במקום הנפקה: דלק ישראל מציעה להתמזג עם שופרסל תמורת כ-20% ממניותיה

בעלי דלק ישראל יהפכו, אם תתקבל ההצעה, לבעלי המניות הגדולים בשופרסל המתנהלת ללא גרעין שליטה • להב אל.אר, בעלת השליטה בדלק ישראל: "המהלך יוביל לתאגיד קמעונאי גדול המשרת את עיקר צורכי האוכלוסייה עם מחזורי מסחר של כ-20 מיליארד שקל, רווחיות גבוהה ותזרים חזק"

אבי לוי, בעל השליטה בלהב אל.אר / צילום: איל יצהר
אבי לוי, בעל השליטה בלהב אל.אר / צילום: איל יצהר

חברת דלק ישראל שבשליטת להב אל.אר (שמוביל אבי לוי) ואורי מנצור מציעה עסקה למיזוג עם רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל, הנסחרת בשווי של 7.4 מיליארד שקל ומתנהלת ללא גרעין שליטה. 

על פי ההצעה, שבה יידרש לדון דירקטוריון שופרסל בראשות יקי ודמני, תמוזג דלק ישראל לתוך שופרסל בעסקת החלפת מניות שבמסגרתה יקבלו בעלי דלק ישראל כ-20% ממניות שופרסל, ויהפכו לבעלי המניות הגדולים בחברה (אך לא בעלי השליטה). בדלק ישראל מחזיקים להב אל.אר (40%), אורי מנצור (35%) וקבוצת דלק (25%).

"המציעים מקווים ומאמינים שדירקטוריון שופרסל ייתן את תמיכתו להצעה על מנת שהחברה הממוזגת תהפוך להערכתם לחברת הקמעונאות משרתת צורכי האוכלוסייה הגדולה בישראל. שילוב דלק ישראל לשופרסל, היא סינרגטית מכל היבט, אשר יוביל לתאגיד קמעונאי גדול המשרת את עיקר צורכי האוכלוסייה עם מחזורי מסחר של כ-20 מיליארד שקל, רווחיות גבוהה ותזרים חזק", נמסר בהודעת להב אל.אר.

להב אל.אר, אורי מנצור וקבוצת דלק מציעים כאמור למזג את דלק ישראל לשופרסל בעסקת החלפת מניות, כך שבעלי מניות דלק ישראל יעבירו את מלוא החזקותיהם במניות דלק ישראל לידי שופרסל (וזאת בתמורה להקצאת מניות שופרסל לבעלי מניות דלק ישראל). בנוסף, במועד השלמת עסקת החלפת המניות, ישלמו בעלי מניות דלק ישראל לשופרסל סך של 100 מיליון שקל במזומן כנגד הקצאת מניות נוספות של שופרסל לבעלי מניות דלק ישראל (לפי חלקם היחסי במניות דלק ישראל).

ההנפקה המתוכננת תבוטל אם הצעת המיזוג תתקבל 

לפני כשנה וחצי עברה השליטה בדלק ישראל לידי להב אל.אר ואיש העסקים אורי מנצור, ולאחרונה הגישה טיוטת תשקיף לקראת גיוס הון באמצעות הנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה - מהלך שלא יתקיים במידה וההצעה למיזוג עם שופרסל תתקבל. לפי הערכות בשוק, צפויה הייתה ההנפקה לשקף לדלק ישראל שווי של כ-1.2 מיליארד שקל לפני הכסף, ולהניב לבעלי השליטה החדשים בחברה תשואה של פי שלושה על הכסף בתוך קצת יותר משנה. על פי ההערכות, מטרת החברה הייתה להנפיק מניות בשיעור של 25%-30% מדלק ישראל, כך שמדובר על גיוס הון בטווח של 400-500 מיליון שקל.

דלק ישראל מפעילה ברחבי ישראל 243 תחנות תדלוק ועוד 203 חנויות נוחות תחת המותגים "מנטה" ו"קפה ג'ו". בחודש אוקטובר 2020 מכרה קבוצת דלק של יצחק תשובה - במסגרת גל מימושים בנכסיה שנכפה עליה לנוכח ההרעה במצבה הפיננסי - 70% ממניות דלק ישראל לידי להב אל.אר ולשותפה אורי מנצור (בחלקים שווים) תמורת 525 מיליון שקל ולפי שווי של 750 מיליון שקל לדלק ישראל.

בהמשך מימשה להב אל.אר, הנשלטת על ידי אבי לוי (לשעבר מנכ"ל מליסרון), אלי להב ואיליק רוז'נסקי, אופציה שקיבלה במסגרת ההסכם ורכשה מידי קבוצת דלק עוד 5% ממניות דלק ישראל, תמורת סכום נוסף של 37.5 מיליון שקל, כך שכיום היא מחזיקה ב-40% ממניות החברה. מאז, הובילו בעלי השליטה החדשים מהלך לפיצול הנדל"ן המניב של דלק ישראל לחברה אחות בשם דלק נכסים, כך שהפעילות המונפקת אינה כוללת את הנכסים המניבים שהיו בידי דלק ישראל בעת מכירת השליטה בה.

לדברי דלק ישראל, מאז החלפת הבעלים נבנתה הנהלה חדשה, גובשו נהלים ושיטות עבודה, התבצעה התמקצעות בעולם הקמעונאות, שודרגו כ-60 מתחמים בהשקעה ממוצעת של כ-500 אלף שקל לתחנה, הורחבה ההשקעה בתשתיות טכנולוגיות ותפעוליות, וכן נבנתה תוכנית אסטרטגית "דלק 2025". במקביל השתפרו התוצאות הכספיות של החברה.