דרמה בשופרסל: הדירקטוריון הוביל להדחתו של היו"ר יקי ודמני

היו"ר יקי ודמני הודיע לחברי דירקטוריון שופרסל על סיום תפקידו, לאחר שהוחלט לא להמליץ עליו לכהונה נוספת • בפועל מדובר בהדחה, כשברקע ניסיונות של גופים שונים להשתלט על החברה • בתוך כך, שופרסל דיווחה הלילה על מתעניינת חדשה בהשקעה בנכסיה: אמות השקעות

יקי ודמני, יו''ר שופרסל / צילום: יונתן בלום
יקי ודמני, יו''ר שופרסל / צילום: יונתן בלום

יו"ר דירקטוריון שופרסל , יקי ודמני, הודיע הערב (ב') לדירקטוריון החברה על החלטתו לסיים את תפקידו, לאחר שמרבית חברי הדירקטוריון החליטו שלא להמליץ עליו לתקופת כהונה נוספת בפני האסיפה הכללית של בעלי מניות. במכתב ששלח לחברי הדירקטוריון, הודה ודמני לעובדי ועובדות שופרסל ולדירקטורים שתמכו בו במהלכים שהוביל בחברה.

"בעקבות החלטת ועדת ההרכב מטעם דירקטוריון שופרסל שלא להמליץ עליי בפני האסיפה הכללית הקרובה כמועמד לדירקטור, ואימוץ ההחלטה על-ידי רוב חברי הדירקטוריון, מצאתי לנכון להודיעכם כי החלטתי לסיים את תפקידי כיו"ר קבוצת שופרסל", כתב ודמני. "לפני כולם, חשוב לי להודות באופן אישי לעובדות ועובדי שופרסל המסורים, שהייתה לי את הזכות להכיר ולעבוד איתם", הוסיף.

עוד כתב ודמני: "ברצוני להודות לכם על התמיכה במהלכים שהובלנו במשותף עד היום, שנועדו להניח בסיס טוב יותר של צמיחה של החברה לטובת עובדיה, לקוחותיה, ספקיה ובעלי המניות שלה".

שופרסל מתנהלת ללא בעל שליטה ומוחזקת בעיקר על-ידי גופים מוסדיים בשוק ההון, שחלקם מתחו לאחרונה ביקורת על מהלכים שהוביל ודמני, בהם עזיבת המנכ"ל איציק אברכהן והכוונה להעלות בדירקטוריון הצעת מיזוג שהגישה לשופרסל חברת דלק ישראל.

ועדת הרכב הדירקטוריון, שמונתה על-ידי דירקטוריון שופרסל, הכוללת את כל ארבעת הדח"צים של שופרסל, מיכל קמיר, איריס שפירא-ילון, אלדד אברהם וגדעון שור, החליטה להמליץ לדירקטוריון החברה להמליץ לאסיפה הכללית לחדש את מינויים כדירקטורים של ד"ר איילת בן עזר, יואב שלוש ורן גוטפריד.

הוועדה החליטה פה-אחד שלא להמליץ על יו"ר החברה יקי ודמני להמשך כהונת דירקטור בשופרסל.

דירקטוריון שופרסל אישר ברוב קולות (שני דירקטורים, ובהם היו"ר ודמני, נמנעו, השאר הצביעו בעד) את החלטת הוועדה. ודמני כאמור הודיע לחברי הדירקטוריון כי בעקבות זאת הוא החליט בלב כבד לסיים את כהונתו כיו"ר החברה.

במקומו של ודמני, החליט דירקטוריון שופרסל למנות את רן גוטפריד ליו"ר דירקטוריון זמני של החברה. בנוסף, הודיע דירקטוריון שופרסל כי עדכן את המנכ"ל הנכנס, עופר בלוך, על החלטתו זו והביע בו אמון מלא וביטחון כי יצליח בתפקידו להביא את החברה לצמיחה ולהישגים נוספים.

האסיפה הכללית של בעלי מניות שופרסל מתוכננת להתכנס בחודש הבא. לדברי החברה, מלבד שלושת הדירקטורים שיועמדו לבחירה על-ידה, "ייתכן כי לאחר השלמת השיחות עם משקיעים מוסדיים, יכלול הזימון גם המלצות למועמדים נוספים שאינם דירקטורים מכהנים".

