הוא עוד ישוב? מאחורי פיצוץ המגעים בין פרנקל והמשקיעים המוסדיים בשופרסל

איש העסקים שניהל מגעים לרכישת החזקה מהותית ברשת המזון, נסוג לאחר שלא הצליח לשכנע מספיק גופים מוסדיים למכור לו ממניותיהם

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

יום לאחר נסיגתו של המיליארדר אהרון פרנקל מכוונתו לרכוש החזקה משמעותית במניות רשת המזון שופרסל, יש מי שמעריך כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא. בימים האחרונים נוהלו מגעים אינטנסיביים בין פרנקל לבין הגופים המוסדיים המחזיקים במניות שופרסל, במטרה לגבש עסקה שבה ירכוש מידיהם, בשלב ראשון, 10% ממניות שופרסל, כשכל גוף מוותר על נתח קטן יחסית מהחזקותיו, במחיר של 25 שקל למניה ותמורת כ-650 מיליון שקל בסך-הכול. בנוסף אמור היה פרנקל לקבל אופציה לרכישת נתח של עד 5% נוספים, במחיר גבוה יותר (26-27 שקל למניה). 

המיליארדר שרוצה להשתלט על רשת שופרסל חושף את התוכניות | ראיון

שישה גופים מוסדיים גדולים מחלקים ביניהם כיום 60% מניות רשת שופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה - מגדל, אלטשולר שחם, מנורה מבטחים, כלל ביטוח, הראל והפניקס. שניים מהם הסתייגו מהמכירה לפרנקל. אחד מהם הוא חברת מגדל ביטוח, שלה 12.2% משופרסל, אשר הודיעה מראש כי אין בכוונתה להצטרף למכירה, שכן לטענתה המחיר שהציע פרנקל היה נמוך מדי. גוף נוסף, מנורה מבטחים, המחזיקה כ-10% מהמניות, היה מסויג אף הוא ממחיר העסקה, הגם שהיווה חלק מהמשא-ומתן, אך בסופו של דבר נסוג אף הוא מהמכירה - במה שמנע את היתכנות העסקה שהוצעה על-ידי פרנקל וגרמה לו להודיע אמש (ד') על הפסקת המגעים.

עם זאת, כאמור, יש מי שמעריך כי העסקה עשויה לחזור לשולחן בצורה כזו או אחרת, בין היתר משום שחלק מהמוסדיים שרוצים לראות גורם עסקי דומיננטי שיפקח, כבעלים, על שיקום וייעול הרשת, שעוברת תקופה מאתגרת לאחר סערות ניהוליות והתחרות הגוברת בתחום הקמעונאות. הללו מעריכים כי נדרש גורם בעל כיסים עמוקים ויכולות מוכחות בהבראת עסקים, ולפיכך פרנקל הוא מהשמות הבודדים שרלוונטיים לעסקה שכזו.

פרנקל מצדו טען כי הוא מעוניין להשביח את ההשקעה בשופרסל, ושידר כי בניגוד לסיבובים פיננסיים מהירים שביצע בחברות גב-ים ואירונאוטיקס, הפעם בכוונתו להיכנס להשקעה ארוכת-טווח ברשת - אולם התנה זאת בהצגת חזית אחידה מצד הגופים המוסדיים. "אנחנו חייבים קונצנזוס חיובי מצד כולם ורוצים לנהל את החברה ביד רמה לטובת החברה ובעלי המניות", מסר אמש פרנקל עם ההודעה על הפסקת המגעים לקידום העסקה.

פרנקל חושש ממצב עתידי שבו הוא הופך לשותף רציני בשופרסל, רק כדי לגלות שקמה לו אופוזיציה מצד אחד הגופים המוסדיים שאינו שותף בעסקה.

חזית אחידה שכזאת, נשמעת כמו חזון כמעט בלתי אפשרי להגשמה. המוסדיים אומנם מעוניינים להשיא רווחים מרביים לחוסכים, אך תפיסות העולם שלהם לגבי השקעותיהם עשויות להשתנות ויכולות לבוא מהבנה שונה. הניסיון לתזמן ולתזמר כל-כך הרבה גופים למשהו הרמוני הוא כמעט בלתי אפשרי.

מניית שופרסל , שזינקה לאחרונה על רקע הידיעות לפיהן פרנקל צפוי להיכנס להשקעה בחברה, צוללת היום (ה') ב-5% במהלך המסחר (23 שקל למניה) ומשלימה ירידה של כמעט 9% מתחילת השנה. שווי השוק הנוכחי של שופרסל עומד על 6.15 מיליארד שקל, לאחר שבתחילת פברואר השנה נגעה החברה בשווי שיא של 8 מיליארד שקל.