוח מזה תקופה", לצד התחלופה הרבה בצמרת, "מעצימים את חוסר היציבות הניהולית המשמעותי בחברה".

גל ציין במכתבו כי על מנת לסיים את תחלופת בעלי התפקידים, הממונה עשוי לדרוש גם למנות יו"ר למגדל ביטוח לתקופה של 3 שנים לפחות. כמו כן, הוא עשוי לבסס הפרדה מבנית בין חברת ההחזקות והחברה הבת שלה מגדל ביטוח, ולהטיל מגבלות נוספות. במגדל השיבו למכתב בטענה כי הממונה לא חשוף לכל המידע אודות המתרחש בחברה.

ההחרפה ביחסים בין מגדל למי שמפקח עליה צפויה לעמוד ברקע מינוי המנכ"ל והיו"ר הבאים. אגסי, כיום בכיר בבנק לאומי והמועמד המוביל, מועדף על ידי אליהו לתפקיד כבר זמן ארוך. זאת בעוד שרון-טל כיו"ר העדיף את ידין ענתבי מבנק הפועלים (לשעבר המפקח על הביטוח).

כעת, כשגם רון-טל מחוץ לתמונה, שמו של אגסי חוזר לשולחן. השאלה אם לאור התחלופה הגבוה בגדל הוא ירצה להגיע. הסיכויים כי יסכים לקבל את התפקיד יגדלו אם אגסי יקבל הבטחה מצד אליהו למינוי לתקופה ארוכה, בדומה לאיום שהשמיע רשות שוק ההון במכתב שנשלח למגדל ביום חמישי האחרון, שבו ציין מ"מ הממונה על שוק ההון, עמית גל, כי ברשות שוקלים להחיל על מגדל חובה לשריין את מינויו של היו"ר הבא לתפקיד של שלוש שנים לפחות.

עם זאת, נציין כי גם היותו של בעל תפקיד במגדל מינוי של אליהו, הדבר אינו מבטיח הישארות בתפקיד לאורך זמן. מספיק לציין את שמו של רון-טל, שאומנם היה המועמד של בעל השליטה, אך מהר מאוד היחסים ביניהם התערערו ואליהו חיפש הזדמנות להדיח את היו"ר זמן לא קצר.

מועמד מתוך החברה ששמו עלה לאחרונה הוא עמית אורון, מנהל חטיבת החיסכון ארוך הטווח של החברה ואת קרן הפנסיה שלה, מקפת. הוא משמש בתפקידים בכירים בקבוצת מגדל מזה כשבע שנים. אורון, רואה חשבון במקצועו, בעל ותק של יותר מ-20 שנים בענף הביטוח ושימש בעבר כחשב בכלל ובהראל וכסמנכ"ל ביטוח, פנסיה וגמל בחברת איילון.

מועמד נוסף הוא ליאור רביב, מנכ"ל סוכנות הביטוח מבטח סימון שבבעלות מגדל. רביב היה עד למינוי האחרון משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הלקוחות וערוצי ההפצה במגדל ונמצא בחברה כבר כמעט 20 שנה. עם זאת, קשה לראות את רביב עוזב את מבטח סימון אחרי חמישה חודשים בלבד בתפקיד.

בחינת הנהלת מגדל מעלה כי לצד אורון שמכהן בהנהלת מגדל ורביב שהיה עד לא מזמן חברת הנהלה, מכהן בה גם ירון שמאי, שהצטרף לחברה לפני כשלושה חודשים והחליף את רביב כמנהל חטיבת הלקוחות וערוצי ההפצה. שמאי היה בעברו משנה למנכ"ל כלל ביטוח וניהל את ערוצי ההפצה בחברה ואת תחום ביטוח החיים.

מהעליון לתפקיד יו"ר מגדל?

באשר לתפקיד היו"ר, אפשרות אחת שעלתה לאחרונה היא מינויו של יו"ר חברת ההחזקות, שופט העליון בדימוס חנן מלצר לתפקיד יו"ר חברת הביטוח. מלצר אמר בעבר בשיחה עם גלובס כי אינו לוטש עיניים לתפקיד יו"ר חברת הביטוח, גם במחיר של עזיבת החברה בשל סירובו לקבל את המינוי לתפקיד תובעני יותר מאשר יו"ר חברת ההחזקות. אולם נראה כי אליהו סומך עליו ולא מן הנמנע כי ינסה להפעיל עליו לחץ לקבל כעת את תפקיד יו"ר חברת הביטוח.

שם נוסף שעולה כמועמד לתפקיד היו"ר הוא זה של מוטי רוזן, שכבר כיהן בתפקיד רק לפני כשנה וחצי. רוזן נאלץ לעזוב אחרי שהמנכ"ל הקודם, רן עוז, טען כי היו"ר חותר תחתיו ומתערב יותר מדי בעבודתו. רוזן אומנם פרש עם מצנח זהב של מיליונים אחרי שלושה חודשים בלבד בתפקיד, לאחר שהדירקטוריון תמך בעוז ולא בו, אך לא מן הנמנע כי כעת ישוב לסיבוב נוסף בחברה.

אל שני השמות האלו מצרף זה של בכיר נוסף לשעבר בעולם הביטוח, איש הביטוח הוותיק, איזי כהן. הוא כיהן בעבר כמנכ"ל מגדל, עוד טרם רכש אליהו את החברה מידיה של חברת ג'נרלי האיטלקית ב-2012. לאחר מכן ניהל כהן את המתחרה הגדולה של מגדל באותן שנים, כלל ביטוח. באוגוסט האחרון הוא התפטר מתפקידו כדח"צ בחברת אידיאי (המחזיקה בביטוח ישיר) אחרי פחות משלוש שנים, וכעת עשוי לנסות להתמנות לדירקטוריון מגדל, תפקיד אליו ניסה להתמנות מספר פעמים בעבר.

בכיר נוסף בעולם הביטוח שעשוי להיות מועמד הוא אריק יוגב, עד לא מזמן מנכ"ל איילון ביטוח. יוגב מכיר את מגדל לאחר שכיהן בעבר כמשנה למנכ"ל מגדל , מנהל חטיבת הלקוחות בקבוצה ויו"ר חברות הבת וכן שימש בעבר כמנכ"ל מבטח סימון.

שמות נוספים שעלו בימים האחרונים לתפקיד היו"ר מגיעים מתוך חברת ההחזקות. הראשון הוא של המנכ"ל יוסי בן ברוך. הוא כבר החליף את רון-טל באחד התפקידים שהאחרון נשא, לאחר שהיו"ר המתפטר כיהן כמנכ"ל חברת ההחזקות בעקבות החלטתו של אליהו שלא לשלם את חלקה של מגדל החזקות בשכרו ולא להעניק לו הגנה משפטית בשל תפקידו כמנכ"ל החברה האם. בן ברוך מכיר היטב את מגדל ביטוח מאחר שבתפקידו האחרון היה סמנכ"ל הכספים של החברה.

לגלובס נודע כי בתוך הדירקטוריון יש גם הרואים עצמם כמועמדים לתפקיד היו"ר, בהם לדוגמה הדירקטור אבי דותן.