ודמני זכה לביקורת מצד משקיעים מרכזיים בשופרסל

ודמני, שמונה לתפקיד יו"ר שופרסל באוקטובר 2020, נקלע בחודשים האחרונים לסכסוך עם המנכ"ל הוותיק של החברה, איציק אברכהן. בעקבות הסכסוך התפטר אברכהן מתפקידו בחודש ינואר השנה והשאיר את החברה ללא מנכ"ל קבוע.

ועדה שהקים דירקטוריון שופרסל בחרה לבסוף בעופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, למחליפו של אברכהן. עם זאת, בשוק ההון גרר המינוי ביקורת רבה, לנוכח חוסר ניסיונו של בלוך במגזר הקמעונאות הישראלי.

במקביל, זכה ודמני באחרונה לביקורת נוקבת מצד משקיעים מרכזיים בשופרסל, בעקבות ניסיונו לקדם מהלכים אסטרטגיים בחברה ללא מעורבותו של מנכ"ל קבוע. כך למשל הגיעה החברה להבנות בלתי מחייבות על רכישת 60% ממניות מיני ליין לפי שווי חברה של 936 מיליון שקל, עם אופציה לרכישת יתרת המניות.

מיני ליין הינה היבואנית הרשמית של מוצרי החשמל הביתיים מבית AEG, סמסונג ואלקטרולוקס וכן היא משווקת את מערכות מיזוג האוויר של המותג היפני Fujitsu. בנוסף מפעילה הקבוצה את רשת חנויות החשמל - א.ל.מ.

בשוק ההון התקשו להבין את החלטת הדירקטוריון על כניסה אסטרטגית לתחום מוצרי החשמל, בתקופה שבה אין מנכ"ל קבוע לחברה. אלא שמעבר לכך, חלק מהגופים המוסדיים התנגדו לניסיונם של כמה משקיעים לרכוש נתחים מהותיים ממניות שופרסל במהלך השקעה מהיר, וללא הליך מסודר של בחינת מלוא האפשרויות העומדות בפני החברה.

גם אמות מתעניינת בהשקעה בשופרסל

בתוך כך, מדווחת הלילה שופרסל על מתעניינת חדשה בהשקעה בנכסיה. לדבריה, החברה קיבלה היום מכתב מחברת הנדל"ן המניב אמות השקעות , שכותרתו "הבעת עניין לכניסה להשקעה בשופרסל ובקשת מידע".

במכתב מציינת אמות את רצונה לבחון חלופות השקעה שונות בקבוצת חברות הנדל"ן של שופרסל, וזאת תוך שהיא מציינת כי בכוונתה למסד שיתוף-פעולה לטווח ארוך בין שתי החברות ואת ניסיונה בביצוע עסקאות בלוח זמנים קצר ובהיקפי השקעה של מעל לסכום של 1.5 מיליארד שקל.

בנוסף מבקשת אמות במכתבה מידע אודות הנדל"ן הרלוונטי הקיים בקבוצת שופרסל לשם הכנת הצעה מתאימה להשקעה בחברה.

הצעתה של אמות מגיעה לאחר שאתמול (א') הגישו קרנות ברוש ו-JTLV הצעה לרכוש 15% משופרסל נדל"ן תמורת 540 מיליון שקל בהקצאת מניות חדשות. ההצעה משקפת לשופרסל נדל"ן שווי של 3.06 מיליארד שקל לפני הכסף, כאשר ההון העצמי שלה עומד על כ-2.7 מיליארד שקל.

עוד קודם לכן הגישו בעלי מניות דלק ישראל הצעה למזג את דלק ישראל אל תוך שופרסל, תמורת הקצאה של כ-10% ממניות שופרסל. עוד הציעו בעלי המניות של דלק ישראל להזרים לשופרסל 100 מיליון שקל תמורת כ-1% נוסף בחברה, וכן לקבל אופציה להגדיל את החזקותיהם בה לרמה של עד 19.99% מהמניות.

להצעה זו הגיעה התנגדות חריפה מצד קבוצת הפניקס, שמחזיקה ב-9% ממניות שופרסל.