איש העסקים אהרון פרנקל החליט להפסיק את המגעים לרכישת השליטה בשופרסל

פרנקל אמר לגלובס כי המגעים לרכישת קמעונאית הענק הופסקו בשל אי-ההסכמה בקרב המוסדיים: "למהלך כזה אנו צריכים גיבוי מלא של כל הגופים המוסדיים, אך שניים מהם התנגדו" • מניית שופרסל עלתה במעל ל-10% בשבועיים האחרונים

אהרון פרנקל / צילום: מורג ביטן
אהרון פרנקל / צילום: מורג ביטן

איש העסקים אהרון פרנקל החליט להפסיק את המגעים לרכישת השליטה בשופרסל. בשיחה עם גלובס אמר פרנקל כי החליט לסגת מהמהלך לאור אי-ההסכמה בקרב המוסדיים. "אנחנו חייבים קונצנזוס חיובי מצד כולם ורוצים לנהל את החברה ביד רמה לטובת החברה ובעלי המניות", אמר.

המיליארדר שרוצה להשתלט על רשת שופרסל חושף את התוכניות | ראיון

"זה לא מהלך פשוט, אלא זה מחייב הקדשה של משאבים רבים של זמן ואנרגיה והשקעה של כ-1.25 מיליארד שקל. למהלך כזה אנו צריכים גיבוי מלא של כל הגופים המוסדיים, ש-75% מהם מעריכים אותנו ובוטחים בנו, אך שניים מהם (מגדל ומנורה), מסיבות שלהם, התנגדו. לאחר התייעצות החלטנו בהחלטה מושכלת שאנו לא ממשיכים במגעים, ואנו מאחלים לחברה בהצלחה".

אתמול נחשף בגלובס כי ההסכם שגיבשו חמשת הגופים המוסדיים עם פרנקל צפוי לכלול שני סעיפים מיוחדים: סעיף אחד שקובע כי אם פרנקל ימכור את נתח מניות שופרסל שירכוש לגוף גדול אחר, הגופים יתחלקו איתו ברווחים שייווצרו לו. הסעיף השני הוא ספציפי יותר למקרה שבו פרנקל דווקא יקנה עוד מניות, ככל הנראה מחברת מגדל שאינה שותפה להסכם המתגבש. אם פרנקל ירכוש מניות במחיר גבוה יותר, גם כאן ייכנס לתוקף מנגנון מיוחד שיפצה את המוסדיים על המחיר הגבוה יותר שלפיו יירכשו המניות.

שישה גופים מוסדיים מחזיקים כיום בכ-60% משופרסל. חמישה מהם (אלטשולר שחם, הראל, הפניקס, מנורה וכלל ביטוח) ניהלו את המגעים עם אהרון פרנקל למכירה של כחמישית מהחזקותיהם. חברת מגדל אינה צד למשא-ומתן המתגבש ואינה מעוניינת למכור את המניות, משום שהיא מעריכה כי המחיר המוצע בעסקה (25 שקל למניה) נמוך מדי.

מניית שופרסל  עלתה במעל ל-10% בשבועיים האחרונים, והיא נסחרת כיום סביב 24 שקל - לא הרחק מהמחיר בו הייתה אמורה להתבצע העסקה עם פרנקל.

בשנה האחרונה בוצעו לא מעט החלטות הפכפכות בדירקטוריון שופרסל. הדירקטורים תמכו ביו"ר יקי ודמני ואפשרו לו לדחוק החוצה את המנכ"ל איציק אברכהן, תמכו בו במינוי המנכ"ל שרצה, עופר בלוך. חודשיים לאחר מכן ודמני כבר סיים שם את דרכו, ואילו אברכהן הוחזר, הפעם כיו"ר, ואז גם בלוך נדחק החוצה, ומונה מנכ"ל לבחירת אברכהן - אורי וטרמן.

בשבוע שעבר חשפה שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, את תוכנית ההתייעלות שלה, שבמסגרתה ייסגרו כ-25 סניפים, יפוטרו כ-12 עובדים, ויצומצמו ההוצאות המינהליות, מה שאמור לחסוך לחברה כ-250 מיליון שקל.